Guest patrikcaesar Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Hade inte sovit mer än 2-3 timmar natten till lördag och eftersom jag hade lovat Lars att att stå i showroomet på limhamn pga av barndop, så kunde jag tyvärr inte närvara med en flaska Champange uppe hos Akkelis i Göteborg. (En av mina seriösa kollerger som jag önskar all lycka, var där ingen från Euphonia där? Inga foton?) Efter att 10-15 personer varit nere och lyssnat, pratat och druckit kaffe, satte jag mig i bilen på väg ut till en verkligen unik hifikille. Det finns ett reportage hät på forumet som Calle Jr gjort, men jag vet inte vad det heter och kan pga detta inte söka upp länken, men det kanske ni kan hjälpa mig med? Jag följde efter Pär och till slut kom vi ut till hans hem utanför Malmö där det stod 3 likadana bilar, EXAKT likadana, tre st jänkare av värsta glidarformat, fast the new kind, ingen raggare här inte. De högtalare jag var på väg att lyssna på, hade jag haft en tråkig bekantskap med för länge sedan på en mässa i Göteborg. Jag brukar försöka att inte ha förutfattade meningar om vad jag ska lyssna på, men här var det svårt, riktigt svårt. Quote
eliot Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Tråden heter: Who let the dogs out ? Mvh, Eliot Quote
Guest patrikcaesar Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Tråden heter: Who let the dogs out ? Mvh, Eliot Tack, verkar bara vara du som har koll på grejorna nu när Calle är på resande fot. Var var jag? Ja det vet jag inte, men ett litet samhälle några Km utanför Malmö och trött var jag. Efter de sedvanliga glada hej och välkomna osv, så fick jag kaffe från en lustig maskin uppe i köket och slår mig så ner för att lyssna. Fräck som jag var frågade jag min värd Sven om han inte ville tvätta lite skivor åt mig, för jag hade med mig ett par som jag ville höra skillnaden på. Quote
Käera Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Akkelis nya kläder Var det den länken du ville se foto ifrån eller... Quote
Guest patrikcaesar Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Jag slog mig ner i de helt klart godkända fåtöljerna, som var av det mer rejäla slaget, inte de där man kan se lite här och var som är överkomliga, nej, detta var väl tilltaget läder, med god kvalité. Sven tvättar, jag sitter och njuter av en bas som är så djup och fast att det kittlar både här och där och Pär gömmer sig för kameran som vanligt De där fantastiskt charmiga små mini-greyhounwhippett morrade åt mig och jag njöt. Det är kul när man kan spela högt hos folk. Quote
Guest patrikcaesar Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Akkelis nya kläder Var det den länken du ville se foto ifrån eller... Nej, det var "who let the dogs out" länken, men vad bra att det kommit ut bilder på den invigning man borde varit på. Fast det verkar varit så fullt att den gode Stefan inte fått tid mer än att nicka vänligt. Var du där? Snacka om att man tappade tråden här på denna tråden för att titta till den andra tråden. Gör inte så Jag har ingen simultanförmåga. Patrik Quote
Guest patrikcaesar Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Jag har helt glömt vad jag skulle skriva om nu......nej vänta det står ju i rubriken. Alla verkar ha fått Beatles feber, det köps tvättade och remastrade och mono och stereo och de är slut och de är restade och de är numrerade. Pär ledde in mig på det här spåret egentligen och hemma hos honom och hans små JM lab berättade han om en RyssBeatlest eller var det en tulipanaros? Ryssar som tolkar Beatles, kan bli hur omänskligt som helst, men i dimman från våra lungtorpeder, så fattar jag att han har en Rysk Beatles LP och att den låter skitbra. Vi lyssnar på hans nyinköpta tvättadeochremastradeochmonoochstereoochdeärslutochdeärrestadeochdeärnumrerade och jag tycker inte att det är speciellt kul. Nej, precis svarar han, Ryssen slår den med hästlängder, fast eftersom detta handlar ju egentligen om Sven (Pär var bara ett sidospår, fast vilket tryck de har de små skitarna) så är det väl hundlängder, fast det blir väl rätt många fler? Väl hemma hos Sven dyker en annan av Svens polare Tommy upp och han älskar Beatles lika passionerat som fotboll och han och jag får oss en riktig lektion i olika versioner. Quote
Guest patrikcaesar Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Ser ni det direkt? Jag gjorde det då inte och då hade jag skivan rakt i snudan. Quote
Käera Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Att det står Rubber Soul på Ryska eller.....nej jag var inte där,tyvärr Quote
Guest patrikcaesar Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Så ser den ut på baksidan och jag har någon bild till som jag ska visa innan jag börjar berätta vad som hände. Quote
