calle_jr Posted October 27, 2009 Author Share Posted October 27, 2009 Kort och gott H.A.L I... Jag förställde kropp och sinne till total underkastelse, touchade glasdörren så att den öppnades automatiskt, steg in och bugade så att min panna nära slog i marken. När jag märkte jag fick någon slags kontakt bugade jag igen, och hade en lång utläggning om mitt visitkort som därefter överräcktes med båda händer och texten läsbar för Toshiaki Kawamata. Kawamata mjuknade något, och innan han hann bestämma sig i uttryck drog jag fram ett visitkort från Sensei Jorma, som jag presenterade som min ljudvän och landsfrände. Kawamata sköter ruljansen för H.A.L I och viftade in mig. Jag vet inte om jag överdrev, och lär aldrig få veta det heller. Men jag var glad att jag tagit det säkra före det osäkra när detta var synen som mötte mig innanför dörrarna till ljudrummet; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Jag förställde kropp och sinne till total underkastelse, touchade glasdörren så att den öppnades automatiskt, steg in och bugade så att min panna nära slog i marken. När jag märkte jag fick någon slags kontakt bugade jag igen, och hade en lång utläggning om mitt visitkort som därefter överräcktes med båda händer och texten läsbar för Toshiaki Kawamata. Kawamata mjuknade något, och innan han hann bestämma sig i uttryck drog jag fram ett visitkort från Sensei Jorma, som jag presenterade som min ljudvän och landsfrände. http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6158.JPG Kawamata sköter ruljansen för H.A.L I och viftade in mig. Jag vet inte om jag överdrev, och lär aldrig få veta det heller. Men jag var glad att jag tagit det säkra före det osäkra när detta var synen som mötte mig innanför dörrarna till ljudrummet; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6157.JPG Det är nog inte så många som har fått uppleva det här... :cool: Helt underbart i Jormas & Harryups fotspår kan man säga. Två bildrapporter på ett och samma år... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Jag förställde kropp och sinne till total underkastelse, touchade glasdörren så att den öppnades automatiskt, steg in och bugade så att min panna nära slog i marken. När jag märkte jag fick någon slags kontakt bugade jag igen, och hade en lång utläggning om mitt visitkort som därefter överräcktes med båda händer och texten läsbar för Toshiaki Kawamata. Kawamata mjuknade något, och innan han hann bestämma sig i uttryck drog jag fram ett visitkort från Sensei Jorma, som jag presenterade som min ljudvän och landsfrände. Kawamata sköter ruljansen för H.A.L I och viftade in mig. Jag vet inte om jag överdrev, och lär aldrig få veta det heller. Men jag var glad att jag tagit det säkra före det osäkra när detta var synen som mötte mig innanför dörrarna till ljudrummet; Det hade varit roligt att haft ett kort på bugningarna,kan man få be om ett sådant Oavsett så är det kul att du underkastar dig det ena o det andra så att vi kan bevittna detta här o nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 28, 2009 Author Share Posted October 28, 2009 B&W Nautilus; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 B&W Nautilus; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6116.JPG Undrar just på vilken kontinent majoriteten av världens privatägda Nautilus finns uppställda... Grannen vänsterut ser påkostad ut och påminner till bestyckningen om Martens konstruktioner. Hann du se något tillverkarnamn och prislapp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Grannen vänsterut ser påkostad ut och påminner till bestyckningen om Martens konstruktioner. Hann du se något tillverkarnamn och prislapp... Det ser ut att vara Lumen White Silver Flame Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Det ser ut att vara Lumen White Silver Flame Tack, då var det centraleuropeiska skapelser m.a.o... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Undrar vad som sker på labbet hos B&W just nu. Det har varit lite tyst kring dom ett tag där Focal, Sonus Faber, Magico, KEF och Wilson tycks tagit greppet kring nyhetsfloran av highend segmentet. Har nästan på känn att de jobbar på något stort Eller är det Ljudklubben som har sänkt B&W i Sverige till en "middle of the road" produkt? De dominerade ju nästan totalt ett tag i hifipressen med sin Nautilus modeller och senare Diamond men det sista 2 åren har det varit rätt tyst kring B&W. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Undrar vad som sker på labbet hos B&W just nu. Det har varit lite tyst kring dom ett tag där Focal, Sonus Faber, Magico, KEF och Wilson tycks tagit greppet kring nyhetsfloran av highend segmentet. Har nästan på känn att de jobbar på något stort Eller är det Ljudklubben som har sänkt B&W i Sverige till en "middle of the road" produkt? De dominerade ju nästan totalt ett tag i hifipressen med sin Nautilus modeller och senare Diamond men det sista 2 åren har det varit rätt tyst kring B&W. Intressant reflektion och idag är det viktigare än någonsin tidigare att ha ett jämt och tätt nyhetsflöde ut via media. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Undrar vad som sker på labbet hos B&W just nu. Det har varit lite tyst kring dom ett tag där Focal, Sonus Faber, Magico, KEF och Wilson tycks tagit greppet kring nyhetsfloran av highend segmentet. Har nästan på känn att de jobbar på något stort Eller är det Ljudklubben som har sänkt B&W i Sverige till en "middle of the road" produkt? De dominerade ju nästan totalt ett tag i hifipressen med sin Nautilus modeller och senare Diamond men det sista 2 åren har det varit rätt tyst kring B&W. Deras lilla 2-vägare för 160kkr var väl det senaste dom släppt i finsegmentet och den verkar ju inte blivit någon succé i Sverige iaf. Vi får hoppas att dom laddar på något riktigt ordentligt, inte bara ny fanér och en bokstav till i modellbetekningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Undrar vad som sker på labbet hos B&W just nu. Hur är det med Bowers & Wilkins' engagemang i Classé Audio... Är britterna även med och tar fram elektroniken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Undrar just på vilken kontinent majoriteten av världens privatägda Nautilus finns uppställda... På Kawamatas våning - alltså 7,e - finns en utmärkelse i guld från B&W där det står att han är världens främsta säljare av deras högtalare och vad jag hörde så var bortåt hälften av Nautilushögtalarna i världen sålda från denna våning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Finns det ngn på forumet som hört Nautilus skapelsen? Finns kanppt ngt vackrare i mitt tycke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Finns det ngn på forumet som hört Nautilus skapelsen? Finns kanppt ngt vackrare i mitt tycke Jag har lyssnat på dom för länge, länge sedan och då drevs de av stora Krell monoblock - ljudmässigt rena katastrofen, slött utan dynamik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 28, 2009 Author Share Posted October 28, 2009 han är världens främsta säljare av deras högtalare och vad jag hörde så var bortåt hälften av Nautilushögtalarna i världen sålda från denna våning. Det ser ut att vara Lumen White Silver Flame Det stämmer, och Lumen White-paret såldes medan jag var där; Liksom detta par Octave Jubilee monoblock; Kunderna såg jag inte till. Det sköttes via telefon och personal från transportbolaget sprang ut och in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Det stämmer, och Lumen White-paret såldes medan jag var där; De verkar ha ungefär samma kulör och ytfinish som den submarina profilen till höger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 28, 2009 Author Share Posted October 28, 2009 Svart pianolack håller i längden! :cool: Högtalaren till vänster om Lumen White är Vienna Acoustics The Music med 2+1 10" basar, en supertweeter och överst ett platt koaxialelement som spelar i hela frekvensbandet för röster. Känslighet 91dB. Eton är inblandade i tillverkning av basar och koaxelement. Men supertweetern, som baseras på piezoteknik, är från japanska muRata. Så lite högtalarteknik ser vi från värdlandet, och inte konventionell sådan! Toppen är justerbar i höjd- och sidled. De ser smäckra ut i sällskapet men väger 82kg styck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Jag har lyssnat på dom för länge, länge sedan och då drevs de av stora Krell monoblock - ljudmässigt rena katastrofen, slött utan dynamik Och där tog drömmen slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Högtalaren till vänster om Lumen White är Vienna Acoustics The Music med 2+1 10" basar, en supertweeter och överst ett platt koaxialelement som spelar i hela frekvensbandet för röster. Känslighet 91dB. Eton är inblandade i tillverkning av basar och koaxelement. Men supertweetern, som baseras på piezoteknik, är från japanska muRata. Så lite högtalarteknik ser vi från värdlandet, och inte konventionell sådan! Toppen är justerbar i höjd- och sidled. De ser smäckra ut i sällskapet men väger 82kg styck! Är det deras toppmodell??läste på Akkelis hemsida att Mahler MkII är toppmodellen!! Har aldrig hört Vienna Acoustic såå..hur låter det månne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Svart pianolack håller i längden! :cool: Högtalaren till vänster om Lumen White är Vienna Acoustics The Music med 2+1 10" basar, en supertweeter och överst ett platt koaxialelement som spelar i hela frekvensbandet för röster. Känslighet 91dB. Eton är inblandade i tillverkning av basar och koaxelement. Men supertweetern, som baseras på piezoteknik, är från japanska muRata. Så lite högtalarteknik ser vi från värdlandet, och inte konventionell sådan! http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6118.JPG Här finns mycket detaljer att spana in... Förstärkarna från Vitus Audio längst bort i vänstra hörnet ser ut att vara uppkopplade med deras egna Andromeda kablar. Har aldrig tidigare sett någon bild på Nautilus framifrån och det måste vara en imponerande syn från lyssningsposition... :cool: Frågan är vilka högtalarkablar som är upphängda i nätpåse, typ en sån där man får vid köp av fem avocados på WILLYS... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Är det deras toppmodell??läste på Akkelis hemsida att Mahler MkII är toppmodellen!! Inte nu längre - de finns inte ens på hemsidan ... I Nordamerika släpptes The Music i Montreal April 2008 - jag var där Har aldrig hört Vienna Acoustic såå..hur låter det månne Vienna Acoustic spelare stort med ett ganska mjukt och behagligt ljud som jag tycker gör sig bäst på orkestermusik. Dom ger en väldigt fin ljudbild. Man får ta mina omdömen för vad dom är eftersom jag bara hört dom på mässa. Tror man måste vara försiktig med vilken elektronik man väljer till dom så det inte blir för varmt och lulligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Är det deras toppmodell??läste på Akkelis hemsida att Mahler MkII är toppmodellen!! Har aldrig hört Vienna Acoustic såå..hur låter det månne Man kan nog utgå från att de är välbyggda in i minsta detalj. Redan instegsmodellen Haydn var en studie i välbygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Tack Bebop o Timbre alltid kul med info Bilden Timbre är superb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Bilden Timbre är superb Tack Käera, den är tagen med min Coolpix 8700. Kanske dags att gå tillbaka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Jag har också hört nautilus men det var för längesen för att komma ihåg hur det lät, men om det är odynamiskt och slött med krell monoblock då är det nog ALLTID slött och odynamiskt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Minns... Miles Davis, Sly Stone och Yellow Submarine (kan man tänka sig!) fanns på repertoiren; Der har du jammen fått med strømfilteret/anti surge dosan fra RGPC jeg ønsker meg, RGPC 400 pro ... Mitt tidligere filter RGPC 1200 hadde 2 stk av disse i en kledeligere innpakning.. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 28, 2009 Author Share Posted October 28, 2009 Frågan är vilka högtalarkablar som är upphängda i nätpåse, typ en sån där man får vid köp av fem avocados på WILLYS... Kablar? Take a pick... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 28, 2009 Author Share Posted October 28, 2009 Der har du jammen fått med strømfilteret/anti surge dosan fra RGPC jeg ønsker meg, RGPC 400 pro ... Har du sett denna version på hjul? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Har du sett denna version på hjul? http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...6/DSC_6125-.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6136.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6125.JPG Ikke annet enn på bild, og nu! hadde man skulle investere rejelt i ett ordentlig strømfilter så har tanken streifet meg, men til mitt bruk nu rekker det med ett 400 Pro, som jeg sannsynligvis får hjem på test oppunder jul engang ... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 B&W Nautilus; Tänk att det var nästan 20 år sen Laurence Dickie under den visionära ägaren Robert Trunz påbörjade detta underbara projekt. Robert Trunz var den som upptäckte problemet med försteget på Munchen mässan och jag hade timslånga samtal med denna genomsympatiska person. (Han hade en Hawaiiliknande skjorta på sig) Fick reda på väldigt många hemligheter om branchen, B&W och varför han gillar Vivid så mycket, men jag kan tyvärr inte delge vissa saker ens till mina bästa vänner. Vilken milstolpe när den kom -93. Laurence är ju bara helt otrolig! Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts