Sanfrid Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 I prisklass Mbl 101 vilka högtalare bör jag även lyssna in innan man bestämmer sig? Its a jungle out there..:-) Quote
Hans-Tommy Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 I prisklass Mbl 101 vilka högtalare bör jag även lyssna in innan man bestämmer sig? Its a jungle out there..:-) Magico V3 fast MBL101 är oerhört svår att slå tycker jag ( om jag hade gott om pengar skulle jag äga en 101:a) tommy Quote
Jörgen_G Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 I prisklass Mbl 101 vilka högtalare bör jag även lyssna in innan man bestämmer sig? Its a jungle out there..:-) Tannoy Kensington. Annorlunda men i samma klass. /Jörgen G Quote
Ekman Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 Wilson Sasha såklart, de är med på hifimässan nästa helg. Quote
Sanfrid Posted October 23, 2009 Author Posted October 23, 2009 Wilson Sasha såklart, de är med på hifimässan nästa helg. Malmö? Quote
Sanfrid Posted October 23, 2009 Author Posted October 23, 2009 Japp precis. Hinner tyvärr inte ner...:-( Quote
Kent_n Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 I den klassen anser jag att MBL 101 är outstanding, ljudbilden, i mina öron kommer ingenting upp i samma nivå...Men som med allt annat, tycke o smak.. Audio Consept har ett antal olika märken i ungefärlig prisklass, boka en halv dag, ett gäng skivor, lyssna.. Quote
Absolute Audio Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 I prisklass Mbl 101 vilka högtalare bör jag även lyssna in innan man bestämmer sig? Its a jungle out there..:-) Kan du beskriva vad du söker i ett par högtalare?? (inte helt lätt, men ändå) Andra kandidater kan vara: Burmester Avalon Sonus Faber YG Avantgarde Acoustics Accapela JBL Vivid Focal B&W Nola Marten Alla har sin egen magi som är svår att sätta fingret på. Quote
Sanfrid Posted October 24, 2009 Author Posted October 24, 2009 Kan du beskriva vad du söker i ett par högtalare?? (inte helt lätt, men ändå) Andra kandidater kan vara: Burmester Avalon Sonus Faber YG Avantgarde Acoustics Accapela JBL Vivid Focal B&W Nola Marten Alla har sin egen magi som är svår att sätta fingret på. Jag har ju MBL 116 idag och gillar definitivt det dom presterar. Har även lyssnat lite kort på 101 och ska definitivt lägga lite tid på mer lyssning. Mbl ligger närmast till hands MEN man vore väl galen om man inte scannade av marknaden lite innan man kliver upp en nivå. En kul jämförelse kan ju vara Magico, Focal samt mbl101. Det går ju att lösa på ett och samma ställe. Quote
Bebop Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 En kul jämförelse kan ju vara Magico, Focal samt mbl101. Det går ju att lösa på ett och samma ställe. På Hifi-Stället och HiFi Consult kan Du spana in de tyngre sortimenten hos Burmeister, Revel, Wilson, Martin Logan, Dynaudio. När man lägger den här typen av slantar går det inte att förlita sig på en relation enligt min mening. Det går inte heller att lita på pressen. Tyska tidningen Stereoplay sätter vare sig MBL eller Wilson speciellt högt. Om man titta i Absolute Sound är det precis tvärtom. I Stereophile lyfter man bl a både Magico, KEF, Dynaudio, Wilson, Sonus Faber, Avalon och Verity i topp. Norska Fidelity har bland sina referenser KEF, B&W, Marten och Response. I Vimmberby finns TAD för lyssning och nu i höst släpps deras nya junior modell som också tillhör det absoluta toppskiktet. Själv är jag en Dynaudio man. Trodde Avalon skulle passa i mitt system, men inte. Fortsätter med min C4:or. S k experter säger att dom inte spelar ut men dom brukar ändra sig när dom kommit hit och lyssnat. Det gäller att få till det i sin helhet. Jag är övertygad om att oavsett vilken av dessa modeller Du väljer, så kan du få till magiskt ljud, men för att komma dit måste man jobba med allt - elektronik, kablar, ström, källor och rum. Om jag skulle byta högtalare idag får jag sannolikt börja om från början med allt. Det upptäckte jag när jag provade Avalon. Mitt beslut har istället varit att förfina det jag har och det har burit ordentligt med frukt. Sanningen sitter mellan öronen. Timbre brukar ge rådet att man skall skynda långsamt med hifi. Jag är beredd att hålla med. Quote
