Haydn Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Hej! Håller på att justera in min nya spelare (Kuzma Stabi + Stogi S) och funderar på hur överhänget skall justeras? Hur mäter jag det till att börja med? Det skall vara 18mm enl. mallen, men 18mm till/från vad? Tack på förhand! Det kommer lite bilder senare... Vänligen, Wilhelm Quote
calle_jr Posted November 11, 2009 Posted November 11, 2009 Överhänget är avståndet mellan tallrikens centrumpinne och nålspetsen när armen är placerad så att man kan dra en rak linje som skär nålspets-centrumpinne-tonarmsbas. Det ska finnas en protractor till tonarmen som hjälper dig att kolla måtten. Det kommer lite bilder senare... De vill vi se! Quote
Haydn Posted November 12, 2009 Author Posted November 12, 2009 Tack för hjälpen! Nu skall jag bara plocka undan emballage och dammsuga, sedan blir det lite fotografering! Vänligen, Wilhelm Quote
Adagio Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Jo.... om du monterar "armbasen" rätt ska det koncentriska hålet vara så nära centrumlagret som det går. När du sedan monterat dit hela armen, ej PU så kan du lägga armen över cetrumpinnen, då ska det runda fästets ytterkant vara rakt över overhangpunkten. Mao ska du sedan montera PU så att nålens spets befinner sig rakt under kanten sett från sidan, kolla med en rät vinkel av något slag och syfta från sidan. Sen är det bara att använda den medföljande protracktorn för att uppnå de två kontrollpunkterna i rät vinkel. Alla PU är kanske inte lika höga men med Benz så är vta rätt när det lilla nylånsnöret till antiskatingen är i samma nivå som vinylskivans yta/spår. Ställ in alla parametrar innan du fyller på oljan i tråget, du ser lättare armens rörelser och vad som händer vid justeringar. Oljan till centrumlagret ska givetvis vara i från början. Fyll max upp till det lilla strecket i armtråget, sätt en droppe i lagret på unipivotlagret också. Skaffa en liten doseringspruta på apoteket så du kan suga upp en exakt mängd olja och sedan spruta dit en kontrollerad mäng igen. Mängden olja gör stor skilnad. Quote
Recommended Posts