Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vår allas Bo Bengtsson kan beskådas med två andra herrar, Lars Engström "The Lars" and Jorma Design på ett helt uppslag i Ny Teknik. Jag har bild men hur laddar man upp sådana?

Posted
Vår allas Bo Bengtsson kan beskådas med två andra herrar, Lars Engström "The Lars" and Jorma Design på ett helt uppslag i Ny Teknik. Jag har bild men hur laddar man upp sådana?

Bilden måste vara uppladdad från start och sedan lägger du in den via "Insert Image" ovanför skrivfältet.

Posted

7 miljoner kr. Per styck. Tja, varför inte? Fast vem har plats för det? Och hur blir det med ljudbilden med så många olika enorma paneler. Vad behöver avståndet till lyssning vara för att det ska kännas homogent? Fast det kanske är mindre intressant för tilltänkta kunderna = tokrik oljeshejk?

Lite trist kanske att detta systemet som knappt ens finns fick hela utrymmet från de andra intressanta företagen i artikeln. Fast det lockar väl fler att läsa om tokerier än om vettiga grejer?

Mvh Lasse

Posted

Det är säkert roligt med sådana här produkter där kostnader inte är något hinder. Michael Bladelius gjorde ett liknande bygge fast förstärkare, gick på trefas, ruggigt tung, ruggigt stort i största allmänhet.

Posted
7 miljoner kr. Per styck. Tja, varför inte? Fast vem har plats för det? Och hur blir det med ljudbilden med så många olika enorma paneler. Vad behöver avståndet till lyssning vara för att det ska kännas homogent?

Vid köp av 4 st till TV anläggningen så utgår rabbat..eller hur Bo ? :clown:

Posted

Tycker sådana här projekt är fascinerande. Det är lite som F1 för bilar. Teknik utvecklas som småningom kommer oss andra normalkonsumenter tillhanda.

Kanske ska man slå till på ett 7.1 system, för det behövs väl subwoofer? Tänkte koppla in allt med Odin.

Skämt åsido - Kul att världens häftigaste högtalarsystem byggs av en svensk!

Posted

Intressant läsning.

Undrar hur många projekt av detta slag som genomförs globalt sett.

Är det unikt internationellt, eller är det att svensk press endast uppmärksammar svenska projekt?

Posted

Jag citerar Lasse på Transient design

"Lite trist kanske att detta systemet som knappt ens finns fick hela utrymmet från de andra intressanta företagen i artikeln. Fast det lockar väl fler att läsa om tokerier än om vettiga grejer?

Detta är typiskt svenskt jante lag "kom inte här och tro att du är något". Se möjligheterna i detta och vad detta kan ge för eko ute i ljudvärlden,Lilla sverige(uppsala) utvecklar högtalare som ingen annan,det är väll något att slå sej i bröstet för.

mvh/Ribbon

Posted

ribbon: Jag har träffat Bosse Bengtsson ett par gånger och talat med honom då jag bodde i Uppsala i nästan 10 år tidigare och det är jättekul att han har börjat få fram lite nya produkter som är säljbara igen. Och då menar jag inte detta enorma extremsystem utan de lite mer normala grejer han jobbar på. Fast är de i produktion än och vilka butiker i Sverige säljer dessa? Poängen med mitt inlägg (tror jag...) är det att varför ska en framtida prototyp (hur bra eller möjligen helknäpp den än är) ta hela focus ifrån det faktum att vi faktiskt har flera tillverkare som säljer och tjänar pengar på sina svensk-producerade produkter. Mårten (eller ska det vara Marten nu?) säljer rätt mycket av sina produkter i länder långt bort och Jorma likaså (samt Bladelius mfl) men jag är ännu rätt osäker på ännu ett i raden av Bosses högtalare som ännu inte riktigt finns att köpa. Om du bor i Uppsala så borde du vid detta laget ha hunnit med att läsa flera gånger om hans nya revolutionerande konstruktioner som rätt få utmynnar i en produkt som faktiskt säljs. Men jag ska inte vara sämre än att jag givetvis hoppas att Bosse äntligen får fram en produkt som säljs och som är tillverkad i Sverige och tjänar honom och landet Sverige pengar.

Appropå jantelagen: Faktum är att jag senaste igår talade med Stefan på Akkelis Audio om att försöka få ner Bosse till en demo av sina produkter hos Akkelis Audio. Jag vill mer än gärna se en Svensk konstruktör lyckas utomlands!

Mvh Lasse

Posted

Om jag minns rätt har det tidigare varit artiklar om både Jorma och The Lars. Det är nog därför de "bara" hänvisar till dem på det sättet.

Personligen tycker jag att BBs högtalare är mer intressanta. Det är ju subjektivt, men ser man på kommentarerna så verkar läsarna luta åt samma håll. De flesta som kommenterar verkar se Jorma-artikeln som mindre intressant i Ny Teknik, om man skall uttrycka det milt.

Posted

Jag förstår vad Lasse menar. Ofta när hifi ges mediautrymme så är det med undertexten "titta va absurt och dyrt!". Men de flesta Ny Teknik läsarna skulle nog få en smärre chock över hur underbart musik kan återges av ett par högtalare som kostar en tusendel av den summan. Men det är väl priset för att bryta igenom mediabruset och självklart får vi glädjas att någon gör det och ännu mer en Svensk. Visst är det superkul med en Svensk producent som spänner musklerna reält och visar en extreme statement produkt.

Själv går jag och funderar på när jag ska ta mej i kragen och lyssna på ett par av Bo's högtalare, verkar ju onekligen vara ett par spännande produkter.

Posted

För min del tycker jag att konsten är att kunna bygga högtalare som verkligen låter riktigt bra utan att det ska behöva kosta fantasi summor. Dessutom ska dom låta bra även i framtiden i jämförelse med andra mycket dyrare högtalare.

Posted
För min del tycker jag att konsten är att kunna bygga högtalare som verkligen låter riktigt bra utan att det ska behöva kosta fantasi summor. Dessutom ska dom låta bra även i framtiden i jämförelse med andra mycket dyrare högtalare.

Hej gcs,

Fick syn på den här tråden först idag. Skall försöka besvara allas frågeställningar. Börjar med din. Den första reflektionen är: VAD är fantasisummor?

Tror nog vi kan vara överens om att det är olika för olika människor. En del människor gillar Ferrari andra diggar Skoda. Båda är värda respekt även om vi inte delar deras synpunkter. Ibland Stradivari-sällskapets medlemmar i New York diskuterar man inte priset på Stradivari-violiner, man skaffar dom därför att man har ett passionerat förhållningssätt till i detta fallet just violiner. The beauty is in the eye of the beholder... I vårt fall ligger den monetära spännvidden inom intervallet 20.000:-/paret och hela vägen upp till miljonklassen, räknat i dollar. Jag skall i ett annat svar ta upp varför jag tycker att det på en fri marknad är helt OK att göra produkter i båda kategorierna och även däremellan.

Mvh//BB

Posted
Jag förstår vad Lasse menar. Ofta när hifi ges mediautrymme så är det med undertexten "titta va absurt och dyrt!". Men de flesta Ny Teknik läsarna skulle nog få en smärre chock över hur underbart musik kan återges av ett par högtalare som kostar en tusendel av den summan. Men det är väl priset för att bryta igenom mediabruset och självklart får vi glädjas att någon gör det och ännu mer en Svensk. Visst är det superkul med en Svensk producent som spänner musklerna reält och visar en extreme statement produkt.

Själv går jag och funderar på när jag ska ta mej i kragen och lyssna på ett par av Bo's högtalare, verkar ju onekligen vara ett par spännande produkter.

Hej Kansas,

Om man gjorde en Google-sökning på "Transmission Audio Ultimate" för ett par månader sedan, fick man 20 träffar. Idag får man 250.000 träffar, tack vare uppmärksamhet från media. Visst vill media attrahera sina läsare med rubriker, antingen det gäller en unik idrottshändelse, ett skandalartat politiskt uttalande, eller häftiga prylar, för att nu bara ta ett axplock bland alternativen. Med det är läsarna som avgör vad de vill ta till sig.... Eller hur?

Avsikten med Ultimate var INTE att få gratis publicitet. Avsikten var att bevisa "proof of concept", i vårt fall den bandteknik som vi utnyttjar. Idag finns det nästan fler högtalarmodeller i världen än det finns sandkorn i öknen. Du och jag och de flesta i forumet vet nog att merparten av detta är rena skräpet. Jag skall villigt medge att jag är ett offer för extrema lösningar. Det bottnar i en mycket stor portion nyfikenhet. Nyfikenhet över vad som kan åstadkommas om man tillåter sig att gå utanför ramarna - att bli lite inopportun om du så vill.

Om vi inte tillåter oss att tänja gränserna blir det i längden svårt att höja vad som på patentspråk kallas "teknikens ståndpunkt". Jag vidhåller med emfas att det fortfarande finns oerhört mycket att göra inom området högtalare, sen får andra säga precis vad dom vill - jag respekterar deras rätt till att uttrycka sina uppfattningar fullt ut.

Du är givetvis välkommen att besöka oss närhelst du så önskar. :)

Mvh//BB

Posted
Om jag minns rätt har det tidigare varit artiklar om både Jorma och The Lars. Det är nog därför de "bara" hänvisar till dem på det sättet.

Personligen tycker jag att BBs högtalare är mer intressanta. Det är ju subjektivt, men ser man på kommentarerna så verkar läsarna luta åt samma håll. De flesta som kommenterar verkar se Jorma-artikeln som mindre intressant i Ny Teknik, om man skall uttrycka det milt.

Jag tror att du minns rätt Almen... Jag tror också att de togs med igen, denna gång för att ge lite perspektiv på detta med pris/prestanda, m.a.o. att det finns fler produkter som kostar en rejäl slant. :)

Mvh//BB

Posted
ribbon: Jag har träffat Bosse Bengtsson ett par gånger och talat med honom då jag bodde i Uppsala i nästan 10 år tidigare och det är jättekul att han har börjat få fram lite nya produkter som är säljbara igen. Och då menar jag inte detta enorma extremsystem utan de lite mer normala grejer han jobbar på. Fast är de i produktion än och vilka butiker i Sverige säljer dessa? Poängen med mitt inlägg (tror jag...) är det att varför ska en framtida prototyp (hur bra eller möjligen helknäpp den än är) ta hela focus ifrån det faktum att vi faktiskt har flera tillverkare som säljer och tjänar pengar på sina svensk-producerade produkter. Mårten (eller ska det vara Marten nu?) säljer rätt mycket av sina produkter i länder långt bort och Jorma likaså (samt Bladelius mfl) men jag är ännu rätt osäker på ännu ett i raden av Bosses högtalare som ännu inte riktigt finns att köpa. Om du bor i Uppsala så borde du vid detta laget ha hunnit med att läsa flera gånger om hans nya revolutionerande konstruktioner som rätt få utmynnar i en produkt som faktiskt säljs. Men jag ska inte vara sämre än att jag givetvis hoppas att Bosse äntligen får fram en produkt som säljs och som är tillverkad i Sverige och tjänar honom och landet Sverige pengar.

Appropå jantelagen: Faktum är att jag senaste igår talade med Stefan på Akkelis Audio om att försöka få ner Bosse till en demo av sina produkter hos Akkelis Audio. Jag vill mer än gärna se en Svensk konstruktör lyckas utomlands!

Mvh Lasse

Hej Lasse,

Jodå, såväl M1 som M3 och M3Pro är i produktion och finns permanent uppställda i vårt lyssningsrum. Vi har startat upp mycket försiktigt i Sverige av olika skäl, inte minst för att undvika kritik angående leveranskapacitet. Information om svenska återförsäljare finns på hemsidan. Anledningen till denna försiktighet är också att kunna ha kapacitet att möta efterfrågan på utländska marknader som är våra i särklass mest omfattande; minns att TA startade upp i USA och redan från start hade 60 Åf'ar i 16 länder på 3 kontinenter. Vi vill växa långsamt och försiktigt - det ska vara kul att jobba... :)

Något som också tar sin rundliga tid är att hantera en ständigt ökande efterfrågan på våra ribbonmoduler från andra företag. För varje försåld modul konkurrerar vi i princip med oss själva - om köparen är ett företag med High-End-ambitioner. Svåra val!

Hälsa Stefan så gott och meddela gärna att jag skulle tycka det vore jättekul att ha en demo därstädes.

