Jump to content

Recommended Posts

Posted

Håller på med ett, har det visat sig, långtidsprojekt ...

rensa bland vinylskivorna.

Det råder platsbrist så vad gör man :(

Nåja, där finns mycket som inte är spelat på länge och en del man tappat smaken för så det må väl ändå göras.

Det har dykt upp ett par skivor med ovanligare utformning av konvoluten så jag tänkte att vi kanske kunde få igång en tråd där vi lägger ut bilder på kreativa och kanske roliga omslag som s.a.s skiljer sig från mängden.

Mitt första bidrag får bli denna...

Grand Funk Railroad - E Pluribus Funk, från tidigt 70-tal

GrandFunk1058.jpg

Vem minns hitlåten "The Loco-Motion" ? ... den är dock inte med på detta album.

Posted
vi kanske kunde få igång en tråd där vi lägger ut bilder på kreativa och kanske roliga omslag som s.a.s skiljer sig från mängden.

Så'na här trådar älskar jag :mm:

Jag lovar att bidra med ett par omslag.

Posted

Jätteskoj idé. Ditt omslag, P-pan, syns inte för mig. Kanske är servern där bilden ligger nere?

Annars kommer tre omslag här:

digit.jpguperic.jpg

Klaus Schulze har byggt en liten modell med elektronikkomponenter och ljussatt det hela. Lite kul för en elektroniker. Yazoos omslag är lite surrealistiskt och rätt snyggt gjort.

bobmartin.jpg

Bob Martins gris som släpar på ett skelett är lite udda ...

Posted

Här har redan dykt upp roliga exempel på konvolut märker jag :)

Temat runda skivomslag verkar inte vara så ovanligt som jag först trodde och att Käera's

bidrag dessutom har anknytning till de staliga spåren gör ju det hela än mer roligt.

Grodor, eller är det en padda kanske, och stormagade grisar har ju även de ett lite mer

elliptiskt tema.

Jag fortsätter med ett "wannabe" ämne till att kanske bli runt vad det lider.

EricBurdon1057.jpg

När jag hittade den här skiva trodde jag först att det var en reklamskylt som överlevt lanseringen

av själva albumet.

Den kan säkert fylla andra funktioner än att bara lyssnas på, kanske hängas utanför dörren när det

önskas lugn och ro vid finlyssning :cool: :D

Posted

Från benrangel till xylofon, sämre sätt finns väl antagligen att avsluta karriären :D

Eftersom vi är inne på lite av skräck och monstertema så kommer här ett bidrag från Led Zeppelin.

Med svagt belysta hemmakvarter blir det inte alltid så mysigt :unsure:

Vinylkonvolut1065.jpg

Ett inte helt praktiskt utformat fodral då innerkonvolutet lätt fastnar i de urklippta fönstren som

går sönder :(

Posted

The Alan Parsons Project producerar på sitt sätt... :o

Vinylkonvolut1067.jpg

Jean Michel Jarre är snabb med att påpeka det olämpliga bieffekterna i produktionsleden ...

Vinylkonvolut1064.jpg

Ett tidigt uttryck för datavirus kanske ...

Vinylkonvolut1066.jpg

• 3 weeks later...
Posted

Jag bidrar med Meher Baba - Happy Birthday från 1970 på Universal Spiritual League.

DSC_6625.JPG

DSC_6626.JPG

DSC_6627.JPG

DSC_6628.JPG

DSC_6629.JPG

Den gavs ut i endast 2.500 ex, och jag tror att min är en promo för den har helt vit etikett. Men jag har aldrig sett någon tidigare så det kan vara att den ser ut så för hela utgåvan.

Ena sidan innehåller;

1. Content (med Pete Townshend)

2. Evolution (med Ronnie Lane)

3. Day of Silence

4. Allan Cohen Speaks

5. Mary Jane

6. Allan Cohen Speaks

7. The Seeker

8. Meditation (med Mike Da Costa)

Andra sidan;

1. Begin the Beguine (med Pete Townshend)

2. With a Smile Up His Nose They Entered

3. The Love Man

Edit: hittade ett ex här som också har vit etikett.

