Strmbrg Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Tidigare kunde jag inte ha på så hög volym i bilen innan höger öra började skrapa. Hemma inbillar jag mig att jag kan ha på högre ... Kanske blir det högre ljudtryck vid någon kritisk frekvens i bilen? I bilen skallrar mitt ena öra pga av bilens buller. Jag har en mycket lätt tinnitus. Detta skaller i örat interfererar med musiksignalen, och det är inte så njutbart. Hemma föredrar jag en anläggning där även modertata ljudtryck ger mej en god illusion av realism. Detta eftersom höga ljudtryck stör det skadade örat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Detta med hörselförändringar pga tilltagande ålder och skador tror jag att man i någon mån kan kompensera med träning. Jag har märkt att jag själv har drabbats av den sk. coqtailpartyeffekten vilket innebär att jag har svårare att uppfatta enskilda röster i ett sorl av flera. Dvs jag måste anstränga mig mer. Dippet lär ligga i 4 khz området. Däremot kan jag enligt audiogram fortfarande höra upp till 16 kHz. Jag tror också att jag genom alla år av lyssning nu nästa 50 år kunna göra korrekta lyssningsanalyser. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Jag har märkt att jag själv har drabbats av den sk. coqtailpartyeffekten vilket innebär att jag har svårare att uppfatta enskilda röster i ett sorl av flera. Dvs jag måste anstränga mig mer. Ser man på, detta var alltså beteckningen på något som jag allt tydligare har känt av. En kanske klen men ändå tröst att man inte är ensam... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 I bilen skallrar mitt ena öra pga av bilens buller. Jag har en mycket lätt tinnitus. Detta skaller i örat interfererar med musiksignalen, och det är inte så njutbart. Hemma föredrar jag en anläggning där även modertata ljudtryck ger mej en god illusion av realism. Detta eftersom höga ljudtryck stör det skadade örat. På nått sätt kanske man lyssnar mer nogrannt om ljudtrycket inte är pang-på? Ungefär som när nån pratar tyst och man koncentrerar sig, lutar sig nästan lite frammåt å verkligen lyssnar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 På nått sätt kanske man lyssnar mer nogrannt om ljudtrycket inte är pang-på? Ungefär som när nån pratar tyst och man koncentrerar sig, lutar sig nästan lite frammåt å verkligen lyssnar? Hm, det där var en intressant aspekt! Nu förutsätter väl en låg snittnivå med god dynamik, att rummet är hyfsat tyst. Både vad gäller instrålande ljud utifrån rummet, och att rummet inte "sjunger med" alltför mycket. Jag sitter i ett suterrängrum och spisar. Där är det hyfsat störfritt. Största enskilda störkällan är kanske el-radiatorn av den gamla sjuttials-typen, med stor plan täckplåt. Nä, radiatorn låter inte, men det blir vissa resonanser i plåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Hm, det där var en intressant aspekt! Nu förutsätter väl en låg snittnivå med god dynamik, att rummet är hyfsat tyst. Både vad gäller instrålande ljud utifrån rummet, och att rummet inte "sjunger med" alltför mycket. Jag sitter i ett suterrängrum och spisar. Där är det hyfsat störfritt. Största enskilda störkällan är kanske el-radiatorn av den gamla sjuttials-typen, med stor plan täckplåt. Nä, radiatorn låter inte, men det blir vissa resonanser i plåten. Nya olje fyllda element kostar inte så mkt idag,kan ju ev vara värt det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Om man inte mäter är det väldigt svårt att veta hur högt man spelar på olika anläggningar eftersom det finns en försvarsmekanism i örat som ogillar dist. Då tycker man att det låter (för) högt. Jämför en riktigt fin anläggning där man bevisligen kan spela högt och en besvärande transistorradio på en badstrand. Så upplevd ljudtrycksnivå stämmer inte alltid med uppmätt. Sen kan rumsresonanser spela än ett spratt då dessa inte kommer ifrån förstärkareffekt utan just ett rumstillskott. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts