Jump to content

Rippa DVD-A till .wav och vidare till högupplöst flac


Absolute Audio

Recommended Posts

Fick hem ett par nya skivor som hade en DVD-Audio skiva med som bonus. På DVD-A skivan fanns 2ch spår i 24/96 upplösning som inte fanns med på "redbook" cd'n :mm: Problemet med DVD-A har ju alltid varit att du måste köra analogt från DVD-A spelaren som brukar vara mer byggd för hemmabio än musiklyssnande. Det finns förstås undantag men dom är få och dyra, och jag äger ingen sådan.

Så jag började googla runt lite på hur man skulle kunna rippa en DVD-A skiva till högupplöst format och spela via dator. Från datorn kan jag ju överföra digitalt till min dac och har på så sätt fått bra ljud förut. Efter ett par timmars sökande och provande hittade jag ett "Open Source" program som heter DVD-Audio Explorer som är fritt att ladda ner och använda. Med detta program var det en barnlek att konvertera både MLP (Meridian Lossless Packing) och LPCM (Linear pulse code modulation) till vanliga .wav filer. Och sedan kan du convertera .wav filerna till högupplöst flac om du vill spara utrymme. Den skivan som jag rippade är väl drygt 30-minuter och tog upp 1.37gb i .wav format.

Ikväll ska jag för första gången i mitt liv njuta av det högupplösta formatet DVD-A som det borde gjorts från början dvs digitalt konverterat av en bra DAC som är avsedd för musik. :D

Jag återkommer med lyssningsintryck och alla är välkommna att fylla på med sina egna :mm:

Link to comment
Share on other sites

Det här har många Meridian ägare ställts inför då de vill ta sina DVD-A spår och konvertera dem till format som fungerar på mediaspelare/PC som skickar över HDMI t.ex. Tidigare har det bara varit Meridian DVD/DVD-A spelare som kunnat skicka digitalt 6 kanaler 24/96KHz okomprimerat, men nu börjar fler enheter komma som klarar detta i och med Blu-Ray/mediaspelar succen och detta sker över HDMI.

Själv kör jag en Dune BD Prime som skickar 6 kanalig FLAC 24/192KHz till min Meridian HD621 HDMI-upsampler/3-stage-dejittering/switch. Alternativt dekodar DolbyTrueHD (som är MLP med några addendum för dialogvolym etc) eller DTS Master HD. Resultatet är fantastiskt, MEN jag vill ha mer multikanals lossless musik och jag vill ha det NU! :D

Det norska skivbolaget 2L har lite 5.1kanaligt högupplöst FLAC samplers på sin hemsida:

http://www.2l.no/hires/index.html

Har köpt en del multikanals FLAC highrez downloadskivor samt Blu-Ray's från dem som varit mycket välproducerade och en del riktigt njutbara. Jag är svag för maffig orgel och körer och på en highres multikanalsinspelning blir detta mycket njutbart :mm:

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag en Dune BD Prime som skickar 6 kanalig FLAC 24/192KHz till min Meridian HD621 HDMI-upsampler/3-stage-dejittering/switch. Alternativt dekodar DolbyTrueHD (som är MLP med några addendum för dialogvolym etc) eller DTS Master HD. Resultatet är fantastiskt, MEN jag vill ha mer multikanals lossless musik och jag vill ha det NU! :D

Det norska skivbolaget 2L har lite 5.1kanaligt högupplöst FLAC samplers på sin hemsida:

http://www.2l.no/hires/index.html

Har köpt en del multikanals FLAC highrez downloadskivor samt Blu-Ray's från dem som varit mycket välproducerade och en del riktigt njutbara. Jag är svag för maffig orgel och körer och på en highres multikanalsinspelning blir detta mycket njutbart :mm:

De inbyggda spärrarna i SACD & DVDA har ju varit ett problem. Och säkert en bidragande orsak till att båda formaten hade svårigheter. Men en snabb sökning på DVD-Audio på Ginza så verkar formatet levt upp igen! Massa släpp med CD och albumet i 24/96 version på en medföljade DVD. :mm: Än finns det hopp i digitalträsket alltså :D

Har hunnit lyssna lite och jämnfört 24/96 vs 16/44.1 :) Och det är skillnad! Mindre ansträngt, spretigt och mer kropp i framför allt instrument som gräver lite längre ner i frekvens. Det är bara några av fördelarna. Än så länge har jag bara lyssnat på hög volym. Hoppas få tid till lite stilla kvällslyssning ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Kan tipsa om programmet "DVD Audio Extractor"!

Kan laddas ner från castudio gratis på prov i 30 dagar.

Konverterar till flac-filer eller direkt till CD Audio-skiva i ett steg.

Körde igenom alla mina DVD Audio och lade flac-filerna på servern med gott resultat. :)

/muffin

Link to comment
Share on other sites

Har hunnit lyssna lite och jämnfört 24/96 vs 16/44.1 :) Och det är skillnad! Mindre ansträngt, spretigt och mer kropp i framför allt instrument som gräver lite längre ner i frekvens. Det är bara några av fördelarna.
Det är ju inte konstigt om det låter olika eftersom versionerna på CD och DVD-A nästan garanterat är olika mastrade.

Det är alltså ingen jämförelse mellan 24/96 och 16/44.1, utan mellan olika behandlat material.

Fördelarna med DVD-A och SACD är framförallt att de stödjer flerkanalsljud och att de i vissa fall är bättre mastrade än CD-utgåvorna.

Versionen som är bäst mastrad kommer i stort sett alltid låta bäst, oavsett vilket format den är utgiven på.

Link to comment
Share on other sites

Versionen som är bäst mastrad kommer i stort sett alltid låta bäst, oavsett vilket format den är utgiven på.

Ett bra exempel på detta är många av återutgivningarna på CD i Verve Master Edition. GETZ/GILBERTO är förmodligen det album jag har i flest digitalutgåvor (bl.a. en brasiliansk utgåva från en bytesaffär med Kenneth... :)) och albumet finns även på One Layer SACD Stereo. Den som skiljer sig mest är SACD:n men den som i mina öron låter bäst är fortfarande

Verve Master Edition.

Bl.a. dCS erbjuder möjlighet till uppsampling/omsampling av befintlig CD till SACD/DSD och frågan är om detta skulle kunna innebära någon förbättring/skillnad... :?: Är själv kritisk då detta bryter mot en av Ed Meitners grundpelare, "Once PCM - there's no way back" och jag har själv aldrig kunnat höra någon skillnad de gånger Elgar har ställts in på upsampling.

En motsatt variant är de hybrid SACD-utgåvor från Mobile Fidelity där digitalmastern förmodligen är gjord i DSD och CD-lagret är en multibitsvariant av denna. Här föredrar jag helt klart SACD-lagren på t.ex. utgåvorna med Patricia Barber.

sacd001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Versionen som är bäst mastrad kommer i stort sett alltid låta bäst, oavsett vilket format den är utgiven på.

Bra påpekande, men om jag förstår kansas rätt är tanken att "eliminera" transporten oavsett utgivningsmaterial.

Detta har tidigare varit svårt med dvd-a utan att förvanska materialet.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte konstigt om det låter olika eftersom versionerna på CD och DVD-A nästan garanterat är olika mastrade.

Det är alltså ingen jämförelse mellan 24/96 och 16/44.1, utan mellan olika behandlat material.

Fördelarna med DVD-A och SACD är framförallt att de stödjer flerkanalsljud och att de i vissa fall är bättre mastrade än CD-utgåvorna.

Versionen som är bäst mastrad kommer i stort sett alltid låta bäst, oavsett vilket format den är utgiven på.

Jag kan maila Steve Wilson och fråga, hoppas jag får svar. Han är ute på turne nu men han kanske kollar mailen ibland.

Men jag har svårt att det är olika masteringar! Varför jag säger så är för det första: Jag provade med en utgåva för folk som älskar King Crimson inte någon DVDA special, så varför blåsa dom som bara har CD. För det andra låter det så pass snarlikt att det mer är en "känsla" än de klassiska w :o w vilken detaljmyller(kompressor) och lååånga utklingningstider(lite EQ och filter).

Annars så tycker jag att det är väl helt okej om det är olika masterar på CD & DVDA, och att låter det bättre på DVDA mastern så är DVDA bättre. Speciellt nu när man kan få det digitalt till en extern dac.

En "teoretisk" tanke varför DVDA skulle kunna låta bättre är att dacen borde bli lite avlastad. De flesta dacar uppsamplar ju dataströmen till 24/192 innan DA omvandling. Och detta borde ju vara lättare iom att strömmen redan är 24bitar och 96 ->192khz är ju bara en dubbleringsprocedur, vilket det inte blir med 16bit 44.1khz dataström.

Link to comment
Share on other sites

Bl.a. dCS erbjuder möjlighet till uppsampling/omsampling av befintlig CD till SACD/DSD och frågan är om detta skulle kunna innebära någon förbättring/skillnad... :?: Är själv kritisk då detta bryter mot en av Ed Meitners grundpelare, "Once PCM - there's no way back" och jag har själv aldrig kunnat höra någon skillnad de gånger Elgar har ställts in på upsampling.
Det finns ingenting att vinna på att omvandla till DSD (i värsta kan du förlora på det). All data, oavsett format, kommer ju ändå omvandlas till en multi-bits delta/sigma-signal vid D/A-omvandlingen.

