Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tack för i söndags!

Blev en trevlig tillställning!

Öronen har inte riktigt återställt sig... har fått ett nytt mantra!

Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, Måste skaffa mer bas, ... :cool: ;)

/ptr

Posted
...skulle vara intressant att lägga en stund i lugn och ro och testa lite olika placeringar på dessa bjässar...kunde leda till oanade höjder... :mm:

Tveklöst! Detta är en alldeles för komplex högtalare för att man skall nöja sig med några timmars lyssning en söndag. Den är värd all sorts ompyssling!

/ptr

Posted
Läcker bild med hisnande proportioner :mm: "Juniorerna" lät större än man kan tro :o

Man måste nog ha en överblicksbild för att greppa dessa proportioner. Så här såg det ut på närmare håll i ett annat ljus.

Högtalarna är så färska att de ej är döpta ännu och jag känner på mig att förslag gärna tas emot.

"Junior" passar ju annars väldigt bra... :cool: :)

bohusmeeting061.JPG

Posted

Junior känns helt naturligt som en avknoppning av Reference Modular och även här handlar det om ett aktivt ljudpaket med inbyggt förstärkeri på 200W. DSP-styrning för anpassning till mjukvara och rum. Förutom analogingången kan man även koppla upp sig digitalt via USB eller S/PDIF så det är bara att slå på datorn eller CD-spelaren... :) Mycket Life Style över det hela och högtalaren kommer att dyka upp i två storlekar varav Big Brother blir utrustad med tolv motsvarande element. Priserna landar på ungefär 35 respektive 55 tusenlappar för dessa paket som kan fås i denna röda variant med svart baffel eller helvita eller helt svart utförande.

bohusmeeting066.JPG

Posted
Man måste nog ha en överblicksbild för att greppa dessa proportioner. Så här såg det ut på närmare håll i ett annat ljus.

Högtalarna är så färska att de ej är döpta ännu och jag känner på mig att förslag gärna tas emot.

"Junior" passar ju annars väldigt bra... :cool: :)

http://euphonia-audioforum.se/timbre/samli...smeeting061.JPG

Ahaa,Ska ta fram min gamla Mandolin"Junior"för att få grepp om storleken :D

Posted
Du kanske kan förhandla loss ett par basmoduler... :?::)

Hmmm, min erfarenhet av att matcha päron och apelsiner är inte helt igenom positiv...

För min del är det nog antingen päron eller apelsiner som gäller, just nu lutar jag åt apelsiner,

men frågan är akademisk tils jag har ett nytt permanent lyssningsrum att ta i bruk!

Men då du, då blir det massor av det ena eller andra och djupt ner skall dom gå... ;)

/ptr

Posted

Nej, vi är inte på jippo i Nippon :) men här blev det plötsligt dubbelt japanskt. Den torra diskantåtergivningen som redan observerats på denna HQCD-utgåva förstärktes över Reference Modular och att även basen förstärktes behöver jag väl knappast nämna. Vi lyssnar under akustiska förhållanden som känns väldigt rätt och som alltid gäller samma gamla självklarhet. Det handlar inte enbart om en högtalarkonstruktion utan om en högtalare och det rum den spelar i. Det ena kan aldrig utesluta det andra och ju mer rummet vill vara med, ju mer får man försöka koppla in det mentala filtret. I denna inspelningslokal kan man till allra största delen koppla av och istället lägga energin på placering av omvandlarna i förhållande till sig själv. Börjar bli ganska bekant med det här albumet och med Randy Crawford/Joe Sample serverades precis allt utom rumsperspektivet bakom baffellinjen. Med gemensamma finjusteringar hade vi naturligtvis även plockat in den biten men det var många skivor som skulle spelas denna dag. Reference Modular slår direkt an på spela högt-nerven men jag höll mig i schack och körde på invand volym. K-man och övriga har kanske något att tillägga i amplitudfrågan... :?::D

bohusmeeting080.JPG

Posted
Tveklöst! Detta är en alldeles för komplex högtalare för att man skall nöja sig med några timmars lyssning en söndag. Den är värd all sorts ompyssling!

/ptr

Det låter som en hint till Tobias om återbesök ;)

Posted
...frågan är akademisk tils jag har ett nytt permanent lyssningsrum att ta i bruk!

Men då du, då blir det massor av det ena eller andra och djupt ner skall dom gå... ;)

/ptr

Haha, ja man får nog ta ett helhetsgrepp på det med rum, basmoduler, slutsteg och allt sådant.

Posted
... Reference Modular slår direkt an på spela högt-nerven men jag höll mig i schack och körde på invand volym. K-man och övriga har kanske något att tillägga i amplitudfrågan... :?::D

Jag hade med en gammal klassiker bland hårdrockskivor.

BIB_CD.jpg

Denna typ av musik inbjuder till högre ljudnivå. Och man kan väl säga att det rockade på :)

Nån som hade koll på hur högt vi spelade? Jag bara drogs med i musiken.

Not: Man märker att mitt foto av en CD inte håller Timbre-klass.

Posted

Signalkällan såg solid ut och den kommer från en jubileumsserie som tillverkas i begränsad upplaga. Det är Ken Ishiwatas 30 år hos Marantz som firas med SACD-spelaren SA-KI Pearl. Ken Ishiwata har varit inblandad i diverse projekt vid sidan av Marantz och ett jag kan komma på just nu är förstärkaren Musica från Sonus faber. Även jubileumssatsningen inkluderar naturligtvis en integrerad förstärkare, Marantz PM-KI-Pearl.

Priset landar på runt 30000 SEK för respektive apparat.

bohusmeeting088.JPG

Posted

http://web.comhem.se/~u39600651/eup/BIB_CD.jpg

Denna typ av musik inbjuder till högre ljudnivå. Och man kan väl säga att det rockade på :)

Not: Man märker att mitt foto av en CD inte håller Timbre-klass.

Bilden fungerar alldeles utmärkt i detta sammanhang och ljudvolymen var ju heller inte att leka med... ;):) Denna söndag matades det in en hel del tung rockmusik som försökte få rummet i svängning men har Europe spelat här så kan väl även AC/DC lugnt köra sin repertoar... :)

Avslutningsvis lite rock från den innersta domänen med ett stort tack till Tobias Lindell och till högtalarnas ägare som anslöt sig under eftermiddagen samt till alla som var med denna avstressande novembersöndag. Perfekt hifiväder och visst fanns det fortfarande lite höstkänsla kvar i luften utanför Bohus Sound Studios... :?::)

bohusmeeting103.JPG

Lindell Audio

Marantz

Posted

Skulle gissa att vi var runt 110db och vände :cool:

När orginalinspelningar som den cd'n är så bra, blir det ju bara skönt av sådant massivt ljudtryck!

Posted
Skulle gissa att vi var runt 110db och vände :cool:

När orginalinspelningar som den cd'n är så bra, blir det ju bara skönt av sådant massivt ljudtryck!

Oops, så vi spelade så högt :blush

Men som du säger: Det lät bara skönt på den nivån. Och grymt med ett system som kan hantera det :mm:

• 2 weeks later...
Posted

Ja då har det uppdaterats en del i diskant och delningsfilter. Baserat på den feedback jag fått ifrån Euphoniaträffen och mässan.

Bytt ut diskanten till en mer bredspridande standard-dome av hög kvalite' (Morel) samt slaviskt följt Joseph D'Appolito's AES papper

på crossover slopes, etc etc.

K-Man och plundin har varit förbi och lyssnat och gillat förbättringarna.

Så då tänkte jag att vi kanske skulle ta en kvälls/dagslyssningsträff till nästa vecka (23-29e)? OSA i denna tråd....

Rock on,

Tobias

Posted

Japp...det var verkligen ett lyft! Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att det var dag och natt...jag blev sittandes ett antal timmar och hade lätt kunnat sitta längre!

Vi justerade ju lite under tiden jag var där med och nu lät det i mina öron RIKTIGT gött! Dessutom kom släppet (högtalarna försvann...) och det djup i ljudbilden som jag saknade sist vi lyssnade...och för att inte tala om upplösningen i mellanregistret som lätt grötade ihop/plattade till innan....det var nog filtret som ställde till det ganska rejält tidigare...sist blev jag lätt lyssningstrött och öronen stängde sig när mellanregistret spelade på och blev lite pressat...den känslan var helt borta nu...och vi körde stundtals klart högre än vad jag var med om vid förra träffen...och om sanningen skall fram så gick det faktiskt inte att höja mer än vi gjorde....det stod 100 på volymen... :blush ...men då det fortfarande var superljud så hade man säkert kunnat vandra vidare i volymer...hua! Vi körde också på 15 och det som hände var att det blev lägre...annars ingen direkt förändring av presentationen...och det är väl så det skall vara!? :)

Det nya filtret tillsammans med de nya diskanterna rådde ju dessutom bot på den höga brusnivån som innan befann sig...och hördes tydligt från lyssningsposition.

Det låter ju som jag är lyrisk...och...tja...passa på att delta på återlyssningen och skaffa er en upplevelse till! För i mina ögon tog setupen verkligen ett stort steg framåt! (...och tar den fler steg så...)

\\K-man

Posted

Har bara inte kommit mej för att skriva nått.. :blush

..men mina upplevelser överrensstämmer på det hela taget med vad k-man skriver!

När jag var där och lyssnade tidigare på dagen så flyttade vi en hel del fram och till baka och redan då släpte det bra. Så jag kan förstå, att men k-mans förhöjda högtalarplaceringssinne så måste det ha blitt mycket bättre. Jag vågar inte säga om Moreldiskanten är bättre än Raalbandet, men ett är säkert, det att den gifter sig bättre med mellanregistret!

Att det nya delningfiltret är snortyst skadar ju inte..

Tyvärr är jag borta nästa vecka så jag har ingen chans att delta, för det är jäkligt skoj att följa och följa upp ett sånnt här "stort" projekt! (Och om bara Tobbe kan hålla sig från att tjyvhöja basen, så kommer det säkert att låta höra om sig! ;);) :cool: )

/ptr

Posted
(Och om bara Tobbe kan hålla sig från att tjyvhöja basen, så kommer det säkert att låta höra om sig! ;);) :cool: )

/ptr

Hehee...ja...basen justerades lite undet min tid där...och det var nedåt, vilket gjorde mycket gott för mellanregistret! Så...ja...det var nog lite tjuvhöjt där...vilket både du och jag snabbt noterade...(Tobbe sa att du hade anmärkt på samma frekvens som jag) så det var bara att justera! :D

\\K-man