Kent_n Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 Köpte en Kora 150 SB till grabben, rörhybrid,funkade i två dgr. När man sätter på förstärkaren blinkar den en stund antagligen under tiden rören blir varma för att sedan sluta blinka då man spelar musik. Funkat jättebra i två dgr. Ikväll kopplade vi in två tannoy högtalare, varvuid förstärkaren började spela för att sedan stänga av sig. Stänga av strömbrytaren på baksidan o på igen..Blink-blink till den skall gå över i fast sken..klick..stänger av sig. Ibland på en gång när man sätter på förstärkaren, ibland efter den blinkat klart. Går alltså inte att få ut en ton av den. I samband med det hände första ggn luktade det pytte lite bränt.. Vad har hänt, vad göra Quote
Käera Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 Kontakta försäljaren eller återförsäljare för märket så får han avgöra vem som skall titta på den o ev reparera. Quote
Guest Audio Concept Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 Kent, med högtalarna, som kommer från oss, följde det med en kabel för biwiring - 4 ledare. Hur har ni kopplat dem? Mvh, Audio Concept Quote
Kent_n Posted October 22, 2009 Author Posted October 22, 2009 Kent, med högtalarna, som kommer från oss, följde det med en kabel för biwiring - 4 ledare. Hur har ni kopplat dem? Mvh, Audio Concept Inte alls, kopplade endast 2 anslutningar, fanns metallbläck mellan anslutningarna Quote
Guest Audio Concept Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 ok - men var det 4 ledare i kabeln? Quote
Kent_n Posted October 22, 2009 Author Posted October 22, 2009 ok - men var det 4 ledare i kabeln? ja..tvinnade ihop två o två så det blev endast 2 kablar. Quote
Guest Audio Concept Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 ok. Även om du säkert gjort rätt, kolla ändå följande en gång för säkerhets skull.... - att de som är tvinnande samman i den ena ändan (t.ex röd och gul) av kabeln är de samma i andra ändan... - att det inte är någon form av kortslutning mellan svart och röd högtalarterminal på förstärkaren. Quote
Kent_n Posted October 22, 2009 Author Posted October 22, 2009 ok. Även om du säkert gjort rätt, kolla ändå följande en gång för säkerhets skull.... - att de som är tvinnande samman i den ena ändan (t.ex röd och gul) av kabeln är de samma i andra ändan... - att det inte är någon form av kortslutning mellan svart och röd högtalarterminal på förstärkaren. Vi tvinnade röd o svart, och dom andra två färgerna. Rött o svart blev just + på både förstärkare o högtalare. Vi bytte kabel till den g:la, imgen skillnad. Om det blev kortslutning, vad händer då med elekroniken ? Högtalare ? Uppför det sig så här som jag beskrivit då ? Quote
Guest Audio Concept Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 Det borde inte vara något i hanteringen då - som gått fel. Kolla med leverantören du köpte förstärkaren av för eventuell koll/reparation. Du kan låna en förstärkare av oss under tiden ni väntar på att den fixas. Quote
Kent_n Posted October 22, 2009 Author Posted October 22, 2009 Det borde inte vara något i hanteringen då - som gått fel. Kolla med leverantören du köpte förstärkaren av för eventuell koll/reparation. Du kan låna en förstärkare av oss under tiden ni väntar på att den fixas. Quote
Kent_n Posted October 23, 2009 Author Posted October 23, 2009 Det var nog bara garantin som gick ut. Visserligen är den köpt för 2 dgr sedan av ett företag som upphör, säljer ut sitt lager. men nog tror jag garantin gäller ändå. Quote
Vox Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 Visserligen är den köpt för 2 dgr sedan av ett företag som upphör, säljer ut sitt lager. men nog tror jag garantin gäller ändå. Du verkar osäker på om du har garanti eller inte. Quote
Bebop Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 Med elleer utan garanti ... Konsumentköplagen ger dig rätt att häva köpet eller få förstärkaren fixad om felet inte beror på att du misskött varan på något sätt. Det är bara att kontakta Spirit och hänvisa till §16-24 i den händelse dom skulle trilskas. Det skall du göra inom "skälig" tid som det heter. Det spelar ingen roll om förstärkaren är ny eller gammal såvida Spirit inte informerat dig om att den har ett fel. Då kan Du inte åberopa det felet. Lycka till! Quote
Kent_n Posted October 23, 2009 Author Posted October 23, 2009 Med elleer utan garanti ... Konsumentköplagen ger dig rätt att häva köpet eller få förstärkaren fixad om felet inte beror på att du misskött varan på något sätt. Det är bara att kontakta Spirit och hänvisa till §16-24 i den händelse dom skulle trilskas. Det skall du göra inom "skälig" tid som det heter. Det spelar ingen roll om förstärkaren är ny eller gammal såvida Spirit inte informerat dig om att den har ett fel. Då kan Du inte åberopa det felet. Lycka till! Tack, har redan pratat med HiFi spirit, han hade aldrig hört talas om det fel jag beskrev, han skulle i sin tur kolla o återkomma till mig enl samtal i går kväll, Därav frågan här på nätet om någon här hade stlltipps Quote
Norman Posted October 23, 2009 Posted October 23, 2009 Jo, det var ett jäkla ståhej med allt det där igår. Jag vet inte hur länge vi fick hålla på... -Plonk- sa det, sen blev det tyst... Men jag har nog lärt mig mer om hur man kopplar in kablar till förstärkare, och förstärkare i övrigt, på bara en dag, än tiden jag haft en förstärkare överhuvudtaget. Quote
Kent_n Posted October 24, 2009 Author Posted October 24, 2009 HiFi spirit o jag är överens. Vi sänder förstärkaren i retur o får pengarna tillbaka...Men...vet inte riktigt om jag vill det, superförstärkare, ljudet i den är makalöst bra, och för det priset..det kan också vara ett skit fel, så jag får lämna in den i Sthlm för att någon kunning öppnar tittar efter om det syns vad som hänt, är det skitfel kan det kanske bli billigare än frakten..kanske.. Men i slutändan är det grabben som får bestämma.. Quote
lindvall Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 Franskt och rör, vad kan gå fel egentligen? Quote
plundin™ Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 Franskt och rör, vad kan gå fel egentligen? Allt!? Kunde inte låta bli! /ptr Quote
Absolute Audio Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 Franskt och rör, vad kan gå fel egentligen? Dagens AS-GARV Men jag älskar min Audio Aero ändå! Quote
Kent_n Posted October 24, 2009 Author Posted October 24, 2009 Nää nu skall vi inte gruffa på Fransmännen..Är oturen framme så är den.. Quote
Kent_n Posted October 29, 2009 Author Posted October 29, 2009 Måste ge en eloge till HiFi spirit, han uppträder superseriöst, trotts rådande omständigheter. Heder år innehavaren o företaget Quote
Guest Bernt Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Franskt och rör, vad kan gå fel egentligen? Kora 150 SB har mosfetar på utgången. Att det luktade bränt tyder på att de möjligen packat ihop. Quote
Kent_n Posted October 29, 2009 Author Posted October 29, 2009 Kora 150 SB har mosfetar på utgången. Att det luktade bränt tyder på att de möjligen packat ihop. vad innebär det ? förutom att den är sönder ! Quote
Guest Bernt Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Det betyder att det är inget renodlat rörsteg utan en hybrid. Själva slutstegets utgång är gjort med transistorer och de är väldigt mycket känsligare för kortslutning på utgången än vad rör är. (Rör tål nästan vad som helst i det avseendet.) Klickandet som hörs när den ska slå på är säkerligen reläer som slår till/från. Det brukar finnas skyddskretsar med reläer i transistorsteg som ska stänga av för att skydda högtalaren om något går fel. Om transistorerna är kass kan man lätt bränna upp sina fina högtalare annars. Quote
Recommended Posts