Jump to content

På jippon i Nippon

calle_jr

Recommended Posts

Jag kände på mig att jag borde köpt Beethoven-boxen, men den var så hiskeligt dyr :black:

Du har ingen bild där man kan läsa mer av texten?

Förutom Beethoven och Nionde Symfonin, står det J. Brahms under, men resten av texten fixar jag med mina åldriga ögon inte att läsa.. :blush;)

Skulle vara kul att veta vilken inspelning det var!

/ptr

• Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest patrikcaesar
Ett set Ilungo Sonorite-fötter lockade. De har tillverkats av tio lager pressad läder av olika hårdhet;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6196.JPG

Beethovens femma;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6198.JPG

En fin rysk pressning av någon av symfonierna i moll (såklart) och så Händels Messiah;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_6199.JPG

Jag kände på mig att jag borde köpt Beethoven-boxen, men den var så hiskeligt dyr :black:

(Här var det handhållet och genom en glasmonter, så ha överseende med det dåliga skärpedjupet)

Trevligt, men nog rätt ovanligt att se klassisk musik i en butik och originalintrumentering på barockmusiken är ännu trevligare tycker jag som sjungit en del sådant.

Patrik

Mer än såhär kan nog originalet inte manipuleras;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...6/DSC_6199-.JPG

Super!

Det är en av Wilhelm Furtwänglers inspelningar av Beethoven nian, men det framgår inte vilken (står bara Solister, Kör och Symfoniorkester), Det andra stycket är Brahms Variationer över ett Tema av Haydn (Lika lite info här #Symfoniorkester, dirigent V Furtvängler).. Det finns ett halvdussin olika inspelningar av bägge, så det är svårt att veta exat vilka inspelningar som finns på pressningen.

Det finns en Furtwänglerdiskografi online, och Berlininspelningen från 1942 har funnits utgiven av Melodiya i Sovjet över tre sidor med Haydnvariationerna från 1943 som filler (Melodiya D 010851-010854 / M10 10851 009)

Intressanta inspelningar (inga försthandsval för mej :blush ), men jag kan inte tänka mej att sovjetpressad vinyl kan låta sådär väldigt audiofilt...?

/ptr

:o

Då var det kanske den jag lyssnade på :?:

(Ja, frågetecknet är lite malplacé för det kan ju knappast ni veta :blush )

Det måste ha varit något speciellt med denna box, för jag såg den i framlyft position vid olika tillfällen.

Jag minns inte vad den kostade, men priset avskräckte mig som flera gånger mer än jag nå'nsin betalt för en ny skiva.

Det kan det säkert vara(?) .. Det där med varför och vilka inspelningar som får legendstatus i audiofilkretsar är ju sannerligen inte helt lättöverskådligt.. Vilka inspelningar som får legendstatus i Japan är ännu mer förvillande!

Inspelningen finns ganska lätt tillgängligt på silverfisk, så om man vill tjyvlyssna så kan man göra det utan "större" ekonomisk ansträngning.. ;)

swf891rb.JPG

..HMV-inspelningen från 1937 hittar man på spotify..

/ptr

Furtwänglers inspelning av Beethovens nia i Bayreuth efter kriget är berömd och dyr, se popsike.com ;)

Oxå en mycket levande HMV/EMI-inspelning, som vad jag vet aldrig vart utgiven i Sovjet(?) men som är lätt att få tag på i alla format, men kanske inte på alla pressningar om man är kinkig på sådant...

/ptr

Hittade du några bra ha saker till Nikonen :D

Ja, det fanns precis alla möjliga tillbehör man kan tänkas önska sig.

Men jag tog mig ganska snabbt upp till de våningar där man sålde hifi, plan 6 och 7 om jag minns rätt.

Man tycker sig ha en känsla av vilket sortiment man kommer hitta i ett gigantiskt affärscentra som detta, så jag blev rätt förvånad av vad jag såg;

DSC_6274.JPG

DSC_6275.JPG

DSC_6279.JPG

DSC_6276.JPG

Tråden bara fortsätter - fantastiskt vad vi får uppleva från Tokyo :mm:

- Fick du fotografera på varuhuset :?:

På KaDeWe i Berlin finns det skyltar att all fotografering är förbjuden vilket jag struntade i då MBL's referensanläggning var lite för intressant ;)

Milde Petrus, man kan ju bli på örat för mindre. Att japanerna är hifi-intresserade har jag förstått, men så in i bomben. Samtidigt har åtminstone inte jag bilden av de producerar så mycket rörförstärkare. Air Tight, Luxman och den som börjar på "K" och kanske någon till. Det var ju heller inte så mycket rörelektronik i butiken. Va fasen har dom för prylar hemma, tro?

Dom har hemma runt 99,7% av alla gamla välbevarade McIntosh, Marantz, Fisher, Western Electric, etc.

Många japaner i exil har dammsugit allt dom kommit över i dom olika länderna.

Och om man pratar om att återställa gamla grunkor i hyggligt skicka så är dom mästare. Jag gick förbi en kameraaffär som hade nya Leicor i lager.. Dvs alla gamla i absolut perfekt skick. Kan knappast tänka mig att dom såg finare ut då dom packades på fabriken för 40 år sedan.

mvh/Harryup