calle_jr Posted October 29, 2009 Author Share Posted October 29, 2009 Vienna Acoustic spelare stort med ett ganska mjukt och behagligt ljud som jag tycker gör sig bäst på orkestermusik. Dom ger en väldigt fin ljudbild. Man får ta mina omdömen för vad dom är eftersom jag bara hört dom på mässa. Tror man måste vara försiktig med vilken elektronik man väljer till dom så det inte blir för varmt och lulligt. Det stämmer väldigt bra med min erfarenhet också. Burmesters försteg 808 landar på 380.000 spänn i Tokyo; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 Jag har lyssnat på dom för länge, länge sedan och då drevs de av stora Krell monoblock - ljudmässigt rena katastrofen, slött utan dynamik Jag hörde dem i Kina, Beijing för att vara mer precis, där de kördes på bjässar av Jeff Rowland (har jag för mig) innan den digitala perioden tog över. Rummet var riktigt bra och det lät riktigt bra, men de hade ju också massa slutsteg inkopplade. B&W skriver på sin egen hemsida "This means that a full Nautilus system needs one stereo pre-amplifier and eight monobloc or four stereo power amplifiers per pair (amplifiers of 100 watts upwards are recommended, with 500 watts being the optimum for the low frequency drive unit)." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 29, 2009 Author Share Posted October 29, 2009 de hade ju också massa slutsteg inkopplade. Det fanns ju ganska bra resurser här med bland annat 8st Goldmund Telos :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 Det fanns ju ganska bra resurser här med bland annat 8st Goldmund Telos :cool: Wow, då lät det nog bra, men vilken prislapp för att driva en högtalare. Fick du hört på dem? Ser fram emot mer bilder, detta är en ren fröjd. Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 Jag har lyssnat på dom för länge, länge sedan och då drevs de av stora Krell monoblock - ljudmässigt rena katastrofen, slött utan dynamik Och där tog drömmen slut Det var säkert 15 år sedan jag hörde dom på en mässa i Zürich och Krell var på den tiden inte bland de snabbare förstärkarna och högtalarna må se likadana ut utanpå men det har säkert hänt saker på dessa 15 år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 29, 2009 Author Share Posted October 29, 2009 Jag hörde bara en lugn låt med Diana Krall, och det lät ju hur bra som helst För synergieffekter kan ju källan matchas med förstärkarna, med en Goldmund Eidos Reference Blue för 680.000 spänn :cool: Denna spelare väger 82kg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 Och där tog drömmen slut Det var säkert 15 år sedan jag hörde dom på en mässa i Zürich och Krell var på den tiden inte bland de snabbare förstärkarna och högtalarna må se likadana ut utanpå men det har säkert hänt saker på dessa 15 år Hmm känns som den alltid funnits där som en fin dröm, välljudande med såklart Iom det aktiva delningsfiltret så finns där kanske hopp förbättring, grund iden verkar ju sjukt genomtänkt..även tom idag. Tänkte om man tog ett aktivt delningsfilter av dagens mått, borde man ju kunna höra en å annan ton som man skulle gilla. B&W borde ju nu haft tänkarmössan på sig ett tag, man kanske snart får nys om en fortsättning..vem vet. Hur som helst skulle jag gärna bli gammal med en sådana vackra pjäser hemma. Drömmen fortsätter ändå, trots allt :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 29, 2009 Share Posted October 29, 2009 Iom det aktiva delningsfiltret så finns där kanske hopp förbättring, grund iden verkar ju sjukt genomtänkt..även tom idag. Tänkte om man tog ett aktivt delningsfilter av dagens mått, borde man ju kunna höra en å annan ton som man skulle gilla. Det var först Krell som fick i uppdrag att göra ett aktivt delningsfilter till snäckan men de misslyckades så uppdraget gick till Audionet Drömmen fortsätter ändå, trots allt :cool: Det är viktigt att ha drömmar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Massor av tung elektronik från Burmester, Esoteric, Jeff Rowland... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Massor av tung elektronik från Burmester, Esoteric, Jeff Rowland... ...dCS, Mark Levinson, Chord, Krell, Vitus, Behold, Goldmund, Wadia, Octave... Välförtjänt emblem, kan man tycka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Frågan är vilka högtalarkablar som är upphängda i nätpåse, typ en sån där man får vid köp av fem avocados på WILLYS... Det var inte så lätt att reda ut det, men tipset är Siltech från deras Signature Series King. Nätpåsen ska tas av precis som med avocados Det var faktiskt den lilla stativaren i mahogny uppkopplad med nätpåsekablarna som jag lyssnade mest på. Kiso Acoustic HB-1; Fantastiska skapelser! Jag hörde talas om en denna högtalare för ett bra tag sedan i en kontakt med Stig Björge på Lyra. Och nu trillar det på plats tror jag... Även fo.Q är utvecklat av Kiso, men jag vet inte om det är samma koncern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Kiso HB-1 har en horndiskant i ebenholz. De var uppkopplade med Esoteric transport, klocka och dac, Jeff Rowland försteg Criterion och Mark Levinson No532. Kablaget var som sagt troligtvis Siltech på högtalarsidan, och signal- och nätkablar var från Transparent förutom front-end som var Esoterics egna. Denna nätta lilla rigg bär man hem för knappt 2 MSEK. Specar för Kiso HB-1: http://www.kisoacoustic.com/specifications.html Like the body of a musical instrument... Foto: www.kisoacoustic.