plundin™ Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Jag behöver tips! Allt jag hittat är för klutzigt! ... Letar efter en dedikerad "audiofil" hörlursförstärkare med USB eller Firewire in (inget annat behövs), den bör minst klara upplösningar på 24/192 (men gärna högre). Den skall användas med en laptop (för att klippa musik under fältmässiga omständigheter, men även kallyssning), så den får gärna vara bus-powered (eller med batteri). Det gör inget om den är ganska liten!* .. Och jag föredrar att den har en 6½mms hörlursingång, samt att det är bra om den klarar att driva ett par Sennheiser HD-650 utan att klippa, även om man spelar j¤vl#gt högt! Vad säger ni? .. i mina drömmar, äller? /ptr *tänk att en iPod Classic kanske känns för stor.. Quote
eliot Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Jag föreslår att du tittar på Grace Design m902 reference headphone amplifier som lär vara mycket bra - Den uppfyller dina önskemål men har lite för många ingångar och även om den är liten så hade färre ingångar gjort den mindre och den behöver nätsladd //Eliot Quote
plundin™ Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Varken Grace eller Banchmark funkar på fältet... Grace låter underbart (har tillgång till en av deras mikrofonförstärkare, och ojoj vilken kvalitet!) .. Benchmark uppfyller alla mina krav på vad som är en klutzig produkt (hade en i tre veckor och är lika glad varje gång jag minns snubben som köpte den av mej! ) Tack, men nix, jag söker något mer kompakt och mobilt! /ptr Quote
eliot Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Den här: HI-FI USB DAC + Headphone Amp Amplifier - 24bit/192KHz - Musiland Monitor 01 US för US $95.95 Du kan väl kinesiska: http://www.musiland.com.cn/ProductShow.asp?ID=157 Quote
Strmbrg Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Varken Grace eller Banchmark funkar på fältet... Grace låter underbart (har tillgång till en av deras mikrofonförstärkare, och ojoj vilken kvalitet!) .. Benchmark uppfyller alla mina krav på vad som är en klutzig produkt (hade en i tre veckor och är lika glad varje gång jag minns snubben som köpte den av mej! ) Tack, men nix, jag söker något mer kompakt och mobilt! /ptr Okay, man skall läsa lite noggrannare, inser jag... Vad menar du med "Klutzig"? Tyckte du inte om ljudet från Benchmarken, eller var det nåt annat som störde? Själv tycker jag att den är hyfsat karaktärslös. Och i min värld är det mycket positivt. Quote
plundin™ Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Den här: HI-FI USB DAC + Headphone Amp Amplifier - 24bit/192KHz - Musiland Monitor 01 US för US $95.95 Den får vi kolla upp! Du kan väl kinesiska: http://www.musiland.com.cn/ProductShow.asp?ID=157 當然 /ptr Quote
plundin™ Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Vad menar du med "Klutzig"? Tveksammt detaljutförande.. Många omotiverade delar, ljudet var väll Ok, men det jag förväntade! (min begagnade PrismSound DAC spelar betydligt mer rent & detaljert), men framförallt upplevde jag det som att den hämmade musiken! Men grundproblemet med Benchmarken är att den inte är portabel, den är svår att packa i laptopväskan, den kräver extern ström. Själv tycker jag att den är hyfsat karaktärslös. Och i min värld är det mycket positivt. Karaktärslös är mer en negativ klysha i min värld, för mej indikerar det att musiken kommer i andra hand! /ptr Quote
Bebop Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Du kan väl kinesiska: http://www.musiland.com.cn/ProductShow.asp?ID=157 Jag gjorde en liten snabb översättning Oberoende gränssnitt styrenhet (ICU) MU1010, true high-speed USB2.0 interface ICU MU1010 sant USB2.0 stöd snabb överföring, den momentana överföringshastighet på upp till 480Mbps. Musik av staterna med sarin drivs av en parallell 8-bit eller 16-bitars buss, dubbelriktad överföring på upp till 16-kanals ljud rådata till reservkraftsaggregatet för bearbetning. High-speed cache och flera stater maskin mekanism för att hantera, vilket gör MU1010 åstadkomma ett system som liknar PCI-enheter prioritet nivå, så att USB snabb överföring av uppgifter för att uppnå verklig realtid. * Fristående Audio Processing Unit (APU) MU6010, ljudbearbetning kan realiseras 24bit/192kHz APU MU6010 stöd real 24bit/192kHz ljud databehandling, ladda professionella algoritmen klockan syntes, med APU inre DCM (clock management module) som genereras av ljud klockan att återställa ljudfiler, harmonisk distorsion nära gränsen för människans hörsel. * Precision av S / PDIF-sändare APU integrerar en sofistikerad interna S / PDIF-sändare. Komplett PCM, Dolby Digital, DTS och andra populära digitala signalutmatning. Eftersom detta S / PDIF-sändare som drivs av en precision klocka, så utsignalen jitter är mycket låg, till fullo uppfyller de ljudutrustningen laboratorietestet exakthet som krävs. S / PDIF-utgång för den fysiska format stöd för konsument och professionella klass optiska standard sändning. • Den tredje generationen av POWER UP Power uppgradera kretsen Musik av statens tredje generationens Power Up Power att uppgradera banan, andra än spänningsamplituden öka makten interference cancellation, men även användningen av en mängd nya tekniker. 1, audio-band Power Supply: switchade nätaggregat datorn en andra svängning, så att byta frekvens på 300kHz, så att strömförsörjning krusning av de två gånger, tre gånger övertoner från ljudet bandet. Och använda styrelse-specifik filtrering kondensatorer, ultra-high-frequency Ripple signalen elimineras. 2, intelligent strömförsörjning: strömkretsarna utbudet baseras på hela enheten spänning, effektläge och automatiskt justera utström. Denna konstruktion fördel är att de kan garantera maximal säkerhet för utrustning för att förhindra att ljud överbelastning signalutmatning short circuit, etc., orsakar skador på strömkrets. 3, ultra-low-noise power supply: Efter ett band behandlat Strömförsörjning, men också genom ultra-low-noise voltage regulator krets, mätt Ripple buller ner till 35uV (typiskt värde), leverans av DAC-chip som kräver sofistikerad strömförsörjning komponenter. * Särskilt för musikaliska tillämpningar, en balanserad analog filter krets MUSILAND Audio Labs unik balans mellan analoga filter förstärkarkrets, med feber, nivåer av op-amp, delar kondensator, som ger den mest musikaliska ljudet. · PCM1793 D / A-omvandling chip, som ger upp till 113dB SNR och dynamiskt omfång av ljud. Stöd för upp till 24bit/192kHz analog, digital utgång. × S / PDIF-utgång, stöd MUSILAND Audio Labs i MMDI gränssnitt med MUSILAND dekoder sömlöst. * Hörlurar / linje ut kan kontrolleras genom att köra switch. * En särskild ASIO drivrutin stöd för Windows XP, Windows Vista, Windows7 andra vanliga Windows-operativsystem. * Aluminiumlegering skal, den bästa dämpningsmätningar, minsta störning Quote
plundin™ Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 - Musiland Monitor 01 US för US $95.95 Nu har jag beställt en, vi får se om den lever upp till sina löften och om den dyker upp innan jul.. Att det finns en ASIO driver ser jag som lovand! (Tack för den rörande översättningen Robban! ) /ptr Quote
plundin™ Posted March 15, 2010 Author Posted March 15, 2010 den levererades efter ca tre veckor, ett typiskt kinapaket pluggade in och laddade drivern, funkade direkt.. körde ett gäng olikt upplösta ljudfiler, funkade oxå utan krångel ..efter att ha använt Monitor 01 i några månader så tycker jag att den är helt Ok, lätt överlägsen alla inbyggda hörlursuttag på laptops jag hört... Men jämfört med en bra hörlursförstärkare (tex min HD Ear 90elma/balanserad), så har den en lång väg kvar till att nå upp på alla hörlursparametrar! Den är ändå en ganska kostnadseffektiv uppgradering om man behöver köra hörlurar maximalt mobilt på lappen! /ptr Quote
Anders Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Du vill alltså ha något bättre? Lavry DA-11 är väl för klutzig. Det finns några Apogee som är väldigt populära som hörlursförstärkare men egentligen avsedda för portabelt och professionellt bruk. Apogee Mini-DAC med firewire Apogee Duo kan drivas från bussen men klarar bara 96 kHz Headroom har en hel del portabla DACar och hörlursförstärkare Quote
plundin™ Posted March 15, 2010 Author Posted March 15, 2010 Lavrys DA-11 är är jämförbar med benchmarken, den väger för mycket för att vara mobil och dessutom kräver den nätanslutning (vad jag förstått) vilket immobiliserar den ännu mer! ... Apogee borde heta Applegee, funkar i teorin med PC, men eftersom firewire är uselt implementerat i PC-världen så är den inget alternativ (vill inte ha ett extra PC-kort för detta!).. Dessutom behöver dom väggbula.. Har inte hittat nån Headroom Dac som tar mer än 16/48 via USB... Dessutom behöver dom oxå väggbula! och väger för mycket! Min förutsättning är att jag vill kunna arbeta fritt från el-nätet! Hade gärna kört Mac, men eftersom det inte finns några välljudande professionella ljudmjukvaraor* för OS X, så är det inget alternativ för mej! /ptr *och nej, protools är bara en dåligt implementerad lekstuga som inte låter särskilt bra! :evil: Quote
Anders Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Det stod Firewire i frågan men det är säkert så att det krånglar mer eller mindre på PC. Jag har Firewire på min stationära dator och det fungerar inte perfekt men hyfsat. Kan tänka mig att det är mer problemtiskt på bärbara, i den mån det finns. Headroom har också en portabel förstärkare med valbart DAC-kort men bara 16/48 och det är ju för litet om man vill ha riktigt hög upplösning. Nya försök, får se vad som blir fel nu - E-MU 0404 USB 2.0 - klarar i alla fall 24/192 och är portabel Den här kan vara intessant men klarar bara 24/96: (Men det kan nog vara svårt att kombinera högklassig hörlursförstärkare och DAC med låg vikt och bussdrivning!) Centrance DACport $500.- Centrance is the one programming the TAS1020B chip allowing 24 bits/96 kHz over USB using native mode drivers on Windows, Mac OS and Linux. This code is used by Benchmark Media Systems, Belcanto, Lavry, Empirical, and PS Audio. Digital specs Sample Rate 96kHz (Also: 44.1 kHz, 48kHz and 88.2kHz) Resolution 24-bit (Also supports 16-bit) Connection USB1.1 or 2.0, driverless Communication AdaptiWave™ - our proprietary USB technology Local clock 10 ppm precision, 1 ps jitter Compatibility Any computer running Mac, PC, or Linux Analog Specs Dynamic Range 120 dB Frequency Responce 20Hz...40kHz +/-0.2dB THD+N -97 dB (-0.5dBFS, 1kHz) Audio Output Stereo 1/4" headphone jack Heaphone Amp Direct Class A, no caps in the signal path Maximum Output Level +9dBV @300 Ohm load (8.5V peak-to-peak) Output Power 1.5W (total) Output Impedance 10 Ohm General Specs Input power USB bus (no external power supply needed) Internal power supplies ±9V, super-clean, dual analog rails; +3.3V, +5V. Unit Dimensions: 4.5" (11.4cm) L, 1" (2.5cm) W, 1" (2.5cm) H Weight: 2.4 ounces (68 grams) Quote
mikael2 Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Har själv beställt denna http://www.head-fi.org/forums/f38/headamp-...-thread-258967/ Har läst att man kan få vänta länge på den, får se om den dyker upp nån gång Quote
plundin™ Posted March 16, 2010 Author Posted March 16, 2010 Har läst att man kan få vänta länge på den, får se om den dyker upp nån gång Får kolla upp den.. men såg att tråden började 2007, sen 229 sidor... Och att det som sagt var har varit många leveransproblem... /ptr Quote
mikael2 Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Får kolla upp den.. men såg att tråden började 2007, sen 229 sidor... Och att det som sagt var har varit många leveransproblem... /ptr Ja, risk att få vänta, funderade på denna också http://www.raysamuelsaudio.com/products/predator kommer inte ihåg varför jag till slut valde pico... Quote
plundin™ Posted March 16, 2010 Author Posted March 16, 2010 Ja, risk att få vänta, funderade på denna också http://www.raysamuelsaudio.com/products/predator kommer inte ihåg varför jag till slut valde pico... Har kikat på Predator oxå, men när jag inte kunde hitta nån info om vad den klarade av för upplösningar så valde jag bort den! .. Man jag kanske inte kikade tillräckligt hårt! ..Ray Samuels grejjor verkar vara mer funktion än form, Picon verkar trots allt vara lite modernare i sin utformning! Det stod Firewire i frågan men det är säkert så att det krånglar mer eller mindre på PC. Jag har Firewire på min stationära dator och det fungerar inte perfekt men hyfsat. Kan tänka mig att det är mer problemtiskt på bärbara, i den mån det finns. Jag vet, firewire är ju fortfarande överlägset USB och om det dyker upp nått förslag på ett firewireinterface som verkligen är portabelt och funkar på bus-power så skall jag undersöka det med! .. allt väsentligt är det helt Ok om den har inbyggt batteri, så bus-power är inget avgörande krav.. Picon är på många sätt helt Ok.. Nya försök, får se vad som blir fel nu - Här får man inte ta det så allvarligt om man får sina förslag avfärdade! Jag är beredd på att överväga vad som helst! :cool: :cool: Men vill gärna ha bra resonemang kring produkterna, gärna länkar!! E-MU 0404 USB 2.0 - klarar i alla fall 24/192 och är portabel har redan ett 0404, men det hamnar i samma "oportabla" grupp so Lavry & Benchmark; väggbuleberoende... Det är inget dåligt interface, man får mycket för pengarna, nästan lite för många funktioner om man bara vill ha en högklassig USB-DAC/Hörlursförstärkare... (Men det kan nog vara svårt att kombinera högklassig hörlursförstärkare och DAC med låg vikt och bussdrivning!) Den sanningen har jag nog insett! .. Min förhoppning är att teknologin snart skall komma ifatt mina behov!! Centrance DACport $500.- Ser intressant ut.. Har du nån länk till tillverkaren/importör/säljare? /ptr Quote
mikael2 Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Har stött på och mailat några gånger men inte ett ljud från företaget, helt plötsligt efter +1 månad så dyker följande upp: A package was shipped to you on 03/31/2010 via U.S. Postal Service Express Mail International to the following address: ..... .... .... HeadAmp Audio Electronics Web: www.headamp.com Phone: (434) 981-2829 Fax: (434) 977-1842 Blir kul att få den till slut Quote
plundin™ Posted April 3, 2010 Author Posted April 3, 2010 Blir kul att få den till slut När man läste tråden verkade det som om innehavaren la allt krut på att bygga sina produkter i stället för att kommunalisera med omvärlden! Skall bli intressant att få höra dina reaktioner Mikael! /ptr Quote
mikael2 Posted April 3, 2010 Posted April 3, 2010 Ja jag förstod av tråden att det inte var nån idé att maila och tjata utan bara vänta, var inte direkt orolig trots att jag fick betala direkt via paypal när ordern las :icon_smile: Quote
Recommended Posts