Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nu när Petter vågade visa DIY-prylar här på Euphonia

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=7407

så ska väl inte jag vara sämre... :)

Så här kommer den "designmässiga motpol" som Timbre pratade om i den tråden.

Högtalarna är nämligen dipoler, i och för sig med hornformigt stöd i basen. :)

imgp3919.jpg

Snyggt! :mm:

Låter det lika bra som det ser ut?

...och hur bygger man ett par?.....och vad driver du dom med? Mer bilder!

Toobs

Posted
Hur stort är rummet de spelar i?
Själva lyssningsavdelningen är runt 40 kvadrat, men sen är det öppen planlösning åt vänster på bilden så vi har hall, kök och salong i direkt anslutning till detta och då hamnar vi på ungefär 100 kvadrat.

Tack för era fina omdömen! :)

Posted
Det låter ungefär som jag vill ha det, stort och öppet.

Man kan inte säga annat än att det rör på sig utefter västkusten... :) Det ser verkligen hemtrevligt ut och det är säkert inte fel att ha en välstoppad tygsoffa mellan baffellinjen och lyssningspositionen. Läckra högtalarbyggen! :cool:

Posted

Jag fick ett tillfälle att få lyssna på Bernts anläggning vid en träff han hade för några veckor sedan.Nu var det väldigt mycket folk den här kvällen

så seriös lyssning var det inte på tal om men den känslan som infann sig var att det var en storskalig och mäktig ljudbild, det enda som jag reagerade på

var att det verkar som det är svårt att intrigera basen mot dipolerna basen tog lite överhand.Det var folk som sa att det blev bättre om man satt

i sweet spot men det fick jag själv inte tillfälle till så det får bli en annan gång. Men rent möbleringsmässigt så var det väldigt lyckat man märkte inte

mycket av anläggningen

Posted
Jag fick ett tillfälle att få lyssna på Bernts anläggning vid en träff han hade för några veckor sedan.Nu var det väldigt mycket folk den här kvällen

så seriös lyssning var det inte på tal om men den känslan som infann sig var att det var en storskalig och mäktig ljudbild, det enda som jag reagerade på

var att det verkar som det är svårt att intrigera basen mot dipolerna basen tog lite överhand.Det var folk som sa att det blev bättre om man satt

i sweet spot men det fick jag själv inte tillfälle till så det får bli en annan gång. Men rent möbleringsmässigt så var det väldigt lyckat man märkte inte

mycket av anläggningen

Det här med basen är ett bekymmer. Basen är av horntyp, känsligheten ligger lite över 100dB och dynamiken är rätt potent. Det innebär att det blir svårt att matcha för dipolerna och basen lätt vill ta kommandot. Det går att få bättre ordning på det med annat förstärkeri till dipolerna. Rörförstärkaren som spelade på träffen är lite för trött, nuvarande monoblock är lite bättre men ytterligare annat är på gång.

I bakgrunden här syns rörsteget som spelade på träffen jag hade:

imgp3895.jpg

Möblemanget då, vi tycker om en lugn och harmonisk lyssningsmiljö och vi har inget intresse av att se anläggningen mer än nödvändigt. Sofforna mitt emot varandra är min fru Marinas idé, underlättar umgänget människor emellan. Dessutom döljer bortre soffan slutsteg och sånt.

imgp3956hdr.jpg

Under vinylhyllan längst bort ligger bashornet ner. Det är över fyra meter långt och det sitter två tolvor i det.

Det är faktiskt Marina som övertalat mig att bygga bashorn efter att vi hört liknande på en del ställen.

Hon är mycket delaktig i designen på högtalarna också.

En synnerligen intelligent och ovanlig kvinna som ni kanske förstår. :)

Posted

Mycket spännande anläggning och dessutom mycket snyggt :mm:

- Kul att du visar upp din anläggning hör :app:

Hornbas vore något för mig då jag ju har horn utom just i basen ;)

Rörförstärkaren som spelade på träffen är lite för trött, nuvarande monoblock är lite bättre men ytterligare annat är på gång.

- Så din OTL:are är inte snabb nog :?:

Posted
Under vinylhyllan längst bort ligger bashornet ner. Det är över fyra meter långt och det sitter två tolvor i det.

Det är faktiskt Marina som övertalat mig att bygga bashorn efter att vi hört liknande på en del ställen.

Hon är mycket delaktig i designen på högtalarna också.

En synnerligen intelligent och ovanlig kvinna som ni kanske förstår. :)

:D:D

Posted

Mycket stiligt, Bernt, en helhetslösning som knappast tillkommit slumpmässigt.

En synnerligen intelligent och ovanlig kvinna

Ibland låter hon som en hund i skrift; "waf-waf-waf" :)

Posted
Ibland låter hon som en hund i skrift; "waf-waf-waf" :)

:D Jo, hon har ju sin speciella slogan på Hififorum.

Eliot, jo det är nog så att den OTL-en är lite för trött. Jag har byggt fyra olika OTL-versioner nu och den som spelade på träffen är den andra. Den tredje satte jag kapen i i somras och byggde om till monoblock med balanserad ingång som spelar nu. De är betydligt snärtigare i karaktären men inte helt klara ännu. Av någon anledning så klipper de alldeles för tidigt så det blir till att felsöka.

Timbre, sofforna gör säkert gott. För stående vågor har jag lite andra lösningar också som antagligen en del känner till.

Som synes på bilden ovan så sitter det en bildskärm på ett väggstativ till höger. Det beror på att jag har en datorbaserad uppspelningslösning. Den helt passivt kylda datorn står bakom höger högtalare och är utrustad med ett bbalanserat, professionellt ljudkort som heter Lynx Two-B. http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12

Skivorna finns lagrade på nätverkshårddisk i tvättstugan. Jag använder datorn som försteg också, den matar alltså slutstegen direkt. I datorn finns mjukvara som delar aktivt och man kan ställa in det mesta på ett ögonblick i filtret: Branthet, delningsfrekvenser, tidsfördröjning, vända fas osv.

Posted

Flott å se bilder av anlegget her også, hadde som a/wing gleden av å få höre på dette for noen uker tilbake, riktigt spennende :mm: ...

mvh

Posted

Bernt, jag hade ju förmånen att provlyssna din tidigare anläggning i Mölndal och jag kan tänka mig att detta är riktigt bra. Trevligt med lite mer luft kring grejerna också.

Posted

Tack! :)

Kör du AD-DA omvandling för att kunna spela vinyl??

Ja, faktiskt, efter Riaat. Det var ett av frågetecknen när jag gick över till datorlösningen. Förut hade jag ett försteg med diverse finesser, rör och utgångstrafar från Lundahl. Tyvärr lät det sämre än datorn direkt. Och vinylen via 24-bit/192kHz... Jag hör ärligt talat ingen påverkan av signalen alls.

Skivspelaren är en gammal Lenco L-78 och på den sitter det Rega RB300 arm och Miyabi MCA pickup. Lencon gör någonting i basen som känns väldigt rätt, det blir driv, fart och fläkt i musiken. Jag tror det har med rena anslag att göra.

Riaat är av nuvistortyp, byggt på kretskort som jag köpte av Bosse Hansson när vi var på reportageresa hos honom. (Bosse är en mycket stor inspirationskälla för mig, liksom J-H Stridbeck har varit under alla år sedan mitten på 70-talet)

I riaat finns också ett par step-up transformatorer från Lundahl, LL9206 om jag minns rätt.

Allt kablage är Jorma Design Origo eller motsvarande, till och från datorn har jag specialbyggt Origokablage från XLR till 25-polig D-Sub.