Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hörlurar är inte dumt som komplement till högtalare.

Speciellt om man, som jag nu, vaknat halv sex en ledig dag och vill spisa ett vax.

Jag köpte ett par Grado SR 80 härom året.

Det är en lur som stämmer med min grunderfarenhet: En lur bör vara av öppen typ för att jag skall acceptera den.

Jag har svårt att sätta tummen på vad, men det är något som ändå inte riktigt funkar med Grado-luren.

Jag är inte den som analyserar och dissekerar det jag hör. Jag bedömer på ett mycket enklare sätt:

-Vill jag lyssna mycket och länge?

-Eller tröttnar jag och börjar tänka på annat än musiken?

Det lutar åt det senare vad gäller Gradon, så jag ville ha något nytt.

Lallade därför in på Audio Concept och lyssnade på AKG 601 och Ergo model 2.

Båda kostar strax under tvåtusen.

akg601.jpg

ergo1.jpg

Båda har ett öppet och detaljerat ljud utan jobbigt buller och skräll.

AKG-luren fick mej att minnas ljudet från AKG 501, som jag ägde för drygt 10 år sedan.

Karaktären var densamma.

Jag minns att jag inte förmådde koncentrera mej på musiken med 501.

Eller kanske bättre uttryckt: Jag var tvungen att koncentrera mej för att inte börja tänka på annat.

Kanske en lite för "tam" karaktär för mej, helt enkelt?

Det stod klart ganska omgående att det var Ergon jag föredrog.

Den lät mer dynamiskt och gav en mer tilltalande kraft i basen. Lite "mustigare" om man nu skall använda otydliga uttryck.

Upplösningen kändes initialt lite sämre än AKG.

Men det berodde troligen på att den är lite bas-vekare än Ergo, för jag insåg efter någon minut att Ergon förmedlade samma detaljeringsgrad.

Jag slog till på Ergo-luren.

Man kan väl säga att det är mycket välljud för 1990 spänn.

Men, det hade varit trevligt med AKGs fina finish!

Får man Ergon i handen och ser prislappen, så känns den tämligen överprissatt, baserat på materialval och trist finish. Plast och oklädda skumplastbitar.

Baserat enbart på materialet borde den inte kanske inte kosta dessa pengar. Hade den tillverkats i Kina istället för i Schweiz, så hade den nog också kostat mindre.

När den väl hänger på skallen, så ser jag den som tur är inte. Inte tror jag att jag kommer att besväras av att ha den på mej heller.

En lätt dominant huvudbonad

lur2.jpg

Inget man glider runt på byn med kanske

lur3.jpg

Posted
Jag är inte den som analyserar och dissekerar det jag hör. Jag bedömer på ett mycket enklare sätt:

-Vill jag lyssna mycket och länge?

-Eller tröttnar jag och börjar tänka på annat än musiken?

Verkligen adekvata frågor och därför kan det vara svårt att välja lämpliga lurar efter kortare provlyssning. Har lyssnat ganska ofta på STAX In-The-Ear-Speakers och det brukar inte bli några längre stunder numera. Klarar helt enkelt inte av att ha ljudet inne i skallen (kanske för mycket resonans... :?::D) och tankarna glider snabbt över på ovidkommande ting.

En lätt dominant huvudbonad

http://img215.imageshack.us/img215/201/lur2.jpg

Inget man glider runt på byn med kanske

http://img263.imageshack.us/img263/8576/lur3.jpg

Bilder som inspirerar till fler luriga porträtt... :cool: :)

Posted
Har lyssnat ganska ofta på STAX In-The-Ear-Speakers och det brukar inte bli några längre stunder numera. Klarar helt enkelt inte av att ha ljudet inne i skallen (kanske för mycket resonans... :?::D )

Eller möjligen en stående våg. :D

Posted
... Har lyssnat ganska ofta på STAX In-The-Ear-Speakers och det brukar inte bli några längre stunder numera. Klarar helt enkelt inte av att ha ljudet inne i skallen (kanske för mycket resonans... :?::D) och tankarna glider snabbt över på ovidkommande ting.

Jag äger ett par Etymotic ER6-pluppar.

De skall pluggas tätt i hörat.

Det påstås att de skall ge ett högupplöst ljud.

Det kanske de gör också?

Jag tycker tyvärr att ljudet mest blir resonant, trångt och bullrigt.

Jag är ganska känslig för obalans i trycket mot trumhinnan. (Lock för höronen)

Tättslutande pluppar bygger mycket lätt upp ett övertryck då man pular in dem.

Posted
Jag äger ett par Etymotic ER6-pluppar.

De skall pluggas tätt i hörat.

Jag tycker tyvärr att ljudet mest blir resonant, trångt och bullrigt.

Jag är ganska känslig för obalans i trycket mot trumhinnan. (Lock för höronen)

Tättslutande pluppar bygger mycket lätt upp ett övertryck då man pular in dem.

Exakt så har jag upplevt hörselgångselektrostaterna på senare tid.

Kanske en mognadsfråga... :?::)

Posted

tycker man ser väldigt dum ut med AKG lurar på sig med. har ett par AKG K530 å de ser ju hur bra som helst ut när de ligger där på bordet men när man tar på sig dem ser man ju ut som nått från bortom denna värld, UFO varning typ.

jag har alltid undrat hur om de dyrare AKG lurarna har samma karaktär. de jag har är jag inte nöjda över visserligen kostade de inte så mycket. hade dubbelt så dyra beyerdynamics innan. det jag inte gillar är att de känns som loudnes i basen de känns inte lika neutrala som beyerdynamics. beyerdynamics var också en lur jag tyckte var väldigt kul å lyssna på musik med. de var av de öppna modellerna

Posted

Jag kan berätta att det inte bara är högtalare i rum som kräver experimenterande med placeringen.

Även högtalare på huvudet kräver en del finjusterande. Åtminstone dessa Ergolurar.

Kåpan är stor och elementet sitter inte centrerat.

Efter en del trixande har jag nu kommit en bra bit i sökandet efter "söt-punkten".

Inget för den som bara vill gasa och köra med andra ord.

Nu börjar det låta Magneplanar om lurarna. Och det var ju det jag ville.

:)