Bebop Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Dynaudios rum var välbesökt och erbjöd dåligt med plats för ett spretigt stativ. Hart när hela sortimentet fanns på plats. Spelning skedde via Ayre och på Confidence C1 när jag var där. Visst, jag är lite färgad i och med min förtjusning över Dynaudio, men C1:orna är en av mina stora favoriter och de lät fantastiskt fint (om ni undrar varför det är så mycket gulstick i bilderna så är ni inte ensam ... jag kan inte förstå annat än att det är alla dessa spottar som spökar). Dynaudios stora nyhet i höst har ni här: Det handlar alltså Consequence Ultimate Edition som utseendemässigt ser ut som den 30 år gamla konstruktionen Consequence men som är helt ny konstruktion. Priset ligger på 500 lakan. Här var det fråga om en torrdemo, men spelning på mässan i Köpenhamn 14-15 november utlovades. Det där med upp och nervända element är inte utan tanke. Tankarna och filosofin bakom detta kan man läsa om i senaste High Fidelity. Tro inte att man kan vända upp och ner på dom. Då låter det helt fel eftersom det finns en tidsfördröjning mellan de olika elementen baserat på normal öronhöjd över havet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Aha,dessa Dynaudio har jag sett på hemsidan men då troligtvis dom gamla då eller...sugen Bebop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Jag antar att Ludwig i vanlig ordning bjöd på en av mässans mer ovanliga spellistor ?! Vi fick bland annat höra Steve Gadds trumspel i 50 ways to leave your lover. Mäktigt på detta hypersnärta system! Eftersom ett av demons syften var att demonstrera produkterna från Quantum QRT hade han och Björn spelat samma spår 384 gånger Pickupen som satt på 10.5 är en spännande sak, Brinkmann EMT-ti. Kan säkert passa på fler spelare än Brinkmann, men lite låg utspänning kanske. Jag föredrog setupen när även Brinkmann-förstärkaren användes och alla Quantum-lådorna inkopplade Jag upplevde en lite robustare, sammanhållen helhet då och framför allt en varmare klang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro.../64Dynaudio.jpg Har de fått specialfötter från Finite, eller vad är detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Har de fått specialfötter från Finite, eller vad är detta Vem som tillverkat dom vet jag inte men det ser misstänkt likt Finite. Du kan se dom lite närmre här. Klicka upp 4:e bilden från vänster. Dynaudio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Aha,dessa Dynaudio har jag sett på hemsidan men då troligtvis dom gamla då eller...sugen Bebop Nej faktiskt inte. Jag har inte det rätta rummet för dessa bjässar. Men ett par Tempation finns på listan. Jag hade hemma ett par och provade under ett par månader och det är fortfarande det bästa jag har hört i hemmiljö. Vi diskuterade lite vad som skiljer i ljudkaraktär mellan just Temptation och Consequence. Dynaudiokillarna hävdade att Consequence har en helt annat ljudkaraktär än vad vi vant oss från Dynaudio, så hur låter dom då? Den som tar sig till Köpenhamn om 14 dagar kan höra. Vi diskuterade också C4 kontra Temptation där jag berättade att en recencent menade att C4 gav 80 % av Temptation. Dynaudiofolket hyfsade den siffran till mellan 67-70 % Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Tonkraft har sedan några år danska Densen, norska Patos och engelska Mitchels skivspelare på sitt program. Inspirationen har Patos uppenbarligen hämtat från Sonus Faber. Snickerikvaliteten är det inget fel på och jag tyckte det lät bra också, det lilla jag fick i mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Nej faktiskt inte. Jag har inte det rätta rummet för dessa bjässar. Men ett par Tempation finns på listan. Jag hade hemma ett par och provade under ett par månader och det är fortfarande det bästa jag har hört i hemmiljö. Vi diskuterade lite vad som skiljer i ljudkaraktär mellan just Temptation och Consequence. Dynaudiokillarna hävdade att Consequence har en helt annat ljudkaraktär än vad vi vant oss från Dynaudio, så hur låter dom då? Den