Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tänkte bara höra med er andra på forummet hur ni vårdar era högtalare?

Mina 801 nautilus står alltid utan frontskydd (förrutom diskanten) jag dammar av dem med jämna mellanrum och på sommaren försöker jag skydda dem ifrån direkt solljus.

Men vad jag tänker på är hur lång tid det tar för gummikanterna (på tex baselement) att torka ut? Ska man vårda dem på något sätt? Eller får man helt enkelt acceptera att de med tiden torkar ut och då får man byta element?

Undrar isåfall hur lång tid detta bör ta?

Mvh

Posted

"refoam" kits finns ofta att köpa till äldre högtalare och det tar en dag ungefär att fixa dem, inklusive torktid för limmet.

Annars är det nog inte mer att göra än att damma av högtalarna ibland. Maggisarna brukar jag bara behöva damma av om fötterna. Strumpan verkar inte dra åt sig särskilt mycket damm. Öh, motsägelsefullt kan tyckas men så är det. :)

Posted
"refoam" kits finns ofta att köpa till äldre högtalare och det tar en dag ungefär att fixa dem, inklusive torktid för limmet.

Detta är vad jag har förstått inte alltid ett bra val det finns inte originalkanter till alla element och även om det finns så är det inte helt 100 att det blir lika bra som nytt?

Jag fick nyligen köpa 4st nya baselement istället för att kanta om två av dom.

Posted

Jag vet att min handlare i Schweiz använder "Silikonfett" för att smörja in gummiupphängningen på högtalarmembranen ;)

- Han demonstrerade effekten på ett par gamla B&W DM100 när jag precis lärt känna honom (i början på 90-talet) och ännu inte köpt något av honom. Detta plus att skruva fast högtalarelementen visade sig klart hörbart :app:

//Eliot

Posted
Detta är vad jag har förstått inte alltid ett bra val det finns inte originalkanter till alla element och även om det finns så är det inte helt 100 att det blir lika bra som nytt?

Jag fick nyligen köpa 4st nya baselement istället för att kanta om två av dom.

Stämmer och dom mekaniska egenskaperna i upphängningen kan påverka ljudet rejält om skillnaden är för stor.

Posted
...Silikonfett" för att smörja in gummiupphängningen på högtalarmembranen

...skruva fast högtalarelementen

Detta borde vara väldigt bra att ta med i underhållsplanen en gång/halvår.

Posted
Stämmer och dom mekaniska egenskaperna i upphängningen kan påverka ljudet rejält om skillnaden är för stor.

Du som skruvar högtalare :) Visst är det så att vissa exlusivare högtalartillverkare rättar delsningsfiltret efter hur specefika elementet mäter?? I så fall är det ju inte säkert att den batch nya element du får mäter som den gamla batchen som delningsfiltret är gjort för. Eller har jag fel??

Posted
Detta borde vara väldigt bra att ta med i underhållsplanen en gång/halvår.

Silikon är ett gissel ... det kryper iväg till andra delar än det man vill fetta in. Det är ok för gummistövlar - men i andra konstruktioner är jag tveksam.

Refoam kits är ofta inte precis som original men är upphängningen helt slut så kan det vara ett alternativ tills man hittat nya element eller bytt högtalare.

Posted
Du som skruvar högtalare :) Visst är det så att vissa exlusivare högtalartillverkare rättar delsningsfiltret efter hur specefika elementet mäter?? I så fall är det ju inte säkert att den batch nya element du får mäter som den gamla batchen som delningsfiltret är gjort för. Eller har jag fel??

Det är inte orimligt att det sker sådana justeringar. I så fall måste man verkligen lämna in högtalarna för renovering.

Posted
Det är inte orimligt att det sker sådana justeringar. I så fall måste man verkligen lämna in högtalarna för renovering.

Ok tack för svaren, nu är ju mina högtalare tillverkade hösten 2004 så det skall väl ta några år innan man behöver fundera över problemet med att byta element.

Jag tänkte faktsikt på det här med silikonfett , ville mest fråga så man inte om 5 år kommer på att alla hifigurus utom jag själv gör detta hehe.

Posted

Använder Paraffin olja. Tycker att det ger ett bra resultat utan några somhelst biverkningar.

Dränk in kanterna med det och låt ligga över natten. Suger det åt sig nästa dag, pensla på igen tills det ligger kvar på gummit.

Posted

Jag har också sett detta påstående i reklamen men förstår inte förfarandet, faktiskt. Om högtalaren mäter olika så påverkas ju inte bara on axis-mätningen utan säkert också off axis. En högtalares spridningskaraktäristik spelar stor roll för ljudet och jag förstår idag inte hur dom skulle kunna kompensera för detta i filtret.

Dessutom känns 0.25-0.5 dB eller vad det handlar om som lite fjantigt när det sätts i ett rum. Det är ju nästan skillnaden med och utan matta...

Men åter till din poäng - självklart måste högtalaren då in på "full service" för att bli rätt.