Jump to content

Recommended Posts

Posted

Morsning!

Söker lite råd om kablar. Har testat Audience (conductor) samt MIT. Audiencen var bra, men ganska dyr (7000/par). Har en Primareanläggning (CD D30.2 , Försteg PRE30, slutsteg A33.2, högtalare AE1) skulle vilja få lite mer "luft" mellan instrumenten och vinylkänsla. Är det möjligt? Eller ska man byta elektronik?

/Hermes

Posted

Kablar är alltid känsligt men också svårt ämne. Prislappen på 7,000 är inte särskilt dyr i kabelsammanhang även om det är en respektabel summa. Audience är utmärkta kablar med bra balans. MIT ger normalt ett lite mjukare ljud. Sword från Supra kan kanske vara intressant för dig också. De är också billigare och hyllas som en av de mest prisvärda kablarna i framför allt engelsk press.

Men om det mer "luft" och vinylkänsla Du söker skulle jag nog titta lite mer på elektroniken. Jag hade börjat med att testa en annan förförstärkare, varför inte rör eller rörhybrid. Möjligen hade jag också provat en Transparent eller Siltech signalkabel också som har en liten varmare ton men inte på något sätt utslätad (finns andra också men jag är inte så hemma på dom). T ex Siltech London eller en SQ-28 (eller morsvarande om nu dessa modeller har gått ut). Instegsmodellerna hos Transparent heter The Link och The Music Link. Båda har kablar i princip alla prislägen och samtliga har samma grundton som man sedan får mer och mer av när man klättrar på skalan.

Posted
Kablar är alltid känsligt men också svårt ämne. Prislappen på 7,000 är inte särskilt dyr i kabelsammanhang även om det är en respektabel summa. Audience är utmärkta kablar med bra balans. MIT ger normalt ett lite mjukare ljud. Sword från Supra kan kanske vara intressant för dig också. De är också billigare och hyllas som en av de mest prisvärda kablarna i framför allt engelsk press.

Men om det mer "luft" och vinylkänsla Du söker skulle jag nog titta lite mer på elektroniken. Jag hade börjat med att testa en annan förförstärkare, varför inte rör eller rörhybrid. Möjligen hade jag också provat en Transparent eller Siltech signalkabel också som har en liten varmare ton men inte på något sätt utslätad (finns andra också men jag är inte så hemma på dom). T ex Siltech London eller en SQ-28 (eller morsvarande om nu dessa modeller har gått ut). Instegsmodellerna hos Transparent heter The Link och The Music Link. Båda har kablar i princip alla prislägen och samtliga har samma grundton som man sedan får mer och mer av när man klättrar på skalan.

Tackar för intressanta synpunkter! Jag hade musiklyssning häromdan med audience. De lät bra, men jag har en känsla av av ljudet låter lite "ansträngt" på något sätt. Väldigt bra men inte 100%. Man önskade mer luft mellan instrumenten. Och som du sade var MIT mjukare, slätade ut ljudet lite mer. Det är inte så att det är vasst men det är lite "täta" toner. Kanske har det med CD formatet att göra - vi diskuterade det hemma. Rörförstärkare ska jag kolla upp. Du tror inte på ny CD spelare? Jag ska också kolla in dina kabelförslag. Var får man tag i dem? Fabrikatet heter Transparent alltså? Bor du i Göteborg? Isåfall kan du få komma på musik lyssning nån dag om du har lust! :-)

/Hermes

Posted
Tackar för intressanta synpunkter! Jag hade musiklyssning häromdan med audience. De lät bra, men jag har en känsla av av ljudet låter lite "ansträngt" på något sätt. Väldigt bra men inte 100%. Man önskade mer luft mellan instrumenten. Och som du sade var MIT mjukare, slätade ut ljudet lite mer. Det är inte så att det är vasst men det är lite "täta" toner. Kanske har det med CD formatet att göra - vi diskuterade det hemma. Rörförstärkare ska jag kolla upp. Du tror inte på ny CD spelare? Jag ska också kolla in dina kabelförslag. Var får man tag i dem? Fabrikatet heter Transparent alltså? Bor du i Göteborg? Isåfall kan du få komma på musik lyssning nån dag om du har lust! :-)

/Hermes

Här hittar du Transparent Kablar i Göteborg Hi-Fi Consult Göteborg

Posted

Kan det inte vara så att du söker lite mer av det lägre mellanregistret (vinylkänslan) eller att rummet kanske inte dämpar/diffuserar reflexer i diskanten tillräckligt (tonsammanblandning)?

Det är säkert mycket mer som ligger i "vinylkänslan"... men en start kan vara att söka svaren i rumsakustiken innan nya kablar provas ut.

Posted

Ja, rummet spelar ju alltid roll. det är ganska mycket möbler i rummet - och man sitter ganska nära högtalarna, ca 3 m. Men jag tycker inte det borde behöva låta sådär analytiskt iallafall. Var hittar man rörförsteg? Quad? Just förförstärkare alltså att koppla in till min Primare A33.2 slutsteg (XLR ingång).

Posted
Var hittar man rörförsteg?

I Göteborg. Akkelis Audio har förmodligen Sveriges mest rörsortiment. Kan vara värt att besöka hans butik och få lite råd och synpunkter. HiFi Consult är redan nämnt. Tredje stället som är känt för mig i Göteborg är HiFi-Stället. Samtliga dessa 3 butiker kan ge dig råd och tips och jag är tämligen säker på att de kan ordna så att Du kan få prova hemma.

När det gäller CD-spelare är i regel skillnaden mindre mellan dom än mellan t ex förförstärkare. Den mesta förstärkningen sker i förförstärkaren som sedan slutsteget sätter sprutt på men ljudkaraktären är ofta redan klar. Jag kan inte ta gift på att det är just så med Primare, men jag är ganska övertygad om det gäller för dom också.

Vad har Du för högtalare och hur står dom uppställda? Det är precis som Conan säger, att rumsanpassning kan göra mer än vad många i allmänhet tror. Sitter Du t ex nära bakväggen? Hur ser det ut på väggarna, gardiner, hyllor, växter, avstånd mellan högtalare, avstånd till sidoväggar, invinkling av högtalarna, avstånd till väggen bakom högtalarna. Det finns massor att göra.

Posted

/Hermes

Hej Hermes.

Om du är intresserad av Transparent så har jag ett par Music Wave super till salu. Det verkar som du bor i Gbg så en provlyssning

går att ordna. Skicka ett pm om du är intr.

Posted

Hej Hermes!

Prova med en annan spelare. Har ( haft ) samma anläggning och provade olika kablar men tyckte att ljudkaraktären kvarstod. Behöll pre- 30 och A33.2 men sålde CD:n och köpte en Lyngdorf CD1. Nu njuter jag i fulla drag oavsett vilka kablar ( XLR ) jag kör med. :)

Hälsningar

Hasse

• 3 weeks later...
Posted
Hej Hermes!

Prova med en annan spelare. Har ( haft ) samma anläggning och provade olika kablar men tyckte att ljudkaraktären kvarstod. Behöll pre- 30 och A33.2 men sålde CD:n och köpte en Lyngdorf CD1. Nu njuter jag i fulla drag oavsett vilka kablar ( XLR ) jag kör med. :)

Hälsningar

Hasse

Låter mkt intressant: Jag testade Lyngdorf CD1 sist men inte med min förstärkare. Lät ganska likt men kanske ska jag testa. Hade du D30.2 eller CD31?

Mvh

Hermes

Posted
Hej Hermes.

Om du är intresserad av Transparent så har jag ett par Music Wave super till salu. Det verkar som du bor i Gbg så en provlyssning

går att ordna. Skicka ett pm om du är intr.

Ursäkta sent svar men det skulle vara mkt intressant att testa! /Hermes PS. Om dem är kvar dvs...