som tar sig till Köpenhamn om 14 dagar kan höra. Vi diskuterade också C4 kontra Temptation där jag berättade att en recencent menade att C4 gav 80 % av Temptation. Dynaudiofolket hyfsade den siffran till mellan 67-70 % Ja men det låter trevligt,alltid kul när det finns något som lockar som stämmer med sitt ideal,Temptation är ju ett lovande namn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Det handlar alltså Consequence Ultimate Edition som utseendemässigt ser ut som den 30 år gamla konstruktionen Consequence men som är helt ny konstruktion. Priset ligger på 500 lakan. Det stod ett par av Consequence Original Edition på Hifistället i flera år och jag vill minnas att de kördes ihop med Classéförstärkeri någon gång på nittiotalet. Kan tänka mig att det även blir en ganska begränsad upplaga av Ultimate Edition på våra breddgrader när prislappen kryper upp i dessa summor. Rent exteriört fick dessa högtalare mig alltid att tänka på tung brittisk ombonad miljö med tjocka gardiner, skinnmöbler i Chesterfieldstil och mörkröda heltäckningsmattor på golvet. Kunde säkert även fungera bra rent akustiskt... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Tonkraft har sedan några år danska Densen, norska Patos och engelska Mitchels skivspelare på sitt program. Inspirationen har Patos uppenbarligen hämtat från Sonus Faber. Snickerikvaliteten är det inget fel på och jag tyckte det lät bra också, det lilla jag fick i mig. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...MitchelOrbe.jpg Ser ut som att det bara är pastagrillarna som saknas i den designen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Rent exteriört fick dessa högtalare mig alltid att tänka på tung brittisk ombonad miljö med tjocka gardiner, skinnmöbler i Chesterfieldstil och mörkröda heltäckningsmattor på golvet. Kunde säkert även fungera bra rent akustiskt... :cool: Den analysen gjorde säkert kunden som köpte dom också. De såldes till en engelsk kund. Enligt vad High Fidelity har den gamla modellen tillverkats på beställning sedan den lanserades. Jag läste någonstans att de sålt ca 250 per år, framför allt till Japan. De var säkert billigare men fortfarande en respektabel summa. Dyrt o dyrt ... ungefär som en Mårten Coltrane eller en kvarts Mårten Statement eller 250,000 billigare än en Lars eller halva priset mot JBL Everest eller 250,000 billigare(?) än de nya Magico eller i paritet med ett set kablar Odin... marknaden är säkert inte stora för dom pjäserna heller men det är väl nästan en del av konceptet. Begränsad upplaga till få utvalda hjälper till att höja ett märkes image. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
das Boot Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Angående Audio Nord: Bebop: Ingen kan heller påstå att det var ett optimalt rum för så här fin utrustning. Rummet är ju en vital del i sammanhanget. Men trots detta borde ljudet varit bättre. Jag tycker t.ex. spelningen för ett par år sedan med Wilson Duette var betydligt bättre. Synd när så fina prylar inte får spela ut som de kan... Däremot vad som verkligen var prisvärt var Yamaha och Gallo!! Har ingen aning om vad Yamahas högtalare kostar men ljudet som presenterades var riktigt bra. Måste också slå ett slag för runtljud som presenterade ett Anthony Gallo-system i "dörröppningen" bestående av Mac Mini - Musicstreamer - Gallo Strada och suben TR-3. En liten plats till ett litet system med ett stort och mycket behagligt, välupplöst och "lättlyssnat" ljud till i high-end-sammanhang - växelpengar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Det handlar om TAC som om jag minns rätt är Vincents nya "brand" för rörbaserad utrustning. Den integrerade förstärkaren V-80 med tillhörande CD-spelare visades upp och spelades också på när jag var där. Dom körde över ett par tyska Heco-högtalare. Tycker denna TAC påminner mej om en underbar stund jag hade i NY tillsammans med en VAC.... Kanske inte rippoff men nog inspirerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimota Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 "Wilsons nya Sasha stod på programmet med elektronik från Brinkman och Moon hopflätade med Nordost Odin, Valhalla m.fl. Lite av hifi världens bästa och mest ansedda hifiutrustning visades upp men av korridorsnacket framgick det inte riktigt av spelningen. Ingen kan heller påstå att det var ett optimalt rum för så här fin utrustning. Rummet är ju en vital del i sammanhanget." Ludwig här! TACK för massiv uppslutning på mässan!!! Verkligen kul att träffa er alla där. Nu har jag läst lite kommentarer, och känner att jag vill hjälpa till att fokusera glasögonen lite i största välvilja. Mässor är till för att vi ska kunna träffas och resonera och diskutera kring vår hobby. För att det ska bli lite roligare, släpar vi med oss en massa godbitar som alla ska kunna få en chans att bekanta sig med. Och så kan vi utbyta lite musiktips, och system-optimeringstips och ha allmänt trevligt tillsammans. Det handlar inte om att visa upp vad en anläggning kan prestera. För att göra våra produkter rättvisa krävs betydligt lugnare former än HiFi-mässa. En genomtänkt installation i ett hem, och framförallt att låta anläggningen "sätta sig" i ganska många veckor är en ren förutsättning för att få reda på hur riktigt bra anläggningar kan låta. Alla som har med sig fina systemkameror för att ta bilder av fina prylar har på något intuitivt sätt förstått det här, tror jag. "-Det är ändå ingen idé att försöka lyssna på en mässa", brukar det uttryckas. Men man kan ju få många roliga musiktips om man har tur. Och få chans att ställa frågor, eller själv ge tips. På Malmö-mässan räcker det med ett litet puttrigt kyffe för oss. Vi tog med oss en tydlig installations-skiva för att visa hur angeläget rummet var att sjunga med både här och där i oktaverna. Många (och vi också) tappade hakan. Hur som helst - världens bästa sätt att få reda på hur tunga grejer KAN låta är att anordna spelkvällar hos varandra. Och öva på att laga mat till dem som kommer. Själv är jag med i ett glatt gäng som ses någon gång i månaden och spelar musik och käkar käk. Himmmmla trevligt. Som tjej-middag, fast tvärtom på något sätt. Det var väldans trevligt att ses, som sagt. Nästa gång tar vi med en Karaoke-anläggning och ett trangia-kök, så kan vi ha ÄNNU trevligare. Och lite broschyrer på våra senaste produkter kanske. Om ni är snälla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Consulterna hade ett par rum. I det mindre visades VTL's monoblock MB 450 II upp och kördes direkt från Bladelius större Embla modell. Vältalige Björn berättade att Embla var Micke Bladelius största succe så här långt. Leveranstid är ca 3 månader vilket innebär en mer eller mindre konstant orderstock på drygt 250 maskiner. Man kan inte annat än glädjas åt svenska hifi-framgångar. Det spelades på ett par Thiel-högtalare som jag av någon outgrundlig anledning inte fick med. Slutsteget där bak är VTL's ST150. Den saknar monoblockens autobias och halvledarstyrda spänningsmatning. MB 450 II (liksom MB 185 II) har utöver autobias, enkel betjäning framifrån för omkoppling mellan triod och pentod. Den röda dioden till vänster lös vilket talar om att den gick i triodläge, dvs ca 220 W per kanal. De innehåller också skyddskretsar vilken slår av förstärkaren bums om något är galet. Bara att hålla högerknappen inne i 30 sekunder. Slår den om till grönt klarade röret sig. Om ett rör gått indikeras vilket med lysdioder innanför skalet. Dioder talar också om när det närmar sig byte av rör. Det minsta försteget från VTL heter 5.5 och står under Bladelius. Det är det enda av VTL's försteg som är helt rörbaserat i dual mono konfiguration. Lindell Audio gjorde mässpremiär med sina enorma skapelser. För mer detaljer och fina bilder hänvisar jag dig till Lindell Audio tråden Nottingham Analogue har några av hifivärldens mest prisvärda spelare som visat sig hålla år efter år. På mässan visades mellanskiktet upp i form av Hyperspace med den dagsfärska armen Anna Space. En ännu intressantare spelare är Space 294 som kom för ett par år sedan. Den har extra stor tallrik för bättre stabilitet och drivmoment plus utrustad med 12 tumsarm. När jag var där fick den dock agera statist på hyllplan 2 men det åkte fram senare. En mycket intressant spelare till lösbart pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Consulterna hade ett par rum. I det mindre visades VTL's monoblock MB 450 II upp och kördes direkt från Bladelius större Embla modell. Vältalige Björn berättade att Embla var Micke Bladelius största succe så här långt. Leveranstid är ca 30 månader vilket innebär en mer eller mindre konstant orderstock på drygt 250 maskiner. Man kan inte annat än glädjas åt svenska hifi-framgångar. Det spelades på ett par Thiel-högtalare som jag av någon outgrundlig anledning inte fick med. Slutsteget där bak är VTL's ST150. Den saknar monoblockens autobias och halvledarstyrda spänningsmatning. MB 450 II (liksom MB 185 II) har utöver autobias, enkel betjäning framifrån för omkoppling mellan triod och pentod. Den röda dioden till vänster lös vilket talar om att den gick i triodläge, dvs ca 220 W per kanal. De innehåller också skyddskretsar vilken slår av förstärkaren bums om något är galet. Bara att hålla högerknappen inne i 30 sekunder. Slår den om till grönt klarade röret sig. Om ett rör gått indikeras vilket med lysdioder innanför skalet. Dioder talar också om när det närmar sig byte av rör. Det minsta försteget från VTL heter 5.5 och står under Bladelius. Det är det enda av VTL's försteg som är helt rörbaserat i dual mono konfiguration. Var det Thiel 3.7 som drevs av 450:orna? Det nya 5.5 är alltså inte helt rörbaserat? Verkligen kul att svenska Embla går som smör i solsken Finfina bilder Robert..... som vanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Var det Thiel 3.7 som drevs av 450:orna? Det nya 5.5 är alltså inte helt rörbaserat? Verkligen kul att svenska Embla går som smör i solsken Finfina bilder Robert..... som vanligt. Nej det var dessa Thiel CE 2.4 eller möjligen SE-modellen. De hade ett pris på ca 55,000 vilket måste betraktas som överkomligt. Det var mest föreläsning när jag var där, så jag hörde inte hur det lät. Nej, den nya 5.5 bygger p 6.5 dvs en hybrid. Jag hörde båda i München men inte tillräcklig för ett välbalanserat uttalande, men intrycket var att 5.5. var lite mer laid back än 6.5 vilket gäller även den gamla 5.5:an som har en mer typisk rörklang med stort värmeinnehåll men också en oerhört fin återgivning i de övre registren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Nej det var dessa Thiel CE 2.4 eller möjligen SE-modellen. De hade ett pris på ca 55,000 vilket måste betraktas som överkomligt. Det var mest föreläsning när jag var där, så jag hörde inte hur det lät. Nej, den nya 5.5 bygger p 6.5 dvs en hybrid. Jag hörde båda i München men inte tillräcklig för ett välbalanserat uttalande, men intrycket var att 5.5. var lite mer laid back än 6.5 vilket gäller även den gamla 5.5:an som har en mer typisk rörklang med stort värmeinnehåll men också en oerhört fin återgivning i de övre registren. Dessa basar får mig att tänka tillbaka på mina IMF högtalare med Kef B139 basar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Dessa basar får mig att tänka tillbaka på mina IMF högtalare med Kef B139 basar Jag hade ett par IMF TLS 50 som jag ägde mellan 1978-83. Vad det såna här du hade, IMF TLS 80 med de fina diskanterna Celestion HF1300 och HF2000? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Jag hade ett par IMF TLS 50 som jag ägde mellan 1978-83. Vad det såna här du hade, IMF TLS 80 med de fina diskanterna Celestion HF1300 och HF2000? IMF TLS 80,en kompis har dom nu,dom gick raka vägen ner till 20HZ o jag gillade verkligen det stora lugna ljudet Vill tillägga att mina såg lite annorlunda o fräschare ut men dom är det,har tyvärr inga digital kort men broschyrena på TLS har jag kvar o då även på dom andra modellerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
das Boot Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 De hade ett pris på ca 55,000 vilket måste betraktas som överkomligt. Det var mest föreläsning när jag var där, så jag hörde inte hur det lät. Men jag hörde och det lät mycket bra: välupplöst, lugnt, mjukt och behagligt. Det lät faktiskt bättre än i Consulternas andra rum, akvariet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Mmm, flotte bilder bebop, man fikk nesten messesuget igjen ... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Hej! Läste om 30 månaders leveranstid. Takten på Embla-produktionen är riktig men svenska kunder behöver inte vänta så länge tack och lov Vi står vid löpande bandet och smyger till oss ett par maskiner när det behövs. Klar fördel med inhemsk hifi Tack också för alla snälla omdömmen. Ni har väl inte missat senaste Hi Fi & Musik? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 5, 2009 Author Share Posted November 5, 2009 Läste om 30 månaders leveranstid. Takten på Embla-produktionen är riktig men svenska kunder behöver inte vänta så länge tack och lov Nej, jisses ... Tänk att matte kan vara så svårt. 3 månader sas det att väntetiden är för närvarand och inget annat. Men det kanske bara gällde "utlänningarna" främmande land som har längre till transportbandet. Jag har rättat till misstaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindvall Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Men jag hörde och det lät mycket bra: välupplöst, lugnt, mjukt och behagligt. Det lät faktiskt bättre än i Consulternas andra rum, akvariet. Det kan även jag bekräfta, VTL och Thiel lät riktigt bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Det spelades på ett par Thiel-högtalare som jag av någon outgrundlig anledning inte fick med. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro.../81VTLMB450.jpg En välbekant upptäckt och det brukar jag också råka ut för... :angry: Härliga bilder och denna gång kanske högtalaren föll bort tack vare närvaron av VTL... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Storleken på rummen gör att om det var några andra pers därinne samtidigt måste man ha supervidvinkel för att få med allt. Fullt begripligt alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Det kan även jag bekräfta, VTL och Thiel lät riktigt bra! Ja, det ställer jag mig bakom med...dessutom var det inte så många i rummet...så det var en riktigt skön stund därinne....tills Lindell bestämde sig för att visa att hans talare hade baskapacitet. \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bato Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 En del glömmde nog detta rum som var en god tvåa efter Lars Ek Focal Scala Utopia lll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 5, 2009 Author Share Posted November 5, 2009 En del glömmde nog detta rum som var en god tvåa efter Lars Ek Focal Scala Utopia lll. http://i223.photobucket.com/albums/dd284/m...anmalm09166.jpg Inte jag - imorgon kommer dom också. Jag tror inte mässor är rätta platsen att utse segrare i välljud om det överhuvudtaget är möjligt. Men låt oss då se vad Lars Ek ställde upp med: Allt fler lanserar färgade högtalare om ni förstår ... Den trenden har nått även trägolvsbranschen som nu försöker efterlikna plast- och laminatgolv medan dom försöker efterlikna äkta trä ... ibland är trender inte alltid så lätta att tyda och förstå. Focal tycker jag har lyckats bra. Här med nya Scala Utopia. Lars Ek hade också dragit in tungt artilleri från Pathos och dCS. Pathos design på försteget är minst sagt speciell. Är det snyggt? Tja, jag vet inte - i vart fall ser det tungt ut. Kan heller inte låta bli att fundera på alla dessa lådors betydelse för att en CD skall låta optimalt. Är det betingat av ljud eller helt enkelt bara se hur långt man kan gå för att hitta det där sista. Att det är bra grejor råder dock ingen tvekan om. På motstående sida hade Lars satt upp ett par golvare av den mindre serien tillsammans med nätrenare från Isotech och italiensk elektronik från Audio Analoge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts