Jump to content

Recommended Posts

Posted

Köpte en Kora 150 SB till grabben, rörhybrid,funkade i två dgr. När man sätter på förstärkaren blinkar den en stund antagligen under tiden rören blir varma för att sedan sluta blinka då man spelar musik. Funkat jättebra i två dgr. Ikväll kopplade vi in två tannoy högtalare, varvuid förstärkaren började spela för att sedan stänga av sig. Stänga av strömbrytaren på baksidan o på igen..Blink-blink till den skall gå över i fast sken..klick..stänger av sig. Ibland på en gång när man sätter på förstärkaren, ibland efter den blinkat klart. Går alltså inte att få ut en ton av den. I samband med det hände första ggn luktade det pytte lite bränt..

Vad har hänt, vad göra

Guest Audio Concept
Posted

Kent,

med högtalarna, som kommer från oss, följde det med en kabel för biwiring - 4 ledare. Hur har ni kopplat dem?

Mvh, Audio Concept

Posted
Kent,

med högtalarna, som kommer från oss, följde det med en kabel för biwiring - 4 ledare. Hur har ni kopplat dem?

Mvh, Audio Concept

Inte alls, kopplade endast 2 anslutningar, fanns metallbläck mellan anslutningarna

Guest Audio Concept
Posted

ok. Även om du säkert gjort rätt, kolla ändå följande en gång för säkerhets skull....

- att de som är tvinnande samman i den ena ändan (t.ex röd och gul) av kabeln är de samma i andra ändan...

- att det inte är någon form av kortslutning mellan svart och röd högtalarterminal på förstärkaren.

Posted
ok. Även om du säkert gjort rätt, kolla ändå följande en gång för säkerhets skull....

- att de som är tvinnande samman i den ena ändan (t.ex röd och gul) av kabeln är de samma i andra ändan...

- att det inte är någon form av kortslutning mellan svart och röd högtalarterminal på förstärkaren.

Vi tvinnade röd o svart, och dom andra två färgerna. Rött o svart blev just + på både förstärkare o högtalare.

Vi bytte kabel till den g:la, imgen skillnad.

Om det blev kortslutning, vad händer då med elekroniken ? Högtalare ? Uppför det sig så här som jag beskrivit då ?

Guest Audio Concept
Posted

Det borde inte vara något i hanteringen då - som gått fel.

Kolla med leverantören du köpte förstärkaren av för eventuell koll/reparation.

Du kan låna en förstärkare av oss under tiden ni väntar på att den fixas.

Posted
Det borde inte vara något i hanteringen då - som gått fel.

Kolla med leverantören du köpte förstärkaren av för eventuell koll/reparation.

Du kan låna en förstärkare av oss under tiden ni väntar på att den fixas.

:)

Posted
Det var nog bara garantin som gick ut. :D

Visserligen är den köpt för 2 dgr sedan av ett företag som upphör, säljer ut sitt lager. men nog tror jag garantin gäller ändå.

Posted
Visserligen är den köpt för 2 dgr sedan av ett företag som upphör, säljer ut sitt lager. men nog tror jag garantin gäller ändå.

Du verkar osäker på om du har garanti eller inte.

Posted

Med elleer utan garanti ... Konsumentköplagen ger dig rätt att häva köpet eller få förstärkaren fixad om felet inte beror på att du misskött varan på något sätt. Det är bara att kontakta Spirit och hänvisa till §16-24 i den händelse dom skulle trilskas. Det skall du göra inom "skälig" tid som det heter. Det spelar ingen roll om förstärkaren är ny eller gammal såvida Spirit inte informerat dig om att den har ett fel. Då kan Du inte åberopa det felet.

Lycka till!

Posted
Med elleer utan garanti ... Konsumentköplagen ger dig rätt att häva köpet eller få förstärkaren fixad om felet inte beror på att du misskött varan på något sätt. Det är bara att kontakta Spirit och hänvisa till §16-24 i den händelse dom skulle trilskas. Det skall du göra inom "skälig" tid som det heter. Det spelar ingen roll om förstärkaren är ny eller gammal såvida Spirit inte informerat dig om att den har ett fel. Då kan Du inte åberopa det felet.

Lycka till!

Tack, har redan pratat med HiFi spirit, han hade aldrig hört talas om det fel jag beskrev, han skulle i sin tur kolla o återkomma till mig enl samtal i går kväll, Därav frågan här på nätet om någon här hade stlltipps

Posted

Jo, det var ett jäkla ståhej med allt det där igår.

Jag vet inte hur länge vi fick hålla på...

-Plonk- sa det, sen blev det tyst...

Men jag har nog lärt mig mer om hur man kopplar in kablar till förstärkare,

och förstärkare i övrigt, på bara en dag, än tiden jag haft en förstärkare överhuvudtaget. :)

Posted

HiFi spirit o jag är överens.

Vi sänder förstärkaren i retur o får pengarna tillbaka...Men...vet inte riktigt om jag vill det, superförstärkare, ljudet i den är makalöst bra, och för det priset..det kan också vara ett skit fel, så jag får lämna in den i Sthlm för att någon kunning öppnar tittar efter om det syns vad som hänt, är det skitfel kan det kanske bli billigare än frakten..kanske..

Men i slutändan är det grabben som får bestämma..

Posted

Måste ge en eloge till HiFi spirit, han uppträder superseriöst, trotts rådande omständigheter.

Heder år innehavaren o företaget

Posted
Franskt och rör, vad kan gå fel egentligen?

Kora 150 SB har mosfetar på utgången. Att det luktade bränt tyder på att de möjligen packat ihop.

Posted
Kora 150 SB har mosfetar på utgången. Att det luktade bränt tyder på att de möjligen packat ihop.

vad innebär det ? förutom att den är sönder !

Posted

Det betyder att det är inget renodlat rörsteg utan en hybrid. Själva slutstegets utgång är gjort med transistorer och de är väldigt mycket känsligare för kortslutning på utgången än vad rör är. (Rör tål nästan vad som helst i det avseendet.)

Klickandet som hörs när den ska slå på är säkerligen reläer som slår till/från. Det brukar finnas skyddskretsar med reläer i transistorsteg som ska stänga av för att skydda högtalaren om något går fel. Om transistorerna är kass kan man lätt bränna upp sina fina högtalare annars.