Guest patrikcaesar Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Har en närbild av labeln också. Quote
Guest patrikcaesar Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Nu har ni fått se vad jag fick se och nu ska jag snart börja berätta om hur det lät. Quote
Guest patrikcaesar Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Fast innan jag börjar berätta om hur det lät kanske någon som är kunnig berätta för oss, vad det är för pressning osv. ? Vem kan berätta något om denna märkliga skiva? Quote
musiclover Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Skivan är utgiven 1991 i Ryssland Skivan finns utgiven med röd label också Label: AnTrop Rysk Label som är uppkallad efter en legendarisk rysk underground producent Andrey Tropillo, som startade ge ut en serie med klassiska rock album i början av 90-talet. Bl a The Beatles, Rolling Stones, Led Zeppelin, Pink Floyd, The Stooges mfl. Quote
iroise Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Om där är bra ljud på lp:n så är det inte konstigt, jag har flera psych/prog-grupper från bl a polen tex SBB eller Progresive TA från Rumänien som har kanonljud, öst kunde spela in iaf i vissa fall! Vet inte hur det var med jazz/klassiskt, någon? Sven har ett härligt ljud som gjort för hans smak av rock inspelad ca 68-73 dvs alla de som kostar så förbannat mycket i rätt pressningar! Quote
Guest patrikcaesar Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Tack båda två, Iroise går händelserna i förväg. Sven hade tvättat 2 versioner av skivan ovanför som jag bara kort hann lyssna på, men som var mycket bättre än jag kunnat föreställa mig. Denna "röda" Verve lät mycket bättre än HMV som brukar låta mycket bättre än den "svarta" Verve. Allt i sin ordning. Vi satte oss ner och jag bad Tommy att få sitta i mitten för att kolla dessa två skivor (det var snabbt avklarat och Tommy hörde det från sin position också, han hade med glädje flyttat sig under förevändningen att-"jag hör ändå inte sånt här finlir som ni") Tommy är snart en omvänd audiofil Nu var det då dags för vad som fick min haka att trilla i backen. Original mono och en stereoutgåva och en ryss, snacka om att ryssen var bättre, det var solklart. Jag flyttade mig snabbt från mitten igen och sa åt Tommy att detta var något han kunde, så han skulle höra vad han tyckte. Tommy ville höra detta ett par ggr till och Sven lät honom och jag blev FAKTISKT lika förvånad varje gång, jag kunde inte vänja mig vid detta. "musiclover" kan du hitta mer om dessa skivor vore det jätteintressant, för jag fattar inte ett smack. Kan Andrey Tropillo ha fått tag i riktigt bra band? Jag ska nog inte skriva ner alla vansinniga teorier som jag kom med, nu måste det till mitt försvar sägas att jag inte sovit på ett dygn då jag utsattes för denna Gordiska knut och nu efteråt så tror jag att det måste vara fel, men det Pär och Sven visade var något de pratat om tidigare och jag blev utsatt för blindtest, så jag visste inte att det var den förbannade ryssen. Jag har på senaste tiden fått Hifiupplevelser som gjort mig mer ödmjuk, Roth förstärkaren var en av dessa. Men ryssen.........haft svårt, nej svårare att sova på senaste tiden kan jag säga. Sen att Sven fick alla Beatles för 2000:- och köpte dem på ploj, gör ju inte saken bättre. Fast jag brukar alltid kunna glädja mig med folk och detta måste vara det bästa hifikap jag varit med om, Roth kommer på 15:de plats för på 2:dra, 3dje ja ner till 14:onde platsen är det Svens ryss Beatles. GRATTIS! Quote
musiclover Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 "patrikcaesar" Här kan du läsa mer om Antrops utgivna skivor Quote
calle_jr Posted October 18, 2009 Posted October 18, 2009 alla vansinniga teorier Man misstänker ju att det är en gravad hund inblandad. Borde gå till botten med det här. Jag har sett dessa ryska vid ett par tillfällen men aldrig lyssnat på dem. hans smak av rock inspelad ca 68-73 Han är inte ensam! De bästa hamnar mellan de åren även om en och annan uppstickare från Steve Miller, Pretenders, Springsteen, Tom Waits, Lloyd Cole, Knopfler etc kommit efter. Quote
Guest patrikcaesar Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Man misstänker ju att det är en gravad hund inblandad. Borde gå till botten med det här. Jag har sett dessa ryska vid ett par tillfällen men aldrig lyssnat på dem. Han är inte ensam! De bästa hamnar mellan de åren även om en och annan uppstickare från Steve Miller, Pretenders, Springsteen, Tom Waits, Lloyd Cole, Knopfler etc kommit efter. Ja, det är märkligt och det verkar inte som någon här på forumet har någon förklaring, men en teori, en gissning borde man väl kunna få av detta forum som besitter massa kunskap. Kom igen nu blygs inte, varför tror ni att den lät så bra? Patrik Quote
Recommended Posts