Jump to content

Lyssningsintryck av min "Nya" rigg.


ingemar

Recommended Posts

Hej igen hifivänner.

Tja efter många om och men så börjar det ta sig med både akustik och elektronik.Skrev för ett tag sedan att jag köpt ett par kas 2or men det rann ut i sanden(tyvärr)men å andra sidan så blev det lite nyare istället i form av en krell fpb 400 cx vilket ju inte är fyskam.Är inte duktig att uttrycka mig med alla fina hifitermer som finns men herrejössus vad min anläggning låter bra även med akustiken på halvfart så att säga,ska byta boende igen för att få ut allt av vad denna rigg kan prestera.Men en sak är helt klart att så här har jag nog aldrig hört musik produceras förutom när man går på klubb!!!Silkeslent när det krävs och en dynamik och en urkraft så man nästan får tårar i ögonen.IMG_0005.jpg

Ha en trevlig helg/Ingemar

Link to comment
Share on other sites

Silkeslent när det krävs och en dynamik och en urkraft så man nästan får tårar i ögonen.

Precis så brukade jag också uttrycka mig om mina C2:or när jag hade dom. Kan tänka mig att Krellen hjälper C2:orna att spela ut ordentligt i de nedre registren där dom behöver kraft.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft nöjet att få lyssna på denna uppställning som i mina öron lät

riktigt bra med en kraft och kontroll i hela registret tyvärr en alldeles för kort lyssnings

för att kunna bedöma fullt ut. Men ett större rum skulle få denna anläggning att säkert

låta ännu bättre men det verkar ju vara på gång.Lycka till med eran nya lägenhet.

Link to comment
Share on other sites

ska byta boende igen för att få ut allt av vad denna rigg kan prestera.

detta kallar jag en seriös syn på hifi som hobby :)

fint system hoppas på att höra c2 orna ordentligt någon gång i hemmiljö då. jag gillar verkligen den designen som jag tycker påminner om en tomahawk

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara tala för nya Reference med MM2. Har haft denna hemma två ggr och jämfört mot mina Ultra MM2.

Reference är ett rejält kliv upp mot ultran. Du får mer av allt, bättre bas (torrare), soundstage, pinpoint, detaljer...

Den nya reference specar du efter dina högtalare och slutsteg.

Hur mycket det gör på slutresultatet är svårt att säga men steget från MM1 till MM2 upplevde jag som rejält.

Link to comment
Share on other sites

Ekman:Vet att du är förtjust i nordosts kablage,har testat ett par frey ett tag men det var inte min grej,tyckte det fattades "kött å blod"i botten och va väldigt spretiga i toppen,så jag fortsätter nog att arbeta mig upp med transparents kablar vilka jag gillar skarpt. :D

Link to comment
Share on other sites

har testat ett par frey ett tag men det var inte min grej,tyckte det fattades "kött å blod"i botten och va väldigt spretiga i toppen,så jag fortsätter nog att arbeta mig upp med transparents kablar vilka jag gillar skarpt. :D

Samma här. Nordost kablar har säkert massor av kvaliteter men de passar inte alla öron och kombinationer, men så är det ju med alla kablar. Jag behöll dock Nordost Frey till min SME. Det blev riktigt bra mot den luddiga originalkabeln från Van den Huul som SME envisas med att leverera sedan ca 25 år tillbaka. SME är betydligt bättre än att behöva dränkas av den oprecisa kabeln.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är det så att jag råkar gilla Nordost men det finns ju fler bra val än en gammal transparent?

Synergistics nya Apexline till exempel verkar väldigt intressant.

Skulle va kul förresten att få hört samma uppställning där du inte tyckte Frey funkade så bra för att se om det är en ren smaksak eller en matchningsfråga.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är det så att jag råkar gilla Nordost men det finns ju fler bra val än en gammal transparent?

Synergistics nya Apexline till exempel verkar väldigt intressant.

Skulle va kul förresten att få hört samma uppställning där du inte tyckte Frey funkade så bra för att se om det är en ren smaksak eller en matchningsfråga.

Man behöver inte gå hela vägen upp till Apex i Synegistic´s sortiment för att få en riktigt bra kabel, redan Accelerator är en höjdare som fick utmärkelsen Interconnect Cable of the Year i TAS 07; "Accelerator captures a huge quotient of the uptown Teslas, Precision Ref and Apex, at a fraction of the cost". Vet en som faktiskt bytte ut sin Valhalla (IC) mot just Accelerator :app:

Link to comment
Share on other sites

Skulle va kul förresten att få hört samma uppställning där du inte tyckte Frey funkade så bra för att se om det är en ren smaksak eller en matchningsfråga.

Jag har full respekt för Nordost och jag har hört dom spela rent magiskt, t ex Odin tillsammans med Avalon Isis med Parasounds förstärkeri. Men jag har också hört Odin tillsammans med Avalon Eidiolon och Burmeister som Björn demade i Montreal och det var inte alls så kul. Jag har också hört Lamm och Wilson Alexandria med Transparent i Montreal och med Krell och Odin i Göteborg. Jag tyckte bättre om Transparent, men andra tycker annorlunda.

Man väljer ett ljudideal. Jag körde med Dynaudio C4 och Bow och till detta hade jag Siltechs kablar. När jag bytte till VTL elektronik provade jag också kablar. Jag tog hem både Nordost Frey, Transparent Ultra och ett par Cardas kablar. Transparent låg närmre Siltech som har ett ljud som tilltalar mig. Transparent gav lite mer av samma sak. Framför allt en fastare bas, men det gjorde Frey också. Däremot tyckte jag Frey gav för mycket energi i de övre registren. Till en början lät det häftigt och oerhört rent men efter tag och på vissa plattor blev det lite för bra. Då kändes det befriande att sätta in Transparent.

Jag vill inte hävda någon sanning om vad som är bäst. Det handlar enbart om min smak i kombination med den musik jag spelar och hur jag tycker den skall låta.

Cardas blev för blött i min smak.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger inte att Transparent inte kan funka ganska bra men då ska man upp på de riktigt tunga modellerna och MM2 är nästan ett måste, innan dess tycker jag inte de är speciellt bra.

Du verkar insatt,är Nordost bra i dom billigare modellerna eller måste man även där upp på dom riktigt tunga modellerna :?:

Har bara provat Red dawnII vilket inte gjorde mig så imponerad men nästa kund vart gladare

Link to comment
Share on other sites

Du verkar insatt,är Nordost bra i dom billigare modellerna eller måste man även där upp på dom riktigt tunga modellerna :?:

Har bara provat Red dawnII vilket inte gjorde mig så imponerad men nästa kund vart gladare

Insatt vet jag inte men jag har ägt stora delar av Nordostsortimentet iallafall och de äldre kablarna funkar inte i alla system de kan lätt bli lite tunna, men de nya med micromonofilament, t.ex. Heimdall och Frey tycker iallafall jag är riktigt bra till väldigt schyssta priser.

Link to comment
Share on other sites

Har testat det mesta i kabelväg och fastnat både för Nordost och deras IC Tyr som jag gillar utifrån att den inte är lika analytisk som Valhalla som jag också testat, men väl de kvaliteter jag sökt. Detaljrikedom utan att överbetona, luft och rymd utan att vara blöt eller mjuk.

Odin framstår numera som "mässtandard" i dyrare system vilket jag erfarit från Denvermässan härförleden. Där varierade märkena ganska brett men Odin var nog den kabeln som var mest representerad. Den kabeln har jag inte testat i mitt sytem och vet inte om jag skulle kunna tillgodogöra mig denna med hänsyn till priset.

Högtalarkabelvalet var lättare där Audience A24 gav precis de egenskaper som jag sökte kombinerat med ett bra pris. Tydligen har marknaden också "upptäckt" denna kabel varför priset rakat i höjden. Luft och rymd, väl avvägd tonbalans och detaljer utan att vara för överanalytisk.

För övrigt är det precis som tidigare sagts att kabel handlar mycket om tycke och smak och i vilket system man sätter in dem i. Det som passar i ett system är nödvändigtvis inte rätt i ett annat. Trail and error är nog den metod som lämpar sig bäst som vanligt. ;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...