Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er :)

Har lovat en lite recension på mina nyinförskaffade Sonusar, men det blir lika mycket av skillnaderna mellan Hembio prylar mot 2-kanals Hifi i dessa rader.

För att förtydlig lite om mina planer angående min annlägning så skrev jag detta i min tråd om förstärkar råd till dessa högtalatre.

"""Nu är det ju så att när man vill kombinera Hemmabio och Hifi så får man kompromissa om man inte har mycket pengar. Men jag har tänkt att bygga systemet så här runt Högtalarna.

Att det ska köpas en beg integrerad förstärkare som har den här förnämliga finessen som Advantage och Krell har på sina KAV-Integererade stärkare. Att man kör ifrån preout på receivern till en specifik line-in gång på den vanliga förstärkaren och att med en knapptryckning så agerar förstärkaren bara slutsteg till frontarna och man styr volymen ifrån Av-receivern. På så sätt får man det bästa av två världar."""

Men nu till mina intryck!! :D

Mina första intryck angående dessa högtalare var mycket bra. De har en ljudbalans lite åt det mörka utan att tappa i detaljer. De serverar en genom musikaliskt ljud på alla punkter, Dvs inget sticker ut och pockar på uppmärksamheten utan ljudet flödar mjukt och behagligt. Brukar själv kalla det för ""musikaliskt flöde"" :blush

Visste ju att jag inte hade den bästa elektroniken till dem, Sony STR-VA333ES, H/K DVD25, Signalk. Monster 550 och Högtk. MITerminator 4. Så jag fick låna en kompis elektronik en vecka. Och det bestod av SAT Amplifix, Vincent CD-S3 och signalkabeln Synergistic Research Alpha Sterling XLR.

:o var mitt första intryck när jag hade kopplat in Amplifixen i stället för Sonyn. Tänk på att Sonyn hörde till de bättre allternativen i sin prisklass (16.000kr)på musikåtergivning när jag köpte den, lyssnade runt på en massa AV-receiver. Men vilken skillnad, framför allt så var de stora skillnaderna i basen. Nu var den både djup och punchig, lät otydlig med Sonyn utan den rätta fastheten. Och visst blev det skillnader i övre registren till det klart bättre, men det som jag hajade till på var att det var sådana otroligt stora skillnader på basåtergivningen.

När jag sedan kopplade in Vincent CD-S3 spelaren med Synergistic Research kabeln så kom nästa :o vad är det som händer :o nu lät det som att det hade hängt ett lakan framför högtalarna förut. Allt öppnade sig i ljudet nu utan att bli det minsta vasst eller hårt. Farten, dynamiken var verkligen helt annorlunda med kompisens grejer än med mina egna. Visst visste jag att det skulle vara stora skillnader, men det var mycket större än vad jag hade förväntat mig. När jag hade smält intrycken efter ett par dagar så kom jag fram till att Amplifixen funkar klockrent till mina högtalare. Men Vincenten är i det fylligaste laget i mellanregistret till dessa högtalare. Högtalarna har en massa kropp i sitt mellanregistret så en CD-spelare som har ett mer neutralt mellanregister skulle funka klart bättre.

Ja det var lite om mina intryck angående bioutrustning kontra Hifigrejer på mina Sonus Faber Grand Piano Home. Så mina tankar om att köpa tex en Amlifix är rätt spår. Ska i helgen som kommer låna en Thor över helgen. Skall bli grymt intressant :app: problemet är bara att detta kan bli dyrt för min del :D

Mvh Per

Posted

Kul !

Jag tycker dock du ska försöka få prova nåt annat än dessa två förstärkare oxå. Dom är ju liksom samma skola. Prova och se vad som händer med t.e.x Sim Audio, Krell eller varför inte en Pathos Classic One ! :mm:

Den passar dock tyvärr inte dina behov i övrigt, men låter väldigt bra för dom pengarna.

Posted

Kero :)

Jag har slängt iväg några mail till ett par butiker och frågat lite om hemlån, kolla hur pigga de är på det. Mina planer är så att det ska läggas ca 20.000kr på antingen stärkeriet eller CD,DVD på räntefritt och sedan ca 10.000kr ur egen ficka på det andra som då ska köpas beg. för att få så mycket som möjligt för pengarna.

Ja, jag vet, jag har drabbats av uppgraderings sjukan :o:D:mm:

Mvh Per

• 1 month later...
Posted

Håller med om att GamuT funkar bra till SF. Använder själv ett D200 till SF Cremona med i mina öron mycket gott resultat.

Ett billigare alternativ som jag också kan rekomendera är en integrerad Plinius 8200. Har hört den både på GP och Cremona med gott resultat.

Posted

Riktigt kul att min tråd ännu lever :) detta forum är kanon bra helt enkelt :mm:

Bravo och Micke :)

Som ni säkert sett, så hade jag Thoren hemma på lån http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...p?showtopic=766 och visst var den bra, inget snack om den saken, men jag ville ha ett större lyft än vad den klarade av, så jag väntar med att byta stärkare, har inte råd nu att lägga så mycket pengar som krävs för det riktiga lyftet på förstärkarsidan.

Så det blir så istället att jag kommer att köpa en ny signalkälla i vinter :mm: och väntar med att byta ut Amplifixen. Men era förslag är mycket intressanta, tittade bla på Plinius stärkarna på Arken :mm: Har även i min Sonus Faber tråd blivit rekomenderad både Gamut och Plinius som mycket kompetenta grejer som passar mina högtalare, även Krell 400vxi ska passa ruggigt bra enligt en del som hört den med mina högtalare så de finns på listan över tänkta stärkare när det blir dags.

Mvh Per