Bebop Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Här kommer nu ett sista gammalt Kyotiskt tempel som är en imponerande träbyggnad; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_5917.JPG Skall bli spännande att se hur intrycken från Japan sätter avtryck i svenska nybyggnationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Märkligt att Japan inte har betydligt mer högtalartillverkare inom sina gränser jämfört med många andra hifiländer. Ja, det är faktiskt lite märkligt. Även när stereostaplarna var som hetast på 70-talet, tillverkades de flesta "japanska" högtalarna i Europa med några undantag. Det sas att frakterna var dyra men också att de japanska ljudidealen inte stämde med det europeiska. Förstnämnda argumentet kan ju vara sant men det har alltid sålts många europeiska och amerikanska högtalare i Japan, så jag tror inte riktigt på det sista ryktet. Dom gjorde dock några bra högtalare på 80-talet. Framför allt Marantz och Technics stack upp med några intressanta skapelser. Jag tror dom tillverkades fullt ut i Japan, men inte helt säker. Pioneer och Kenwood gjorde också högtalare, men det var bara till namnet. Kan vara så att de helt enkelt inte har traditionen, vilket fortfarande är märkligt. Calle_Jr har ju visat i tråden att hantverksskicklighet saknas inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Dom gjorde dock några bra högtalare på 80-talet. På sjuttiotalet såg man ofta JBL-högtalare hos japanska elektroniktillverkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Ibland kan bilden förvilla Har märkt det men trodde det hade med objektiv val att göra Vilka byggnader,undrar hur man kom på idén att bygga på detta sätt när det gäller Tempel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Vi bodde granne med det sista templet på bilderna. Är Zen-buddisternas förnämsta tempel och vad man tror är världens största träbyggnad. Blev några bilder ifrån också men jag hade tyvärr bara en 17mm*1,5 så man fick ju inte med så mycket. D700 verkar väldigt bra särskilt i dålig ljus förutom att Calle förstås är riktigt duktig som fotograf. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Ja, det är faktiskt lite märkligt. Även när stereostaplarna var som hetast på 70-talet, tillverkades de flesta "japanska" högtalarna i Europa med några undantag. Det sas att frakterna var dyra men också att de japanska ljudidealen inte stämde med det europeiska. Förstnämnda argumentet kan ju vara sant men det har alltid sålts många europeiska och amerikanska högtalare i Japan, så jag tror inte riktigt på det sista ryktet. Dom gjorde dock några bra högtalare på 80-talet. Framför allt Marantz och Technics stack upp med några intressanta skapelser. Jag tror dom tillverkades fullt ut i Japan, men inte helt säker. Pioneer och Kenwood gjorde också högtalare, men det var bara till namnet. Kan vara så att de helt enkelt inte har traditionen, vilket fortfarande är märkligt. Calle_Jr har ju visat i tråden att hantverksskicklighet saknas inte. Brist på råmaterial kan vara en faktor kanske Nu är vi tillbaka i Tokyo, närmare bestämt det pulserande Shibuya. Jag kände medelåldern höjdes när vi klev av metron... Mori Tower visar nya skepnader för varje ljusförhållande; Tillbaka på hotellet för en stunds reflektion i trädgården; Ikväll blir det nog besök i Akihabara - Electric Town... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Är du i Japan nu? mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Är du i Japan nu? mvh/Harryup Virtuell förflyttning i tid och rum... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Man vet ju inte om Calle köpte någon beamer eller inte. Dom var slut förstod jag på deras knapphändiga engelska just då jag var där typiskt nog. Mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Jag stötte på en massa munkar vid ett Zen-buddistiskt tempel; Jag kommer faktiskt inte ihåg namnet på detta tempel. Kyoto är synonymt med tempel. Vi befinner oss i Sagano i västra Kyoto, och bara i detta distrikt finns det minst tio tempel. Säg att det finns 75 distrikt i Kyoto, så inser man vad det innebär med en tempeltur i Kyoto Frågan är vart Mr Andersson håller hus... Antalet bra bilder i denna tråd är häpnadsväckande för mig som har en % sats på ca 10 av totala antalet bilder skjutna vs antalet anständiga bilder. Hatten av, Calle! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Jag tror det är Matrixen som håller ordning på Mr Anderson. Man vet ju inte om Calle köpte någon beamer eller inte. Ingen beamer här heller. Jag har klara besvär med jet lag, och vintertidsomställning spädde på ytterligare. Ny morgon, nya tag! Jag tog denna bild kl 08:52 den 14 oktober; Kl 09:02 tog jag denna; Spot on med andra ord och Google Maps är fantastiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Dynamic Audio har (som sagts i Harryups tråd) flera butiker i samma område; De två jag besökte är i sin tur uppdelade i en specialinriktad butik i varje våning. Den ena har en slags geografiskt indelad smakinriktning; Den andra är inriktad på din börs' storlek och flyktighet; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6101.JPG Analogljud och DSD tycks ha framskjutna positioner på Sound House... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Intressant tråd med fantastiska bilder ...och nu blir det HiFi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 En ren fröjd att läsa tråden. Övergripande frågeställning: Varför bor jag i Sverige?!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 En ren fröjd att läsa tråden. Övergripande frågeställning: Varför bor jag i Sverige?!! För att kunna uppskatta resmålet Japan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 vad anv.du för stativ när du är ute o rör dig på detta sett i städer o butiker eller har du samma jämt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Jag har aldrig varit en "ut i världen" människa, men den här tråden har definitivt skapat intresse. Jag bara måste åka till Japan. Det verkar så ... rent! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Jag har aldrig varit en "ut i världen" människa, men den här tråden har definitivt skapat intresse. Jag bara måste åka till Japan. Det verkar så ... rent! :-) Rent och vänligt. Tänkte på just detta när jag hoppade på Angeredsexpressen häromdagen. Det är ju beklämmande att åka spårvagn i Göteborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 ...och nu blir det HiFi ÄNTLIGEN HIFI !!! Det tog 8 sidor... Vad gäller Dynamic Audio Sound House var jag bara i butiken som demade World Components; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 vad anv.du för stativ när du är ute o rör dig på detta sett i städer o butiker eller har du samma jämt.. Inget stativ och ingen blixt, och jag har mer problem med att japanerna rör sig än att jag rör mig Hifi ägnar jag mer omsorg dock, och då är det alltid stativ och blixt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Vad gäller Dynamic Audio Sound House var jag bara i butiken som demade World Components; Och med det menar man t.ex McIntosh och Mark Levinson; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Och med det menar man t.ex McIntosh och Mark Levinson; Och Linn; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Jag har aldrig varit en "ut i världen" människa, men den här tråden har definitivt skapat intresse. Jag bara måste åka till Japan. Det verkar så ... rent! :-) Man har inga papperskorgar uti runtomkring på stan efter det inte är fint att gå och äta saker så blir det inget skräp. Och det finns inte skräp eller klotter. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Rent och vänligt. Tänkte på just detta när jag hoppade på Angeredsexpressen häromdagen. Det är ju beklämmande att åka spårvagn i Göteborg. Minns... Miles Davis, Sly Stone och Yellow Submarine (kan man tänka sig!) fanns på repertoiren; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Tycker mig redan ha sett den första JBL-lådan. Här skall spanas efter mer... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 27, 2009 Author Share Posted October 27, 2009 Tycker mig redan ha sett den första JBL-lådan. Här skall spanas efter mer... :cool: Men ändå västerländsk dominans på högtalarfronten med amerikanska YG Acoustics och en slags golvstativare från brittiska PMC; Översiktsbilder; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 ...och en slags golvstativare från brittiska PMC... IB2i /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6110.JPG Kunden ser ut att redan vara fast... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 27, 2009 Author Share Posted October 27, 2009 Kunden ser ut att redan vara fast... Ja! Fantastiskt fina system, och en mycket trevlig lokal belamrad med riktigt bra musik som syns även på väggar. Men det lät inte så bra som man kunde förvänta sig. Väldigt ovant och svårförklarligt, som ett dåligt uppställt system, blip-blop och med tydligt framträdande högtalare. Jag misstänkte skarpt att man på denna sidan klotet har kraftigt avvikande ideal. Men Dynamic Audio Sound House var även lite av uppvärmning för mig, och jag visste att det krävdes speciell inbjudan till 5555 Hi-End Audio Laboratory Floor 7; Kort och gott H.A.L I... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts