Guest Rydberg Posted August 5, 2004 Posted August 5, 2004 För ett tag sen köpte testade jag ett Pass X-350 slutsteg och det låter otroligt bra. Det är dock ett dyrt och stort steg, kanske väl dyrt för en student budget. Går det att hitta nästa lika bra ljud till ett lägre pris? Ja det är det som jag försöker ta reda på. Första utmanaren kommer från danska GamuT och lystrar till modellbeteckningen D200 MKIII. (sa någon att jag har förkärlek till danska förstärkare som börjar på G :cool: ) Här har vi nykomlingen som inte riktigt vågat sig ut i rampljuset än.... Lyssningsintryck kommer.... Quote
Guest Rydberg Posted August 6, 2004 Posted August 6, 2004 Som synes är detta versionen utan handtag, tycker steget ser rent och kompakt ut. Nuvarande uppställning: 804:orna får hänga i ett tag till På bordet kan GamuT:s egna rca->xlr kablar skönjas. Baksidan samt lyssningsintryck kommer. Quote
Guest Rydberg Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Tjusigt, Rydberg Men nu vill vi se resten! GamuT:en ska gå en match mot Pass X350 imorgon kväll, tills dess vill den lämnas ifred från allt vad kameror heter för att ladda upp inför David-Goliat mötet! Åter kommer efter slaget! Quote
K-man Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Hehee...du kan ju inte skriva David mot Goliat....då har du ju redan utsett vinnaren.....för alla vet hur DET slutade! Skall bli intressant att höra om detta slag.....det kanske blir ändring i historien! \\K-man Quote
sampix Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Hehee...du kan ju inte skriva David mot Goliat....då har du ju redan utsett vinnaren.....för alla vet hur DET slutade! Men denna David är dansk :cool: Quote
Guest Rydberg Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Hehee...du kan ju inte skriva David mot Goliat....då har du ju redan utsett vinnaren.....för alla vet hur DET slutade! Skall bli intressant att höra om detta slag.....det kanske blir ändring i historien! \\K-man Jag hade faktiskt tänkt att testa förstärkarna helt blint mot varandra för att eliminera min tro att Pass-steget är mycket bättre. :cool: Quote
gurin Posted August 10, 2004 Posted August 10, 2004 Jag är inte så säker på det där med att testa saker blint mot varandra. Det innebär att du får höra två kalla steg mot varandra. Mitt X-försteg låter inte så bra när strömmen varit av. Det tar 24 timmar innan det hämtat sig. När jag skiftar slutsteg stänger jag av försteget och då låter det visserligen inte rått, som när det varit av och hunnit bli kallt, men definitivt sämre under en stund. Även högtalarkablarna kan ibland ta ett tag att ställa om sig till ny last, eller bara efter att ha blivit rubbade, Cardas är till exempel kända för detta fenomen. Hur Nordost beter sig vet jag inte då jag aldrig prövat dem i egen anläggning. Om något av stegen behöver längre uppvärmning så kommer det troligen att förlora i ett sådant blindtest, förutsatt att det inte är väldigt mycket bättre. Jag skulle lyssna på dem i en vecka i taget och sedan skifta tillbaka på nytt, och välja det jag subjektivt upplever som det jag vill leva med. Annars ser detta ut som en mycket angenäm uppgift. Jag skulle gärna ha dessa bestar hemma för utvärdering. Jag har bytt högtalare och skulle nog behöva lite större steg nu, inte för att det låter illa men för att jag behöver mer kontroll i basen, men men pengarna har gått till nya högtalare. Förövrigt har ni sett vilket erbjudande subasaudio.com nu har på Passprylar? Mvh/gurin Quote
Guest Zalve Posted August 10, 2004 Posted August 10, 2004 Är rätt säker på att Rydberg kommer att låta var stegen spela sig varma innan de jämförs... Eller hur Ola Quote
Guest Rydberg Posted August 10, 2004 Posted August 10, 2004 Gurin> Jag har haft både stegen hemma och spelat längre tid med dem. Problemet me uppvärmning ska inte överdrivas, en timme uppvärmning brukar vara fullt tillräckligt. I båda manualerna talar man om ca 30 min uppvärmning men vi kommer att ge dem lite till. Själv har jag aldrig märkt någon förbättring av ljudkvaliteten efter 1-2 uppvärmning, märker man nått då är det snarare tillväjning skulle jag gissa, dessutom tror jag att försteg är mer känsliga pga lägre strömar-> längre tid för apparaten att stabilisera sig. Vårt försteg (ML 39) har stått på i nån månad skulle jag gissa. Quote
Guest Rydberg Posted August 10, 2004 Posted August 10, 2004 Är rätt säker på att Rydberg kommer att låta var stegen spela sig varma innan de jämförs... Eller hur Ola Jajamensan! Quote
