samuel noren Posted October 26, 2009 Posted October 26, 2009 jag vill köra musik ifrån datorn till dacen hur gör jag lättast ? vore tcksam för tips Quote
PL300 Posted October 26, 2009 Posted October 26, 2009 Vilken dac pratar vi om? Det finns ju ett gäng dac:ar med usb ingång idag och då antar jag att det är smidigast! Quote
samuel noren Posted October 26, 2009 Author Posted October 26, 2009 Vilken dac pratar vi om? Det finns ju ett gäng dac:ar med usb ingång idag och då antar jag att det är smidigast! jag ska plugga in den i min audio net art g2 vet inte om ljudet suger men det är värt att prova Quote
Suomela Posted October 26, 2009 Posted October 26, 2009 Art G2 är en Plug & Play USB-dac. Det du behöver för att komma igång är mjukvara till pc'n din för rippning, taggning och uppspelning samt en USB-kabel. Själv använder jag J.River Media Center 14 tillsammans med Vista med god framgång. Programmet har allt man kan önska sig för hantering av digital media. Frånsett ett fantastisk användargränssnitt, interaktivt forum för användare och utvecklare, en uppsjö plugins mm. finns här för audio: - CD and Track Lookup - Extensive Tagging Capabilities, ID3v1 and ID3v2 for music - Cover art - WASAPI exclusive output using high-end USB DACs - Added ability to play files from memory instead of disk - Support for high end USB DAC's with WASAPI - Formatkonvertering - etc J.River Media Center 14 kostar $49.98. Man kan ladda ner en 30-dagars gratisversion här för utvärdering. /Suomela Quote
samuel noren Posted October 26, 2009 Author Posted October 26, 2009 Art G2 är en Plug & Play USB-dac. Det du behöver för att komma igång är mjukvara till pc'n din för rippning, taggning och uppspelning samt en USB-kabel. Själv använder jag J.River Media Center 14 tillsammans med Vista med god framgång. Programmet har allt man kan önska sig för hantering av digital media. Frånsett ett fantastisk användargränssnitt, interaktivt forum för användare och utvecklare, en uppsjö plugins mm. finns här för audio: - CD and Track Lookup - Extensive Tagging Capabilities, ID3v1 and ID3v2 for music - Cover art - WASAPI exclusive output using high-end USB DACs - Added ability to play files from memory instead of disk - Support for high end USB DAC's with WASAPI - Formatkonvertering - etc J.River Media Center 14 kostar $49.98. Man kan ladda ner en 30-dagars gratisversion här för utvärdering. /Suomela Har du en art G2 ? och är det svårt att plugga in det måste man ändra på setupen på arten ? vet du om kvaliten på ljudkortet spelar någon roll ? eller är det bara ettor och nollor som ska transporteras till dacen ? mvh samuel Quote
Björn-Ola Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Läs här om USB: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76734 http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...=0#entry2631397 Quote
plundin™ Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Har du en art G2 ? och är det svårt att plugga in det måste man ändra på setupen på arten ? vet du om kvaliten på ljudkortet spelar någon roll ? eller är det bara ettor och nollor som ska transporteras till dacen ? Har ingen Art G2, men vad man kan se från Audio Nets sajt skall det bara knö in USBkabeln mellan datorn och Arten, eventuellt välja ingång och sedan pumpa på med musik från datorn.. Datorns ljudkort är i sammanhanget betydelselöst eftersom det inte används när du sprutar ljud över USB! Du kan använda vilken mediaspelare som helst för att testa att det funkar, fast J.River eller Foobar är ju att föredra! /ptr Quote
Suomela Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Hej Samuel, Ledsen för sent svar. Ja, jag har själv en ART G2 som jag sporadiskt använder som USB-dac. Som Plundin skriver ovan kringgås ljudkort/dac i pc'n som ser ART G2 som ett externt "kort" när denna är tillkopplad pc'n via USB. Du nämner inte vad för slags operativsystem du använder men om du har Vista fungerar J.River finfint. Har inte testat Foobar men har tittat lite på XXHighEnd som av vissa prisas för sin ljudkvalité men som enligt mig är rent bedrövlig ur användarsynpunkt. Jag uppfattar J.River som en mycket potent och stabil mjukvara för hantering av digital media. Då den innehåller allt som jag ser behov av för rippning, katalogisering och uppspelning av musik kan jag inte annat än rekommendera den men jag uppmuntrar dig till att testa andra alternativ. På ART G2 finns det inget du behöver konfiguera för att få den att fungera som USB-dac. Du behöver bara koppla på den till din pc enligt spelarens bruksanvisningen varmed drivrutiner mm. installeras. I dator och mjukvara finns det däremot en del att skruva på och som jag skall försöka redovisa här nedan med utgångspunkt från min setup bestående av Vista och J.River. Bilderna är lånade från usbdacs.com. Konfiguering PC Efter att drivrutiner installerats för ART G2 så bör denna (när den är kopplad till pc:en) återfinnas som en USB Audio Device under bl.a. Ljud i kontrollpanelen. Välj de alternativ som visas nedan. Exclusive Mode innebär att enheten är "prioriterad" ljudkälla, dvs inga andra applikationer genererar ljud i pc:en. För vidare information se här. Med fördel bör du stänga av alla "Microsoft-ljud" under fliken Ljud (Ljudschema: Inga ljud) Konfiguering J.River När du laddar ner programmet återfinns FLAC som encoder default. Jag använder detta format men du kan vid installation välja en massa andra alternativ. I bilden nedan ser du alternativ för uppspelning. Under Output mode välj WASAPI. J.River innehåller vidare en del DSP alternativ för audio. Konfiguera Output format enligt nedan och låt andra alternativ vara. Rippning Jag rippar till formatet FLAC. Nedan finner du föreslagen konfiguering: Det genereras log för varje rippning som du, om du har behov för det, kan spara som *.txt fil. Katalogisering/Taggning Innan du rippar hela cd-samlingen din är det värt att fundera hur du vill katalogisera din musik. Trots att det finns en uppsjö av möjligheter genom "Library Tools" i J.River att ändra dina val kan det fort bli fel. Jag har själv valt följande struktur: Folder rule: [Artist]\[Album] Filename rule: [Artist] - [Name] Taggning innebär kort att du till dina filer "kopplar" på kompletterande information såsom genre, epok, mood osv. Det kan vara juste och kunna välja "stil" efter humör. Basal information får du normalt automatiskt genom cd-lookup funktion i J.River vid rippning men det kan vara värt att ha en strategi runt hur du vill tagga din musik. Backup Rekommenderas! ------------ Medan jag ändå är i farten är ett tema idag hur god USB-protokollet är som ljudförmedlare. Man talar här också om sk. Asynchronous Mode eller Adaptive Mode USB Audio. För de intresserade finns kompletterande information från Wavelenght Audio här samt artikeln Asynchronicity: A USB Audio Primer publicerad av Computer Audiophile. Jag låter det vara osagt om ART G2 de facto använder sig sk. Asynchronous Mode eller Adaptive Mode USB Audio men mig veterligen har Audionet i ART G2 en asynkron uppsampling vilket skall göra att klockan till dac:en är helt isolerat från klockan i pc:en. Detta skall minimera jitter (tidsfel) som visst skall vara ett hörbart gissel i dessa sammanhang. -------- Några avslutande ord runt PC-uppspelning. Antingen det är från hårddisk eller via Spotify ser jag på detta idag som ett tillgängligt komplement till min "vanliga" lyssning som primärt utgörs av cd. För mig var temat väldigt intressant en stund men med facit i hand ser det ut som jag inte lyckats övertyga mig själv att detta är vägen att gå just nu. Tillgänglighet till musik kan enligt min uppfattning vara både på gott och ont där jag menar att det onda utgörs av att det är lätt att bli "överlastad" och kanske stressad av det lätttillgängliga utbudet. Hursomhelst finns möjligheten att du kommer att uppleva uppspelning av FLAC-filer från hårdisk via ART G2 som riktigt god. Det skulle vara kul att få ta del av dina intryck om du nu väljer att prova på PC-uppspelning. Slutligen sticker jag ut hakan och nämner att jag uppfattar skillnad mellan USB-kablar... /Suomela Quote
Timbre™ Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 En ny tid och tack för all information i ämnet! Säkert många som tar till sig dessa tips. Quote
plundin™ Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 PS; Kör man Vista kan det vara värt att kolla in Finska Signalysts HQ-player, den lär dessutom låta väldigt bra enligt några av mina Vistaanvändande bekanta.. /ptr Quote
samuel noren Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 jag har två ljudkort att välja på ett soundblaster audigy med firewire eller ett juli@ med optisk ut villket är lättast att hitta kabel till ? Quote
Velodyne Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 jag har två ljudkort att välja på ett soundblaster audigy med firewire eller ett juli@ med optisk ut villket är lättast att hitta kabel till ? Ska du köra Audioneten som dac behöver du inget ljudkort, kör spdif eller usb direkt från moderkortet bara. Quote
toobs Posted December 9, 2009 Posted December 9, 2009 Du kan använda vilken mediaspelare som helst för att testa att det funkar, fast J.River eller Foobar är ju att föredra! /ptr[/color] Behöver hjälp här! Satt igår och laddade hem Foobar för att börja pröva detta med laptop in i USB-Dac (i min X-Can V8 tills vidare). Deprimerande resultat (efter två timmars febrilt skruvande i menyer). Fick inte skrället att visa upp artister och spår på ett vettigt sätt. Någon som är haj på det? Skulle vilja kunna söka på artist i ett fönster (det vänstra) och få den artistens skivor att öppna sig i det fönster som man sedan kan välja låt för uppspelning i (går ju bara i det högra fältet som alltid lägger upp en rad per låt - dvs en jättelista :angry: ). Mycket snyggare och mer lättanvänt gränssnitt i WMP. Följaktligen: Är Foobar så mycket bättre ljudmässigt eller på annat för mig okänt sätt, så att man ändå skulle välja Foobar? Konstaterar att WMP stödjer WAV och WMA men inte FLAC. Hur står dessa mot varandra? Slutligen: Gärna tips på hur man stänger av all ljudpåverkan från datorn via dessa två (begriper ju inte dataspråket i undermenyerna ) förhoppningsfullt tecknar jag Quote
Recommended Posts