Jump to content

Malmö HiFi Show 2009

Bebop

Recommended Posts

• Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sist jag försökte plåta Naim-riggen på Stockholmsmässan bad dom mej att låta bli....

Det har jag aldrig råkat ut för hos någon utställare på en mässa.

Vad var anledningen till det :?:

Hade du bett dem dema hårdrock kanske :D

Det har jag aldrig råkat ut för hos någon utställare på en mässa.

Vad var anledningen till det :?:

Hade du bett dem dema hårdrock kanske :D

Heheee... skulle jag någonsin :?: :evil:

Han höll ju på med en demo medans jag plåtade, men jag höll mej väldigt långt åt sidan, körde stativ och självutlösare. Jag tyckte jag var riktigt ninja-stealth men det tyckte inte han :D

Har heller aldrig råkat ut för detta innan eller efter....

Sist jag försökte plåta Naim-riggen på Stockholmsmässan bad dom mej att låta bli.... Det lät rätt intetsägande så jag protesterade inte :D

Vad konstigt varför skulle man inte få fota?

Lät det intetsägande denna gång med, om det var på senaste mässan på Sheraton så tyckte jag iaf att det systemet var ett av det som lät bäst.

Mvh

Sjö

Vad konstigt varför skulle man inte få fota?

Lät det intetsägande denna gång med, om det var på senaste mässan på Sheraton så tyckte jag iaf att det systemet var ett av det som lät bäst.

Mvh

Sjö

Kan bara instämma, kanske inte snyggast men med betydligt större närvaro än alla andra system

Då kör jag sista racet i denna tråden ...

Jag vet inte om man fick fotografera Naim, men det var inte lätt att försöka för där föregick föreläsning

så jag höll mig lite undan och tog endast en publikbild där det spelades på deras nya högtalare Ovator.

98Naim-1.jpg

De här strålkastarna tillhör som bekant KEF 207/2 som fått så positiva omdömen i hifi-pressen. Uppgraderingen

består bl a i att man plockat bort ultradiskanten och dessutom utvecklat en helt ny diskant, som sitter i mitten av

elementet i "lyktan".

107Chord.jpg

105Kef.jpg

104_Kef.jpg

Elektroniken kom från Chord liksom kablarna. Men om jag har rätt för mig så är det olika företag såvida nu inte hifitillverkaren

också slagit in i kabelbranschen.

103Chord.jpg

102Chord.jpg

106Chord.jpg

Sist ut är besöket hos HiFi Consults större rum, kallat akvariet, där Sladd visade upp sin personliga favorit. Burmeister.

"Dom är så bra så att kunderna blir lite sura på att det inte kan byta upp sig till något bättre" - Bäst eller inte men visst

tillhör Burmeister toppskiktet bland HiFi. Det gör även Transparent som får väl utses till Nordosts ärkerival eller kanske vi

skall kalla dom kollegor. Hursom helst så spelades över den här taxen, Transparent Opus MM2

109TransparentOpus.jpg

Jag är dålig på vilka modeller det var som visades upp, men så här såg det ut (längst till höger Thiels sista modell innan

han gick bort för en kort tid sedan.

100Burmeister.jpg

99Burmeister.jpg

Jag avslutar med ytterligare en Bladelius Embla, denna gång den mindre modellen.

108Embla.jpg

Därmed är mina bildbidrag till ända. Några rum missade jag, mest på grund av att det var stängd dörr pga demo

eller att jag helt enkelt sprang förbi dom. Där fanns också en hel del biosystem som jag inte besökte alls.

En mycket trevlig mässa i hanterligt format. Den bästa jag varit på i Malmö. Nästa helg, 14-15 november, är det mässa på nytt, nu i

Köpenhamn.

En mycket trevlig mässa i hanterligt format. Den bästa jag varit på i Malmö. Nästa helg, 14-15 november, är det mässa på nytt, nu i

Köpenhamn.

Det var lite synd att jag missade årets mässa i Malmö men med sådana här bilder :mm: är det ju nästan som att

gå på mässa ändå.

Stort tack till både dig och Calle för en väl utförd dokumentering och du/ni tar väl med kameran om det

blir besök i Köpenhamn ;):?:

Jag hörde Naim-systemet en kort stund och det räckte, tyvärr. Det var hårt, kantigt och vasst. Ska väl sägas att det spelades väldigt starkt, så det bidrog nog en del. Men jag håller absolut inte med Pekka71 att Naim inte är snygga - de är ju fantastiskt vackra!!

Vill även kommentera KEFarna som var riktigt, riktigt bra, när det spelades med Rega P9. Med Chord-cdn var det bara riktigt bra. Chord-elektroniken är inte riktigt min grej - det är lite för mycket CD över ljudet, lite stelt och inte så levande.

Angående akvariet, där Sladd spelade på Burmester och Bladelius/Thiel så var det nog som en man sade, vilket i sig är en klassiker: Han klev in i rummet, lyssnade i 30 sekunder, och fällde dräparen inför hela auditoriet: "Jag tycker att det låter ljust och stelt". Många började skruva på sig och kände sig obekväma... Till och med Sladd blev mållös.

Sammanfattningsvis om mässan:

Stort grattis till arrangörerna för en mycket lyckad mässa. Håller med Bebop att det var den bästa Malmömässan på länge.

Utmärkande bra var

- Kuzma/Octave/Acapella

- EAR

- VTL/Thiel

- Sugden/Cabasse

- KEF/Chord

- Dynaudio/Ayre

- Spectral/Verity Audio

- Anthony Gallo

- Yamaha

Utmärkande bra var

Naturligtvis kan man utse vinnare och förlorare på en mässa. Jag tycker det är OK så länge man inte är för hastig att döma ut system utifrån vad man hör. Det man dömer ut är kanske istället uppställningen eller rummet eller utställarens brist/oförmåga att utnyttja rummet. Det kan ju t o m vara så att rummet är hopplöst. Att en bil kör av vägen kan ju faktiskt bero på föraren, däcken, mötande trafik eller vädret snarare en bilmodellen.

Så där de lät mindre bra kan det vara nog så klokt att studera rummet och försöka förstå varför. Det går ju knappast hävda att t ex Burmester gör dålig hifi.

Tack Bebop för ett fint repotage,jag tycker du är saklig i dina beskrivningar vilket jag gillar,Thiels högtalare tycker jag är snygga även om jag aldrig hört dom men..det kanske kommer :)

Bra mässbilder,men faktiskt så gillar jag den första bilden bäst även om det kanske är att svära i kyrkan lite,tycker om lugnet bilden förmedlar :app::)

Tjusigt Bebop !

Ett trevligt innehållsrikt reportage ! :)

Vad det gäller att rangordna mässutställarna, så handlar det för min del inte om att "döma" ut någon, utan mer ett kallt konstaterande om vem/vad som jag tyckte lätt bäst på just denna mässan.

Självklart så spelar många parametrar in på en mässa, rum, utrustning, val av musik, osv.

Men det förändra ju inget i sak så att säga, då vem/vad jag tyckte spelade bäst vid just detta tillfället, inte osannolikt att någon annan fångar mitt intresse en annan gång.

Hur som haver, en trevlig mässhelg, här tjusigt dokumenterad av Bebop !

//-- Tompa --

Tack Bebop - en fantastisk samling intryck och bilder. Två vyer i repris som bildar varandras motpol :) och samtidigt är så läckra bildkompositioner var och en på sitt sätt. Baksidor och kabelhärvor brukar ju annars vara svårt att få till.

Hej alla glada! :-)

Jag är ganska nyligen hemkommen från hifimässan HiFi & Surround 2009 och har en del spännande att berätta. Men först måste vi ju avsluta malmömässtråden.

Först och främst vill jag kommentera Bitomas uttalande med en fråga.

Bimota skrev:

Mässor är till för att vi ska kunna träffas och resonera och diskutera kring vår hobby. För att det ska bli lite roligare, släpar vi med oss en massa godbitar som alla ska kunna få en chans att bekanta sig med. Och så kan vi utbyta lite musiktips, och system-optimeringstips och ha allmänt trevligt tillsammans.

Det handlar inte om att visa upp vad en anläggning kan prestera. För att göra våra produkter rättvisa krävs betydligt lugnare former än HiFi-mässa. En genomtänkt installation i ett hem, och framförallt att låta anläggningen "sätta sig" i ganska många veckor är en ren förutsättning för att få reda på hur riktigt bra anläggningar kan låta.

Alla som har med sig fina systemkameror för att ta bilder av fina prylar har på något intuitivt sätt förstått det här, tror jag. "-Det är ändå ingen idé att försöka lyssna på en mässa", brukar det uttryckas.

Men man kan ju få många roliga musiktips om man har tur. Och få chans att ställa frågor, eller själv ge tips.

Min fråga lyder: Om nu hifimässor för "konsumenten" inte alls handlar om att lyssna och få en fingervisning om vad olika hifi-utrustningar kan prestera, hur förklarar då Audionord det vackra skynket som hänger på väggen bakom anläggningen? Hänger skynket där för skönhets skull, eller för att "förbättra" ljudet? ;)

malmo01.jpg

Ursäkta bildkvaliten :black: .

Hifimässan avslutades för några av oss på resturangen TGIF. Där serverades det amerikansk "skräpmat" med kvalité. Stämningen var super och maten smakade fint. Självklart diskuterades mässljudet, alltså vad som lät bra och mindre bra. På bilden syns bl.a. Bebop (t.v), K-man (t.v) och lindvall (t.h). Jag är dålig på att memorera namn, men det finns säkert någon här som kan presentera de övriga på bilden :).

malmo02.jpg

Efter en hård dag på mässan, känns det fint att komma 'bort' till färdiglagat käk!

Halloj alla mässbesökare! Jag har oxå ett par frågor till Bimota. Detta läste jag i samband med en tråd som handlade om kablar:

Quo.te"Jag har ALLTID välljudande system på alla mässor - det kan ni inte förneka!"

Sedan när jag läser en månad senare skriver du såhär:

"Mässor är till för att vi ska kunna träffas och resonera och diskutera kring vår hobby. För att det ska bli lite roligare, släpar vi med oss en massa godbitar som alla ska kunna få en chans att bekanta sig med. Och så kan vi utbyta lite musiktips, och system-optimeringstips och ha allmänt trevligt tillsammans.

Quote"Det handlar inte om att visa upp vad en anläggning kan prestera. För att göra våra produkter rättvisa krävs betydligt lugnare former än HiFi-mässa. En genomtänkt installation i ett hem, och framförallt att låta anläggningen "sätta sig" i ganska många veckor är en ren förutsättning för att få reda på hur riktigt bra anläggningar kan låta.

Alla som har med sig fina systemkameror för att ta bilder av fina prylar har på något intuitivt sätt förstått det här, tror jag. "-Det är ändå ingen idé att försöka lyssna på en mässa", brukar det uttryckas.

Men man kan ju få många roliga musiktips om man har tur. Och få chans att ställa frågor, eller själv ge tips."

Hur hänger det här ihop?

Jag var inte i Malmö och lyssnade men kan tänka mig att det var svårt att få till ljudet i detta rum som beskrivits. Produkterna är toppklass. Frågan är det första citatet hur det hänger ihop med det andra?

Jag har varit på 2 visningar som Audionord har haft som det lät riktigt bra. Lärarhögskolan i Stockhom (Krell och Wilson) och i Göteborg senaste mässan (oxå Krell Wilson) på ett hotell i stan. Gemensamt för dessa 2 visningar är att det funnits med akustikreglerande produkter från Svanå. Kan det ha en orsak till det jag citerade först? Det jag blir förbluffad över är att det inte nämns någonstans när jag läst igenom dina trådar.

Mvh Krelle

Min fråga lyder: Om nu hifimässor för "konsumenten" inte alls handlar om att lyssna och få en fingervisning om vad olika hifi-utrustningar kan prestera, hur förklarar då Audionord det vackra skynket som hänger på väggen bakom anläggningen? Hänger skynket där för skönhets skull, eller för att "förbättra" ljudet? ;)

Menar du att det inte är en Yrjö Edelmann som hänger där?

Jag har varit på 2 visningar som Audionord har haft som det lät riktigt bra. Lärarhögskolan i Stockhom (Krell och Wilson) och i Göteborg senaste mässan (oxå Krell Wilson) på ett hotell i stan.

Följde rummet på Lärarhögskolan från startläge och det var många parametrar som skulle falla på plats. Kan tänka mig att det många gånger handlar om tillgång på tid innan mässportarna slås upp.

• 3 weeks later...

Tonkraft har sedan några år danska Densen, norska Patos och engelska Mitchels skivspelare på

sitt program. Inspirationen har Patos uppenbarligen hämtat från Sonus Faber. Snickerikvaliteten

är det inget fel på och jag tyckte det lät bra också, det lilla jag fick i mig.

80Tonkraftsuppstllning.jpg

I likhet med andra vill jag storligen tacka för det mysiga mäss-reportaget, bäste Bebop!

Av bilderna tycks det mig som om Patos-högtalarna till och med är snyggare än Sonus Faber med deras orange-gula Kanada-lönn..! Patos röd-bruna faner förefaller lite vassare, vilket torde vara ett estetiskt mycket gott betyg. Synd att detta högtalarmärke inte finns att avlyssna, och handla lite överallt i landet, ex i Norrland, och i Umeå.