Bebop Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Text & Bild: Bebop och Calle_Jr November 2009 Årets hifi-mässa i Malmö fick celebert besök. Tim de Paravicini, grundare av Esoteric Audio Research, var där som presentatör för Välljuds och danska Exotic Audios demo. Calle_Jr och Bebop fick träffa honom för en intervju där han redogör för produktnyheter, men han bjuder också på en del intressanta uttalanden, och även några oväntade avslöjanden... Quote
Timbre™ Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Den här karamellen får vi suga på ett tag... Quote
plundin™ Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Har en känsla att denna vintern kommer att bli legendarisk med tanke på hur den börjat! /ptr Quote
Ekman Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Skoj Tim är ganska tacksam att intervjua kan jag tänka mig han säger vad han tycker och tycker väldigt mycket Quote
Bebop Posted November 12, 2009 Author Posted November 12, 2009 Skoj Tim är ganska tacksam att intervjua kan jag tänka mig han säger vad han tycker och tycker väldigt mycket Absolut. Men han är också humörmänniska vilket han visade med emfas i Malmö. Han var i strålande form. Quote
calle_jr Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Historik Hifi-världen har fött flera legendarer genom åren. Peter Walker (Quad), Mark Levinson, Ivo Tiefebrun (Linn) och Dan D’Agostino (Krell) och vår egen Stig Carlsson är några av de mer namnkunniga. Tim de Paravicini hör definitivt till denna exklusiva skara. Tim är född i Nigeria 1945 där hans föräldrar var knutna till gruvnäringen. Han flyttade till England i 7-årsåldern för att säkra en bra skolgång. Den ledde slutligen till en ingenjörsexamen i elteknik. Vid 22 års ålder flyttade han tillbaka till Afrika, men nu till Johannesburg i Sydafrika. Där startade hans egentliga karriär som konstruktör, vilken inleddes med design av strömförsörjningskretsar. Firman han jobbade för var också importör av Luxman, som vid den här tiden, tidigt 70-tal, var ett respekterat märke. Tycke uppstod mellan Luxman och Paravicini vilket resulterade i ett jobberbjudande 1972. Han flyttade till Osaka i Japan och stannade där i drygt 4 år. Paravicini gjorde raketkarriär i Japan. Han fick snabbt utvecklingsansvar för hifi-produkter som kom att bli riktiga klassiker. Luxmans slutsteg M6000 och lika klassiska försteg C1000 kommer från Tim’s ritbord. Likaså de mindre M4000 och M3000. Därefter växlade han över till rörkonstruktioner. Han tog bl a fram 70-wattaren MB3045 och den mindre MB3600. I Japan träffade han också sin blivande fru, Olivia, som var flygvärdinna vars engelska inskränkte sig till ”Fasten your seat belts” och liknande. Hon lärde Tim japanska och i utbyte lärde han Olivia engelska. Bild: Stereophile 1976 valde han att flytta tillbaka till väst. Flyttlasset adresserades England. Han bosatte sig i Huntingdon där han började på en liten hifi-firma som dock gick i väggen kort därefter. Då föddes High End Audio Devices, St Ives, som sedermera bytte namn till Esoteric Audio Research, E.A.R kort och gott. E.A.R’s första produkt var monoblocken 509 som fortfarande tillverkas, numera i MkII-utförande. Tim aktiverade sig också inom studiovärlden där han gjort banbrytande arbeten inom elektronik kring graveringsteknik, mikrofoner, ombyggnader av studiobandspelare och mycket, mycket mer. Han har näst intill skapat studiostandard genom sina ombyggnader av Studer och Ampex bandare. Mobile Fidelity Sound Lab använder elektronik från Tim för sina utmärkta graveringar. Mycket av välljudet som Pink Floyd gett ut har Tim varit del av. Han har fortfarande ett nära samarbete med David Gilmour. Likaså med Paul McCartney. E.A.R Rullbandare Luxman C1000 Luxman MB3045 Quad II Eighty Luxman M6000 Tims tjänster har också använts av konkurrenter eller skall vi kanske säga kollegor. Sedan John Walker gick ur tiden har han jobbat en hel del med Quad. Deras senaste rör-riaa QC24P har konstruerats av Tim. Det har även rörmonoblocken Quad II/80 som kom för något år sedan. Han har också gjort konstruktioner för Musical Fidelity, t ex deras integrerade A1. Tim de Paravicinis CV är lika imponerande som lång – Han är i sanning en legend i HiFi-världen och mycket respekterad i branschen. Paravicini arbetar efter en enda enkel premiss; Om han ska konstruera en apparat, måste det vara en bättre konstruktion än vad som redan finns. Man kan lägga vad man vill i betydelsen "bättre", men med få undantag innebär hifi-konstruktion kompromisser, och när man tolkar det så handlar det om att göra de bästa kompromisserna. Vi hade bestämt möte hos Välljud och Exotic Audio i rum 34 på Radisson Hotel under hifimässan i Malmö. Tim är ung i sinnet och var på ett strålande humör. Vi fick drygt 1½ timmes diskussion som pendlade mellan hifins alla domäner på jordens alla platser. Följ med i tråden och ta del av Tim de Paravicinis liv i välljudets tjänst. Alla är såklart välkomna att delge sina egna erfarenheter, som vanligt... Quote