Posted

Multiinstrumentalisten Roland Kirk var en stor skämtare och en virtuos inom jazzen. Hans inspelningar är ojämna men det finns en del riktiga pärlor. En stroke 1975 ändade hans konstnärliga uttrycksförmåga då han bara kunde spela med en hand. Han var också blind, men det var förmodligen inget större hinder för honom. Roland Kirk hade stort inflytande på många musiker i gränslandet till jazz. T ex Eric Burdon & The War, Smokie Robinson och inte minst Jimy Hendrix som avgudade honom. Wikipedia om Kirk

"Booge Woogie String Along For Real" på Warner Bros. 1977 blev hans sista inspelning. Han dog samma år. Plattan är inget speciellt i sig men omslaget har humor men innehåller även nutidshistoria i form av Twin Towers.

DECRKirk.jpg

• 4 weeks later...
Posted

Nä, dags att skaka liv här igen...det måste väl finnas massa udda skivomslag...jag bidrar med denna:

Fredericks Goldman Jones; Rouge.

Rouge%201.jpg

CD-fodralet är utformat i aluminium...och kanske något mer...? Baksidan är iallafall aluminiumprofil, vilket lite lättare ses på bilden nedan. Framsidan är verkar ju lite mer gjuten....

Rouge%202.jpg

\\K-man

Posted

Den siste skiven til Talk Talk, liker symbolikken i dette, og musikken deres :app:

416VZEBA00L._SS500_.jpg

mvh

• 4 months later...
Posted

Stairway To Heaven var det "någon" som sa...

... nu för tiden verkar man kunna ta bilen... :o

5b105e08.jpg

Vilken skiva är det ?

Fint pris väntar (självklart med musikanknytning).

Posted (edited)
Kul tråd, nästan så jag får lägga in en bild på mitt exemplar av Den falske kakaoinspektören med punkbandet Rövsvett.

:D :Shame On You:

Kan ju passa på att nominera alla Captain Beefheart omslag.

Edited by kansas
Posted
Stairway To Heaven var det "någon" som sa...

... nu för tiden verkar man kunna ta bilen... :o

5b105e08.jpg

Vilken skiva är det ?

Fint pris väntar (självklart med musikanknytning).

Retar mig att jag inte kan svar på P-pan, känner igen det. Speciellt gubben. Är han återkommande?

Lägger upp ett eget:

51U-cn9-WTL._SS500_.jpg

Brand X - Livestock

Posted
Retar mig att jag inte kan svar på P-pan, känner igen det. Speciellt gubben. Är han återkommande?

Nej gubben är inte återkommande, han kanske iofs personifierar den bandmedlem som 1972 lämnade en annan känd

grupp då denna "nya" genererades av de återstående medlemmarna i bandet ?

Det handlar om Progressiv Rock... :)

Posted

Det hade du inte behövt tipsa om, men jag kan inte heller klämma fram det.

Jag gissar England och att bolaget är Charisma eller Vertigo.

Posted
Det hade du inte behövt tipsa om, men jag kan inte heller klämma fram det.

Jag gissar England och att bolaget är Charisma eller Vertigo.

Mitt exemplar... Philips.

Posted
Nej gubben är inte återkommande, han kanske iofs personifierar den bandmedlem som 1972 lämnade en annan känd

grupp då denna "nya" genererades av de återstående medlemmarna i bandet ?

Tänka,tänka...rota skivback,skivhylla...surfa Spotify(nåväl de har ibland konstiga convolut och inte alla skivorna)...tänka,tänka...rota CD (nej för gammalt)...rota mer...

Nej, jag tror inte jag har skivan men jag har sett den men var???

Säg inget förrän imorgon,om inte får jag vänta en vecka då jag drar på semester till Turkiet utan internet.

(kanske en liten annan ledtråd...?)

Posted

Emedans jag grublar för fullt på ovan nämda omslaget måste jag lägga in ett konstnärligt alster.

21IVvn7zGAL._SS500_.jpg

Man måste nog se skivan för att fatta.

Tänk på att det var 1968 och de gjorde ett omslag som skulle lätt skulle kunna vara från dagen reklam makare för Ipod eller Absolut Ren Vodka(eller vad de nu heter).

Enkelt,rent,typsnitt(om det nu fanns då) inget krafs, inte en albums namnet då det utgjordes av själva formgivningen. Tror nog Herr Lennon hade mer än ett finger med i denna sylt burk.

Posted

Jag håller med, Björn, men de som kom ut först var ännu mer anonyma;

DSC_4903-.JPG

Det var över en miljon album som förbeställts och ca 700.000 ex kom första dagen i detta utförande vilket knappt hänt varken förr eller senare.

Posted
Mitt exemplar... Philips.

Jäkla P! :D

Fast man ser ju att det är högertrafik. Alltså borde UK gå bort :Thinking:

Å andra sidan är ju då potentiella länder 3 gånger fler :black: