Jump to content

Recommended Posts

Posted

Högtalar funderingarna fortsätter.

Från början handlade denna sista del om att prova ett par intressanta högtalare hemma, sen växte det snabbt till tester av flera produkter och en väldigt kul kväll som ni kommer att märka. :)

Ni som vill ha koll på hur allt började, kolla här : HiFi Forum - Högtalar Funderingar

Nu var det då dags att få prova ett par högintressanta högtalare hemma. Dessa fanns med från början på min lista över intressanta högtalare. För mig personligen ett av dom intressantaste alternativen i förhand.

Tack var Janne, "Mr Bossanova" så fick jag helt plötsligt och oväntat möjlighet att prova dessa burkar hemma. Det handlar som ni nog förstått om Totem. Modellen den här gången är Forest. Man kan väl kalla det en mitten modell i Totems skara av golvhögtalare. Större är Wind och Shaman, mindre är Hawk, Sttaf och Arro.

totem_forest.JPG

Skulle lyssnings intrycken visa på lika stora skillnader som i konstruktions filosofi ? ;)

totem_magnepan.JPG

Totem förlorar på höjden, men vinner på djupet... rent estetiskt alltså, eller ? ;)

totem_magnepan2.JPG

Posted

"Mr Bossanova" hade fler äss i rockärmen. Jag skulle även få möjlighet att prova ett bätter slutsteg. Det är oxå högintressant då min elektronik släpar lite.

Ett "Balanced Audio Technology", a.k.a BAT !

Det handlar om minstingen bland BAT:s transistor steg i familjen om jag fattat rätt, VK-200.

bat_vk200.JPG

Baksidan, endast balanserade ingångar. Kaxigt eller dumt ?

bat_vk200_2.JPG

Men det skulle inte komma att stanna vid detta. Mr Bossanova hade mer överraskningar.

Mer om detta snart i ett forum nära dig. ;)

P.S Lyssnings intryck kommer senare. D.S

Posted

Timbre: Nästan rätt.. det är mina egna Kimber 4TC som sitter i genom hela testandet.

Mer bilder kommer... nu ska jag lyssna på lite musik, det regnar ute ! :)

Posted

Janne, "Mr Bossanova" kom med ett roligt förslag.

"Vi tar och kör nån liten Bossanova grej, jag tar med lite annat kul oxå så kör vi lite tester."

Några snabba samtal och vips så blev det en jätte kul hifi kväll, helt oplanerat ! :)

Det handlar mycket om ren ström nu, både här på forumet och ute i stora världen. Det var ju onödigt att jag dammsög innan grabbarna kom, det skulle bli nog rent ändå med den låda Janne hade under armen.

Det var vår käre vän Steffo som skickat denna med Janne, det tackar vi för.

power_isolator.JPG

En intressant kabel under andra armen. En Jorma nätsladd, har inte koll på modell beteckningen.

jorma_kabel.JPG

Den stora frågan under kvällen. Var det tung hifi, tunga hifi entusiaster eller skilda hifi åsikter som orsakat detta tragiska öde denna stol fick genomlida ??

trasig_stol.JPG

Trots stolens tragiska öde fick kvällen en trevlig fortsättning...

Posted

BAT VK-200 steget fick göra rätt för sig under kvällen, och det klarade den galant. Ett trevligt steg som inte verkar ha några direkta karaktärs drag.. spelar bara musik. Passar nog bra i anläggningar med stor musikalitet utan behov av nån extra hjälp i nåt speciellt register eller liknande.

bat_vk200.JPG

P.g.a korta kablar får steget stå lite galet, förutom när new_order var här med sina Synergistic snoddar.

Kylflänsar är bra och ha, steget blir hyffsat varmt.

bat_vk200_sida.JPG

Det hade varit en strålande dag så temperaturen i mitt vardagsrumm blev snabbt hög. Då satt det inte fel med lite klassisk saft och bulla paus ute. :)

hifi_fika.JPG

Janne, Hazard, new_order och stargazer njuter av lite fika och LUFT ! :D

Posted

Steffos "Transparent Power Isolator 4" blev föremål för mycket A/B testande denna kväll.

power_isolator2.JPG

Ser ni hur rivaliteten riktigt osar kring två snoddar här ?? :)

power_isolator4.JPG

Ska vi köra en "Gissa Kablarna" ? ;)

Fast den ena har ni redan fått bild på och den andra ( till vänster ) är nog inte så svår, eller ?

Åsikterna kring "Power Isolator" handlade mycket om "Mer luft", "Bättre separation" "Nu står dom på rad !" och liknande ! ;)

Men min anläggning är väl inte i det stadiet nu att det är dags att lägga +20K på strömförsörjningen. Power Isolator kostar om jag fattade det rätt ungeför 4 gånger mer än min cd/dvd ! :D

Hade den gjort mer nytta i en dyrare anläggning, eller gör det mer i en billigare med sämre nätdelar o.s.v ?

power_isolator3.JPG

Hos mig blev det skillnad, men jag tror nog jag får mer ut av att lägga dessa slantar på t.e.x en CD spelare i första hand, vilket nog alla oxå skulle ha gjort.

Men skulle min anläggning vara mer "komplett" hade jag nog blivit riktigt sugen på denna svarta låda.

Posted

Vi avslutar väl där vi började.

Totem Forest är det som ska testas ordenltigt nu här hemma hos mig trots allt. Från början kände jag mig lite tveksam men som vanligt så är det ingen idé att börja analysera ett par nya högtalare. Dom måste spelas in först.

Nu har dom stått och gått här hemma en hel del och igår kväll kändes det som att det började släppa lite, jag började känna igen Totem soundet som jag kommer ihåg från framförallt Model One.

Men jag tror det kan hända ganska mycket ännu, om nån vecka så börjar nog deras rätta jag kunna höras bättre.

En bild på baksidan. Vad har månne denna ram för funktion, vackert är det inte men å andra sidan syns det ju inte så ofta.

totem_forest_bak.JPG

En close up för den som gillar att syna elementen. Snyggt är det och även om konstruktionen på utsidan kan kännas väl så enkel så lyser ändå lite lyx och kvalitet igenom... i mina ögon ialla fall !

totem_closeup.JPG

Maggisarna kommer få finna sig i att vara i bakgrunden ett tag nu. Men ska dom sen få komma tillbaka eller hamnar dom på hifimagasinet ?? :D

totem_magnepan3.JPG

Posted

Powerisolators everywhere!! Duktig sugen är man att testa en själv.. om inte köpa en rakt av!! Strömmen måste fixas till! :)

Snygga bilder!! Bra Reportage!

Posted

Power Isolatorn kördes nog till allt nån gång under kvällen. Just nu är den inkopplad till cd/dvd, slutsteg samt aktiv sub.

Pratade med Steffo idag.. jag får ha den hela veckan ! :D

Inte klagar man, fast det kanske blir lite jobbigt att lämna tillbaka den ! ;)

Posted

Snyggt jobbat,Kero!Väldigt trevligt reportage.

Den där Transparent-lådan var en positiv överraskning(borde förresten veta nu att Steffos prylar inte brukar vara dåliga).

När vi jämförde Blind boys of alabama (rätt namn,stargazer?)först utan,och sedan med dosan,så tänkte jag "nämen va f-n,inte igen!!" redan under de första 10 sekunderna med dosan inkoplad!!Med dosa:Luftigt mellan stämmorna,luftigt mellan instrumenten,en djupare ljudbild osv.Utan dosa:gossarnas stämmor grötar ihop sig,instrumenten flyter ihop,ljudbilden krymper!Man borde inte bli förvånad,men allt detta p.g.a en strömrenare!!??Ytterligare en-måste-ha-sak?Ja.tyvärr!

Annars så tyckte jag att anläggningen lät bra.Både med Maggisar och Totem.Maggisarna fungerade klockrent som hemmabiohögtalare,dessutom.

Posted

Nu har Transparent Power Isolator fått åka hem till sin rätte ägare igen, han verkade sakna den ganska mycket. :)

Jag hann inte lyssna nånting direkt jag kopplat ur den utan fick ta det efter jobbet igår kväll. Men det kändes ändå som att ljudet nog krympit ihop lite och fått lite sämre separation. Men jag överlevde ändå.. puh !! ;)

Totem burkarna har fått stå och spela in sig en hel del förra veckan, nu börjar det bli dags för kritisk lyssning igen. :)