Harryup Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 Personligen så blev jag tveksam det första året som prototypen visades på Sheraton. Konstruktören stod då vid rulltrappan upp till första våningen och mötte alla mässbesökarna med ett "Kom och titta på världens bästa förstärkare". Känns som om det fortsätter. Att svamla sig ur det med att priset gällde tillverkningskostnaderna är ju ännu sämre. Så om tillverkningskostnaden motiverar det höga priset så måste The Lars koppar kosta med än Audio-Note's silver. Känns tveksamt. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted November 22, 2009 Author Posted November 22, 2009 Oj då, missade vilket tråd vi är i ... blev lite mycket OT där. Hur kom vi in på The Lars? Vi återgår til Tim de Paravicini som är helt oskyldig till prissättningen av The Lars ... Följ den spännande fortsättningen om Tim de Paravicini imorgon som kommer att handla om Digital Arkeologi Quote
Timbre™ Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 Bondfångeriet hade möjligen lyckats om burkarna designats om och fått en annan modellbeteckning. I de flesta branscher ligger marginalerna på mellan 20-35 % (tillbehör o reservdelar brukar ligga betydligt högre). Om vi räknar baklänges på de 150,000 - tar bort momsen, så hamnar vi på 120,000. Sedan drar vi bort handlarens marginal på 30 %. Då är vi nere på 84,000 som skall täcka produktionskostnad och företagets marginal. Tänk nu att den exporteras till USA för säg 100,000 inklusive frakt, tull, ursprungscertifikat, tillstånd etc. Agenten (mellanhanden) i USA lägger på 50 % för att räkna högt, vilket ger 150,000. Handlaren i USA lägger på 40 % (återigen högt räknat). Nu är vi uppe i 210,000 kronor eller drygt 30,000 $. Men priset i USA är 100,000 $ (skatt tillkommer). Med samma generösa marginaler och en mellandhand i Sverige inklusive moms skulle priset här bli 262,500 i det fingerade exemplet. Återstår ca 500,000 till att nå dagens pris. Mitt tips är dåliga rådgivare, någon pensionerad boxningspromotor typ Don King kanske. Jag tycker faktiskt lite synd om Lars, det känns som om han kommit i händerna hos någon han helst skulle ha undvikit. Se mina siffror som exempel baserat på lanseringspriset på 150,000. De riktiga siffrorna kan slå lite hit och dit, men inte så mycket att det förklarar priset. Lanseringspriset låg enligt tidningsrapporter på 140.000 SEK. Dessutom handlar det om ett par förstärkarburkar och inte gigantiskt stora högtalare med därtill kommande fraktpriser. Quote
Timbre™ Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 Oj då, missade vilket tråd vi är i ... blev lite mycket OT där. Hur kom vi in på The Lars? Vi återgår til Tim de Paravicini som är helt oskyldig till prissättningen av The Lars ... Följ den spännande fortsättningen om Tim de Paravicini imorgon som kommer att handla om Digital Arkeologi Lovar att sätta punkt för The Lars... Quote
Bebop Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 Om de stora utmaningarna för välljudet Vi har berört det tidigare, och det handlar helt klart om att lagra och förvara digital musik i framtiden. Likaså att konstruera läsare som håller kvaliteten över tid. Tim menar att det är inte många CD-spelare i prisklasser som den stora massan köper som ens är i närheten av sina specifikationer bara efter 2-3 år. Att utveckla en prisvärd CD-spelare som håller sina specifikation i, säg 30 år, utan förluster är en utmaning. Det var enklare med vinylspelare, men det är oerhört komplext när vi pratar digitalteknik, menar Tim. Ett annat är som sagt ”to get the final solution” alltså 24/384 och utveckla utrustning för detta som håller. När vi kommit dit, är vi nära målstrecket, dvs då har vi hunnit ifatt verkligheten. Många och svåra hinder ligger framför oss vägen dit. Dels har man som nämnts kompatibiltetsproblemen när man betänker hela kedjan från inspelning till uppspelning, dels har trycket ökat på att leverera kvantitet. Jämför med radio, där vi sedan 1940-talet haft en bra standard med hög ljudkvalitet. Idag trycks det in fler och fler digitala kanaler med 160kbs eller ännu sämre. Det är oroande om önskemålet från breda massan är kvantitet på bekostnad av kvalitet. Vi måste alltså bli överens om att öka både bitrate och klockfrekvens. Jättarna Philips och Sony har liksom cementerat vilken nivå som krävs, vilket tvingar användarna att acceptera deras nivå på grundstandard. Den första utmaningen är att bryta denna standard, och som ett brev på posten kommer nästa utmaning om hur vi ska hantera mjukvaran som omedelbart blir obrukbar. Jag läser just nu en bok som tar sin början på stenåldern. Där berättas om "analoga" nerteckningar som gjordes för mer än tusen år sedan. Vi kan fortfarande återskapa och förnimma detaljer och sammanhang från den tiden på motsvarande sätt som vi kan återkskapa de klassiska kompositörernas musik via notbladen. Men hur gör en arkeolog om 500 år som stöter på Tomas DiLevas "Dansa din djävel" i digitalt format? CD, SACD, DVD-A, 16/44.1, 24/96, 24/128, 24/192, olika sorters flashminnen, USB-minnen, hårddiskar, AIFF, FLAC, MP3, MP4 ... han/hon får ha mycket teknik till hands. Kanske är det så att Patrica Barber förgås medan Gösta Snoddas Nordgren består? Frågetecknen är lika stora för det skrivna ordet, då kommunikation idag huvudsakligen sker digitalt mot gårdagens brevskrivande. Det är i sådana termer Tim funderar. Tim om framtida utmaningar. System #2 som demades med Verdier Platine Nouvelle, E.A.R Acute, E.A.R 868, E.A.R 861 och Audiaz ETA. CD-spelaren E.A.R Acute kommer få en syster i form av en vidareutvecklad DAC. Quote
Timbre™ Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Jättarna Philips och Sony har liksom cementerat vilken nivå som krävs, vilket tvingar användarna att acceptera deras nivå på grundstandard. En fråga jag ställde mig när DSD introducerades var om känsligheten mot förändringar möjligen kunde vara av ekonomisk struktur i produktionsledet... Stora investeringar i PCM-teknik och plötsligt fanns det bara några få studios i världen som kunde hantera DSD i mastringsprocessen. Samma motstånd skulle ju rent teoretiskt även kunna komplicera vandringen mot det slutliga mål som Tim de Paravicini formulerar. En uppförsbacke p.g.a. starka ekonomiska intressen... Quote
conan Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Ett annat är som sagt ”to get the final solution” alltså 24/384 och utveckla utrustning för detta som håller. När vi kommit dit, är vi nära målstrecket, dvs då har vi hunnit ifatt verkligheten. Många och svåra hinder ligger Det sa man om internminnet i en dator också ... så mycket som 640 kilobyte skulle man aldrig behöva ... Antal pixlar i en digitalkamera anser man sig ha nåt gränsen för nu i och med den fysikaliska begränsningen i diffraktion. Fler pixlar lär man aldrig behöva säger man. Jag tror att det enda vi kan säga är att gränsen inte är nådd ännu. Och sedan, problemen med kompatibilitet finns ju redan i och med sköra fonografrullar, trasiga stenkakor, försvunna masterband, hyperkänsliga gamla filmrullar osv. Räddas det som räddas kan. Entusiasterna kommer alltid att hitta lösningar ... och lagringsmedierna blir bara större och större, billigare och billigare. Det löser sig ... Quote
Bebop Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 Och sedan, problemen med kompatibilitet finns ju redan i och med sköra fonografrullar, trasiga stenkakor, försvunna masterband, hyperkänsliga gamla filmrullar osv. Räddas det som räddas kan. Entusiasterna kommer alltid att hitta lösningar ... och lagringsmedierna blir bara större och större, billigare och billigare. Det löser sig ... Det lär vi inte få veta, men problemet är gigantiskt och sysselsätter mängder av forskare världen runt. Möjligen kan verkligheten alltid extrapoleras mot en lösning, men det är ju inte alldeles säkert. Å andra sidan är jag ganska säker på att kvalitet alltid kommer att räddas. Det skrevs ju 10,000-tals symfonier under 17-1800-talet men det är endast det bästa som levt kvar även om det dyker upp allt fler verk. Det där med 24/384 handlar om att Tim menar att där någonstans ligger den analoga verkligheten. Trots att några säger att det är lätt, så är det ingen ännu som lyckats. konsturera en hel länk från inspelning till avspelning i det formatet. Tim har jobbat på det från och till i över 20 år. Det verkar inte vara så enkelt ändå. Quote
conan Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Det finns ju en del mjukvara för mastering i DXD och Naim lär ha en DAC för formatet. Huruvida det finns några inspelningar i större omfattning är kanske svårare att hitta. Quote
eliot Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Det där med 24/384 handlar om att Tim menar att där någonstans ligger den analoga verkligheten. Skall vi bara godta detta - Hårddiskavspelning - om det är gjort rätt - av 44,1kHz/16 bitar klår nästan alla vinylsvarvar och det är många som menar att digital master klår analog master. Det stora problemet med digitalt ljud har varit CD'n och avspelning av denna, är samma informationen lagrad på HD så kan man få det att låta mycket bättre.... Quote
calle_jr Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Skall vi bara godta detta Beror lite på hur man tolkar det. I detta sammanhang framstod det som att återgivningen är analog med verkligheten Men det var ingen tvekan om att Tim hade analog återgivning som referens av de skäl som nämns. Det löser sig ... Quote
Bebop Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 Skall vi bara godta detta - Hårddiskavspelning - om det är gjort rätt - av 44,1kHz/16 bitar klår nästan alla vinylsvarvar och det är många som menar att digital master klår analog master. Det stora problemet med digitalt ljud har varit CD'n och avspelning av denna, är samma informationen lagrad på HD så kan man få det att låta mycket bättre.... Jag har ingen tyngd att påstå något annat. Tim menade att om man skall spalta upp en vinylsignal digitalt till samma potential som vinylen så är det just 24/384. Om jag förstod honom rätt så handlar det inte enbart i teorim utan att få med det hela kedjan. När man väl digitalomvandlat den analoga signalen så skall den kunna mixas, graveras, massproduceras och det skall nå ut till hushållen och avspelas på en utrustning som skall hålla sig någorlunda stabil under några år. Men han har kanske har fått allt om bakfoten. Quote
plundin™ Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Skall vi bara godta detta Det verkar finnas en självförnekelse innom "hifi-branchen" för att just CD-skivan och laseravläsningen skulle kunna vara stora systemflaskhalsen. När man väl accepterat så är fallet, så minskar problemet med digital teknik exponentiellt! Men det kommer alltid att finnas reaktionärer som glorifierar antikverad teknik... Sa nån vinyl... :cool: :cool: Jag ser ingen orsak till att CDn inte skulle vara ett mörkt förflutet i en ljus framtid för digitaltekniken! Om 100 år kommer dom se tillbaka på distribution av musik under dom sista 25 åren av 1900-talet och undra; vad f#n tänkte dom på?? /ptr Quote
Bebop Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 Jag ser ingen orsak till att CDn inte skulle vara ett mörkt förflutet i en ljus framtid för digitaltekniken! Om 100 år kommer dom se tillbaka på distribution av musik under dom sista 25 åren av 1900-talet och undra; vad f#n tänkte dom på?? Ja, om 100 år behöver man inte lämna hemmet. Man kan sköta allt hemifrån. Kylen är programmerad med beställningspunkter där påfyllningssignal går direkt till butiken. Via receptorer runt skithusstoeln mäts blodtrycket och personidentifieras med digital anusidentifikator. Speglar läser allmäntillståndet genom irisanalys. Vi behöver heller inte drälla runt på stan och ödsla tid på sociala aktiviteter. Via personlighetstest kan ett familjeanpassat TV-utbud kan dessa behov släckas. Det känns skönt att framtiden trots allt går framåt. Quote
conan Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 TV-utbud kan dessa behov släckas. Det känns skönt att framtiden trots allt går framåt. TV ? Var det inte den där dumburken som halva svenska folket satt och tittade på under 1960-talet? Hur den lyckades hänga med ända in på 2030-talet är det ingen idag som förstår ... Idag har vi ju implantatet som tar över nervsystemet och direkt förflyttar oss till alla världens platser ... Quote
calle_jr Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Och jag som kände mig hightech när jag såg Star Trek på BD Jag sätter en hundring på att Tim får rätt. Tänk vad den kan vara värd om 100 år Quote
Bebop Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 Idag har vi ju implantatet som tar över nervsystemet och direkt förflyttar oss till alla världens platser ... Hur kunde jag missa det. För övrigt har världens alla platser reducerats i och med havshöjningen, men nya möjligheter är på gång nere i Antarktis där nybyggnationen är i full gång över de milsvida vidderna av bördigt land. Antarktis som för övrigt drivit långt bort från där det en gång låg. Quote
eliot Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Det skulle vara intressant att intervjua Jan-Eric Persson om vilket som är bäst idag, analog eller digital inspelning Quote
Käera Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Det skulle vara intressant att intervjua Jan-Eric Persson om vilket som är bäst idag, analog eller digital inspelning Inte så kunnig i alla dessa teknikfrågor men.. Vad är bäst avspelning då Quote
gcs Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Vi behöver heller inte drälla runt på stan och ödsla tid på sociala aktiviteter. Nä vi behöver nog inte tänka på det eftersom vi alla här på forumet troligen då är döda, alltså om hundra år. Quote
JonasR Posted November 24, 2009 Posted November 24, 2009 Det är mycket intressant att få följa med i Tim's funderingar/åsikter. Vissa av siffrorna han nämner får en att tänka till och undra om han har rätt. Fast det jäkliga är nog att han mycket väl vet vad han pratar om. Jag sätter en hundring på att Tim får rätt. Tänk vad den kan vara värd om 100 år Vi har redan sett hur det går när folk låtit sådana som tex Madoff ta hand om deras pengar. Det skulle vara intressant att intervjua Jan-Eric Persson om vilket som är bäst idag, analog eller digital inspelning Uppslag till ytterligare ett reportage Quote
Timbre™ Posted November 24, 2009 Posted November 24, 2009 Det skulle vara intressant att intervjua Jan-Eric Persson om vilket som är bäst idag, analog eller digital inspelning Samt vilket digitalformat som föredras i dagsläget... Quote
calle_jr Posted November 29, 2009 Posted November 29, 2009 Om olika länders ljudfilosofi Folk har ju bestämt olika uppfattningar om vad som låter bra och mindre bra, och visst kan man se arketyper även i det gäng som hänger här på Euphonia, eller hur Vi skulle kunna göra en kartläggning över hifinördens preferenser och dela in dem i olika fack; - "Mitt namn är Nisse, jag är audiofil, och det är nu 4 dagar, tre timmar och 25 minuter sedan jag bytte högtalare." - "Mitt namn är Sture, jag är audiofil, och det som mäter bra är bra. Det som inte mäter bra är dåligt. Speciellt om det är dyrt och jag inte har byggt det själv." osv... Tim som bott i både Europa, Japan och Afrika är väl en av dem som skulle kunna uttala sig om dessa arketyper och framför allt skillnader mellan olika världsdelar. Han säger sig se stora skillnader mellan förr och nu. Tyskarna hade sin ”ompa-bompa”-musik som skulle låta på ett speciellt sätt, USA sina musicals, England sin pop och pubmusik och Japan sitt ”pling-plong”. Han menar att de olika kulturerna i sig ledde till olika sorters värderingar av ljudutrustning och därmed olika köp. Med globala lanseringar, Internet mm delar vi idag samma musikskatter världen över vilket också lett till likartade beslut, analyserar Tim. ”Nej, jag tror inte det är någon skillnad längre”, säger han. Med samma musik, drar de flesta liknande slutsatser och skillnaderna i beslut handlar inte om nationella identiteter, det är snarare på det personliga planet, trender och tjockleken på börsen. Hifi i kombination med musik är i stort sett internationaliserad, alltså. Den hornladdade kupoldiskanten i E.A.R Primary Drive. System #2 som demades med Verdier Platine Nouvelle, E.A.R Acute, E.A.R 868, E.A.R 861 och Audiaz ETA. Tim demonstrerar konstruktionen i E.A.R Disc Master. Quote
Bebop Posted November 29, 2009 Author Posted November 29, 2009 Det räcker med att botansera bland trådarna på Euphonia att uppfattningarna går isär om hur ljud skall låta, åtmintone vilka anläggningar och kombinationer som ger den "rätta" upplevelsen. Handlarna är heller inte sena med att lyfta fram citat när en journalist anmäler "världens bästa" ljud, trots att det bara är en enda persons omdöme. Detta visar hur individuell smaken trots allt är snarare än nationsskillnader. Snacket i Kanada och USA var exakt samma som här. Quote
Timbre™ Posted November 29, 2009 Posted November 29, 2009 Detta visar hur individuell smaken trots allt är snarare än nationsskillnader. Snacket i Kanada och USA var exakt samma som här. Sannolikt är det så men jag tror också att husbyggnads- och inredningstraditioner spelar en stor roll. I Colombias stenhus låter det alltid bäst efter ett par Aguardientes när folk börjar flytta ut sina JBL:are i träden och volymen vrids upp... Quote
Bebop Posted December 3, 2009 Author Posted December 3, 2009 Om det bästa han gjort "Svår fråga!", inleder han och tänker en lång stund. Slutligen kommer det. Han delar upp svaret i en hifi-del och en dito från sitt studioarbete. På studiosidan tycker han att styrelektroniken till det graveringssystem han utvecklade för Island Records 1985 är en milstolpe inte bara för honom själv utan för hela musikvärlden pga de nya designfilosofier han introducerade. Systemet var anpassat för faskorrigering och använder över 1kW röreffekt baserad på kretsarna i hans förstärkare. För att ge maximalt dynamikomfång och S/N>65dB har graveringshuvudet utformats för att skära djupare och bredare än något annat system. På hifi-sidan är det de klassiska 100W monoblocken 509 som lanserades 1977. För 509 hade han utvecklat den så kallade "Balanced Bridge Mode"-kretsen som utgör gränssnittet mellan rör och utgångstrafos, samt koncentrerat sig på att kretsarna inte skulle ge någon feedback. Tim anser att denna förstärkare visade att rör kan användas fullt ut till mer än efterlikning av det gamla gosiga, och kraftigt färgade ljudet. 509 blev kända för sin klara, neutrala klang med en realistisk bas och luftiga topp. Det var en bra konstruktion från början och det är det fortfarande, nu i sin Mk II version. Han jämför den med Morgans bilar. "Varför skall jag ändra något som är bra", frågar han. Det behöver endast de som inte har förmåga att sälja på kvalitet. E.A.R 868 som baseras på pro-versionen 912. Var och en åhörare spetsar öronen under en demo med Tim. Även på årets Köpenhamnsmässa demades med Tims stoltheter E.A.R 509 monoblock. Quote
Timbre™ Posted December 3, 2009 Posted December 3, 2009 Tycker att det inger respekt med konstruktioner som hänger med år ut och år in. Tyvärr är det inte alltför vanligt. Quote
Recommended Posts