Jump to content

Lyssningsrum

Mctwins

Recommended Posts

Härlig anläggning!

Jag kör oxå med DBX 223 till min MC275a! Jag kunde heller inte upptäcka några ljudförsämringar när jag provade fram o tillbaka.

Det man ofta glömmer är att det inte alltid sitter så "fina/dyra" komponenter i delningsfiltret i de högtalare man har.

En annan orsak är att om man delar aktivt och behåller det passiva filtret i högtalaren så använder man bara det aktiva filtret för att avlasta rörförstärkaren och då ställer man in det aktiva filtret ca en oktav ifrån det passiva delningen.

Det är bättre att lyssna på sin anläggning aktivt istället för passivt :D

/FZA

Du beskrev det hela helt korrekt, det viktigaste är att avlasta rörförstärkaren samt att man får bättre effekt och detta gäller alla rörisar, så är det bara. :)

I avataren kan man se samma bild. Men den bilden är mindre beskuren. Man ser även att det står två fåtöljer i rummet.

En ute till höger och en ute till vänster.

De kanske står mer i mitten normalt? Eller finns det en annan sittplats hitom fåtöljerna.

Hursomhelst så ser fåtöljerna bekväma ut. Köpta var?

• 2 weeks later...

Hej Strmbrg

Fåtöljerna är köpta hos IKEA, minns inte namnet på dessa men är ganska bekväma och lyssningshöjden är bra. Som jag nämnde innan så är rummet stort och det finns ett soffgrupp hitom fåtöljerna. Där fåtöljerna är placerade är lyssningsplatsen.

• 3 weeks later...

Hej

Här lite mätningar på Audiocircle hemsida http://www.audiocircle.com/index.php på mitt rum som jag lovade tidigare. Har gamla mätningar från winMLS och nya från ARTA. Ni får länka er vidare :)

Gå in på Gallery och sök på Mctwins så hittar ni mina mätningar.

Verkar vara komplicerat med länkar på denna forum.

Dessa är mätt från lyssningspositionen.

Tack