Käera Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Vilket bra forum...o vilka medlemmar som har ork o energi att dela med sig av den ena smällkarmellen eft den andra Quote
Bebop Posted November 12, 2009 Author Posted November 12, 2009 Vilket bra forum...o vilka medlemmar som har ork o energi att dela med sig av den ena smällkarmellen eft den andra Tack Käera, det värmer och vi tar det till oss ... Quote
Timbre™ Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Paravicini gjorde raketkarriär i Japan. Han fick snabbt utvecklingsansvar för hifi-produkter som kom att bli riktiga klassiker. Luxmans slutsteg M6000 och lika klassiska försteg C1000 kommer från Tim’s ritbord. Likaså de mindre M4000 och M3000. Jasså minsann... En hifipolare i Göteborg använde C-1000 på sjuttiotalet tillsammans med en tungviktare från Kenwood. Själv suktade jag efter C-1000/M-2000 men det blev aldrig läge. Har för mig att sonen tog över hifin och frågan är om försteget finns kvar i Götet... Quote
P-pan Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Vilket bra forum...o vilka medlemmar som har ork o energi att dela med sig av den ena smällkarmellen eft den andra Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen... ... jag förstår inte hur Hi-Fi tidningarna överlever Quote
Guest Bernt Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 John Walker (Quad)Peter Walker hette han. http://www.stereophile.com/news/121503walker/ Quote
eliot Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Peter Walker hette han. Calle tänkte nog på Johnnie Walker Quote
calle_jr Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Calle tänkte nog på Johnnie Walker Det kan vara lite risky att mixa... Mr Walker höll tydligen också till i Huntingdon en tid. Kanske värt ett besök om man kommer i närheten vid tillfälle. Quote
Harryup Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Kommer ihåg alla dessa Luxman väldigt väl. Jobbade då på ADVE som hade agenturen. S-märke själv M4000, satt och vred på den i timmar för att kunna se var man kunde borra fast säkringshållare utan att borra i något annat. Apparaterna var oerhört kompakta invändigt. I Gbg var det nog mest Ljudkällan/CM Service som sålde mest Luxman. C1000 och M4000 var för dyra för mig på den tiden men jag köpte själv en L100 och deras T110 tuner. Kul reportage. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Calle tänkte nog på Johnnie Walker Calle är ren ... busen sitter här. Quote
iroise Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Ni har gjort ett mycket intressant upplägg på detta Malmöbesök, mycket kul! Quote
SorenG Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen... ... jag förstår inte hur Hi-Fi tidningarna överlever Jo förstår du. Det är för att man ska ha något underhållande att läsa på muggen... Quote
Zalve Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Jo förstår du. Det är för att man ska ha något underhållande att läsa på muggen... Hört talas om W-lan och laptop? Quote
Bebop Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Pågående projekt och nya produkter Tim hade förväntat sig ett par svåra år pga av finanskrisen men det har faktiskt varit tvärtom för hans del. Han berättade att många studios har gått omkull och fler är på väg, inte bara som en effekt av finanskrisen. Strukturomvandlingen inom musikbranschen har gjort sitt till också. De bästa studiorna har snarare stärkt sina positioner och ägnat sig åt uppgraderingar. Bl a har Tim utvecklat ny elektronik till Neumanns graverutrustning. Studiobandspelare byggs om och uppgraderas med Tims studiopaket och just nu jobbar han på ett nytt digital mixing console system som i många stycken kommer att revolutionera användning av digital nedladdning av mixar utan att behöva läsa ner all info hela tiden, endast ändringen. Han berättade också att han tror på SACD tekniken. ”It seems there is an interest to keep it” så möjligen kommer det en SACD-spelare från EAR. Under tiden jobbar han med en d/a-konverter baserad på cd-spelaren Acute, men med en del förbättringar och nya funktioner, såsom digitalt gränssnitt baserat på Super-usb. Redan för 20 år sedan sa Tim att digitala media inte kommer kunna tävla med bra analoga media förrän man nått 24-bit/384kHz. Man kan spela in i 24/192, men det är ju inte kompatibelt med cd, och när man ändrar en parameter i digitalt inspelat material stöter man på kompatibilitetsproblem. Det problemet har man inte med analoga inspelningar eftersom när man tillverkar lacket sker ingen modulering eller upphackning - man är nere på en molekulär nivå i lacket för att spara informationen. Han har också lanserat ett par högtalare som går under namnet Primary Drive – en dipolvariant som skall klara musik från 38Hz (±2dB). Förebilden är ljudet från elektrostater, men han konstaterar ödmjukt att han inte nått ända fram, men en god bit på väg. Hans idé var att skapa en högtalare med lättare drivning och som är mer lättplacerad i vanliga bostadsrum. Högtalarna är så färska att han själv var osäker på vilket namn de hade valt och fick konsultera Olivia! Tim och Olivia De Paravicini E.A.R Disc Master E.A.R Primary Drive Quote
Absolute Audio Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Det verkar ju som rätt mycket av det Tim "rör" får kult-status. Oavsätt prisklass och märke. Helt klart en av hifivärldens största legender. Att han har en fot i studiovärlden gör nog att produkterna blir mer tidslösa än många dagsländor som kommit på ett "sound". Source is king som det heter Quote
Bebop Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Att han har en fot i studiovärlden gör nog att produkterna blir mer tidslösa än många dagsländor som kommit på ett "sound". Source is king som det heter Det var klokt sagt, Kansas. Om man kan få det att låta som efter studiomixen kan man faktiskt fråga sig vad en del av hifivärlden håller på med. Tim har ju kvar sitt 509 slutsteg som han hävdar låter lika bra idag som förr och jag antar att hans referens är hur det låter vid källan. De största landvinningar handlar om komponentuppgraderingar, toleranser och liknande. Samtidigt låter ju hifi betydligt bättre idag än på 70-talet så något har ju fattats. Quote
Guest patrikcaesar Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen... ... jag förstår inte hur Hi-Fi tidningarna överlever Jag har föreslagit intervjuer med namn som Tim när de ändå kommer till mässorna i Sverige. Då Philip Guttentag från Vivid Audio var i Malmö efter Munchen blev han faktiskt intervjuad av Lars-Erik Steineck från High Fidelity. Det åligger kankse utställaren att ta kontakt med tidningarna och tala om för dem attg nu kommer Tim. Kul att Euphonia tog initiativet, intressant man Tim, talade med honom länge med. Det ska bli kul att höra vad våra eminenta fotografkompisar har att berätta för oss. Patrik Quote
Bebop Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Vår avsikt är dock inte att hifipressen går i graven. Forum och internet i all ära, men vad går upp mot en tidning och/eller en bok ... Kan inte tänka mig en frukost utan tidning, en hängmatta utan bok och ett skithus utan hifipress ... Quote
P-pan Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Vår avsikt är dock inte att hifipressen går i graven. Forum och internet i all ära, men vad går upp mot en tidning och/eller en bok ... Kan inte tänka mig en frukost utan tidning, en hängmatta utan bok och ett skithus utan hifipress ... Det tror och tycker förstås jag också Internetsidor och tidningar kommer säkert att leva sida vid sida i många år till. Undermeningen i det jag skrev var naturligtvis att ge uttryck för att nivån på Euphonias reportage/trådar i allmähet är väldigt hög och i synnerhet ett reportage som detta Jag vet hur mycket tid ni lägger ner så det är med stor tacksamhet jag, och säkert många fler med mig, sitter framför datorn och "nöter sönder" F5:an (uppdaterar) på tangentbordet. Quote
Bebop Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Undermeningen i det jag skrev var naturligtvis att ge uttryck för att nivån på Euphonias reportage/trådar i allmähet är väldigt hög och i synnerhet ett reportage som detta Så läste jag det också, Pan, men jag är helt säker på att forumen påverkat tidningarna, vare sig det gäller upplagor och innehåll. Det pågår en strukturomvandling inom media, och den behöver inte vara dålig. Samtidigt är köparna mer gränslösa idag än förr, dvs engelska och tyska tidningar läses och t o m norska. Quote
calle_jr Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 engelska och tyska tidningar läses och t o m norska. Skavlanfeber! Quote
Timbre™ Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Det pågår en strukturomvandling inom media, och den behöver inte vara dålig. Samtidigt är köparna mer gränslösa idag än förr, dvs engelska och tyska tidningar läses och t o m norska. Man kan ha synpunkter på Internet men helt klart ställdes hifitillvaron på ända. Sjuttiotalet och dess väntan på produktblad känns väldigt avlägset och idag kan intresserade ofta förse sig med det mesta av informationen långt innan det första exportexemplaret har lämnat tillverkarlandet. Specifikationer, produktbilder och priser världen över. Quote
calle_jr Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Download och digitalformat Vem vågar lita på en hårddisk som man tar fram efter 10 år och försöker läsa lagrad musik från? Ett grammofonlack påverkas inte av magnetism och har en helt annan fysikalisk beständighet. Gräv ner den i 1000 år om du vill... Digitalformatet har en utmaning som oroar Tim en del. Det handlar dels om arkivering och förvaring. En 78:a eller 33:a har ju informationen ”written in marble” men hur blir det med de gamla CD-skivorna om 50 – 100 år? Antingen kommer 16/44,1 aldrig att dö eller måste man köpa eller lagra om dem i nya format. Det måste ske en enorm utgallring och vem skall göra den? I hifi-sammanhang tror inte Tim på distribution via nätet av den enkla anledningen att det är för mycket information att hantera i servrar, nätverk och hos mottagare. Det är en sak att ladda ner 16/44,1 eller MP3 men nu pratar vi hifi, säger Tim. Då pratar vi om minst 24/96. Ett andra problem är alltså att miljarder människor skall ladda ner film och musik i högupplösta format. Detta kommer få systemen att braka samman, hävdar Tim. Analog-ljudet är fortfarande referensen och det finns ingen anledning att nöja sig med något som är mindre bra, menar Tim. Han är helt säker på att dagen kommer då vi inte kommer kunna särskilja analogt ljud från digitalt, men då har vi minst en digital kvalitet motsvarande 24/384. Detta ämne både engagerar och oroar honom. Engagemang kring teknik men oro över naiva marknadskrafter som slår lögner och falska förhoppningar i ansiktet på folk. Han menar att det finns inte en chans att den informationsmängden kommer att gå via satelliter och kablar. Det skulle vara ett resursslöseri av gigantiskt format om hela världens musik och hifi-entusiaster skulle ladda ner högupplöst musik. ”Forget it” – slår han fast. Dessutom, seriösa människor vill äga sitt hus, sin bil, sin bok och sitt musikalbum, menar Tim. E.A.R 912 Tim om sin syn på digitala format E.A.R 868 med fjärrkontroll Quote
Martin Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Vem vågar lita på en hårddisk som man tar fram efter 10 år och försöker läsa lagrad musik från? Det gör man inte Diskar ska snurra 24/7 med någon form av raid med möjlighet att hotswappa diskar. I hifi-sammanhang tror inte Tim på distribution via nätet av den enkla anledningen att det är för mycket information att hantera i servrar, nätverk och hos mottagare. Det är en sak att ladda ner 16/44,1 eller MP3 men nu pratar vi hifi, säger Tim. Då pratar vi om minst 24/96. Ett andra problem är alltså att miljarder människor skall ladda ner film och musik i högupplösta format. Detta kommer få systemen att braka samman, hävdar Tim. Internet kommer inte att braka samman, det växer ständigt både i kapacitet och storlek! Men har man en förkärlek för analoga saker så kan man ju alltid hålla tummarna att det brakar edit: Jätteintressant läsning förresten. Ska inte bara gnälla Quote
Bebop Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Internet kommer inte att braka samman, det växer ständigt både i kapacitet och storlek! Men har man en förkärlek för analoga saker så kan man ju alltid hålla tummarna att det brakar edit: Jätteintressant läsning förresten. Ska inte bara gnälla Här misstolkar Du Tim. Han är inte på något sätt emot digital teknik. Det är precis tvärtom. Han är en av de ledande figurerna med digitala lösningar inom studioarbete. Hans oro är seriös och kopplad till fakta. För att förstå vad han menar kan man fundera på följande. (Det var i dessa termer han talade) * Hur många laddar ner musik och film idag och vad är det genomsnittliga nerladdningsformatet, hur frekvent och hur mycket energi åtgår för detta? * Tänk sedan visionen att halva jordens befolkning skall ladda ner sin film och sin musik i högupplöst format (det finns fortfarande marknader där kassetten är den mest distribuerade musikmediet) och dubblera frekvensen. Hur mycket energi åtgår till detta? * Ponera sedan att vi skall hushålla med resurser, bl a energi. Var i skalan av världsliga behov hamnar då energi till överföring av högupplöst musik och HD-film? * De kapaciteter vi använder för Internet idag och den tillväxt som sker är en flugskit i sammanhanget. Men ännu större oro har han för lagring av aktuell 16/44,1. Om formatet försvinner, var tar dom kulturskatter vägen? Noter, skrifter och analog lagring kan vi återskapa men vad gör arkeologen med en CD som han/hon gräver fram om 400 år? Quote
Recommended Posts