Bebop Posted October 31, 2009 Posted October 31, 2009 Malmö HiFi Show 2009 Euphonias officiella bildtråd från Malmömässan är nu öppnad ... Alla som var där med liten eller stor kamera är mycket välkomna att posta era bidrag och kommentarer här. För egen del började dagen 06.30 - en titt genom fönstret skvallrar om en fin höstdag. Havet lugnt o stilla, solen just uppkommen och -4 i Blekinges trädgård. Kan inte låta bli att delge er ett par vyer längs vägen. Hösten är i sanning färgernas tid Vad har höstbilder med hifi-mässa att göra? Inte ett dugg men Radison hotell i Malmö har för det var här det hela tilldrog sig. Nu kommer trådens första hifi-bild. Cabasse får inleda äventyret ... Välkomna med era bilder och kommentarer! Quote
P-pan Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Härligt ... det här har jag väntat hela dagen, kvällen och snart 1/2 natten på Quote
eliot Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Trevlig inledning med fina höstbilder - Nu väntar vi bara på fler bilder Quote
Ranefjord Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Jag är också precis hemkommen efter mässdag + middag. Smälter intrycken med en Yamazaki single malt. Mässan var trevlig. Precis lagom med folk. Hann inte riktigt med alla rum, men nästan. Speciellt ett rum besökte jag flera gånger. Köpte Nordost's stereo-setup-skiva. Har redan rippat den till Apple lossless . Ett minus med Nordost-skivan: Varken album- eller artist-information. Jätteroligt att själv fylla in info i itunes (47 spår), not . Quote
Bebop Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Ni får vänta lite med fler bilder från mig. Har full dag imorgon med familjeprogram. Imorgon kvälla kör jag på igen. Quote
Timbre™ Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Vad har höstbilder med hifi-mässa att göra? Inte ett dugg men Radison hotell i Malmö har för det var här det hela tilldrog sig. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...09/7Radison.jpg JBL-påsen blev perfekt placerad i bildkompositionen... :cool: Färgstark inledning, vi inväntar fortsatta äventyr... Quote
plundin™ Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Euphonia Virtuellt Reseforum är en hit för oss som av en eller annan anledning är bundna till en punkt! Ser fram emot ett mäktigt bildflöde... /ptr Quote
calle_jr Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 För egen del började dagen 06.30 - en titt genom fönstret skvallrar om en fin höstdag http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...o09/1Morron.jpg När jag tittar ut ser jag ett brunt plank Köpte Nordost's stereo-setup-skiva. Har redan rippat den till Apple lossless . hehe, en hopblandning av spårinfo kan ge ganska kul resultat, not. Quote
Guest Bernt Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Medan man väntar kan man redan nu se många bilder här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76998 Quote
das Boot Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Trevlig inledning på tråden Bebop! Jag besökte också mässan igår tillsammans med några andra GÖK-medlemmar och är på det hela taget mycket nöjd med mässan. Trots att jag var där i det närmaste från öppning till stängning fanns det inte tid till lyssning i alla rum. Mässan bestod både av trevliga överraskningar (bland annat Octave/Kuzma/Acapella-rummet) och ett par besvikelser. Trevligt att mässans första HiFi-bild var på Cabasse. Det var nämligen ett av mina favoritrum, framför allt för att det spelades på Sugden-elektronik. Det var dom stora Masterclass-prylarna som hade plockats fram och det hade verkligen det där otroliga musikaliska flödet som i min värld är vad Hifi handlar om. Sparar lite på kommentarer från övriga rum tills det att Bebop hinner lägga in fler bilder. Quote
Bebop Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Efter en dag i familjens tjänst är det dags med lite bilder. Vi drar igång från Väljuds och danska Exotic Audios välfyllda rum med Tim de Pavaricinis EAR. Även Tim fanns på plats vilket jag och Caller_Jr återkommer till ... EAR har alltid haft en helt egen design som delar publikum i två läger. Den öppna frågan får bli vem som var först, Burmeister eller de Pavaricini. Jag har inte tilltalats direkt av Tims design, men jag börjar faktiskt svänga. Hans skivspelare "The Disc Master" tillhör helt klart en köpkandidat för undertecknad den dag jag går i bytestankar. Tim anser att armen Helius Omega är den bästa komibinationen för sin snurra. Fick inte klart för mig vad det är för pickup, men jag har sett den i ett träutförande i Micke Fremes "Analoge Corner". Någon som kan skingra dimmorna? Quote
Guest om.s Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 PUén er vel en ZYX Omega, til den nette sum av 69 000,- Norske Kroner mvh Quote
Bebop Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 TdP och EAR är bl a kända för sina fina RIIA-steg. Tim har utvecklat sådana även för andra företag. Inte minst hox Luxman på 70-talet och en av de senare är Quads grammofonsteg. I sortimentet finns också en MC-trafo med det slagfärdiga namnet MC-4 Den integrerade förstärkare 8L6 ger 50W i 2-8 ohm. Kan även användas som slutsteg. Autobias ger användarvänlig operation. EAR har också gett sig in på högtalarmarknaden där Tim försökt få fram en högtalare som ligger så nära elektrostater som någonsin möjligt. Enligt egen utsago har han lyckats "hyggligt" vilket jag kan understryka. Högtalarserien heter "Primary Drive" som finns i två modeller. Med den volymnivå som spelades när jag var där lät det luftigt och fint. Det är en dipolkonstruktion som rekommenderas ca 80 cm luft bak högtalarna och en halvmeter till sidoväggarna. Här ser ni diskantelementet. I speluppsättningen fanns utöver vad som nämnts även de klassiska rörmonoblocken 509 som jag vill minnas nu säljs i MkIII version. CD-spelaren Acutu och försteget 912 Quote
calle_jr Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Tim anser att armen Helios Omega är den bästa komibinationen för sin snurra. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...iscMasterB2.jpg Han får till tonarmens dämpning perfekt, och Helios har suttit på Disc Master sedan introduktionen. P.g.a konstruktionen kan den dock ha en egenhet när man byter spår, som gör att det är lite svårt för nålen att falla ner exakt där man tänkt sig. Jag lade (därför) märke till att Paravicini lade dit pickupen för att därefter starta tallriken. Disc Master kommer upp i exakt rätt varvtal på ett varv!! Jag är klart imponerad och förvånad över bildkvalitén. Jag var ju i rummet samtidigt och såg hur spelaren stod i förhållande till ljusinflödet. Om du kan visa samma lyster på den svarta E.A.R912 som stod två hyllplan ner så kommer jag få djupa veck i pannan Quote
Bebop Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 I detta intressanta rum fanns också högtalare från Audiaz (som inte spelade när jag var där) och skivspelare från J.C. Verdier. Den största stjärnan i detta rum hade märkligt nog en liten undanskymd plats. Möjligen är det världens bästa försteg om det är möjligt att kora en sådan. Åtminstone att döma av senaste Stereophile. Stjärnan heter CAT SL-1 Renaissance. Quote
K-man Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Ja, blev lite glad när jag såg det försteget där...det är ju en riktig pärla! Snodde snabbt åt mig en broschyr...en av få som samlades in denna dag. \\K-man Quote
Bebop Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Om du kan visa samma lyster på den svarta E.A.R912 som stod två hyllplan ner så kommer jag få djupa veck i pannan Din panna förblir slät och fin 912 var svår - jag fick inte ens till skärpan ordentligt så jag tänkte passa den, men OK, här kommer den. Quote
Timbre™ Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 PUén er vel en ZYX Omega, til den nette sum av 69 000,- Norske Kroner Vill man dubbla insatsen finns ju alltid ZYX DIAmond-G... $16.000 i USA hos KOSMIC. Läckra bilder! Quote
Bebop Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 HiFigh Consult brukar alltid ha fina spelningar med sina Kuzma spelare. Så även denna gång till sammans med Accapellas stativare och integrerade V-80 från välrenomerade tyska Octave. Man presenterade också en världsnyhet från Kuzma som består av ett "heavy kit" till sin lilla spelare, vilket gör skivtalriken dubbelt så tjock vilket ökar massan och ger ett distinktare ljud, mer tyngd och svärta, enligt uppgift. Den häftiga 4-pointarmen var på plats och Kuzma pickup (XYZ). Quote
Timbre™ Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Jag har inte tilltalats direkt av Tims design, men jag börjar faktiskt svänga. Hans skivspelare "The Disc Master" tillhör helt klart en köpkandidat för undertecknad den dag jag går i bytestankar. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...eDiscMaster.jpg Disc Master står dessutom på en läcker hylla... Har alltid varit svag hifimöblerna från Audio Magic och detta måste vara en lyxvariant. Finare ljus än så här blir det knappast vid inomhusfotografering Quote
Harryup Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Är ni jättesäkra på att armen inte heter Helius istället för Helios? Frågar en som har en Helius Orion. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Är ni jättesäkra på att armen inte heter Helius istället för Helios? mvh/Harryup Helt rätt, Harryup. Jag ändrar genast. Quote
Ranefjord Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Ear-systemet spelade i den bättre hälften av mässans utbud i mitt tycke. Elektrostatkänsla i earhögtalarna? nja... Vi får väl skylla på rummet då . Kuzma-Octave-Acapellasystemet var i mitt tycke RIKTIGT bra. Av många anläggningar i VG-klassen så stod detta system ut från mängden som den enda representant för MVG-klassen. Anledning? God ljudbild med härlig bredd och fint djup. Detaljerat och precist! Hög upplösning! Tajt i hela registret. Fin naturlig klang. God småanläggningsdynamik (ligger alltså långt ifrån Mark Levinson - JBL K2). Och så hade systemet feelning! :-) Dyrt var systemet, men dyrast på mässan var det inte. Vinyl och rör är alltså fortfarande bäst . *edit: Systemet var ihopsnörat med DNM-kabel, vilket jag har en del erfarenhet av. Använder själv samma kabel både till oa50.2 och till Ref3a Dulcet. Kabeln är så pass billig att alla har råd att testa. Tror den ligger på ca 250:-/m för stereopar (kabeln har fyra ledare --> stereo). Testa! Quote
Bebop Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Finare ljus än så här blir det knappast vid inomhusfotografering Dagsljus och en tyllgarding hjälper till. F ö var det ganska besvärliga ljusförhållanden. Mycket täckta fönster, mulet och mörkt utanför och mängder av spotlights vilket kommer att framgå. Quote
Bebop Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 PS-Audio från Danmark fanns på plats och visade upp lite från deras digra agenturverksamhet. Den lilla läckra Nagra CD'n CDC är mindre än vad man kan tro. På samma bänk fanns Spectrals "instegsmodell" av sina fantastiska förstärkare. I mässutförande kunde man också se vad som döljer sig under skalet på förförstärkaren DMC-15SS. Rent, snyggt och förtroendeingivande. En bastant långbänk från Norlin & Persson användes. Stum som granit. I andra änden av rummet visades McIntosh integrerade minsting MA6300 tillsammans med en ny(?) CD/SACD med beteckning MCD 500. Bänken är en Atacama och högtalarna från kanadensiska Totem. Quote
das Boot Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Håller helt klart med Ranefjord att EAR-systemet var bland de bättre på mässan. Tyvärr blev det inte tid att lyssna så länge där, men det lilla jag hörde var riktigt bra! Men Octave/Kuzma/Acapella var snäppet bättre. Det var så tyst, och tight och musiken bara flödade... Med tanke på priset på pick-upen i EAR-systemet så förstår jag nu varför Tim var så mån om att den danske presentatören skulle sätta på pick-up-skyddet när han skulle justera VTA-vinkeln. När jag var inne i rummet så spelades en Totta-skiva och Tim var imponerad av musiken, och drog sig till minnes när han var i Norrland för ca 10 år sedan och hade föreläsningar under en veckas tid på musikhögskolan. Han tyckte det var fantastiskt att svenska staten hade sådana skolor och särskilt med tanke på den utrustning som tydligen fanns där. Quote
K-man Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Ja, helt klart lärt Kuzma-Octave-Acapella-setupen väldigt bra. Har hört dessa talare ett par gånger innan och de har låtit väldigt bra de gångerna med...så jag var inte så förvånad. Det är stativare och saknar ju en del av det de större syskonen har, men helt klart stor tumme upp! \\K-man Quote
Käera Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 En bastant långbänk från Norlin & Persson användes. Stum som granit Hittade inte mkt om den,någon som har info o priser Quote
Recommended Posts