Jump to content

Recommended Posts

Posted

Svår fråga, naturligtvis.

Om det kommer in en massa ja- och nejsvar, så säger det ju inte speciellt mycket. Ingen annan vet ju vad svararen menar med "högt".

Jag kan försöka svara själv på min egen fråga, till att börja med. Jag vet ju ungefär vad jag menar i alla fall. :)

Nä, jag brukar inte spela speciellt högt.

Jag lyssnar rätt mycket på "klassiskt" och en del på "jazz". Det händer att jag lirar lite Marley eller George Duke, tex.

Besökare brukar be mej att höja lite snarare än sänka.

Går jag ut ur "gips-rummet" och stänger dörren, så hörs det inte speciellt mycket. Åtminstone är det knappast störande.

Jag spelade betydligt oftare högt förr.

Med tidigare anläggningar blev det ganska tamt när jag spelade lågt. Jag drog på för att inte tappa koncentrationen och för att få lite mer närvarokänsla. Det tycker jag inte att jag behöver göra numera.

Nå?

Posted
Svår fråga, naturligtvis.

Om det kommer in en massa ja- och nejsvar, så säger det ju inte speciellt mycket. Ingen annan vet ju vad svararen menar med "högt".

Jag kan försöka svara själv på min egen fråga, till att börja med. Jag vet ju ungefär vad jag menar i alla fall. :)

Nä, jag brukar inte spela speciellt högt.

Jag lyssnar rätt mycket på "klassiskt" och en del på "jazz". Det händer att jag lirar lite Marley eller George Duke, tex.

Besökare brukar be mej att höja lite snarare än sänka.

Går jag ut ur "gips-rummet" och stänger dörren, så hörs det inte speciellt mycket. Åtminstone är det knappast störande.

Jag spelade betydligt oftare högt förr.

Med tidigare anläggningar blev det ganska tamt när jag spelade lågt. Jag drog på för att inte tappa koncentrationen och för att få lite mer närvarokänsla. Det tycker jag inte att jag behöver göra numera.

Nå?

Jag spelar på den volym som jag tycker ger den mest engagerande lyssningen och det kan variera mycket på olika låtar.

jag tycker att alla låtar har sin egen optimala ljudnivå.

Posted

Spelar ofta högre än jag borde. Det blir liksom inte "för högt". Det är väl låg distortion som gör att det går att öka mer och mer.

På en del dynamisk musik vill jag ha på lite högre för att höra de tystare partierna bättre. På "mainstream" komprimerad musik blir det inte bättre att dra på högt - så det brukar få vara lite lägre.

Senare på kvällen/natten brukar jag dra ner mer och mer ända tills jag hör en ev. obalanserad CD snurra eller hör ett och annat morr från trafon i förstärkaren. Då är det riktigt låg volym.

Jag antar att öronen vänjer sig vid en viss ljudstyrka, många gånger handlar det om att överrösta omgivningen tillräckligt mycket ...

Posted

Jag spelar på den volym som inspelningen kräver!

80% av min musiklyssning är på klassiskt och att lyssna på säg en Mahlersymfoni på låg volym känns lite könlöst, nej jag är som Gunnar Bunker, jag vill att kanonerna skall kännas!! ...är mycket influerad av Peter Walker, han myntade att "varje inspelning har en volym där den låter bäst!" .. Detta axiom styr nästan all av min finlyssning, men visst händer det att det står musik på i bakgrunden, lite lågt, nästan jämt, allltid!

/ptr

Posted

80% av min musiklyssning är på klassiskt och att lyssna på säg en Mahlersymfoni på låg volym känns lite könlöst, nej jag är som Gunnar Bunker, jag vill att kanonerna skall kännas!! ...är mycket influerad av Peter Walker, han myntade att "varje inspelning har en volym där den låter bäst!" .. Detta axiom styr nästan all av min finlyssning, men visst händer det att det står musik på i bakgrunden, lite lågt, nästan jämt, allltid!

/ptr

AMEN!

Posted

/ptr

Även jag faller in under detta inlägg. Viss musik funkar bra på fis-volym, annan mår bra av pedalen-i-botten. ;)

Posted

Jeg spiller stort sett ikke høyt, av mange praktiske årsaker, og jeg tuner anlegget til å yte bra på relativt låge volum, jeg får som trådstarter også ofte beskjed om å høye litt når det er andre på besøk for lytting, for meg handler dette mye om å finne kvaliteten på den daglige jamne lyttingen, og det blir som regel noen timer dagligen.

Høyt, og rock´n roll tar jeg i bilen :D ....

mvh

Posted

När jag sitter själv spelar jag oftast ganska starkt. Men det går även att spela med moderat nivå 80-90dB spl och det låter ändå ganska hyfsat. Vill man ha en riktig eargasm då får man nog allt spela starkt. Det är härligt att ha möjligheten att kunna göra det och att det då låter ännu bättre.

Posted
Jag spelar på den volym som jag tycker ger den mest engagerande lyssningen och det kan variera mycket på olika låtar.

jag tycker att alla låtar har sin egen optimala ljudnivå.

Japp!

Men när jag lyssnar seriöst har jag det gärna rätt högt. Jag tillhör dem som hör med hela kroppen. Mycket musik bygger på fysisk upplevelse av ljudet och det blir mer trovärdigt för mig om det är lite högre/starkare så att man inte bara hör utan känner också. Ett trumset låter ju starkt/högt i sig och det gör faktiskt många andra instrument också. Ljudvolymen på vanliga instrument som piano, blås etc är starkare än man kan tro, men eftersom den inte är distad alls låter det bra och upplevs inte lika starkt.

En bra hi-end anläggning klarar starkare ljud med mindre distorsion. Man kan alltså lyssna starkare utan att det gör ont i öronen.

Calle B

Posted
Japp!

Men när jag lyssnar seriöst har jag det gärna rätt högt. Jag tillhör dem som hör med hela kroppen. Mycket musik bygger på fysisk upplevelse av ljudet och det blir mer trovärdigt för mig om det är lite högre/starkare så att man inte bara hör utan känner också. Ett trumset låter ju starkt/högt i sig och det gör faktiskt många andra instrument också. Ljudvolymen på vanliga instrument sompiani blås etc är starkare än man kan tro, men eftersom den inte är distad alls låter det bra och upplevs inte lika starkt.

En bra hi-end anläggning klarar starkare ljud med mindre distorsion. Man kan alltså lyssna starkare utan att det gör ont i öronen.

Calle B

Håller med Calle!

Jag tillhör också dem som vill ha en fysisk upplevelse annars blir förmedlingen ganska tam.

Jag söker alltid livekänslan och relaterar ofta till liveupplevelser som jag varit med om.

Blir ganska högt när vi talar om blås, stråkar (ej mindre sättningar) elgitarrer etc.

Medans mer moderat vid favoritmusiken triojazz.

Calm

Posted

Spelar starkt ibland och svagt ibland. Slagverks- och orkestermusik på icke okristliga tider - starkt.

Beroende på medelnivån blir det ju litet olika på volymkontrollen. En modern, komprimerad CD låter starkt på -18 dB, ett orkesterstycke kan gå att spela på 0 dB (fullt ställ med 2x250 W).

Posted

Håller med dom andra att det beror på vilken skiva det är men jag har hus utan nära grannar så är familjen inte hemma så kan det bli klassiskt på extrem volym! :)

Men jag kan i och för sig hitta volymkontrollen ännu mer uppvriden när frugan varit hemma själv! :o

Posted

Jag måste nog stämma in i skaran som lyssnar högt. Givetvis långt ifrån alltid ibland vill man bara mysa på låg nivå ,men om jag sätter mig ner och ska lyssna för att njuta riktigt så blir det ofta ganska högt. Gillar när man känner musiken riktigt ungefär som om man ser artisten i verkligheten (livenivåer hehe)

Min setup spelar väldigt fint på alla nivåer men det är när man vrider på lite som den spelar ifrån många.

B&W nautilus 801 ,Audio Aero och Gryphon Encore slutsteg.

Jag lovar det inbjuder till att dra på lika mycket som en ferrari vill köra fort :)

Posted

Peter McGrath på Wilson Audio säger att man skall spela högt - "det hörs ju på namnet - HÖGtalare", säger han. :)

Själv tycker jag att det skall låta bra. Det finns inget sanning vad det innebär för volym. Ungefär som att slå fast hur många sidor man skall läsa i taget i en bok.

Posted
Peter McGrath på Wilson Audio säger att man skall spela högt - "det hörs ju på namnet - HÖGtalare", säger han. :)

Han har ju den fördelen att det går att spela ruskigt högt med Wilson också.

Posted

I min nuvarande lägenhet spelar jag oftast lägre motför jag gjort tidigare pga av att ljudet blir lätt grötigt och bumligt om man vrider på ljudet lite.

Spelas enkel och bra inspelad musik vrider jag på en hel del. Men tyvärr är oftast rock/metal ganska komplex musik och dessutom inte allt för ofta så jättebra kvalite. därför har jag en ganska låg ljudnivå på musiken när jag lyssnar, tyvärr... vill ju spela högt!

Posted

Jag lyssnar alltid på musik efter att barnen lagt sig. Har förmånen att ha ett musikrum i källaren andra sidan huset gentemot sovrummen. Risken att jag stör någon är därför inte särskilt stor vid normal lyssning.

Roade mig på förekommen anledning att mäta med decibelmätaren och det hamnade på ca 85 dB i transienterna. Är nog ganska representativt för min kvällslyssning.

Är jag hemma själv dagtid blir det nog ibland kanske 10 dB till, dvs det dubbla.

//Richard

Posted

Jag har en sån där ljudnivå mätare från Kjell&Co för 300 spänn. Den fungerar bra tycker jag och med den har jag ibland mätt min lyssningsnivå som ofta ligger upp emot 110dB. Det kan vara skadligt mycket men det känns inte på något vis jobbigt. Men man sitter ju inte och lyssnar precis timme ut och timme in och jag känner aldrig heller av någon tinnitus. Det är faktiskt ganska behagligt att kunna blåsa på när man får lust till det.

Posted

110 dB dynamiskt på inte alltför höga frekvenser är ju inga problem, det är bara gôtt! :)

Är jag hemma själv dagtid blir det nog ibland kanske 10 dB till, dvs det dubbla.

Ville bara påpeka att 10 dB strikt sett är gånger 10. Jag upplever inte 10 dB som dubbelt, jag upplever det som mer. 5-6 dB upplever jag som dubbelt.

Posted
110 dB dynamiskt på inte alltför höga frekvenser är ju inga problem, det är bara gôtt! :)

Ville bara påpeka att 10 dB strikt sett är gånger 10. Jag upplever inte 10 dB som dubbelt, jag upplever det som mer. 5-6 dB upplever jag som dubbelt.

Mycket möjligt att du har rätt. Det är ju lite snårigt även när man läser förklaringen.

//Richard

Posted

ISY i Linköping om psykoakustik och ljudkodning

Det är ju också beroende på frekvens hur man upplever en viss ljudnivå. Enligt hörseldiagrammet är vi lite känsligare för en höjning av basen vid ljudtryck under 90dB. I basen är skalan mellan 65 till 95dB när man vid 1kHz måste ha från 0 till 90dB för att uppleva samma höjning. Går man över 90dB krävs det större ljudtrycksökning i basen än vid 1kHz för att uppleva samma höjning. Jag skulle tro att det här har ett finger med i spelet om att en viss låt låter bäst vid en viss volym. Det är just vid den volymen som frekvensgången är optimal för låten ifråga.

Posted
Mään lååter det bra?

:D

Det handlar kanske inte bara handlar om huruvida högtalaren och resten av anläggningan klarar av att återge högt ljud utan att låta illa?

För egen del, så handlar det inte minst om att se till så jag inte distar själv!

:)

Mina hörsel distar vid höga ljudtryck, och då hjälper det föga att anläggningen återger rent.

Posted
Mina hörsel distar vid höga ljudtryck, och då hjälper det föga att anläggningen återger rent.

Det kan bero på två saker. Ett: att högtalarna inte förmår att återge en kraftfull bas. Två: att lyssnaren överhuvudtaget har svårt för höga ljudnivåer. Det betyder också då att man har svårt att njuta på en live konsert med rockmusik.

Posted
Det kan bero på två saker. Ett: att högtalarna inte förmår att återge en kraftfull bas. Två: att lyssnaren överhuvudtaget har svårt för höga ljudnivåer. Det betyder också då att man har svårt att njuta på en live konsert med rockmusik.

Tidigare kunde jag inte ha på så hög volym i bilen innan höger öra började skrapa. Hemma inbillar jag mig att jag kan ha på högre ...

Kanske blir det högre ljudtryck vid någon kritisk frekvens i bilen?

Posted

Jag har svårt att njuta av en rockkonsert.

Men det utesluter naturligtvis inte att det ligger en del i det andra du nämner.

Posted

Då tillhör jag 2:an,måste nog ha besökt baren innan om jag skall kunna slappna av ordentligt på en Live konsert :o om det är väldigt högt vill säga,för mig är det viktigare att omgivningen är tyst än att spela högt :)