Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag sitter för nuvarande på en anläggning jag i stora drag gillar. Som källa har jag den eminenta Muse Erato II i senaste modell, signalen går sedan vidare direkt till Muse Model 200 slutsteget och därefter vidare till ett par Focal 1007 Be. Som sagt känns det som att jag kommit hyfsat långt i fråga om ljudkvalitet men jag har nu kommit till ett vägskäl. Ljudet som presenteras är oerhört följsamt och sticker inte ut på något håll, detta kan antagligen bland annat tillskrivas berylliumdiskantbestyckningen. Kablaget jag för nuvarande använder är Audio Metallurgy, tilläggas bör att jag inte lagt någon större energi på kabelutvärdering än, dock beskrivs detta kablage som "laidback". Det jag hade velat förändra i nuläget är främst mellanregistret som hade kunnat vara skarpare. Det känns som anläggningen fokuserar på helhet och tenderar att spela åt det varma hållet. Uppställningen är långt i från optimal då jag bor i studentkorridor men även tidigare, uppställt i ett stort väldämpat rum, fanns samma värme och helhetsfokus men något tillbakadragna mellanregister. Stereoperspektivet är både brett och djupt men det hundraprocentiga släppet och viktlösheten infinner sig inte(även >300k-anläggningar kan dock ha "problem" med det). Allting är relativt och det vore skam att kalla mellanregistret luddigt men jag kan inte komma på något bättre sätt att beskriva det på. Fördelen med nuvarande system är avsaknaden av lyssningströtthet och jag brukar få beröm för anläggningens kvaliteter.

Nåväl, dags att komma till frågan som således är en önskan om förslag till förändringar då jag just nu inte har någon aning om vilken riktning bör vill välja. Kanske skulle det räcka med ett kabelbyte? Signalkablage är av instegsmodell medan högtalarkablaget är i <10k-klassen. Jag har dock inställningen att jag helst vill få allt annat att stämma innan jag börjar laborera med kablar, vilket kanske är dumt?

Jag har förövrigt bara hört Focalerna hemma hos mig samt hos killen jag köpte dem av. Han drev dem med en Densen-rigg och personligen tyckte jag de spelade klart bättre hemma hos mig. Jag har dock ingen aning om hur "bra" de kan spela och den uppfattade mellanregisterkaraktären kanske är som de är tänkta att låta? Att jag köpte dem berodde på tillfälligheter, påverkad av goda omdömen och en uppgraderingsvilja trillade jag snabbt dit när jag fick se dem till salu för ett bra pris. Likväl vet jag inte så mycket om slutstegets karaktär, har fått för mig att Muse är väldigt neutrala men har bara hört dem ihop med Focal och Audiovector. Misstänker att McIntosh, Audio Research eller ASR hade kunnat fungera med Focal då de är ansedda att ha mellanregistervärme och skärpa. En annan lösning kanske är högtalarbyte, Proac D2 likväl som Cremona Auditor M har båda gjort mycket bra ifrån sig vid provlyssning. Som student är dock budgeten något begränsad men bytesaffärer är ju alltid en möjlighet. Då Muse är ett märke som briljerar i tysthet så har intresset varit svalt på annonsmarknaden. Nåja, tips och förslag emottages tacksamt.

Mvh Erik N

Posted
Hej!

Jag sitter för nuvarande på en anläggning jag i stora drag gillar.

Det känns som en fas att dra ut på så länge det bara går. Annars är väl just audiokablage det som lättast låter sig jämföras utan alltför mycket besvär och krångel. Focal har ju ofta demats med kablage från Harmonic Tech eller Acoustic Zen och har du möjlighet att låna hem behöver det ju inte bli så omständigt.

Posted

Hej,

Det jag hade velat förändra i nuläget är främst mellanregistret som hade kunnat vara skarpare. Det känns som anläggningen fokuserar på helhet och tenderar att spela åt det varma hållet. Uppställningen är långt i från optimal då jag bor i studentkorridor men även tidigare, uppställt i ett stort väldämpat rum, fanns samma värme och helhetsfokus men något tillbakadragna mellanregister.

Jag har tro på att din nuvarande uppspelningsmiljö kan spela en stor roll för din ljudupplevelse. Om du inte redan provat föreslår jag att du med de medel som står dig till buds testar alternativa uppställningar och/eller akustiktilltag före dess du beslutar investera i kablar eller elektronik.

/Suomela

Posted

Timbre: Det ligger mycket i det du säger och det ringer en klocka när du nämner just Harmonic Tech, drar mig till minnes att jag hört denna kabeltillverkare nämnas i samma mening som Focal vid ett flertal tillfällen. Tack för påminnelsen :)...tror det finns någon handlare i närheten som saluför HT så jag får höra mig för om hemlån. Återkommer i ämnet om så är fallet.

Suomela: Visst spelar uppställningen stor roll men jag uppfattade samma karaktärsdrag även tidigare då anläggningen var uppställt i ett stort och luftigt men ändå väldämpat rum, visst lät det bättre då men ljudkaraktären var densamma. Jag bor i ett kvadratiskt rum på gissningsvis <15 kvadrat där jag försökt kombinera hifianläggning med lyssningsfåtölj ihop med säng, skrivbord och bokhylla. Det är svårt att få till något som ens kommer i närheten av optimalt men tycker trots allt det låter helt ok med tanke på förutsättningarna. Det är ändå en viktig poäng du tar upp och någon form av basabsorbent hade nog kunnat hjälpa en hel del. Ska nysta vidare på området, akustikförbättringar är helt klart den billigaste och smidigaste lösningen på många återgivningsrelaterade problem.

Tack för snabba men välgrundade svar :)

Mvh Erik N

Posted

Jag använder också kablar från Audio Metallurgy, i och för sig deras dyraste GA-0 och även högtalkablar från dem. Jag tycker att de är transparenta och inte störande laid-back. Jag har dock inte lyssnat till några av deras andra varianter utan bara till de jag valt. Men testa andra kablar såklart ändå, det är ju skoj om inget annat, och kablar är oftast enklare att byta mellan när man provlyssnar än att skifta mellan olika apparater.

Min erfarenhet är att akustiken i rummet är boven i dramat i väldigt många fall, men det är tråkigare att åtgärda än att låna hem nya apparater (tycker åtminstone jag). Ställ ryggstöd till soffor och liknande på olika stället och flytta stora växter runt och lägg fram mattor på olika stäleln så kan du i alla fall kolla lite vad det innebär. Dra för gardiner och dra undan dem från fönstren och se om du hör skillnad. Och mattor, gardiner och soffryggar har de flesta hemma. Märker du stor skillnad så gör en mer seriös akustikgenomgång.

Men som sagt jag tycker att mina Audio Metallurgy gör jobbet bra.

Posted

Jag lånade hem en uppsättning kablar över helgen. Högtalarkablage: Harmonic Tech Pro-9, signalkablage: Harmonic Tech Pro Silway mkIII samt nätkabeln Audioquest NRG-10. Efter lite lyssning kan konstateras att med Harmonic Tech inkopplat spelar anläggningen något mer detaljerat och ljudbilden tydligare medan röster blev mer koncentrerade till mitten, vilket är precis vad jag strävar efter. Skillnaderna upplevdes dock som små där den största förändringen skedde när jag bytte ut signalkablaget, vilket också var vad jag anade, men för en fjärdedel av priset på Pro Silway så får GA-2 anses vara mycket prisvärda. Harmonic Tech upplevde jag vara lite mer detaljerad/livligare samtidigt som AM hade något mer markerad bas och en lite lugnare karaktär, med detta menar jag inget negativt och många gånger ser jag laid-back som något positivt då en hög detaljeringsgrad gärna blir uttröttande i längden. Då jag söker mer "släpp" i återgivningen och utpräglat, brett stereoperspektiv så blev dock HT Pro Silway ett steg i rätt riktning. Kombinationen HT signalkablage och AM högtalarkablage fungerade helt klart tillfredsställande. Jag har ett stort förtroende för Audio Metallurgys produkter och GA-0 har jag varit sugen på att prova länge. Det är inte alls omöjligt att den också hade kunnat erbjuda en liknande förbättring. Med det nya kablaget på plats låter det dock helt klart bättre än det gjort tidigare

Faktum kvarstår dock. Det där fullständiga släppet infinner sig inte riktigt. Bitvis låter det riktigt, riktigt bra men högtalarna försvinner tyvärr inte helt ur ljudbilden. Akustikförbättringar hade säkert förbättrat på många områden och jag ska kolla närmare på om det går att förbättra utan för stora medel. Detta till trots misstänker jag ändå att matchningen mellan slutsteg och högtalare kanske inte är hundraprocentig. Någon med god kännedom om Focal kanske kan uttala sig om detta? Jag ska fortsätta laborera vidare med uppställning och liknande, emellanåt, när jag går fram för att byta skiva eller av annan anledning förflyttar mig närmre högtalarna uppstår en annan homogenitet än den i sweetspot.

Mvh Erik N

Posted

Rumsakustikförbättringar är i många fall billiga i förhållande till vad dom kostar mot vad dom ger. Man behöver ju inte göra ett level-3 rum utan fixa sånt som påverkar en mest. Särskilt om man använder samma rum till vardagsrum också så kan man vara tvungen att kompromissa. Personligen så skulle jag fixa rummet först, för där finns det definitivt bra och dåliga egenskaper. Man gillar gärna inte rumsresonanser eller för lång och ojämn efterklang. Sen kan man testa vad man vill för då får grejorna maximala förutsättningar i det rum man har. Att höra högtalarna är ofta kopplat till spridning och nära till tidiga reflexer. Dist i diskanten är också nått som direkt soppar undan allt tvivel var högtalaren står.

mvh/Harryup

Posted

Kablar har för mej med upplösning och tonal balans att göra. Jag har aldrig fått mer släpp eller fritt svävande ljudbild av ett kabelbyte om det inte kunnat härledas till något av det tidigare nämnda.

Däremot gav ett förstärkarbyte det resultatet med råge. Och som du säger är det en positioneringsfråga oxå till stor del. Och funkar inte det så är det en kanske t.o.m en diffuseringsfråga.

Om inte lite trevlig högtalarmöblering funkar (det är ju gratis) så prova låna en stärkare som kan driva dina Focaler lite hårdare.... det kan nog vara det som behövs och jag skulle säga att då börjar du i rätt ände.

Posted

Gjorde en liten ommöblering i rummet och kunde därefter bredda avståndet mellan högtalarna vilket gav ytterliggare förbättrat stereoperspektiv. Upplösningen är det inga problem med, inte heller uppfattar jag någon komprimering. Tidigare erfarenheter talar för, precis som kansas är inne på, att även billigare högtalare kan sjunga ut ordentligt om man ger den riktiga kvalitetswatt, minns när jag första gången kopplade in Model 200:n till mina Mi1 Super och vilken makalös förbättring det blev gentemot Thule PA100, främst i basområdet men även ljudbilden breddades och ett helt annat släpp infann sig. Musen upplever jag således som otroligt kompetent och välbalanserad, den är både kraftfull med sina 2*200w@8ohm/2*400w@4ohm och högupplöst men kanske bara inte trivs fullt ut med Focal. Avsaknaden av försteg kan kanske också vara av viss betydelse. I nuläget drivs slutsteget direkt från signalkällan(insticksmodul med attenuator) vilket gör anläggningen väldigt rationell men vikten av ordentlig förförstärkning har diskuterats i omgångar här på forumet. Nåväl, jag får prova vidare. Fortsätt gärna skriva förslag och tips både inom akustik(söker för fullt på forumen) och förstärkning som kan tänkas vara lämplig till 1007 be. Jag återkommer om förändringar sker.

Ha en trevlig helg, mvh Erik N

Posted

Sätter mina två cent på att "diffusera mera". Testa två Golden Horn för 2.500 riksdaler

på vägg mellan högtalarna! Den bästa uppgradering med mest "value for the money"

som jag själv har gjort! Men som sagt, det är dina öron som skall bestämma!

/muffin

Posted

Muffin: Det där låter som ett väldigt lämpligt förslag, om inte annat så för min studentplånbok :diss: och får ju ses som en väldigt prisvärd "uppgradering" i sammanhangen, har ju snart nått den nivån där det annars börjar bli dyrt på riktigt varje gång man vill uppgradera. Du får gärna mer i detalj beskriva vad som förbättrades när du satte upp Golden Horn.

Mvh Erik N

Posted
Muffin: Det där låter som ett väldigt lämpligt förslag, om inte annat så för min studentplånbok :diss: och får ju ses som en väldigt prisvärd "uppgradering" i sammanhangen, har ju snart nått den nivån där det annars börjar bli dyrt på riktigt varje gång man vill uppgradera. Du får gärna mer i detalj beskriva vad som förbättrades när du satte upp Golden Horn.

Mvh Erik N

Förbättringarna med Golden Horn på plats kan beskrivas som;

bättre skärpa, fokus och detaljer. Hörbarheten på sångröster förbättras

och blir tydligare. Livekänslan och närvaron på röster och instrument förbättras.

3D-känslan blir också bättre. Oj, det där lät som en annonstext. :black:

Posted

Nu börjar det lossna en hel del, om öronen vant sig eller kablarna "legat till sig" kan man tvista om. Efter ytterliggare omplaceringar hittade jag en positionering där ett brett och djupt stereoperspektiv infann sig. I nuvarande rum vill Focalerna tydligen stå ganska brett isär med en viss toe-in mot lyssningspositionen. Denna uppställning kombinerat med Harmonic Tech hela vägen medförde att instrumentseparationen upplevdes något förbättrad och helt enkelt det ljud jag föredrog, misstänker att en viss synergieffekt uppstod. Dock blev ljudet något ljusare på detta vis och behovet av rumsakustiska åtgärder gjordes än mer tydliga med ökad förekomst av bastoner och diskantringningar. En eller ett par Golden Horn hade helt klart kunnat göra stor nytta. Finns det några liknande medel för att enkelt åtgärda basproblem? Ska kolla in Svanås sortiment och se om man kan finna något lämpligt. Anläggningen står uppställd i ett kombinerat sovrum/vardagsrum/kontor så ytan är väldigt begränsad vilket också försvårar möjligheten att göra helt kompromisslösa ingrepp.

Muffin: Din beskrivning må låta som en annonstext men vad gör det :) ? Det är ju trots allt din subjektiva bedömning av produkten jag frågade efter och det framgår tydligt att du är nöjd med de förbättringar Golden Horn ledde till. Jag tackar ödmjukast för input i ämnet och GH står nu högt på min "bör köpa-lista". Faktum kvarstår dock, den där känslan av att allting faller på plats infinner sig inte fullt ut. Bitvis låter det som sagt mycket övertygande men den fullständiga frikopplingen lyser än med sin frånvaro. Ska kolla upp möjligheten att låna hem annan förstärkning för att därigenom eliminera tvivel om tveksam matchning mellan högtalare och förstärkare. Tyvärr är jag precis som många andra här "lite" pryltokig av mig och få saker är så roligt som att prova nya produkter och analysera skillnader...känns det igen? ;)

Resan går alltså vidare, stay put...//Erik N

Posted

Såhär skriver John Atkinson i Stereophile om Focal 1007:

"The Focal Electra 1007 Be's measured performance is generally superb. However, that elevated mid-treble will make the speaker intolerant of inadequate electronics and over-reverberant rooms alike. Large, acoustically well-damped rooms will be more to this speaker's liking than small, lively rooms."

Mitt rum tillhör helt klart den senare kategorin men det går tyvärr inte att göra så mycket åt och troligtvis kommer jag bo kvar här ett bra tag så det är väl bara att försöka göra det bästa av situationen och börja jobba med akustiken. Har dock samtidigt börjat snegla/dregla åt andra högtalare, vad som sedan sker får framtiden utvisa. Jag kommer uppdatera tråden efterhand och eventuellt lägga in några bilder på anläggningen med.

Mvh Erik N