Sanfrid Posted October 24, 2009 Author Posted October 24, 2009 Timbre brukar ge rådet att man skall skynda långsamt med hifi. Jag är beredd att hålla med. Jag är ett exempel på det totalt motsatta:-) men det är så förbaskat kul så man kan ju inte låta bli att titta ett steg framåt hela tiden. Jag ska väl även understyka att jag inte på något sätt är missnöjd med befintlig setup men det kan ju alltid bli lite bättre...:-) Quote
Bebop Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 men det är så förbaskat kul så man kan ju inte låta bli att titta ett steg framåt hela tiden. Visst vill man framåt, samma här. Vad jag menar är att det är så många andra parametrar att jobba med som leder framåt. Det kanske är andra saker som du kan göra för att maximera det du har så att du kan få ut den potential som redan finns i det system du har. Här är några exempel som jag har gjort under de senaste åren. - Gått från transistor till rör - Gått från Siltech kablar till Transparent efter noggranna jämförelser i hemmet mellan Nordost och Cardas Audio. (Har tidigare gjort samma resa från Supra/PAD till Siltech) - Nytt rum - Placerade om högtalarna nära sidovägg och kraftigare invinkling efter inspiration av Knut Vadseth på norska Fidelity. Enorm skillnad i panorama. Tidigare satt jag fast i gamla råd jag fått från hifi-orakel som sa att så får man inte placera ett par högtalare. Dom hade fel - åtminstone i min miljö. - Bytt stereobänk - Placerat den mesta elektroniken på Solid Tech's "Feet of Silence" - Skaffade Q-Acoustic puckar och satte högtalarna på dessa (hårdare än sten). Det blev en helt ny högtalare med fastare basåtergivning - Byggt ett par kvartvågspipor för att dämpa en bastopp kring 47 Hz. På mycket musik hör jag ingen skillnad men på orkestermusik märks det rejält. - Bytt tonarmskabel på min SME där den 25 år gamla van den Huul-kabeln som fortfarande levereras åkte ut och ersattes med Nordost Freja. Blev en fastare och renare upplösning med bättre separation mellan instrument vilket märks framför allt i stråkkvartetter. - Separat strömförsörjning till skivspelaren, där PSU först likriktar strömmen och sedan skapar en "perfekt" sinuskurva till AC-motorn. Skillnaden är betagande. - Uppgradering av skivspelare av Nottinghams Heavy Duty kit. Ingen enorm skillnad men lite tyngre basfundament, mer svärta och must. - Skaffat vaggor till kablarna så att dom inte ligger direkt på golvet (Solid Tech) - kan inte påstå att jag hör någon skillnad, men det ser trevligare ut. - Köpt nya växter som ramar in anläggningen och dessutom verkar som diffussörer. Det låter bättre men om det har att göra med trivselfaktor eller växterna i sig låter jag vara osagt. - Bytt Transparents elkontakter till Furutechs värstingar. Ett infall som faktiskt påverkar ljudet positivt, åtminstone upplever jag en renare återgivning. - Bytt ut Transparents spadar till WBT-bananer - mest av praktiska skäl. Kan inte påstå att det låter annorlunda. - Skaffat skivtvätt som ger helt nytt liv och spelglädje på skivor som samlat på sig skräp. Ett måste för begagnade skivor. Några exempel på vad som kan göras innan man faller plasdask för handlarnas och annonsernas säljkampanjer på att lösningen sitter i ny elektronik och högtalare. Förr eller senare är det naturligtvis läge för en uppgradering av dessa enheter också, men det löser inte allt. Quote
Kraudio Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 TAD Reference One är absolut en högtalare du skall låna ett öra till! Har själv ett par. Har lyssnat till de flesta andra högtalarna som rekommenderas i tråden, och ingen av dessa står enligt min mening upp mot TAD. Går man mycket på live konserter förstår man varför! TAD låter helt enkelt "live" The Audiofile Voice är ett helt oberoende hifi magasin (inga annonser) ifrån USA, som testat TAD Reference One. Konklutionen där är : I see the apperance of Ref. One at this time as a significant historical event. It is an occasion that marks a noteworthy advance in the overall quest of achieving realistic sound reproduction in the home. Mitt tips altså, låna ett öra till TAD Ref. One. PS vill du ha en kopia av testen, hör av dig till undertecknad. Kraudio Quote
Jörgen_G Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 Tannoy Kensington. Annorlunda men i samma klass. /Jörgen G Alltså - jag var lite för snabb. Tannoy Westminster ska det naturligtvis vara för att kunna jämföras med mbl 101. /Jörgen G PS Men Kensington är inte dåliga heller i sin prisklass. /DS Quote
gcs Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 Jag för min del håller också på TAD Ref. Även jag har lyssnat på de flesta högtalarna som nämnts här. TAD är en högtalare som verkligen kan återge något som på ett trovärdigt sätt liknar fulldynamik och med en live känsla som heter duga. Nackdelen är att dom kostar mycket och att det dessutom behövs ett par dyra kraftslutsteg. Men en bättre högtalare får man nog leta länge efter. Quote
Ekman Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 För att väga upp alla positiva omdömen lite då, när jag såg TAD ref1 på CES i vegas för två år sen så hade de bubblor i faneret Men de lät rätt ok. Quote
Kent_n Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 TAD är inte riktigt i av trådskaparen efterfrågad prisklass, 780 000 kr. Skall man titta i den prisklassen så får vi rekommendera helt andra högtalare. Quote
Bebop Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Jag för min del håller också på TAD Ref. Jag skulle t ex ta reda på lite mer om den nya TAD'en - se TAD i München. Vi var många som förvånades över hur lika den nya lät gentemot den stora Ref 1. De lät fantastiskt båda två i ett rum på säkert 200 m2. Statitvaren skall släppas nu i höst och det har nämnts ett pris kring 350,000 men om det är omräknade USD utan moms vet jag inte. Jag kan tänka mig att den lilla låter bättre än den stora i hemmiljö. Ultimate Sound i Vimmerby bör ju ha lite info om när den nya släpps i Sverige. Quote
Sanfrid Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 TAD är inte riktigt i av trådskaparen efterfrågad prisklass, 780 000 kr. Skall man titta i den prisklassen så får vi rekommendera helt andra högtalare. Helt riktigt upp mot 800´ hade jag inte tänkt att lägga. Inte för endast högtalare iaf. Det är ju samma pengar som Mbl101 och en Mbl9011..:-) Quote
Absolute Audio Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 När man ser listan på kandidater så kan du spendera bättre parten av 2010 med att resa runt och lyssna till alla dessa. Och du kommer bara hört en bråkdel ändå. Och väger man sedan in alla tänkbara uppställningar som t.ex Bebop radar upp så blir det smått omöjligt att göra valet med "hjärnan och förnuftet" som utslagsgivare. Men det finns andra kroppsdelar att lyssna till... Magen, hjärtat... även fötterna brukar kunna göra valet enkeltl. Hur du än gör så önskar jag lycka till och väntar med spänning på ett fotorepotage och lyssningsrapport Quote