gurin Posted August 10, 2004 Posted August 10, 2004 Naturligtvis skall det inte överdrivas men vid jämförelse av så här potenta steg är det det allra sista man är ute efter. Ljudskillnader på marginalen så att säga och då har det relativt sett stor betydelse. Vad manualerna säger i dessa fall skulle inte jag lita på. Hur lätt är det att sälja ett steg där det står att det låter bäst efter tre dygns uppvärmning när 95 % kommer redan efter en halvtimme? Önskar jag kunde vara med och lyssna! Ha så trevligt i värmen/gurin Quote
Guest Rydberg Posted August 10, 2004 Posted August 10, 2004 Gurin> Jag har nog inte tillräckligt bra minne och/eller hörsel för att höra skillnad på ett steg efter 1 timme uppvärmning och 3 dagars uppvärmning. Jag har iallafall aldrig detekterat sådana skillnader Nä, visst man ska inte lita på det men det ger ju en indikation från konstruktören iallafall. Just Pass-stegt tycker jag ändrar sig väldigt lite den första tiden också dessutom :clown: Japp, du skulle var med och lyssnat, vi skulle behöva en större lyssningspanel! Japp varmt lär det bli, huga! Quote
eliot Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 Vårt försteg (ML 39) har stått på i nån månad skulle jag gissa ML 39 är väl en CD-spelare Använder Du inget försteg utan går direkt från CD-spelaren till slutsteget och använder den digitala volymkontrollen i CD-spelaren ? Varför använder Du inte Din Audio Aero Capitole ? Mvh, Eliot Quote
Guest Rydberg Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 ML 39 är väl en CD-spelare Använder Du inget försteg utan går direkt från CD-spelaren till slutsteget och använder den digitala volymkontrollen i CD-spelaren ? Varför använder Du inte Din Audio Aero Capitole ? Mvh, Eliot Eliot> Jämförelsen gjordes hemma hos Gromit där Pass X350 steget för tillfället bor. Han innehar en ML39 cdprocessor och det är ett analogt sätt att reglera volymen på hos den (antagligen mha en D/A-omvandlares resistornät). Den kopplades direkt till stegen, vilket också rekommenderas av rätt många som recenserat ML 39, har för mig att John Atkinson mätte upp respektingivande 15V RMS på de balanserad utgångarna , dvs mer än tillräckligt för att driva all slutsteg på marknaden till klippning. :cool: Skulle vi jämfört hemma hos mig hade vi naturligtvis använt oss av min AA Quote
Guest bliss Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Har ni lyssnat färdigt? Hur lät det? Kristian Quote
Mattias Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Oxo väldigt nyfiken... Tumskinnen nästan utslutna vid detta lag /Mattias Quote
Guest bliss Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Vet ej varför, men på nåt konstigt sätt känns det som att GamuT-steget har gjort bra ifrån sig vid Rydbergs jämförelse? Det har ju fått en hel del bra kritik tidigare. Kristian Quote
Guest Rydberg Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Utmanaren med en mästaren i bakgrunden De spelades på dessa superhögtalare!!! Ino piP Quote
Guest Rydberg Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 En inte helt dålig (eller billig) kombi! Pass vackra mätare, här i viloläge Men hur ska detta gå till? Vi ha ju bara 1 meter långa xlr-kablar Hmm, Gamut uppe på ML kanske? Sagt o gjort...... Quote
Guest bliss Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Se där ja! Trevligt! Är det en uppgraderad MkII du har hemma? Ska bli spännande att höra vad du tycker. Kristian Quote
Guest Rydberg Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Se där ja! Trevligt! Är det en uppgraderad MkII du har hemma? Ska bli spännande att höra vad du tycker. Kristian Den är uppgraderad till MKIII ja, man byter ju hela förstärkarkorten till nya, nätdel och sluttrissor är det som får sitta kvar, alltså i stor drag en helt ny förstärkare. Uppdateringen går på runt 12000. Kan väl redan nu säga att GamuT 200D mkIII klarade sig mycket bra i vårt miniblindtest. Det har inte samma ursinniga kraft och botten som Pass-stegt men ett väldigt rent och fint ljud med lite extra värmeinnehåll. Quote
Guest Rydberg Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Vi bytte under testet in Dynaudio 1.3 MKII, spelade två låtar och sen orkade jag inte med mer. Musiken försvann och det var inte alls lika roligt att lyssna längre, in med Ino piP igen och med dem kom musiken tillbaka. Rekommenderar verkligen alla som läser det här att lyssna på lilla piP (försök även att lägga förutfattade meningar etc åt sidan först och lyssna hur j**la bra de låter) Quote
Guest Rydberg Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Jag skulle verkligen vilja testa piP! Ja det gör du rätt i. Verkar dock var många som inte vill eller vågar, synd om dem säger jag! Quote
mangew Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Inte för att det rör slutstegen, men vad kostar dessa mystiska Ino pip? Det är så mystiskt och oåtkomligt så jag tror de går många förbi bara därför. Quote
Recommended Posts