Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hösten är snart här,och (enda?) fördelen med höstrusket är att man kan sitta inne och lyssna på musik utan att ha dåligt samvete för att det är vackert väder ;)

Det skulle vara intressant vad ni anser skulle vara första prioritet när det gäller kommande uppgraderingar som undertecknad tänkt sig.Jag har hyfsade nätkablar,inte superbra men inte absoluta katastrofer heller.Är det bättre nätkablar som jag ska satsa på i första hand eller skulle ett bra nätfilter(Typ Chang Lightspeed eller Ps audio) göra större förbättringar :?:

Kommer nog så småningom att ha bägge delar,men vilket skulle Ni välja i första hand :?: Vilket ger det största lyftet i eran mening :?:

Posted

Hej new order

Ämnet debatteras just nu på hififorum.nu, jag läste just något som jag tyckte lät bra, man lånar hem ett PS-audio Ultimat Outlet tex (tydligen 30 dagars återlämnings rätt) och testar hur mycket den kan göra för anläggningen och om den ger bra effekt så kanske man inte behöver lägga lika mycket på nätkablar där efter. Om det inte ger någon effekt så kan man ju kanske lägga mer på bättre nätkablar. Har både hört buu och bää om nätfilter, vissa hävdar att de är dynamik begränsande medans andra hävdar att de är det ända sättet att få bra ström. Har inte testat själv så jag kan inte gå djupare än så. Lycka till!

MVH

Posted

Jag skrev något om detta på Hififorum, men den tråden har nu spårat ut totalt så det är väl bättre att fortsätta här!

new order, i din situation skulle jag satsa på en strömrenare först. Det är faktiskt vad jag gjorde. För ett år sedan hade jag hyfsade nätkablar (typ Synergistic Research Master Coupler) och skaffade en PS Audio P300 som jag hittade begagnad till ett bra pris. Det blev en klar förbättring fast den är för svag att driva effektförstärkare (P300 ger bara max 300W). Jag använde den till min hörlörsutrustning och då kunde jag ju köra hela anläggningen på P300. I somras köpte jag ett Ultimate Outlet som jag nu använder på effektförstärkaren. Det ger en klar förbättring jämfört med en aktiv Master Coupler kopplad direkt till vägguttaget (jag hade dock här en hyfsad nätkabel kopplad mellan vägg och UO och inte den lilla tunna som följer med). Jag kunde inte märka någon dynamikförsämring med UO men kan naturligtvis inte utesluta att det kan hända i andra fall. Förändringen var dock påtaglig och det lät hårdare och ljudbilden var litet mer framflyttad utan UO. Det blev mer "slam" utan UO och litet lugnare och mer naturligt flöde över musiken med UO. En del skulle antagligen kunna uppleva det som en förlust av dynamik men jag upplevde förändringen som enbart positiv.

Om jag hade kunnat göra om allt hade nog det bästa varit att skaffa en Exact Power från början (under förutsättning att den är så bra som jag tror!). Fast då har man för all del inte multiwave-alternativen att experimentera med, att man kan sätta olika frekvens och vågformer på den utgående strömmen från P300 etc. Detta finns naturligtvis inte heller på UO. Det kanske verkar rejält tweakigt, men det gör skillnad! Som verkar komponentberoende.

Om jag bara hade lakritssnören skulle jag idag börja med att skaffa en strömrenare. En UO kostar inte mycket mer än en bra nätkabel och den ger en bra förbättring även med lakritssnören för övrigt (har testat detta). Men det blir bättre när man bygger på med nätkablar, antagligen är det första man skall göra att sätta en nätkabel mellan vägg och UO.

Man bör också observera att UO inte filterar mellan komponenter så att t.ex. CD-spelaren kan skicka ut skräp på strömmen som går in i andra komponenter som är kopplad till den. PS Audio rekommenderar flera UO, t.ex. ett till digitalt och ett till förstärkare.

Jag har inte direkt experimenterat med detta men en del recensioner tyder på att behovet (effekten) av mycket dyra nätkablar minskar om man har en strömrenare. Jag misstänker också att man skall akta sig för kablar som har inbyggd filtrering om man skall använda dem med strömrenare (ledare inbakade i ferritpulver eller ferritkärnor runt kabeln). Jag har en Aural Symphonics som låter väl mörkt och dovt med strömrenare och den har små ferritkärnor runt ledarna inne i kabeln. Detta dock med viss reservation för att lödningen blev inte riktigt lyckad när jag bytte från USA-kontakt till Schuko. Får väl göra om detta så småningom. Man skulle ju också kunna ta bort ferritkärnorna, men då blir det en annan kabel.

Skulle vara kul med fler erfarenheter av UO. Men observera att även sådana saker behöver litet tid för inbränning och det verkar som det måste gå ström genom den för att detta skall ske, inte bara att den står inkopplad. Naturligtvis handlar det också om hur förorenad ström man har ur sitt vägguttag och hur bra nätdelarna är i komponenterna.

Posted

Precis som Linn alltid hävdat att en anläggning inte är bättre än källan för ljdet (ie. i deras fall en Sondek..) så varför hör man så lite diskussion om vilka ledningar man har in till huset från kraftledningen rep. vad man har i huset.. och inte minst vilket slags vägguttag som är best.. I amerikanska hifiblaskor på 90-talet skrevs det ofta om att alla borde ha "Hospital grade outlets" i sina väggar. Kan aldrig minnas att jag sett prosaisterna på HiFi&Musik givit ämnet några spalt millimeter..

Vad använmder Ni för vägguttag?

Jag som bor i lägenhet fick gå en tung match mot värden för att bara få jordade uttag (Gammalt hus). Bodde jag i villa skulle jag tveklöst köra allt på trefas och sedan sätta en av HiFiconsults terminatorer emellan för att dela faserna och således eliminera behovet av nätfilter.

För närvarande kör jag alla apparater i mitt lyssningsrum med Supra LoRad och det ger en liten men tydlig kvalitetshöjning av ljudet.

/ptr

Posted

Jag körde tidigare med En PS Audio UO till fördelardosan och sen kimberströmkablar till varje del. Då var PSA OU en bra uppgradering som gav mer lugn och bättre djup och dynamik.

Nu har jag bytt till Nordost Vishnu och Shiva till Förstärkare, Riaa och fördelardosa. Det visade sig att det då blev bättre utan PSA UO, så nu sitter den ensam till skivspelarmotorn.

Det är väl som vanligt bäst att låna hem och prova först, eftersom resultaten kan variera.

Posted

Roligt med åsikter från såna som testat I.R.L!

Jag har funderat lite på PS audio ultimate outlet men fick rekommendation om att Chang Lightspeed skulle vara minst lika bra.Dessa har dessutom den finessen att det finns kontakter för både digitala och analoga källor,kolla in länken.

http://changlightspeed.com/euro.html

CLS euro 200 är väl den som ligger närmast till hands i sådana fall.

När vi provade Transparent Power isolator hos Kero fick jag verkligen höra vad en riktigt bra nätrenare KAN göra.Om en billigare nätrenar-produkt bara gör hälften så mycket som transparanten,så är det mycket ljudförbättring för pengarna som vi snackar om.

Posted

>Sker

Den ligger på ca $640 i USA,De billigare varianterna (CLS euro 100) kostar ungefär $500.Jag har faktiskt ingen aning om det finns någon svensk generalagent,men inte vad jag vet.Kanske går den få tag på i Tyskland eller något annat Eu land?

Posted

Chang Lightspeed finns på The Cable Company i USA, även Euro-versionen.

www.fatwyre.com

Jag kopierar från deras newsletter:

Export special: new 230v Schuko Line Filters from Chang Lightspeed.

Our customers in the US and Japan know how much we like the Chang Lightspeed line filters in the under $1000 price range. We are happy to announce that 220-240v units with European Schuko plugs and outlets are now available!

Why Chang Lightspeed?

The first rule of line filters is like the first rule of medicine - Do No Harm.

Chang Lightspeed technology provides both protection and enhancement without negative side effects. Each Lightspeed Powerline Filter passes the AC through a unique multi-segmented "lossy transmission" series of magnetic materials. This mechanism maintains proper impedances, while reducing the effects of RFI/EMI. The total lack of inductive coils, including isolation transformers, ensures full current delivery and uncompromised performance.

In addition to the popular USA versions (starting at $325) the company now offers 4 - 7 Schuko outlet versions as used in Continental Europe and many other places in the world. Prices range from $489 to $970 depending on the number of outlets, current handling capability, and levels of filtration.