Timbre™ Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Det låter japanskt men finns det någon som har hört denna dam... Quote
plundin™ Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Det finns gott om japaner i sydamerika, inte bara i Peru, utan även i Brasilien! Har bara hör att par låtar på någon bossasamling med Lisa Ono (f. 1962), så jag kan inte ge nått djupare perpektiv... Svängigt, men en aning stelt, vad mer kan man begära av japansk bossa... :cool: Du kanske hittar mer om du söker på Risa Ono oxå, vilket verkar vara den japanska versionen av hennes namn! mer info via wikipedia.. + att det finns provlyssning på hennes sajt! /ptr Quote
Timbre™ Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 mer info via wikipedia.. + att det finns provlyssning på hennes sajt! Hon har gett ut en mängd SHM- och HQCDs men jag har inget ljudkort i datorn... Quote
Timbre™ Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Svängigt, men en aning stelt, vad mer kan man begära av japansk bossa... :cool: /ptr Välordnat kan man säga men en genomlyssning gav mersmak... Härlig ljudkvalitet och jag måste nog botanisera lite mer i Lisa Onos bossanovavärld. Quote
calle_jr Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Välordnat kan man säga men en genomlyssning gav mersmak... Jag tummade på ett par av hennes album i Ishimaru Softs skivbutik i Akihabara, men hade ingen aning om vad det var. Det visade sig hon har 6 album på Spotify Lisa Ono is one of the best Japanese interpreters of contemporary bossa nova. A singer, violonista (acoustic guitar player), and songwriter, she has had her albums released internationally. To date, she has recorded 12 albums (Catupiry, 1989; Nanã, 1990; Menina, 1991; Serenata Carioca, 1992; Namorada, 1993; Esperança, 1994; Minha Saudade, 1995; Rio Bossa, 1996; Essência, 1997; Bossa Carioca, 1998; Dream, 1999; and Pretty World, 2000) with special appearances by top artists like Tom Jobim, Sivuca, Paulo Moura, Danilo Caymmi, and Toots Thielemans. Having lived in Brazil until she was ten, she took advantage of her father's connections -- he was the owner of a concurred nightclub in the city of São Paulo and was Baden Powell's manager. Moving back to Japan, he opened the Saci Pererê nightclub, where Lisa Ono began to perform the Brazilian repertory, especially samba and bossa nova. She also founded the label Nanã, which promotes Brazilian music in Japan. Quote
plundin™ Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Tog Calles spotifyuppmaning på allvar ( ) och lyssnade ordentligt nu på morgonen.. Tycker kanske att mitt "svängigt" uttalande var att ta i.. känns väldigt tillrättalagt, på så sätt väldigt Japanskt! ... har lite för mycket (blek) hissmusikkaraktär, hennes version av Marvin's "Whats's goin' on" är väldigt söt, Stevie Wonder/Toots Thielemansmunspelandet är jäkligt snyggt! Versionen av Jambalaya (Fats Domino) har så okryddig att den blir könlös! Om man gillar det kryddstarkt förgrika (som jag förknippar med Sydamerika), så känns dom tre album* jag samplade på spotify vattnigt simmiga, lite som korvspad utan sältan... :evil: /ptr *(jambalaya - Bossa Amarican - 2006 / best 2002-2006 / Romance latino 2005) Quote
calle_jr Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 hissmusikkaraktär Precis vad jag kände också! Men jag har varit med om det tidigare och blivit positivt överraskad när man sedan spelar det på riktig hifi. Datorhögtalare ger en väldigt avskalad form av lyssning. Quote
plundin™ Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Datorhögtalare ger en väldigt avskalad form av lyssning. Jag kör för tillfället ut min lyssning i mina ATC-monitorer, så eventuella kvalitetsbrister (hoppas jag) borde ligga i spotifys ljudfiler... Och mör mej finns det sällan några samband mellan det det musikalaiska innehållet och ljudkvalitén.. Bra ljudkvalitet kan ju bara förädla bra musik, jag har aldrig upplevt det omvända! .. vilket kanske inte har så mycket att göra med Lias Ono, men musik i almänhet! /ptr Quote
Timbre™ Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Tog Calles spotifyuppmaning på allvar ( ) och lyssnade ordentligt nu på morgonen.. Tycker kanske att mitt "svängigt" uttalande var att ta i.. känns väldigt tillrättalagt, på så sätt väldigt Japanskt! ... har lite för mycket (blek) hissmusikkaraktär, hennes version av Marvin's "Whats's goin' on" är väldigt söt, Kul att diskutera musik och nu har Soul & Bossa snurrat ett antal gånger sedan gårdagens Esotericpremiär. Lisa Ono har en ljus och finstämd röst, intrycken från igår håller även idag och alla vet hur det kan gå med ljusa kvinnoröster när något går snett utefter signalvägen. Här finns ingen Rio de Janeiro Blue a la Randy Crawford men hela inspelningen är behaglig att lyssna till och att detta är lättkonsumerad Bossa Nova med bakgrundskaraktär råder det nog ingen tvekan om. Man associerar lätt till vestibulmusik och även Diana Krall har ju varit där... Historien har dock bjudit oss på en samling soulmusikikoner som varje artist nog bör överväga ett stort antal gånger innan man ger sig på och flera av dessa finns med på Soul & Bossa. Nils Landgren/Joe Sample är ett skräckexempel på hur det kan gå när man seglar in i Otis Redding's The Dock Of The Bay och detta spår finns med på Lisa Ono's repertoar. Samma sak gäller väl även James Brown's I Got You (I Feel Good) och inte minst Marvin Gaye's What's Going On. Lisa klarar sig undan tack vare den lätta, tillbakalutade bossastilen men något alternativ till originalen är det definitivt inte. Stevie Wonder's For Once In My Life och Carole King's You've Got A Friend tycker jag annars passar alldeles utmärkt i denna stil. Bäst gillar jag dock spåren där Lisa Ono sjunger på portugisiska och tack vare uttalsassistens i studion av Bill Cantos verkar hon vara mer förberedd än Diana Krall. Duettversionen av klassikern I Can't Stop Loving You känns också helt rätt och hela albumet tycks främst handla om att stressa av och må bra... :cool: Quote
Timbre™ Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Har gått tillbaka till originalinspelningarna av (Sittin' On) The Dock Of The Bay, Georgia On My Mind & What's Going On. Lite av en ny upplevelse, här finns ytterligare en dimension i de japanska tolkningarna och Lisa Ono växer för varje genomlyssning. Tänker satsa på hennes Bossa Nova-program. Bossa Carioca [HQCD] [Limited Release] Quote
Timbre™ Posted January 7, 2010 Author Posted January 7, 2010 Om det beror på insnöat lyssningsrum, insnöade förväntningar, HQCD eller inspelningens kvalitet kan jag inte bedöma ännu men ljudet är helt enkelt superbt på detta album inspelat år 2007. Hela paketet känns väldigt seriöst. Det finns även ett album utgivet på 180g vinyl men då blir det franska som gäller... (Elusive Disc) Det får nog räcka med Bossa Nova-sortimentet för min del. Quote
Engelholm Audio Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Länk till Elusive Disc... Spännande kvinna! Quote
Morten Teinum Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Jeg vil sterkt anbefale de to platene fra 2009 som hun har gitt ut: http://www.onolisa.com/english/discography/disco_2009.html http://www.hmv.com.hk/product/jazz.asp?sku=79743 http://www.hmv.com.hk/product/jazz.asp?sku=79750 Quote
Timbre™ Posted June 30, 2010 Author Posted June 30, 2010 Bägge dessa CD ligger även ute på CDJapan.co och nu är frågan om det fungerar att ha is i magen och invänta eventuell HQCD-utgåva... Quote
Recommended Posts