Jump to content

Recommended Posts

Posted

All teknik har någon gång varit ny under solen och Compact Disc som försäljningsvara kunde första gången avlyssnas år 1982. Här i Sverige fick vi dock nöja oss med att läsa om silverskivor i tidningarna trots att den kommersiella debuten utgjordes av svensk musik men ingenting går ju upp mot att vänta... :) Japan var kanske testmarknad :?: och första tillfället att hålla i en CD kom för min del när höstlöven börjat falla år 1983. Skivan var en av flera digitalkonverterade produktioner med J.J. Cale och det fanns inte så många konkurrerande frestelser i butikernas CD-hyllor vid den här tiden.

En spännande musikresa med många godbitar på vägen men subjektiv Cale-klimax skulle låta vänta på sig ända till 1993 då J.J. Cale släppte albumet Number 10 och numret Artificial Paradise intog lyssningsrummet. Fortfarande en favorit med en titel som på sätt och vis passar in på vår hobby i sina bästa stunder... :)

cale001.JPG

När nittiotalet tog över hade den high end-inriktade delen av hifiindustrin för länge sedan ringat in försäljningspotentialen i det digitala formatet och det fanns tidigt separata avläsare/konvertrar på marknaden.

Här kommer en godbit från år 1990... ;)

sbp003.JPG

Posted
Ser lite ut som en Krell?

Power off eller svartvit bild :?::) men en Krell är precis vad det är. Dioderna lyser normalt grönt och Krell SBP-32X kom som sagt i början på nittiotalet. Vill minnas att den ofta testades tillsammans med transporten MD2 och naturligtvis stod det minst ett KSA-250 i slutet av elektronikkedjan... :)

sbp016.JPG

Posted

Det hade nog nästan varit svårare om man hade fått se färgen på dioderna ;)

Krell hade ju tidigare ett separat företag "krell digital" som hade hand om just den digitala biten.

Posted
Det hade nog nästan varit svårare om man hade fått se färgen på dioderna ;)

Krell hade ju tidigare ett separat företag "krell digital" som hade hand om just den digitala biten.

Ja, från Reference 64 och framåt har det väl mest lyst blått... :D Har även haft möjlighet att lyssna en hel del på Reference 64 och Krell måste ha satsat rejält på digitala signalkällor vid denna tid. Manualen är signerad Krell Digital Inc.

32X står givetvis för 32 Times Oversampling och de tre skilda samplingsfrekvenserna möjliggjorde uppkoppling av digitalradio och DAT-bandspelare förutom CD-spelaren. Här är det en Sony som står för transporten... :) Två S/PDIF-ingångar på baksidan av SBP-32X, en coax och en optisk.

sbp011.JPG

Posted

J.J. Cale i all ära men här fanns andra skivor som var obligatoriska denna afton... :) Dacens ägare, A/Wing, har hyllorna fyllda av bra musik och här fanns även No Regrets med Randy Crawford/Joe Sample plus en hel del annat som nu måste beställas från Amazon.com... :angry: :mm::D

sbp004.JPG

Posted

Härligt Timbre! På något sätt gå rman igång på lite äldre godbitar....och man funderar ibland på varför det kommit nya modeller! ;) Hade själv ett försteg som var väldigt snarlik denna dac...det var också kalas!

\\K-man

Posted
Härligt Timbre! På något sätt gå rman igång på lite äldre godbitar....och man funderar ibland på varför det kommit nya modeller! ;) Hade själv ett försteg som var väldigt snarlik denna dac...det var också kalas!

\\K-man

Även CD-spelaren passar ju in i nostalgitemat och för egen del känns det som att vintageintresset växer allteftersom åren sätter sig i de egna benen... :D Kunde inte låta bli ett ljusalternativ... :)

sbp010.JPG

Posted

Avrundar med en bild som visar digitalracket plus kvällens inblandade högtalare, Peak Consult Empress.

Ett stort tack till A/Wing. för lördagens lyssningssession.

sbp022.JPG

Posted

Nu ser man varför det kallas släde,på dagen modeller är det ju bara en liten pulka :D

Men min gamla HK7600II släde är faktiskt tystare än mina nyare på CD o DVD :)

Posted
Men min gamla HK7600II släde är faktiskt tystare än mina nyare på CD o DVD :)

Det har jag också exempel på och känslan av exklusiv perfektionism är inte på något sätt kopplad till prislapp.

Det kan även gälla digital source history hos en och samma tillverkare.

cale002.JPG

Posted
Även CD-spelaren passar ju in i nostalgitemat och för egen del känns det som att vintageintresset växer allteftersom åren sätter sig i de egna benen... :D

Ajaj...hur skall det då bli när mina ben får många år....när det redan nu finns ett så pass stort nostalgiintresse... :o:D

Förstår att ni haft en skön kväll!

\\K-man