Jump to content

Recommended Posts

• Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
En helt fantastisk intervju och tack för att ni antog utmaningen!

Jag tvekade inledningsvis, men när vi väl var på plats va det bara kul. Intressant att få information direkt från källan.

Posted

Om Luxmans återtåg på marknaden

Det är uppenbarligen så att Tim fortfarande har starka känslor för Luxman, eller Lux som han kallar det. Han berättade att han och Olivia låg i förhandlingar med dem för några år sedan att köpa företaget och försöka få det på fötter. Men de drog sig ur och valde att fortsätta satsa på EAR.

Luxman gick igenom en tuff period under Alpines ägarskap. Det var total kollision mellan Alpines konsumentinriktade produktlinje och Luxmans perfektionistiska filosofier. Lux Corporation blev uppköpta 1984 avAlps och ärvde Alpines hifi-division, vilket ledde till stor förvirring eftersom Alpines produkter började dyka upp med Luxmans märke. I vissa fall fanns det två distributörer i samma land. Båda med produkter märkta Luxman, men den ena var Alpine och den andra äkta Luxman.

Det mesta av Luxmans know-how försvann under denna period och företaget satt på gravkanten. Tims kollega på Luxman, AtasushiMiura, lämnade också företaget ungefär samtidigt och startade Air Tight. Det finns idag inget samarbete med Airtight heller men de träffas som vänner och branschkollegor. År 2000 gick till slut några finansiärer från Hongkong in med kapital i Luxman och idag sitter ett tiotal konstuktörer och kopierar gamla lösningar för det nybildade Luxman Corporation, säger Tim. Men Luxman är långt ifrån sin storhetstid då de i många stycken ledde utvecklingen. På sin höjd följer de den idag baserat på gamla konstruktioner som de arbetar med.

Tim har inget horn i sidan till Luxman på något sätt. Tvärtom, han hoppas de överlever men konstaterar att det är en lång och svår resa.

DSC_6174-.JPG DSC_6447-.JPG
Moderna förstärkare från Luxman i form av B-1000f monoblock. Klass A stereo/mono-slutsteg E.A.R 534. Tim om Lux Corporation.

Posted
Tims kollega på Luxman, Atasushi Miura, lämnade också företaget ungefär samtidigt och startade Air Tight.
Aha, plötsligt begrep jag vem den gamle japanen (med "Air Tight" på ID-brickan) var som besökte vårt rum på CES förra året. Där ser man. :)

Förresten, här finns en tidigare intervju om någon skulle vara intresserad:

http://www.hififorum.nu/artiklar/Timdeparavicini/index.htm

Posted
Denna tråd/intrvju borde sammanfattas och placeras i ”Euphonia Artikelarkiv”.

Vi tog en gemensam funderare innan trådstart och just dialogen är ju en av internetforumens starka sidor.

Håller helt med - en sammanfattning skulle passa perfekt i artikelsamlingen.

Posted
Vem säljer dessa EAR :?: har väl för mig att ett antal på forumet anv deras Riia steg :?:

Kan någon förklara ljudkaraktärerna hos dessa produkter :)

Du kan kontakta Affe på Välljud alf@alaudio.se som kan ge besked var Du får tag på EAR.

När det gäller RIAA och hur de låter så vet Calle_Jr besked, men han är bortrest just nu. Finns kanske fler på forumet som kan ge besked.

Posted
Du kan kontakta Affe på Välljud alf@alaudio.se som kan ge besked var Du får tag på EAR.

När det gäller RIAA och hur de låter så vet Calle_Jr besked, men han är bortrest just nu. Finns kanske fler på forumet som kan ge besked.

Bra Bebop,jag hade för mig att Calle_jr bla anv dessa,jag avaktar tack så länge :)

Posted
Vem säljer dessa EAR :?: har väl för mig att ett antal på forumet anv deras Riia steg :?:

Du kan även ta kontakt med Ljudprodukter i Malmö, 040-910390.

Han har en hel del av EAR sortimentet hemma i butiken, försteg, slutsteg, riia, vinyl samt cd spelare, högtalare. :mm:

Bara att gå dit och avnjuta det hela ! :)

//-- Tompa --

Posted

Jag använder ett EAR 834p men de jag haft tidigare har varit i lägre prisklasser än detta och jag kan därför inte komma med någon utvärdering av större värde. Calle har, tror jag, samma i sitt försteg och har säkert större koll än jag! Rören är iaf Mullard shoortplated Blackburn, vilka jag blev rekommenderad av en god vän som har en stooor bokhylla fylld med rör!

Posted

Hej!

Vi vill passa på att tacka alla som besökt VälLjud på mässan och för de positiva och vänliga ord som sagts här på forumet.

Ett jättetack till Euphonia teamet och speciellt då till Bebop och Calle_jr för arbetet med intervjun av Tim de Paravicini.

Som nämndes i ett tidigare innlägg så går det bra att se och lyssna på EAR / Yoshino's produkter på Ljudprodukter i Malmö.

I övrigt så är ni hjärtligt välkomna att kontakta oss på VälLjud om ni har några frågor.

Mvh.

VälLjuds teamet.

Posted

Tack själv, Alf och VälLjud, och ett stort välkommen till Euphonia!

Allting är ju relativt, men jag har jämfört med ett antal i samma prisklass och tycker att EARs förstegs- och riaa-grejer sticker ut.

De har ett sting och en fyllighet som tilltalar mig. Det låter musikaliskt och dynamiskt när andra låter grått och platt.

Jag har provat en rad mc pickuper med olika specar och riaat verkar passa det mesta.

Som iroise antydde är det värt att prova olika rör, och med exvis 834 och 864 kan man byta ett i taget om man så vill.

De finare förstegen med integrerade riaa, 868 och 912, har jag inte hört i mitt eget system. Men efter smakproven på Malmö- och Köpenhamnsmässorna skulle jag inte ha något emot det :D:mm:

DSC_6018-.JPG

DSC_6211-.JPG

Här är ett blockdiagram på 864B från manualen:

diagram.gif

Posted
Allting är ju relativt, men jag har jämfört med ett antal i samma prisklass och tycker att EARs förstegs- och riaa-grejer sticker ut.

De har ett sting och en fyllighet som tilltalar mig.

Jag kan intyga att hos Calle_Jr är det verkligen sting i återgivningen. Allt är naturligtvis inte EAR riaans förtjänst, men den har i vart fall inte stått ivägen.

Ett annat prisvärt riaa försteg som bär Tims lösningar är Quads 24P som har 4 X 6111 rör. Se manual. Jag har hört den också några gånger. Den har en liten nättare och mjukare ljudbild än EAR's egna produkter.

Posted

Tack Calle jr,precis som du nämner så är ju saker relativa,men det är intressant o höra utvärderingar från användare i alla fall,ex Riia stegen 834p uppgraderas ju forfarande enl Välljuds hemsida.Pris prestanda är ju alltid intressant men rätt ljud mer.

Man får helt enkelt provlyssna när tiden är rätt :)

Posted
Tack Calle jr,precis som du nämner så är ju saker relativa

Det var mest den gamla vanliga brasklappen att jag inte ska missförstås som att det vore världens bästa end-of-story :D

Det finns bättre grejer, men det sticker iväg i pris då :unsure:

Posted
Det var mest den gamla vanliga brasklappen att jag inte ska missförstås som att det vore världens bästa end-of-story :D

Det finns bättre grejer, men det sticker iväg i pris då :unsure:

:D:D

Posted

Om HiFi och miljöaspekter

Är Tim en miljövän? När vi tar upp frågan och pratar lite om hur storindustrin idag hanterar frågan, om regeringars engagemang efter miljörörelsernas påtryckningar och om allmänhetens mening, lyssnar Tim intresserat. Vi drar en del exempel, men konstaterar snabbt att Tim inte arbetar med några miljöaspekter i sin konstruktionsfilosofi. Det innebär inte att han är utan åsikter.

I dialogen strömmar en rad mindre politiskt korrekta svar, men Tim menar att miljötänket är ett måste för massproducerande företag som t ex Pioneer, Philips etc. De vräker ut miljontals produkter som inom ett par år hamnar på sopstationerna och sedan ersätts av nya prylar som varar ytterligare ett par år. Annat är det med kvalitet, säger han. 95% av de apparater EAR har tillverkat finns fortfarande i bruk, och kunder kommer in med 25 år gamla förstärkare för att få dem reparerade. Mina monoblock är nu 30 år gamla, de spelar lika bra idag som igår och de går att serva. Tim menar att "det är så jag värnar om miljön".

När vi påpekade att debatten om miljö i Sverige handlar mest om energianvändning, så gör han jämförelser med Ferrari. HighEnd-segmentet är så försvinnande litet, så att lägga miljöaspekter på att ett rör eller en klass A-förstärkare drar lite mer ström är att skjuta mygg med hagelbössa. Dessutom är det ingen som köper en Ferrari som frågar om bränsleförbrukningen - "It's highend!". Men som sagt, annat är det med massproduktionen.

Han ser nästan lite nöjd ut med att ha formulerat en miljösyn så här lite Ad Hoc, och resonerar då vidare kring hur det står till med den egentliga kunskapen om vad som är miljövänligt, hur "energisnåla" produkter egentligen fungerar och drar ett par elektrotekniska paralleller som villar bort oss totalt.

DSC_6876-.JPG DSC_6583-.JPG DSC_6578-.JPG
E.A.R Disc Master med C.A.T SL1 Legend och E.A.R 912. E.A.R Primary Drive. Tim demar på Malmömässan.

Posted

Den största delen av miljöproblematiken kan säkert vara kopplad till vanor och användningsrutiner - hur vi vårdar och använder elektronikprylarna. Reparation istället för slit och släng, att hålla uppgraderingsdrivet i schack, kontroll på energiförbrukning via on/off-knappen och jag köper de Paravicinis resonemang om klassiska produkter som fortfarande hänger med efter trettio år.

Posted

När man tittar på schemat till EAR864 ser man en del intressant.

Tim är inte det minsta rädd för transformatorer, det sitter flera stycken där. MC step-up och för balanserat in och för alla utgångar. Nätdelen är drosselfiltrerad.

Sen är han inte rädd för feedback heller, RIAA-korrigeringen görs med feedback och det är inte det vanliga.

Dessutom används en separat lindning i utgångstrafon för feedback i linjesteget.

Posted
När man tittar på schemat till EAR864 ser man en del intressant.

Tim är inte det minsta rädd för transformatorer, det sitter flera stycken där. MC step-up och för balanserat in och för alla utgångar.

Jag har för mig att jag har hört Tim berätta att om någon annan hade gjort konstruktioner som hans så hade de inte alls låtit lika bra, detta beroende på att han har väldigt bra transformatorer.

Posted
Jag har för mig att jag har hört Tim berätta att om någon annan hade gjort konstruktioner som hans så hade de inte alls låtit lika bra, detta beroende på att han har väldigt bra transformatorer.

Jo, efter att ha skalat av lite av det egna berömmet så får man nog ändå konstatera att det ligger en del i det. Att tillverka transformatorerna i egen regi är naturligtvis ingen nackdel för högklassiga järn är riktigt ordentligt dyyyyra. Det är såvitt jag kan bedöma den enda anledningen till att man ser så få riktigt superba transformatorer utanför DIY-gänget, som nära nog gödslar med dom. Ta t.ex "The Lars", priset beror till stor del på extremt bra (och kostsamma) järn från Lundahl.

Posted
Att tillverka transformatorerna i egen regi är naturligtvis ingen nackdel för högklassiga järn är riktigt ordentligt dyyyyra.

Transformatorer ligger honom varmt om hjärtat. Det var med det han började sin karriär och som delvis la grunden för sin karriär.

Beträffande prissättningen på "The Lars" tycker jag tillhör den oseriösa avdelningen av HiFi. Från 150,000 till 750,000 över en natt. Där är jag helt enig med Stereophile, men det är ett annat kapitel.

Posted
Beträffande prissättningen på "The Lars" tycker jag tillhör den oseriösa avdelningen av HiFi. Från 150,000 till 750,000 över en natt. Där är jag helt enig med Stereophile, men det är ett annat kapitel.

Prishöjningen gör det förmodligen ännu svårare att bli profet i sitt eget land... :)

Det vilar ett löjets skimmer över den rörglöden.

Posted
Ja, men det uttalas väl mellanhand :?:

Oavsett vilken produkt det handlar om måste en plötslig femdubbling av priset sända ut märkliga signaler på marknaden. Skulle du slösa tid på att provköra en personbil vars pris stiger med 333% från det att du läste den första prisinformationen till den stund försäljaren öppnar dörren till förarsätet... :?: Digital fotoutrustning skall vi bara inte prata om... :D

Posted

Som jag har förstått det så var första priset baserat på att Lars hade räknat med att sälja själv utan mellanhänder på världens alla marknader sen när han insåg att det inte funkar då steg priset "lite"

Det ställer ju dock en intressant fråga om tillverknings och komponentkostnad kontra slutpriset.

Posted
Det ställer ju dock en intressant fråga om tillverknings och komponentkostnad kontra slutpriset.

Den automatiska följdfrågan skulle jag vilja säga. Fenomenet är inte nytt vad gäller internationella prisbilder men det här tar väl ändå priset... :?::)

Posted
Oavsett vilken produkt det handlar om måste en plötslig femdubbling av priset sända ut märkliga signaler på marknaden.

Bondfångeriet hade möjligen lyckats om burkarna designats om och fått en annan modellbeteckning.

Som jag har förstått det så var första priset baserat på att Lars hade räknat med att sälja själv utan mellanhänder på världens alla marknader sen när han insåg att det inte funkar då steg priset "lite"

I de flesta branscher ligger marginalerna på mellan 20-35 % (tillbehör o reservdelar brukar ligga betydligt högre). Om vi räknar baklänges på de 150,000 - tar bort momsen, så hamnar vi på 120,000. Sedan drar vi bort handlarens marginal på 30 %. Då är vi nere på 84,000 som skall täcka produktionskostnad och företagets marginal. Tänk nu att den exporteras till USA för säg 100,000 inklusive frakt, tull, ursprungscertifikat, tillstånd etc. Agenten (mellanhanden) i USA lägger på 50 % för att räkna högt, vilket ger 150,000. Handlaren i USA lägger på 40 % (återigen högt räknat). Nu är vi uppe i 210,000 kronor eller drygt 30,000 $. Men priset i USA är 100,000 $ (skatt tillkommer). Med samma generösa marginaler och en mellandhand i Sverige inklusive moms skulle priset här bli 262,500 i det fingerade exemplet.

Återstår ca 500,000 till att nå dagens pris. Mitt tips är dåliga rådgivare, någon pensionerad boxningspromotor typ Don King kanske. Jag tycker faktiskt lite synd om Lars, det känns som om han kommit i händerna hos någon han helst skulle ha undvikit.

Se mina siffror som exempel baserat på lanseringspriset på 150,000. De riktiga siffrorna kan slå lite hit och dit, men inte så mycket att det förklarar priset.