plundin™ Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Jag kände på mig att jag borde köpt Beethoven-boxen, men den var så hiskeligt dyr Du har ingen bild där man kan läsa mer av texten? Förutom Beethoven och Nionde Symfonin, står det J. Brahms under, men resten av texten fixar jag med mina åldriga ögon inte att läsa.. Skulle vara kul att veta vilken inspelning det var! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 20, 2009 Author Share Posted November 20, 2009 Du har ingen bild där man kan läsa mer av texten? Mer än såhär kan nog originalet inte manipuleras; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Ett set Ilungo Sonorite-fötter lockade. De har tillverkats av tio lager pressad läder av olika hårdhet; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6196.JPG Beethovens femma; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6198.JPG En fin rysk pressning av någon av symfonierna i moll (såklart) och så Händels Messiah; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6199.JPG Jag kände på mig att jag borde köpt Beethoven-boxen, men den var så hiskeligt dyr (Här var det handhållet och genom en glasmonter, så ha överseende med det dåliga skärpedjupet) Trevligt, men nog rätt ovanligt att se klassisk musik i en butik och originalintrumentering på barockmusiken är ännu trevligare tycker jag som sjungit en del sådant. Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Mer än såhär kan nog originalet inte manipuleras; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...6/DSC_6199-.JPG Super! Det är en av Wilhelm Furtwänglers inspelningar av Beethoven nian, men det framgår inte vilken (står bara Solister, Kör och Symfoniorkester), Det andra stycket är Brahms Variationer över ett Tema av Haydn (Lika lite info här #Symfoniorkester, dirigent V Furtvängler).. Det finns ett halvdussin olika inspelningar av bägge, så det är svårt att veta exat vilka inspelningar som finns på pressningen. Det finns en Furtwänglerdiskografi online, och Berlininspelningen från 1942 har funnits utgiven av Melodiya i Sovjet över tre sidor med Haydnvariationerna från 1943 som filler (Melodiya D 010851-010854 / M10 10851 009) Intressanta inspelningar (inga försthandsval för mej ), men jag kan inte tänka mej att sovjetpressad vinyl kan låta sådär väldigt audiofilt...? /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 20, 2009 Author Share Posted November 20, 2009 Då var det kanske den jag lyssnade på (Ja, frågetecknet är lite malplacé för det kan ju knappast ni veta ) Det måste ha varit något speciellt med denna box, för jag såg den i framlyft position vid olika tillfällen. Jag minns inte vad den kostade, men priset avskräckte mig som flera gånger mer än jag nå'nsin betalt för en ny skiva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Furtwänglers inspelning av Beethovens nia i Bayreuth efter kriget är berömd och dyr, se popsike.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Det kan det säkert vara(?) .. Det där med varför och vilka inspelningar som får legendstatus i audiofilkretsar är ju sannerligen inte helt lättöverskådligt.. Vilka inspelningar som får legendstatus i Japan är ännu mer förvillande! Inspelningen finns ganska lätt tillgängligt på silverfisk, så om man vill tjyvlyssna så kan man göra det utan "större" ekonomisk ansträngning.. ..HMV-inspelningen från 1937 hittar man på spotify.. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Furtwänglers inspelning av Beethovens nia i Bayreuth efter kriget är berömd och dyr, se popsike.com Oxå en mycket levande HMV/EMI-inspelning, som vad jag vet aldrig vart utgiven i Sovjet(?) men som är lätt att få tag på i alla format, men kanske inte på alla pressningar om man är kinkig på sådant... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 21, 2009 Author Share Posted November 21, 2009 Tack! Jag gillar No.9 och har den i ett par olika inspelningar, men ingen av dem är särskilt bra. Inspelningen i Bayreuth är satt på bevakning. När jag lämnade H.A.L hade klockan passerat 5 på em, och Tokyos kvällshimmel är ofta svart; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 21, 2009 Author Share Posted November 21, 2009 På Yodobashi-Akiba i Akihabara har de dock kvällsöppet alla dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 21, 2009 Author Share Posted November 21, 2009 Här hittar man det mesta man kan tänkas söka i elektronikväg, och det tävlas om kundernas uppmärksamhet; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted November 21, 2009 Share Posted November 21, 2009 Hittade du några bra ha saker till Nikonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 Hittade du några bra ha saker till Nikonen Ja, det fanns precis alla möjliga tillbehör man kan tänkas önska sig. Men jag tog mig ganska snabbt upp till de våningar där man sålde hifi, plan 6 och 7 om jag minns rätt. Man tycker sig ha en känsla av vilket sortiment man kommer hitta i ett gigantiskt affärscentra som detta, så jag blev rätt förvånad av vad jag såg; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Tråden bara fortsätter - fantastiskt vad vi får uppleva från Tokyo - Fick du fotografera på varuhuset På KaDeWe i Berlin finns det skyltar att all fotografering är förbjuden vilket jag struntade i då MBL's referensanläggning var lite för intressant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Något bättre än Elgiganten mao kul,hur är priserna mot här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Det innebär drygt 27,000 SEK. Är momsen inräknad? Om inte vad ligger den på i Japan? Samma maskin har ett riktpris på 55,000 SEK i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Något bättre än Elgiganten mao kul,hur är priserna mot här Här har vi en världstäckande valutaomvandlare... msn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Eller denna ... Forex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Jag hittade momssatsen - den allmänna momsen är 5 % i Japan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Jag använder alltid Currencyconverter ...om jag inte använder programmet Valuta i iPhone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 Bra att ni rett ut prisfrågan. Det som förbluffade mig var utbudet. Detta är alltså ett varuhus, och här är en del av deras utbud på rör Eliot; man fick inte fotografera här... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Milde Petrus, man kan ju bli på örat för mindre. Att japanerna är hifi-intresserade har jag förstått, men så in i bomben. Samtidigt har åtminstone inte jag bilden av de producerar så mycket rörförstärkare. Air Tight, Luxman och den som börjar på "K" och kanske någon till. Det var ju heller inte så mycket rörelektronik i butiken. Va fasen har dom för prylar hemma, tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Dom har hemma runt 99,7% av alla gamla välbevarade McIntosh, Marantz, Fisher, Western Electric, etc. Många japaner i exil har dammsugit allt dom kommit över i dom olika länderna. Och om man pratar om att återställa gamla grunkor i hyggligt skicka så är dom mästare. Jag gick förbi en kameraaffär som hade nya Leicor i lager.. Dvs alla gamla i absolut perfekt skick. Kan knappast tänka mig att dom såg finare ut då dom packades på fabriken för 40 år sedan. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 24, 2009 Author Share Posted November 24, 2009 Milde Petrus I raden intill var det en 10m lång monter fylld med pickuper; ...och ett tjog skivpuckar; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Harre jävl...... va me gött asså !!!!! //-- Tompa -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Dom är runt 127milj som bor på en yta av Blekinge och Småland så en viss köpkraft finns det ju koncentrerat. Julruschen i Stockholm ter sig ganska harmlös mot en vardag i Tokyo. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Känslan man får är ju att bagaget hem gärna skulle vara uppfyllt med gosaker utav olika slag,få komma hem prova utvärdera Risken kanske är att man som ett barn i godisbutik lätt får ont i magen efteråt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 25, 2009 Author Share Posted November 25, 2009 Dom är runt 127milj Det vill till med detta sortiment på visning i en vanlig consumer shop. Färdigterminerade och halvfabrikatkablar fanns i massor; Myrtelblock från Cardas och Ayre i olika storlekar och utföranden; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 25, 2009 Author Share Posted November 25, 2009 En ny produkt från fo.Q, den lilla Audio Board SB-2025 för högtalare som väger max 20kg; Ca 1800 spänn, och jag tror att det är per styck. Det fanns även den större AB-4045 för högtalare som väger max 100kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Vilka spännade butiker med så mkt kul tillbehör, måste vara svårt att hålla kreditkortet kvar i plånboken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts