Bebop Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 BOW HighEnd kombination säljes ... Jag har varit betuttad av Bow sedan 1999 då jag köpte mitt första set. 2003 åkte jag till HiFi-Stället och uppgraderade till Bow Warlock, Bow Walrus, Bow Wizzard II 24/192 och Bow Wand. Men nu är det dags att ta farväl då nya projekt knackar på dörren. Om man sätter Krell längst ute på en skala och beskriver den i termer av fasthet, slam, och hög upplösning och t o m vass i vissa kombinationer och sätter Audio Research i andra änden som ger mer värmeinnehåll och rörskimmer, så hamnar Bow någonstans mitt emellan. Oerhörd kraft när det behövs med en fin balanserad återgivning där egentligen inget register sticker ut. Lyssningströtthet existerar inte med dessa Bow prylar. CD'n heter Wizzard och mitt ex tillhör generation 2 som har Wolfson dacar 24/192 upsampling, Philips drivverk som Bow uppgraderat till sin helt egna. 7 separarata nätförsörjningar. Fjärrkontrollen The Wand ingår också. Utöver funktioner till CD'n finns där även volymkontroll: Nypris 2003: 45,000:- Quote
Bebop Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 Förförstärkaren heter Warlock som är helt monouppbyggd med 2 separata nätdelar. In- och utgångar singel end och XLR. Volymen kan styras från fjärrkontrollen. 5 ingångar plus monitor. Mannen bakom Bow Technologies heter Bo Christensen som också är skaparen av Primare en gång i tiden. Bow är inget vanligt märke i Sverige, men räknas som state of the art i Japan, där Bow haft sina största framgångar. Finns också en hel del Bow i USA och England. Nypris 2003: 37,000:- Slutsteget heter Walrus som även det är av dual mono princip. 4 ringtrafos à 350 kVA per styck tar hand om varsin halva av sinuskurvan per kanal. Totalt alltså 1,400 kVA vilket ger ordentligt med pulver. Följande graf kommer från tyska Stereoplay i deras test (hela tidningen medföljer). Även HiFi+ har testat härlighete liksom HiFi Choice: Förstärkaren är fullt stabil ner till 2 ohm. Så här ser härligheten ut. OBS "O" i Bow på framsidan, som också är en stand-by knapp. Det är en rejäl bjässe som väger ca 35 kg. Nypris 2003: 53,000:- Quote
Bebop Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 Datablad, tester, originalkartonger och manualer finns. Supra nätkablar medföljer och jag kan även snickra ett paket med Siltech SQ-28 kablar och Siltech Paris högtalarkabel. Detta är ett paket som är byggd som en stridsvagn (enligt Image, Tyskland). Bow är ett bra exempel på att välljud och design inte står i strid med vartannat. Bow finns bl a representerad i New York Museum of Modern Art. Se även Bow Technologies Nypris för allt 2003: 135,000:- (kvitton finns) - inköpt på HiFi-Stället 12/11-2003 Mitt pris för hela paketet: 65,000 55,000 eller bud Kontakta mig via PM vid intresse, frågor eller kommentarer... Quote
Recommended Posts