Däremot är det vanligt att DSD konverteras till standard PCM (även om DSD givetvis också ett PCM-format), vilket kan vara fördelaktigt i många sammanhang.

En motsatt variant är de hybrid SACD-utgåvor från Mobile Fidelity där digitalmastern förmodligen är gjord i DSD och CD-lagret är en multibitsvariant av denna.
Det är väldigt ovanligt att man mastrar eller signalbehandlar i DSD, utan man konverterar i sista steget om man ska ge ut på SACD. Det brukar också vara olika personer som mastrar för olika format, så CD- och SACD-versionerna kommer antagligen från helt olika PCM-masters.

Men jag har svårt att det är olika masteringar! Varför jag säger så är för det första: Jag provade med en utgåva för folk som älskar King Crimson inte någon DVDA special, så varför blåsa dom som bara har CD. För det andra låter det så pass snarlikt att det mer är en "känsla" än de klassiska w :o w vilken detaljmyller(kompressor) och lååånga utklingningstider(lite EQ och filter).
Det räcker ju med en liten nivåskillnad för att ge hörbara skillnader. Om du har båda versionerna på datorn så kan du ju jämföra dem i någon ljudbehandlingsprogram. Är de från samma master så bör de vara identiska förutom ev. frekvensinnehåll över 20kHz.

Annars så tycker jag att det är väl helt okej om det är olika masterar på CD & DVDA, och att låter det bättre på DVDA mastern så är DVDA bättre.
Precis! Versionen som är bäst mastrad är alltid bäst, oavsett om det är DVD-A, CD, SACD eller vinylversionen.

En "teoretisk" tanke varför DVDA skulle kunna låta bättre är att dacen borde bli lite avlastad. De flesta dacar uppsamplar ju dataströmen till 24/192 innan DA omvandling. Och detta borde ju vara lättare iom att strömmen redan är 24bitar och 96 ->192khz är ju bara en dubbleringsprocedur, vilket det inte blir med 16bit 44.1khz dataström.
Nja, det är i de flesta fall helt betydelselöst. Det skulle vara om man använde en dålig DSP/omsamplingsalgoritm, men då är det ju apparaten det är problem med och inte formatet.
Link to comment
Share on other sites

Nja, det är i de flesta fall helt betydelselöst. Det skulle vara om man använde en dålig DSP/omsamplingsalgoritm, men då är det ju apparaten det är problem med och inte formatet.

Det var därför jag skrev teoretiskt. :) Det "känns" ju lite bättre att köra så jämt delbart med native som möjligt. I bildbranchen räknas ju det som en viktig parameter för att slippa det mjukvaran ska gissa sej till, dock har ju dom lite högre dataströmmar.

Det räcker ju med en liten nivåskillnad för att ge hörbara skillnader. Om du har båda versionerna på datorn så kan du ju jämföra dem i någon ljudbehandlingsprogram. Är de från samma master så bör de vara identiska förutom ev. frekvensinnehåll över 20kHz.

Visst skulle det kunna vara så.

Men jag vet inte ens vart jag ska börja leta för att hitta ett sådant program :blush Sen måste jag väl få ner bitdjupet till 16bitar för att det ska vara jämnförbart??

Link to comment
Share on other sites

Det var därför jag skrev teoretiskt. :) Det "känns" ju lite bättre att köra så jämt delbart med native som möjligt.
Jovisst, eftersom man inte vet vad som händer i dacen så kan det kännas bättre att vara på den säkra sidan. Men i de flesta fall tror jag dock inte det ger någon hörbar skillnad.

Jag funderar på att göra lite tester då jag själv har en dac som samplar om alla signaler till 192kHz samtidigt som jag har tillgång till ett av de bästa programmen för omsampling på marknaden (iZotope RX).

Det skulle vara intressant och se om det blir någon hörbar skillnad om man samplar om en 44.1-signal innan man skickar över den gentemot att låta DSPn i dacen sköta omsamplingen.

Återkommer med resultat om jag orkar genomföra det.

Men jag vet inte ens vart jag ska börja leta för att hitta ett sådant program

Audacity är gratis och kan hämtas här: http://audacity.sourceforge.net

Sen måste jag väl få ner bitdjupet till 16bitar för att det ska vara jämnförbart??
Nja, det beror på vad du ska jämföra.

Signalnivåerna och dynamiken bör vara identiska ändå. Det är till största delen nivån på bakgrundsbruset som kommer skilja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...