Mvh//BB

Posted
Jag citerar Lasse på Transient design

"Lite trist kanske att detta systemet som knappt ens finns fick hela utrymmet från de andra intressanta företagen i artikeln. Fast det lockar väl fler att läsa om tokerier än om vettiga grejer?

Detta är typiskt svenskt jante lag "kom inte här och tro att du är något". Se möjligheterna i detta och vad detta kan ge för eko ute i ljudvärlden,Lilla sverige(uppsala) utvecklar högtalare som ingen annan,det är väll något att slå sej i bröstet för.

mvh/Ribbon

Ribbon,

Jag har varit ifrågasatt i Sverige sedan den första CM3'an såg dagens ljus så jag är van! :) I de flesta fall beror det på att jag inte orkar/hinner gå ut med adekvat information, något som Internet faktiskt underlättar något alldeles fantastiskt! Och detta trivsamma forum!

Att vi på CM3-tiden under Audio-Tronic-namnet levererade c:a 24.000 av dessa stora lådor till musikälskare bara i Sverige är det inte så många som känner till. Det är i sig inte heller viktigt men det pekar på att saker och ting inte alltid är vad de ser ut att vara.

Du skulle bara veta hur kraftigt ifrågasatta vi blev när jag meddelade att CM3 kunde återge en fyrkantvåg valfritt inom intervallet 250Hz till 2500Hz, indikerandes en god fas- och frekvenskontroll inom 25Hz till 25.000Hz!

Vid ett demotillfälle i Göteborg kom det ner ett gäng Chalmerister och talade om för mig att det var omöjligt att reproducera en fyrkantvåg annat än vid slumpmässigt valda frekvenser, trots att de SÅG resultatet från mikrofonen direkt på oscilloskopet! :)

De åkte över till Chalmers och hämta egna mätmickar, oscilloskop och fyrkantvåggenerator! Jisses vad snopna de blev när deras egna instrument gav precis samma besked! :)

Mvh//BB

Posted
Intressant läsning.

Undrar hur många projekt av detta slag som genomförs globalt sett.

Är det unikt internationellt, eller är det att svensk press endast uppmärksammar svenska projekt?

Hej calle_jr,

Här hittar du en listning över det mesta av det dyraste som finns: http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist.htm

Om det är unikt eller inte låter jag andra bedöma men jag anser nog att svenska media är bra på nyhetsbevakning internationellt.

Mvh//BB

Posted
Tycker sådana här projekt är fascinerande. Det är lite som F1 för bilar. Teknik utvecklas som småningom kommer oss andra normalkonsumenter tillhanda.

Där har vi fullständig samsyn! :)

Mvh//BB

Posted
7 miljoner kr. Per styck. Tja, varför inte? Fast vem har plats för det? Och hur blir det med ljudbilden med så många olika enorma paneler. Vad behöver avståndet till lyssning vara för att det ska kännas homogent? Fast det kanske är mindre intressant för tilltänkta kunderna = tokrik oljeshejk?

Lite trist kanske att detta systemet som knappt ens finns fick hela utrymmet från de andra intressanta företagen i artikeln. Fast det lockar väl fler att läsa om tokerier än om vettiga grejer?

Mvh Lasse

Vem som har plats är upp till den potentiella kunden att avgöra. Det undandrar sig min bedömning. Minimum lyssningsavstånd = 10 meter. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att systemet inte finns? Du kan lägga en beställning imorgon dag om du så önskar! :) Har som sagt för mig att tidningen rapporterat om de övriga produkterna vid tidigare tillfällen.

Apropå din rad om tokerier kontra vettiga grejer: Anser du det mindre tokigt att ta flera hundra tusen för några meter kabel? :?:

Själv ser jag med spänning fram emot att få avlyssna Parkas "The Dream" inom en snar framtid. :)

Mvh//BB

Posted
Det är säkert roligt med sådana här produkter där kostnader inte är något hinder. Michael Bladelius gjorde ett liknande bygge fast förstärkare, gick på trefas, ruggigt tung, ruggigt stort i största allmänhet.

Det är kul med s*p*ä*n*n*v*i*d*d! :mm:

Mvh//BB