Jump to content

Högtalare

Sanfrid

Recommended Posts

Wow, de har jag alltid velat lyssna på.

VTL är som du säger riktiga höjdare. :mm:

Du är så välkommen till Blekinge. Det blir kanske en bil från Malmö framöver. Det har hänt lite här sedan Calle_Jr, Boombox, JFK och Iroise var här i vintras.

Guest patrikcaesar
Du är så välkommen till Blekinge. Det blir kanske en bil från Malmö framöver. Det har hänt lite här sedan Calle_Jr, Boombox, JFK och Iroise var här i vintras.

Ja, det får vi lösa så kan vi samåka upp, hade varit trevligt.

Eliot gillade vad han hörde, så jag har förväntningar :)

Patrik

Håll ögon och öron öppna för Peaks nya högtalarserier. Först ut på hemmaplan, demo hos Akkelis Audio 5 december, blir EMPRESS VII. En helt ny Empress enligt Per Kristoffersen. Än mer lättdriven vilket öppnar upp för välljudande mindre förstärkare. VII antyder inte att det är den sjunde i ordningen utan det är sju år sedan EMPRESS kom ut.

Väl mött hos Stefan 5 december.

/Kenneth

För att väga upp alla positiva omdömen lite då, när jag såg TAD ref1 på CES i vegas för två år sen så hade de bubblor i faneret ;)

Men de lät rätt ok.

DAGENS BUBBLARE....................

Jag var också i USA 2007, dock ej på CES men väl på Home Entertaiment show 2007 i New York.

För att se och lyssna till TAD Ref. One för första gången.

Det som demades var en pre- production junit, varför "lådorna" inte var helt "färdiga", bla.

fanns det två vertikala skarvar på den svängda delen.

Att så var fallet gjordes helt klart av Andrew Jones.

De som sett dem på två Stockholms mässor och nu senast i Munchen,

kan nog hålla med om att idag är det absolut toppklass även på finishen.

(inga bubblor, inga skarvar)

Att de sedan låter rätt ok också, är ju bara en bonus :D

Pris i Sverige ?

Vivid Giya kostar i USA ca 350,000 SEK så jag kan tänka mig att de ligger kring 400-450,000 i Sverige. Vad säger Du Patrik?

Dynaudios splitter nya Consequence Ultimate Edition för drygt 500,000 är också intressant liksom Temptation för omkring 380,000

Jag var också i kontakt med Vimmerby under helgen. Den nya TAD CR-1 släpps i höst och kommer uppskattningsvis att kosta 350,000 (+/-) Jag hade inte köpt något innan jag lyssnat på den för det var rent makalöst vad den spelade fint. Bland det bästa jag hört.

Det är också svårt att släppa Avalon vars Indra och Eidilon Diamond tillhör det övre skiktet och kostar i storleksordningen 2-500,000 om jag minns rätt. Wilson Sacha måste också med på listan för drygt 320,000.

Det blev milt utryckt många förslag på hogtalare, lycka till

Det finns många attraktiva konstruktioner därute men frågan är om det ändå inte till syvende och sist är lyssningsrummet som har svaret inom sina väggar... :?: Rumsmått, tänkt placering, avstånd till bakvägg, inredningsaspekter o.s.v.

Det finns ju några svenska "källarföretag" som inte säljer i butik runt hörnet och därför kan vara knöliga att få till provlyssning på, men där man prismässigt hamnar i din härad. Jag tänker på Transmission Audio, Ino Audio och Intelligent Sound. Lite synd att missa de svenska spelarna - finns kanske fler?

Annars håller jag med Timbre. För att spetsa till det: minst lika mycket på rumsombyggnad som högtalarna kostar! :D

PS Dessutom håller jag med dem som tyckte att det skall få ta tid med att bestämma sig för högtalare.

Det finns många attraktiva konstruktioner därute men frågan är om det ändå inte till syvende och sist är lyssningsrummet som har svaret inom sina väggar... :?: Rumsmått, tänkt placering, avstånd till bakvägg, inredningsaspekter o.s.v.

Yeah man, det är också min tes. Jag har gjort oerhörda lyssningsvinster genom att fokuser på allt utom högtalarna. Det finns naturligtvis andra burkar därute som kan lyfta det ännu ett steg, men gapet till dom jag har, har blivit mindre och mindre.

Yeah man, det är också min tes. Jag har gjort oerhörda lyssningsvinster genom att fokuser på allt utom högtalarna. Det finns naturligtvis andra burkar därute som kan lyfta det ännu ett steg, men gapet till dom jag har, har blivit mindre och mindre.

Självklart tror jag inte att högtalarna ensamt är lösningen. Jag har dock en hel del möjligheter till placering osv så rummet i sig kan jag anpassa lite efter behov. Jag eftersträvar dock inte att komma upp i ett totalt akustikbehandlat rum modell "Svanå värsting" utan vill nog endast på sikt jobba med lite enklare grepp.

Roligast är ju om man kan hitta en anläggning som inte behöver ytterligare en halv mille i akustikåtgärder för att låta bra..:-)

Listan över val är minst sagt lång och jag kommer att kapa ner den rejält (max 3-4st) innan jag börjar jämförelsen.

Om det vore enkelt skulle ju alla unisont svara med att märke x är det som låter bäst men med tanke på alla svar i denna tråd så finns det lika många tyckare som det finns forumsmedlemmar. Fantastiskt kul då det visar lite på bredden inom High end hifi..:-)

Min utgångspunkt är att jag har Mbl som referens och det ska alltså i mitt tycke låta bättre om jag ska vika av från det spåret, så det är inte en helt neutral start.

Tråkigare höstnöje än att lyssna in olika högtalare kan man ju ifs ha...:-)

Självklart tror jag inte att högtalarna ensamt är lösningen. Jag har dock en hel del möjligheter till placering osv så rummet i sig kan jag anpassa lite efter behov. Jag eftersträvar dock inte att komma upp i ett totalt akustikbehandlat rum modell "Svanå värsting" utan vill nog endast på sikt jobba med lite enklare grepp.

Roligast är ju om man kan hitta en anläggning som inte behöver ytterligare en halv mille i akustikåtgärder för att låta bra..:-)

Jag upplever inte att man skall skilja på akustik från nått annat!

Bra högtalare kräver bra förstärkare, bra signalkälla, bra försteg och bra kablage. Bra akustiska förutsättningar behövs också. :)

Guest patrikcaesar
Vivid Giya kostar i USA ca 350,000 SEK så jag kan tänka mig att de ligger kring 400-450,000 i Sverige. Vad säger Du Patrik?

GIYA kostar 395 000:- så med din fina BOW setup hamnar man på 450 000:- tillsammans.

Mina ska vara i Porche Midnight blue :mm:

Du kan ju få vilken färg du vill.

Blueklippt.jpg