PetterPersson Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Hej! Är väl lika bra att börja medlemskapet med en presentation. Många känner mig sen tidigare på grund av mina många något ovanliga byggen, men för er andra kan jag berätta att jag gärna bygger sådant som andra inte gjort tidigare, testar gränser och provar nya typer av konstruktioner. Detta har efter ett antal år mynnat ut i att mitt system är ett fyrvägs hornsystem med aktiv bas i form av två bashorn på vardera 500 liter. Toppsystemet är passivt delat (som en "vanlig" högtalare", en högtalaringång) och består av runda tractrix/exponentialhorn, ca 100 kg, 100 cm långa och 85 cm i diameter, multicellhorn gjorda i björkplywood och utrymmet mellan cellerna är fyllt med polyester, ca 40 kg och 75 cm långa. Som diskant används en entumsdriver på ett "Kugelwellenhorn", som medger att hornet viker runt sig själv och trattljud undviks. Systemet är tämligen lättdrivet har en känslighet på ca 110 dB/W. Delningsfiltret är utvecklat under det senaste året och delningsfrekvenser och brantheter är valda så att trattljud, som ofta förekommer inom hornbranchen, undviks i största möjliga mån. Kvar finns bara den fantastiska upplösningen och dynamiken. Nog snackat. Bilderna får tala för sig själv! Med de gamla bashornen i de första bilderna Det ser ut som om KW-hornet är förskjutet mot mitten jfr de övriga hornen. Detta är dock en synvilla då deras akustiska centrum ligger längs en lodlinje för att hamna rätt i tid till lyssningsposition. Vidvinkel samt invinklingen på högtalarna skapar denna effekt. Med de nya bashornen: Förstärkaren är för tillfället en lånad Dared MP7:a, http://www.dared.gr/display.php?lang=EN&model=MP-7, inte så mycket effekt, men det räcker kan jag lova...motsvarar ca 600W till en "vanlig" högtalare. Kablar är för tillfället under tillverkning...mer info kommer senare angående dem. Så, då var det fritt fram för tankar och funderingar Quote
Absolute Audio Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 WOW!!! Häftigt system Är det en egenutveklat högtalarsystem eller byggd efter beskrivning. Och kör du analoga eller digitala filter?? Quote
PetterPersson Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Tack Allt är egenutvecklat, ritat och byggt. Multicellernas utvidgning kom dock från en diskussion med reVintage, men utvidgningen har sedan delats upp i 15 celler och en adapter till drivern osv...av undertecknad. Filtret till basarna är analogt, 24 dB/oktav. Mellan mid och multicell samt mellan multicell och KW-horn är det passivt, så det är också analogt. Quote
Schill Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Kul att du också börjar på Euphonia Petter. Jag måste komma hem någon dag och se och höra ditt system live hos dig. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Ser verkligen ut som ett dedikerat system, lyssningsrum, musik- och hifiintresse... :cool: Välkommen och spännande att ta del av! Quote
K-man Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Ja, häftigt var verkligen rätt ord! ...och som sagt, välkommen!!! \\K-man Quote
conan Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Snyggt! Det syns vilken hobby som är dominerande - HiFi eller TV .. Quote
PetterPersson Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Tack för välkomnandena Visst, det är bara att höra av sig om du vill komma hit. Jag är hemma de flesta helger, så visst ska det gå att ordna något! Närmast ligger väl efterfest till Uppsala DIY till hands, även om det inte blir "finlyssning" så sent på kvällen, men titta kan man ju alltid TV:n är mest ett nödvändigt ont, tycker alla TV-apparater är sjukt fula! Skulle helst haft en projektor man bara kunde hissa undan när den inte används, men studentekonomin sätter tyvärr stopp för tillfället. Musik är helt överlägset TV enligt mig, mycket behagligare och lättare att slappna av till! Något som jag kanske inte är ensam om att tycka här... Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Systemet är tämligen lättdrivet har en känslighet på ca 110 dB/W. Kommer ihåg första gången jag lyssnade på ett par Von Schweikert VR-8 och chockades över hur lättdrivna de var... 96dB/W/m... Quote
PetterPersson Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Ser verkligen ut som ett dedikerat system, lyssningsrum, musik- och hifiintresse... icon_smile_cool.gif Välkommen icon_smile_tongue.gif För att citera en vän: "Mitt system är gjort för att passa mig, mina behov och ideal" Att andra som kommit på besök också tyckt det låtit bra är bara skoj och spännande att ta del av! Du får väl planera in en sväng förbi Uppsala Quote
PetterPersson Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Kommer ihåg första gången jag lyssnade på ett par Von Schweikert VR-8 och chockades över hur lättdrivna de var... 96dB/W/m... He he...ja tänk vilka olika referensramar man har. Till 96 dB behövs ju slutsteg med minst tvåsiffriga effekter Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 He he...ja tänk vilka olika referensramar man har. Till 96 dB behövs ju slutsteg med minst tvåsiffriga effekter Ja, det var ett par Pathos In Power monoblock. Tyckte ändå att de såg små ut i jämförelse med VR-8:orna... Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Hur långt lyssningsavstånd har du till lodlinjen... Quote
PetterPersson Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Hur långt lyssningsavstånd har du till lodlinjen... Ungefär fyra meter. Huvudet ca 30 cm från bakvägg och högtalarna så nära väggen som möjligt. Det är midbashornet som sätter begränsningen hur långt ifrån det kan komma. Sedan sticker som sagt midden ut en meter i rummet, så ett "lyssningsavstånd är något svårdefinierat... Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Ungefär fyra meter. Utan egen erfarenhet kan jag föreställa mig att denna typ av horn är mycket känsliga för inriktning/invinkling. Stämmer det... Quote
calle_jr Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Allt är egenutvecklat, ritat och byggt. Stort Välkommen! Jag har sett några av dina utflykter och mitt uttryck kan enkelt skrivas Nuvarande systemet är läckert och passar utmärkt i ett lyssningsrum. Bara en sak - kräng den stora TV:n och skaffa en 19" lcd för 2 papp. Quote
Harryup Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Hej Petter, kul att se dig här. mvh/Harryup Quote
PetterPersson Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Ja, och det beror på att hornen har väldigt kontrollerad spridning, på gott och ont. Horisontellt är spridningen fullt tillräcklig för att det ska låta bra på alla platser i (tresitts)soffan, även om stereobolden självklart tiltar åt den högtalare man sitter närmast är det fortfarande samma sound. Vertikalt är det värre, Står man upp låter det annorlunda jämfört med om man sitter ner. Det är svårt att råda bot på med sådana hära system, med så stort avstånd i höjdled mellan elementen och korta lyssningsavstånd. Summan blir att rumsreflexer undertrycks jämfört med direktljudet eftersom ljudet är väldigt riktat vilket jag tycker är fördelaktigt då ett skapar en luftigare, friare och mer lättsam känsla, som att lyssna utomhus. Quote
PetterPersson Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Tack Calle och Bengt! Kul att utforska ett till forum! Mångfald är bra TV:n är under översyn så fort min ekonomiska situation stabiliserat sig, examensarbetar nu och med tanke på arbetsmarknaden just nu sitter jag rätt hårt på de få slantar som finns kvar tyvärr... Quote
PetterPersson Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Jag har sett några av dina utflykter och mitt uttryck kan enkelt skrivas icon_smile_shock.gif icon_smile_tongue.gif Nuvarande systemet är läckert och passar utmärkt i ett lyssningsrum. Det är rätt så lustigt att många tycker så, tycker jag. Även de tjejjer som kommit hem tycker att det "ser bra ut", även fast det är stort. Det är ju svårt att gömma över en kubikmeter högtalare, så med tanke på att många begränsas i sitt högtalarval av sin bättre hälft blir jag konfunderad över om det är storleken eller formen som är avgörande för om det får komma hem eller inte... Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Ja, och det beror på att hornen har väldigt kontrollerad spridning, på gott och ont. Horisontellt är spridningen fullt tillräcklig för att det ska låta bra på alla platser i (tresitts)soffan, även om stereobolden självklart tiltar åt den högtalare man sitter närmast är det fortfarande samma sound. Vertikalt är det värre, Står man upp låter det annorlunda jämfört med om man sitter ner. Det är svårt att råda bot på med sådana hära system, med så stort avstånd i höjdled mellan elementen och korta lyssningsavstånd. Summan blir att rumsreflexer undertrycks jämfört med direktljudet eftersom ljudet är väldigt riktat vilket jag tycker är fördelaktigt då ett skapar en luftigare, friare och mer lättsam känsla, som att lyssna utomhus. Lite lustigt egentligen för om man skulle söka en designmässig motpol till dina konstruktioner kan ju den dipolära världen vara ett ställe att börja. Mycket av det du beskriver har jag dock upplevt med just ett par exempel på dipolära högtalare och cirkeln kanske sluts... Kul att kunna få ta del av erfarenheter från ett så här speciellt system! Quote
Guest Bernt Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Ingen orkeslös sömngångarhifi där inte. Grejor med lite krut i behövs som kontrast till det mesta av vad marknaden erbjuder idag. Quote
PetterPersson Posted October 29, 2009 Author Posted October 29, 2009 Nja...motpol skulle jag väl inte direkt kalla det med dipoler. Gemensamt är den smalare spridningen. Vissa högtalarkonstruktörer förespråkar att det "ska låta lika i alla riktningar från högtalaren". Jag lever i tron att om man minskar spridningen kommer det visserligen inte att låta lika på alla ställen i rummet, men å andra sidan, där man sitter låter det riktigt jäkla bra då direktljudet får mer utrymme pga den kontrollerade spridningen. Bernt...du får väl lyssna om två veckor efter Uppsala-träffen och bedöma själv, men jag håller med om allt du skriver Quote
Guest Bernt Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Jag ser fram emot att höra ditt system på hemmaplan, jag har ju bara hört delar av det på de olika träffar som vi ordnat på Hififorum. Jag förstod att Erik Andersson var impad... När han och Ola var hos bl.a mig och demade "The Dream", så sade han att han rankade ditt högtaleri bland de fem bästa han hört någonsin. Det är verkligt bra gjort! Förresten, vilken typ av slutsteg driver du de nya bashornen med? Quote
PetterPersson Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Jo, det var verkligen kul att höra från honom, blev lite stolt Förresten, vilken typ av slutsteg driver du de nya bashornen med? Det törs jag inte säga. Vi tar det när du kommer hit istället... Quote
Erik Andersson Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Petter: Du kan verkligen vara stolt över ditt högtalarsystem! Det spelade med en akruratess man ytterst sällan får höra, samt dessutom helt ofärgat. Frågan är bara vad grannarna tycker, du eldade på ordentligt när vi besökte dig Quote
Guest Bernt Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Du har väl ordning på grejorna nu Petter? Ikväll kommer jag och hälsar på och jag har mycket stora förväntningar. Quote
calm Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Petter! Helt otroligt anläggning! Är djupt imponerad av att du lyckats åstadkomma något så spektakulärt högtalarsystem som uppenbarligen också låter så bra som det ser ut. Calm Quote
Guest Bernt Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Efter att ha lyssnat på detta i helgen så är jag benägen att hålla med Erik Andersson. Ett fullständigt sanslöst drag från topp till botten och dessutom en precision i ljudbild som man sällan hör. Och grabben är inte ens klar med systemet... Quote
Recommended Posts