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Like the body of a musical instrument... http://www.kisoacoustic.com/kiso_images/im...aeuseInnenB.gif Foto: www.kisoacoustic.com Tankegången känns bekant men det var onekligen ett läckert bygge. Dessa högtalare kan ju försköna vilken inredning som helst. Kikade på specifikationerna och med 85dB känslighet kan nog slutsteget lätt bli större än total chassivolym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6135.JPG Högtalarna ser ut att vara uppställda med rejält avstånd till samtliga väggar så dagens Japanfråga har redan tagit form... Hur lät nu detta tvåmiljonersarrangemang... :?: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Hur lät nu detta tvåmiljonersarrangemang... :?: Det lät så pass bra att jag skulle vilja testa dem hemma Kändes inte som närfältslyssning, utan stort men med bibehållen pinpoint och mycket naturligt. Att det var horn tänkte jag inte på förrän jag zoomade in mina bilder. Det var Walk On By och hela övriga programmet på Quiet Nights, och jag vågade inte be dem byta för det övriga jag såg ligga där var i huvudsak pling-plong. Man skulle vilja gymnastisera dessa stativare med en massa andra musiktyper, givetvis bas men även snabb musik, orkester och dynamik etc. Uppställningen känns ovan, man sitter med elektroniken på armlängds avstånd. Men det funkade bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Hanteringsvänlighet är ju relativ men i detta sällskap ser HB-1 onekligen lättplacerade ut... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Hanteringsvänlighet är ju relativ men i detta sällskap ser HB-1 onekligen lättplacerade ut... :cool: Ja herre jösses vilket sällskap.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Samtliga i sällskapet tar för sig, och här är definitivt en av dem; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Vitus + Revel hade en egen uppställningsplats; Jag har mycket goda erfarenheter av båda dessa komponenter, men bara var för sig i andra sammanhang. Kul att se! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Obligatorisk markeringstejp på golvet så det är uppenbart att uppställningarna lyssnas in. Måste vara ett heltidsjobb att hålla reda på alla dessa hifikomponenter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Vitus + Revel hade en egen uppställningsplats; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6138.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6139.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...6/DSC_6138-.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6113.JPG Jag har mycket goda erfarenheter av båda dessa komponenter, men bara var för sig i andra sammanhang. Kul att se! http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6140.JPG Ja Revel lyssnade jag på hos Ultimate i Vimmerby lät mkt bra,men med andra källor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Härliga bilder..underbart repotage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Amerikanska YG Acoustics har blivit haussade i olika sammanhang, och på H.A.L I hade man ställt upp Voyager, en 100-kilos best som fullkomligt strålar kraft och pondus. De karakteristiska YG-grillarna är bortplockade; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Amerikanska YG Acoustics har blivit haussade i olika sammanhang, och på H.A.L I hade man ställt upp Voyager, en 100-kilos best som fullkomligt strålar kraft och pondus. De karakteristiska YG-grillarna är bortplockade; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...6/DSC_6112-.JPG Tyckte mig se en Kimber Select mellan stolparna men det var ju en avskärmning... Voyager ser ut att komma från YGs pro-serie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Voyager ser ut att komma från YGs pro-serie. Voyager liknar högtalarna i ett av Rod Stewart's lyssningsrum Jo, här har vi ett av Rod Stewart's många lyssningsrum, den här gången i anslutning till en rehearsal studio där Roddan är mycket aktiv. En special invitation och YG Acoustics är på besök. Därmed har vi kommit till den allra läckraste YG-modellen i mina ögon men uppenbarligen skall man helst vara i studiobranschen för att få närkontakt... För professionella sammanhang: YG Acoustics Anat II. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 30, 2009 Author Share Posted October 30, 2009 Tyckte mig se en Kimber Select mellan stolparna men det var ju en avskärmning... Hehe, Kimber Select kan normalt inte tas för vara en avskärmning, men det förstår jag här. Det är ganska maffig akustikreglering i lokalen. Det mesta baseras på nätt absorption i kombination med mer omfattande diffusering; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Ärligt talat Calle jr,vad rörde sig i huvudet när du fick se allt detta när du klev in i rummet,vart det mer bugningar eller.. :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Ärligt talat Calle jr,vad rörde sig i huvudet när du fick se allt detta när du klev in i rummet,vart det mer bugningar eller.. :cool: Ja...och hur du lyckades få till alla dessa kanonbilder under tiden övergår mitt förnuft. Det finns ju heller inte nägot inströmmande dagsljus att luta sig mot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Verkligen saftig samling prylar...och goa bilder! ...som vanligt. Kul att även se scandinaviska prylar där! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Dom här bilderna är riktigt bra, min D200 men en 17-35/2.8 gav vid 640Asa 2.8 och 1/4 s. Så Calle har lyckats suveränt. Dom där små högtalarna såg lite malplacerade ut bland dom stora system men dom lät bra. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts