Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej

ni som funderar på att skaffa en ny högtalare och har avsatt 300 kSEK till det , idag var jag nere på Audioconcept och lyssnade på en för mig ny högalare, Magico V3, och jag föll pladask för det ljudet, trots att det är en sluten låda och jag är en inbiten fan för MBL:s högtalare måste jag säga att ljudet var helt otroligt bra, luftigt och med mycket rum, snabbt, kanon, prislappen var kanske hög, nästan 300000 SEK men Gunnar sa att man skickade med cerapuc på köpet om man köpte dem så då kan man väl kalla dem ett fynd

de var kopplade till esoteric P-05, D-05 och Dartzeel NHB-18NS och NHB-18

tommy

ps gå dit och lyssna, det är gratis, sedan kan man drömma om dem, det är också gratis ds

Posted

Jag var i butiken AC förra veckan och där finns så mycket hifi så det är förbluffande iaf för en skåning! Personalen är också mycket trevlig. Bodde vid Fridhemsplan och förstod att jag befann mig endast ett par kvarter från butiken, fantastiskt var ordet. Däremot är de slöa vad gäller samlingen av lp som finns i faggorna, ville gärna slå ett öga på dem! :D

Posted
hej

ni som funderar på att skaffa en ny högtalare och har avsatt 300 kSEK till det , idag var jag nere på Audioconcept och lyssnade på en för mig ny högalare, Magico V3, och jag föll pladask för det ljudet, trots att det är en sluten låda och jag är en inbiten fan för MBL:s högtalare måste jag säga att ljudet var helt otroligt bra, luftigt och med mycket rum, snabbt, kanon, prislappen var kanske hög, nästan 300000 SEK men Gunnar sa att man skickade med cerapuc på köpet om man köpte dem så då kan man väl kalla dem ett fynd

de var kopplade till esoteric P-05, D-05 och Dartzeel NHB-18NS och NHB-18

tommy

ps gå dit och lyssna, det är gratis, sedan kan man drömma om dem, det är också gratis ds

Är själv svårt förälskad i allt Magico släpper :blush Hörde först Mini på Hifistället för ett par år sedan och där började kärleken. Hörde V3'an hos Sound by Singer i NY drivet av ett VAC rörstärkare :mm::mm: Uuhj va bra det lät. Och Dartzeel gör nog heller inte bort sej i samanhanget. :mm: För mej är Magico bland det bästa. Och att höra M5 är en våt dröm. Sen gillar jag den debatterade designen med synlig plywood :cool: Vissa gör det inte :black:

Posted

haha Sasha ??????? Vad är det för kommentar?

Jepp Magico`n är mäktig. Testade du att gå förbi baffellinjen på den ? Det är nästan otäckt !!!!!!

Dartzeel är en toppen kamrat dem magico för övrigt. Sätter du du Sashan där Ekman exploderar trummhinnan på dig :-)

/P

Posted
Jepp Magico`n är mäktig. Testade du att gå förbi baffellinjen på den ? Det är nästan otäckt !!!!!!

Naee berätta vad hände?? Magico rekommenderar ju en väldigt konstig uppställning med en extreme invinkling och att du sitter nära baffellinjen så det nästintill blir som ett par hörlurar :o Vet att jag lagt upp en bild på det förut men hittar den inte nu. Hur som helst en av många fina högtalare som finns i denna lilla ankdamm vi kallar highend. :D

Posted

Jag måste också konstarera att Magico V3 var häftiga i DartZeel kombon. När jag vara nere så var inte inspelningen av systemet helt avslutad, men vilket ljud redan "out of the box".

Jag gillar nomalt inte högupplösande system eftersom de ofta avslöjar brister i ljudkedjan, men här låg ett magiskt skimmer över musiken. DartZeelen har alldrig låtit så detaljerat luftig utan för den skull vara överbalanserad i diskanten.

Intressant högtalare som har fått toppbetyg i många hifi-magasin senast A-rated i Sterophiles recommended components oktober nummret.

Tarvar vidare bekantskap onekligen!

Calm

• 4 months later...
Posted
Jag måste också konstarera att Magico V3 var häftiga i DartZeel kombon. När jag vara nere så var inte inspelningen av systemet helt avslutad, men vilket ljud redan "out of the box".

Jag gillar nomalt inte högupplösande system eftersom de ofta avslöjar brister i ljudkedjan, men här låg ett magiskt skimmer över musiken. DartZeelen har alldrig låtit så detaljerat luftig utan för den skull vara överbalanserad i diskanten.

Calm

Härligt udda inställning att faktiskt uttrycka att du normalt inte gillar högupplösande system och varför. Uppfriskande skrivet tycker jag.

Jag spelar ju själv på darTZeel i mitt system. Precis som Ricardo Franassovici, VD för Absolute Sounds i England, gör. Han kom fram till mig och Leif på CES senast och var eld och lågor över de nya Magico-högtalarna. Vi lyssnade. Vi satt säkert i trekvart och bekantade oss med de nya femmorna. De är ju fina.

Men jag måste ändå säga att jag förstår vad Ekman menar i denna tråd. Jag respekterar absolut Magico som en kvalitetsprodukt, men för mig personligen så saknas den hjärteknipande ingrediensen som andra högtalare från t ex Utah enligt mig har. Läs HiFi Plus olika tester av darTZeel i olika sammanhang. Enligt dem är Duetterna en Match Made in Heaven med darTZeel. Enligt mig även Sasha. Och för mig betyder högupplöst att det låter mjukt och mångbottnat ända upp i översta diskanten. För mig låter Wilson så. Fylligt, mjukt och härligt.

Och - återigen - för mig - blir då Magico lite för skarpskuret och nyktert. Men jag förstår att andra lyssnare har andra preferenser! Så är vi skapta, för sjutton.

Jag VET att det blir lite larvigt att tala i egen sak på det här viset. Du som väljer att stryka detta inlägg som reklam är självklart fri att göra det. Det förstår jag helt.

Vänliga och entusiastiska hälsningar från Ludwig på Audionord.

Posted
Jag VET att det blir lite larvigt att tala i egen sak på det här viset. Du som väljer att stryka detta inlägg som reklam är självklart fri att göra det. Det förstår jag helt.

:D För balansen kan jag då nämna att jag skulle kunna använda samma argument för min kombination av Temptation och VTL. Timbres argumentering är nog likartad för kombinationen Sonus Faber/Accuphase. Sedan har vi MBL-fantasterna och Avalon-fansen ...

Att påstå motsatsen för våra system är ju nästan som att idotförklara oss själva och vem vill det. ;) "A match made in heaven" behöver man inte vara journalist för att konstatera. Det är ju bara en person som tyckt något och satt det på pränt så vad betyder det. "Det stod i tidningen..." är ett väl använt slagträ i marknadsföring, men säger det så mycket egentligen?

Nää det säger bara att en person tycker något och denne jobbar på en tidning ... :)

Posted

Jag har sedan mitt tidigare inlägg skrevs lyssnat ett antal gånger på Magico. Men kanske inte tyckt att andra förstärkarkombinationer givit mig lika starka upplevelser som combon Dart Zeel. Det var för mig en kombination av upplösning kraft och renhet i ljudet som var enastående.

När jag pratar om min möjliga allergi mot högupplösande system så handlar det om i och för sig kompetenta system och högtalarkombinationer som har ett uns av distortion i sig och som gör anrättningen för mig helt oätbar. Finns många exempel på detta och där andra haft annan uppfattning. Jag behöver inte en överbetonad diskant och microdetaljer för att förstå att det handlar om high-end. Jag inriktar mig på min musikaliska upplevelse och struntar i resten.

Men stämmer allt så att balansen, musikaliteten och dynamiken finns där, då är man och knackar på himmelens portar.

Men tillfällena är få och då måste allt vara perfekt!

Calm

Posted
Jag inriktar mig på min musikaliska upplevelse och struntar i resten.

Calm

Dette synes jeg er en viktig, og riktig, tilnærming :D :D ....

mvh

Posted
"A match made in heaven" behöver man inte vara journalist för att konstatera. Det är ju bara en person som tyckt något och satt det på pränt så vad betyder det. "Det stod i tidningen..." är ett väl använt slagträ i marknadsföring, men säger det så mycket egentligen?

Nää det säger bara att en person tycker något och denne jobbar på en tidning ... :)

Underbart summerat, gode Bebop. Det säger bara att en person tycker något.

Och att denne jobbar på en tidning.

Många års exponering inför Hiffi-journalister har fått mig att slutligen förstå att de faktiskt är vanliga bonnläppar de också. Precis som vi. Och de har betalt för att tala om ifall de gillade leverpastejmackan eller kaviarmackan bäst. Så att säga.

:) En Hiffi-journalists beskrivning av en leverpastejmacka:

"Det första som slår en är vilken fasthet och säkerhet själva brödet har. Förmedlingen av brödsmak är direkt och invaggar en i en omedelbar trygghet om att det här handlar om hantverk på hög nivå. Ingen plastig bakmaskin på extrapris här inte. Smaken är gräddig och har en välbalanserad syrlighet och en lite fördröjd fint utportionerad beska som mynnar ut i en snabbt förgänglig känsla av sötma om man andas ut på rätt sätt efter några handfasta och genomtänkta bearbetningar med kindtänderna. Här är det viktigt att hålla skärpan och inte förfalla till att ta en klunk kaffe eller liknande. När man summerat intrycken av studs, luftighet, kärna och ytstruktur till ett tydligt meddelande, kan man unna sig att gå över till själva pålägget. Det är lätt att konstatera att utan fundamentet i det i flera omgångar jästa och därtill perfekt gräddade brödet, står sig själva leverpastejen ganska slätt. Min förra leverpastej var ganska lös i konsistensen, men ändå väldigt prisvärd. Jag levde länge i tron att leverpastej inte behövde vara godare än så. Visst hade jag hört talas om variationer på temat - avantgardistiska kreationer med inbyggd gurka, och även massproducerade så kallade hemlagade varianter med avsiktligt bränd kant - allt för att anropa och bejaka våra folkloristiska förfädersimpulser och få oss att vilja ta en tugga till, och en tugga till. Men den fällan hade jag inte tänkt falla i. Förrän nu. För här har vi att göra med en pastej som får tänderna att stanna till på allvar, ska jag säga. Smaken blomstrar ut i en myriad av förmaks-paletter, och hur du än kämpar emot så flyger tankarna iväg i cirkulerande sensationer och du drömmer dig bort till en värld där alla ler mot dig och vill servera dig ytterligare en leverpastejsmörgås bara du skänker dem en enkel blick. Ståpäls är bara förnamnet!

Hur utvecklar man då denna kreation? Ja, det är upp till dig. Man kan ju garnera med t ex saltgurka eller ättiksgurka, eller kanske ett par nyöppnade Marianne-karameller till och med. Mitt råd blir helt enkelt - pröva själv!

Betyg: Fjorton äggkoppar. Näst näst högsta betyget hittills.

Red. anm: Njaa, mackan verkar ju god i och för sig, men jag tycker nog att priset var lite väl högt!

Vad kostade den förresten?"

Så ser jag på det hela.

Vänliga hälsningar

Ludwig

Posted

Största sanningen hittills. :D:D En sann one-liner!

Det finns tre vägar till det perfekta ljudet: Lyssna, Lyssna och Lyssna. Själv alltså.......

Posted
Största sanningen hittills. :D:D En sann one-liner!

Det finns tre vägar till det perfekta ljudet: Lyssna, Lyssna och Lyssna. Själv alltså.......

You said it! SJÄLV alltså.

Om vi frågar oss själva vad vi tycker om produkt X i sammanhang Y när vi håller på och grejar, så får vi det intressantaste svaret.

Vi litar ju på oss själva i nästan alla andra sammanhang. (Ja ni vet, kläder, mat o dryck, snyggingar etc.)

Sen kommer ju förstås parametrarna Titta, Klämma och Känna, och Prata med plånboken in. Men det är ju inbyggt, på något sätt.