Sanfrid Posted October 25, 2009 Author Posted October 25, 2009 När man ser listan på kandidater så kan du spendera bättre parten av 2010 med att resa runt och lyssna till alla dessa. Och du kommer bara hört en bråkdel ändå. Och väger man sedan in alla tänkbara uppställningar som t.ex Bebop radar upp så blir det smått omöjligt att göra valet med "hjärnan och förnuftet" som utslagsgivare. Men det finns andra kroppsdelar att lyssna till... Magen, hjärtat... även fötterna brukar kunna göra valet enkeltl. Hur du än gör så önskar jag lycka till och väntar med spänning på ett fotorepotage och lyssningsrapport Där har du helt rätt! Därför tänkte jag att ta ner det till några få högtalare för att få en bra jämförelse utav olika "skolor" och filosofier. Även om det är kul att lyssna runt så är det roligare att lyssna hemma...:-) Vissa faller ju bort pga storlek och utseende, hur bra dom än låter då jag måste ta hänsyn till boendemiljön. Tack för lyckönskningarna, dom lär behövas...:-) Quote
Käera Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 För att väga upp alla positiva omdömen lite då, när jag såg TAD ref1 på CES i vegas för två år sen så hade de bubblor i faneret Men de lät rätt ok. Dagens bubbla Quote
Kent_n Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Sanfrid: Det skulle vara jättekul om du vill/har lust/har tid att göra ett reppotage ang dina vedermödor för att hitta rätt i högtalardjungeln. Hur som, lycka tll Quote
Kent_n Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Fortsätter med min C4:or. S k experter säger att dom inte spelar ut men dom brukar ändra sig när dom kommit hit och lyssnat. Som f.d ägare till C4 så håller jag absolut inte med dom s.k. experterna, av framåtspelade högtalare lirar C4 i mina öron med upp i mkt hög placering, bland dom bästa. Quote
Guest patrikcaesar Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Kan du beskriva vad du söker i ett par högtalare?? (inte helt lätt, men ändå) Andra kandidater kan vara: Burmester Avalon Sonus Faber YG Avantgarde Acoustics Accapela JBL Vivid Focal B&W Nola Marten Alla har sin egen magi som är svår att sätta fingret på. Ja, håller med dig Kansas, det finns otroligt fina högtalare i denna prisklassen. En snabb, homogen och högupplöst högtalare är viktigt för mig. Sen tycker jag att det är kul att kunna köpa en förstärkare med kvalité på 20-60 watt och spela musik och inte ruinera sig på monsterslutsteg. Upplever att många 2-300 wattare låter rätt trist. Men det finns undantag....... Quote
Bebop Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Kan gott nämna dina Vivid i detta sammanhang, Patrick. Spelningen tillsammans med Luxman i München var fantastiskt bra (innan något hände med slutsteget tydligen). Minns din förvånande blick. Jag och Don satt nästan en timme och förfördes av de skulpturala Vivid. En lisa för själen och musiken. Quote
Guest patrikcaesar Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Tack för det, vill inte själv slå mig för bröstet, men de är bra det är de. Det var försteget, som strulade. Något med DC-offset eller liknande Grekiska. Ja jag var förvånad, det lät liksom inte Vivid fullt ut. Fast många tyckte det var mässans bästa ljud ändå. Det var otroligt överdimensionerade slutsteg Du har trevliga rörslutsteg om jag inte missminner mig? Tyvärr hinner inte GIYA till Malmö, men i Januari är det sagt, jag ska fixa en stor lokal i vår så vi får lyssna ordentligt på GIYA. Nu i Malmö blir det "bara" K1 tillsammans med Akkelis och Transient Design, de ska bli kul, hoppas vi får se en "knaster". Quote
Bebop Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Du har trevliga rörslutsteg om jag inte missminner mig? Oh, jag har marknadens förnämsta! :cool: VTL MB-185 II Quote
Guest patrikcaesar Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Oh, jag marknadens förnämsta! :cool: VTL MB-185 II Wow, de har jag alltid velat lyssna på. VTL är som du säger riktiga höjdare. Verkar vara mode med A.R men tänk så mycket bra rör det finns. Octave, Jadis, CAT, BAT, VTL mfl. Jag kommer kunna spela på både Octave, BAT & JJ snart i Limhamn. Det finns fåtal transistorförstärkare jag tycker når upp. Har ett äss i rockärmen som jag precis fått importen på, men det kommer på nyhetssidan snart. "........is, quite simply, the best amplifier we've ever heard. " Patrik Quote
Recommended Posts