Jump to content

På jippon i Nippon


calle_jr

Recommended Posts

Det som förvånade mig mest var den stora artrikedomen från både tropiska, subtropiska och tempererade hav. Upptagningsområdet måste vara väldigt stort. Jag såg t.o.m arktiska Kamtjatka-krabbor, även om de numera har spridit sig längre söderut än vad som är lämpligt.

Här går fisk och skaldjur direkt till restaurangerna där kunderna kräver purfärska varor (om man nu kan kalla något levande för en vara?);

DSC_5514.JPG

Makrill med vita filéer är minst lika populär som den röda tonfisken;

DSC_5521.JPG

Jag kunde inte motstå frestelserna, och snyltade till mig en nyfångad bit tonfisk :blush Vågar bara drömma om vad den hade kostat mig i en NY sushi bar :o

DSC_5487.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

DSC_5745.JPG

Bambu är intressant. Visste ni att det finns uppemot tusen olika arter. Vi använder det även för golvtillverkning som ger bland de hårdaste golv som finns att uppbringa från växtriket. Vi mäter s k Brinellvärde där t ex ek ligger kring 3,6 - 4 och Bambu på mellan 6-10 beronde lite på process. Det är m a o vårt hårdaste gräsgolv - hårdare än trä. Det växer en halvmeter per dag, så man får vara flitig med gräsklipparen om man vill ha en jämn matta. :dry:

Link to comment
Share on other sites

För mig får det gärna fortsätta så här ... Har inte smält Harryups reportage än ... kan t o m bli för mycket apparater.

Är förtjust i trenden med mycket "runtomkring" innan eventuella hifiapparater dyker upp... :mm::)

Vi har ju en rejäl samling bildtrådar med liknande upplägg.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om det finns högtalarkabinett i bambu... :?::)

Tänkte också på det. Compressed bamboo borde vara intressant material. Om någon är hågad kan jag skicka prov. Bambu hår dock nått skivspelarna. Montegiro fångades in i München.

Montegiro3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu behövde man ej skriva om den,Bebop som var mässdeltagare hann före,vet du hur bambu är som mtl att ta hand om ev vibrationer :?::)

Nä, jag har inga värde på det. Bamburöret sågas upp i halvor och pressas ut under fukt o värme där det sedan pressas ut till faner, Det finns också tekniker där man skär det i strimlor och sedan limmar ihop det hela. Man kan också blanda i vax och pressa under starkt tryck vilket gör materialet stenhårt.

Klangen är hårdare i bambu än vanliga träslag, ungefär som laminat. Materialet är stumt till tusen men hur det vibrerar vet jag inte. Kan tänka mig att eventuell vibration klingar ut snabbare än på vanliga träslag. Om man går på bambu så ger det en kortare ton i en högre frekvens medan ett mjukt träslag låter dovare.

Forumets fysiker kan säkert svara bättre på vad som är mest sannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Mmmmm, så man börjar längta tillbaka.

Vi bodde precis vid foten av Eiffelkopian. Fast förstås är den japanska varianten lite högre än originalet.

Är sugen på att återvända och tågluffa runt lite.

Jättefina bilder Calle.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

På tal om trä, så är det förutom bambu generellt ett material som japaner älskar. Man lever dock med tron att trä är osäkert ur brandsynpunkt och det finns inte så mycket inhemsk forskning inom trä som bärverk i byggnader över tre våningar.

Här ser vi ett ganska ovanligt exempel där man använt trä i större utsträckning än normalt för lite större byggnader. Stommen är i platsgjuten betong förutom översta våningen som byggts i trä. Det mesta sekundära bärverk, golv, undertak och inredningsmaterial är i trä. Det doftade starkt av trä när man kom in.

DSC_5233.JPG

DSC_5218.JPG

DSC_5250.JPG

Till vänster arkitekten för byggnaden, Tomohiko Yamanashi. Till höger professor Masao Ando vid Dep of Architecture vid Chiba University. Yamanashi försökte övertyga oss om virkets förträfflighet och hur man hanterar brandrisker, men det var som att slå in öppna dörrar.

DSC_5253.JPG

DSC_5259.JPG

DSC_5262.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi bodde precis vid foten av Eiffelkopian. Fast förstås är den japanska varianten lite högre än originalet.

Aha, lättorienterat med andra ord.

Jag bodde i Azabu-jūban;

DSC_5471.JPG

Där finns inga direkta landmärken, men det är ett lugnt och vackert område endast 15min från centralen. Här är utsikten från rummet;

DSC_5994.JPG

Link to comment
Share on other sites

På tal om trä, så är det förutom bambu generellt ett material som japaner älskar. Man lever dock med tron att trä är osäkert ur brandsynpunkt och det finns inte som mycket inhemsk forskning inom trä som bärverk i byggnader över tre våningar.

Här ser vi ett ganska ovanligt exempel där man använt trä i större utsträckning än normalt för lite större byggnader. Stommen är i platsgjuten betong förutom översta våningen som byggts i trä. Det mesta sekundära bärverk, golv, undertak och inredningsmaterial är i trä. Det doftade starkt av trä när man kom in.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_5233.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_5218.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_5250.JPG

Till vänster arkitekten för byggnaden, Tomohiko Yamanashi. Till höger professor Masao Ando vid Dep of Architecture vid Chiba University. Yamanashi försökte övertyga oss om virkets förträfflighet och hur man hanterar brandrisker, men det var som att slå in öppna dörrar.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_5253.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_5259.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...06/DSC_5262.JPG

Tycker byggnaden är läcker o bilderna med,ang böjligheten på trä så funkar ju det med,åtminstånde med rätt objektiv :)

Link to comment
Share on other sites

Djupt är bra. Men det måste vara ofta också :-) Mycket ofta.

Ju oftare desto bättre :)

Nu drar vi vidare till Kyoto, som blev av med sin roll som huvudstad nå'n gång på 1860-talet (man tvistar om exakt när och vissa anser att Kyoto fortfarande formellt sett är huvudstad). Kyoto är ju uppbyggt av orden Kyo och To, som båda på nå't sätt är synonymer till betydelsen huvudstad. Skifta plats på dem, så har man ToKyo.

Höghastighetstågen på stambanan i Japan, Shinkansen, har varit i drift sedan OS i Tokyo 1964!

DSC_5565.JPG

Tågen stannar med cm-precision;

DSC_5531.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

OJ, vad det rycker i resnerverna. :mm:

Calle dina bilder får en snuvig Patrik att önska sig annan kamera än sin Lidl-Nytech som numera inte kan ta mer än 10 bilder i sträck innan batteriet tar slut. :dead:

Otroligt läckert!

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Patrick du har ju varit i Peking och det är nog där man skall köpa kamera om man hittar affärerna.

40% billigare än i Tokyo på Nikon D700 på min lilla högst ovetenskapliga prisjämförelse.

mvh/Harryup

Härliga bilder Calle. Minnena återvänder.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir väldigt känslomässigt påverkad av dessa bilder. Som en hand som kramar om hjärtat. En estetisk upplevelse och förmedlingen av en totalt annorlunda kultur som i mitt inre skapar en känsla av trygghet och harmoni. Dessutom gillar jag sushi och den japanska whisky jag smakat. Även filmen "Lost in translation" ger mig liknande vibbar.

Är det trygghet, skönhet och harmoni eller blir det som tidigare sagts, för mycket av ordning och reda och regler som är så ovana för oss så det känns klaustrofobiskt och olustigt?

Link to comment
Share on other sites

Jag blir väldigt känslomässigt påverkad av dessa bilder. Som en hand som kramar om hjärtat. En estetisk upplevelse och förmedlingen av en totalt annorlunda kultur som i mitt inre skapar en känsla av trygghet och harmoni. Dessutom gillar jag sushi och den japanska whisky jag smakat. Även filmen "Lost in translation" ger mig liknande vibbar.

Är det trygghet, skönhet och harmoni eller blir det som tidigare sagts, för mycket av ordning och reda och regler som är så ovana för oss så det känns klaustrofobiskt och olustigt?

Ingen värdemätare på den allmänna mentala välbefinnandenivån men självmordsstatistik ingår ju ofta i helhetsbedömningar. Japan ligger högt tillsammans med Sverige, Frankrike och Östeuropa.

Link to comment
Share on other sites

Svenskarna är Europas japaner sägs det.

Men jag tycker det finns åtminstone en tydlig skillnad; vad gör vi om något går snett?

Den vanligaste svensken reagerar med att först och främst ta reda på vems fel det är. Man låter felet fortgå tills man rett ut ansvarsfrågan. Så reagerar inte en normal japan enligt min smala erfarenhet, utan det viktigaste är att dra i snöret och rätta till felet.

Passagerarna verkar vara avslappnade iaf

Shinkansen har bara spårat ur vid ett tillfälle. Det var vid ett jordskalv och ingen skadades allvarligt.

En typisk Kyotisk familj?

DSC_5649.JPG

En typisk idrottssko?

DSC_5638.JPG

Baseball-träning;

DSC_5627.JPG

Katsuragawa-floden;

DSC_5653.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag stötte på en massa munkar vid ett Zen-buddistiskt tempel;

DSC_5658.JPG

DSC_5666.JPG

DSC_5668.JPG

Arga figurer håller vakt;

DSC_5673.JPG

Jag kommer faktiskt inte ihåg namnet på detta tempel. Kyoto är synonymt med tempel. Vi befinner oss i Sagano i västra Kyoto, och bara i detta distrikt finns det minst tio tempel. Säg att det finns 75 distrikt i Kyoto, så inser man vad det innebär med en tempeltur i Kyoto :unsure:

DSC_5707.JPG

DSC_5683.JPG

DSC_5711.JPG

DSC_5713.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...