Strmbrg Posted October 30, 2009 Posted October 30, 2009 Ja, jäklar. Jag lyckas ju inte ens finna ett kort ord för denna sladd. Nå, jag har ju nyss införhandlat nya lurar. (Ergo). Dessa är försedda med en 3,5 meters fast kabel. Kabeln är terminerad med fast 1/4" propp. (6,3mm) När jag lyssnar i lurarna sitter jag på samma plats som då jag spisar via högtalarna. Jag har mätt upp att 2,5 meter förlängning skulle vara lagom. För det första tycks förlängningar för stora pluggen vara i utdöende. För det andra har jag bara hittat en längd för denna plugg, och det är fem meter. En lätt degradering kan skönjas med den femmeterssladd som jag köpte på Kjell & Co för femti spänn. Möjligen inbillning, men inbillningen hörs hursomhelst. Vet ni var jag kan få tag på en lite kortare kabel? Förvisso kan man kanske hitta kortare sladdar med lilla proppen, men då måste jag köra med två adaptrar, och jag vill helst undvika en massa skarvar. Jösses vilka bekymmer man letar upp. Quote
Guest Audio Concept Posted October 30, 2009 Posted October 30, 2009 strmbrg, vi har originalkabeln från Ergo för att göra förlängningar. Kom in vid tillfälle så kan vi ordna det. Ps. Kul att du gillar lurarna.... Mvh, Audio Concept Quote
Strmbrg Posted October 30, 2009 Author Posted October 30, 2009 strmbrg, vi har originalkabeln från Ergo för att göra förlängningar. Kom in vid tillfälle så kan vi ordna det. Ps. Kul att du gillar lurarna.... Mvh, Audio Concept Hej, Så behändigt att handlar'n svarar! Är det en skarv eller byter man till en längre fast kabel? Vad kostar det nöjet då? PS Jag har just noterat att ljudet "öppnade sej mer" då jag drog huvudbygeln mer framåt på huvudet. Hela "paketet" lutar sålunda något framåt. Det minskade anläggningen mot höronen och gav samtidigt ett "friare ljud". PPS Lösningen med dubeltejpade skumbitar bakom höronen känns lite tveksam. Men de sitter åtminstone fast än så länge. Quote
Timbre™ Posted October 31, 2009 Posted October 31, 2009 Fem, sex meter tycks vara standard... Fick fram en rejäl spiralkabel från sjuttiotalet som först såg kort och kompakt ut men i utdraget tillstånd kröp längden förbi fem meter... Förmodligen bra kvalitet med rejäla kontakter, lödningar och sladd. Har inte använts på minst två decennier och du får gärna testa den om du känner för det. Kabeln kan ju lätt skickas med brev plus att det finns en original splitkontakt för mer social hörlurslyssning. Hör av dig via PM om du vill ha den. //Bengt Quote
peranders Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 När vi är inne på hörlurslyssning, har du spanat in mitt monsterhörlurssteg? Det är ett "current feedback" steg helt uppbyggt med diskreta komponenter. Något för den som gillar att löda... en bra stund. Uppmätt dist 0.00046%, bandbredd cirka 25 MHz! http://www.jmd.szm.sk/Audio/Measurement/CF_amp/CF_amp.html Quote
conan Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Vad har du för IMD på steget, t ex vid 19+20kHz ? Intressant med 25MHz bandbredd ... vad ligger egentligen brusnivån på över audioområdet? Så ... man skulle kunna skicka kompositvideo genom förstärkaren ... nån som har en VR-hjälm? Quote
peranders Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Som du kan utläsa av mätningarna så ligger den på 0,0006 till 0,0003% (klicka på länken) Bruset ser du också och det ligger ganska jämnt på -120 dBV. Quote
Recommended Posts