Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dämpkuddar.

Snabbt och enkelt svar, va? :)

PS Bäst är kanske att höra med högtalarkonstruktören, det kan vara lite olika bud.

Posted
Dämpkuddar.

Snabbt och enkelt svar, va? :)

Är beredd att hålla med. Förutsättningen hos mig är fiskbensparkett som underlag. Kuddar gör susen.

Posted

Det finns inga enkla svar!

Det hänger på sammanhanget, att hävda något annat naivt!

En fundering; var på skalan placerar man in ett interface som Finite Elements Cerabase? .. Några av de mest välljudande högtalaruppställningar jag hört har vart med just dessa!

Jag skulle vilja säga, utgå från vad högtalartillverkaren rekomenderar och pröva dig sedan fram!

/ptr

Posted

Man kan försöka få en känsla för problemet genom att välja material man har hemma, gummimattor, cellplast, klinkers, klinkers med tunn gummitejp mot golvet, filtkuddar, träfiberplatta, plywood etc. Det kostar så lite att prova och lite kul är det ju samtidigt.

Har man en kompis som har dyra dämppuckar eller liknande så kan man ju alltid fråga att få låna dem en stund.

Om man dessutom har mätinstrument för vibrationsmätningar i golv kan man följa vad som händer rent mekaniskt.

Posted

"Hm", kanske man också kan svara.

Vad jag menar med "Hm" är väl ungefär: "Vad lägger du i betydelsen "Funkar bäst"?

Syftar du på resonansdämpande egenskaper eller syftar du på vad som låter bäst?

Syftar du på det förra, så funkar kuddar bäst.

Syftar du på det senare, så beror det till stor del på om du tilltalas bättre av ljudet från högtalare på kuddar eller högtalare på spikfötter.

Kuddarna omvandlar vibrationer till värme.

I praktiken medför det att kuddarna inte förmedlar energi ner i golvet i samma omfattning som spikar eller andra stumma mellanlägg gör.

Posted

Spikar hos mig, 14 mm parkett har jag på golvet och på mina högtalare går det välja om man vill ha foten med en orginal gummiring eller spik och då låter det klart bättre med spikarna på mitt underlag! :)

Min upplevelse är att det blir lite fastare bas och bättre ljudbild med spikar än när högtalaren står och "gungar" på gummikuddar men mitt enda råd är att du måste prova på ditt golv och höra vad du upplever som bäst och då måste man ju inte köpa nått från rymdindustrin i guldförpackning utan prova med nått du har hemma typ liggunderlag eller nått från tjejens sminklåda :D och spikar brukar väl följa med högtalare idag!? så kan du få en uppfattning vad som funkar hos dig innan du beställer guldförpackningen med innehåll av exotiskt matrial! lycka till!

Posted
I praktiken medför det att kuddarna inte förmedlar energi ner i golvet i samma omfattning som spikar eller andra stumma mellanlägg gör.

Och då har det betydelse vilken typ av golv man har. Golv på reglar kommer lätt i sväng. Kuddar är ett bra motmedel. Ett flytande golv på t ex parkett på betong svänger mindre men det beror lite på hur tungt det är möblerat, dvs hur bra möblerna trycker ner golvet. Här ger kuddarna mindre effekt. En tredje metod är att golvet är hellimmat mot ett betonggolv. Här hjälper knappast några kuddar. Ett sådant golv är näst intill resonansdött.

Jag har upplevt enorma skillnader med kuddar på reglat golv. Idag har jag flytande trägolv på betongplatta. Jag har funnit att spikar på ett stumt underlag är det som funkar bäst hemma. Alltså spikar som står på Q-Acoustic klossar. Dessa har ett material som är hårdare än sten.

Posted
Vad funkar bäst spikes eller dämpkuddar under högtalarna ?

När jag hade Snell-högtalare funkade dom bäst med rejält med häftlera mot betongsten (ca 20kg) på möbeltassar på reglad parkett. Blev mycket bättre stadga i basen utan att den blev tunn - vilket blev fallet med spikes mot betongen.

Håller helt med att det bara är att prova sig fram.

Toobs

Posted
Syftar du på resonansdämpande egenskaper eller syftar du på vad som låter bäst?

Syftar du på det förra, så funkar kuddar bäst.

Syftar du på det senare, så beror det till stor del på om du tilltalas bättre av ljudet från högtalare på kuddar eller högtalare på spikfötter.

Kuddarna omvandlar vibrationer till värme.

Mye min erfaring også, har opplevd flere ganger at samme anleggning (demping/spikes) ikke funker i ny leilighet etter flytt, det er veldig mye rom avhengig og hva man foredrar, hva som er "best".

mvh

Posted
jag var och köpte ett par dämpfötter till mina sa ranger men det gungar ju så man tror att det ska välta. men det beror väl på att den är hög o smal.

Jag har småbarn också så det är ju inte direkt nån bra ide om det gungar hos mig, på mina förra högtalare så kunde man välja om man ville ha i tre eller fyra spikar men jag upplevde aldrig nån ljudskillnad på det däremot blev det ju naturligtvis vingligt med en bara en spik där bak!

Vad jag menade egentligen var att man kan ju få hjälp med att välta en högtalare även om jag har lyckats själv!

Posted

Det skall gunga!

Detta är naturligtvis ett problem, om högtalaren utsätts för tex okontrollerade småbarn eller husdjur.

Hade högtalaren hängt i fjädrande trådar i taket, så skulle det vara ännu gynnsammare rent mekaniskt än mjukfötter.

Många menar att en högtalarlåda i trådar eller på mjuka fötter lättare sätts i rörelse av baskonens rörelser, än om den stod på stumma spikar.

Det är bara att putta på lådan, så ser man att den tanken är fel!

Resonansfrekvensen vid låd-putten är på få Hz. Alltså kan inte konens betydligt högre frekvenser rubba lådan. (Dessutom är lådans massa enormt mycket högre än konens.)

Till och med partialresonanser i kabinettet minskar med mjuk koppling. Detta pga att energin omvandlas från vibrationer till värme i fjädern.

Men! Och detta vill jag betona:

Ljudkaraktären påverkas av valet av mellanlägg (hårt eller mjukt). Vissa personer tilltalas mer av den ena karaktären, andra tilltalas mer av den andra karaktären.

Det som är "rätt" borde rimligen i första hand vara en fråga om vad man tilltalas mest av.

Jag menar: Tycker man inte om ljudet med mjukfötter, så hjälper det väl föga att mjukfotsuppställningen är mer rätt avseende mekanisk stabilitet?

:)

Posted
Jag har haft störst framgång med plattor gjorda av plywood. Kan tänka mej att Base plattformar skulle funka ännu bättre men dessa är ju en bristvara nu för tiden. Och jag har ett riktigt gungande golv :)

Jag lade en träskiva ovanpå min stereobänk i tron att det skulle bli lite stadigare - man ack så illa det lät. IKEA original låter faktiskt rätt bra ...

Jag tror också att Strmbrg har en poäng att en högtalare på mjuka kuddar gärna får svaja lite. Dock får man oundvikligen en interferens mellan svajet och konens rörelser. Antar man att blandningen är som en multiplikator lär man få additionen av frekvenserna och differensen av frekvenserna. Vi kan anta konfrekvensen 100Hz och högtalarsvaj på 1Hz. Då får man komponenter vid 99Hz, 100Hz och 101Hz. Det är kanske inget jätteproblem ... men alldeles optimalt är det inte. Dock är det bättre än att få en massa reflektioner via golvet tillbaka in i högtalaren vid högre frekvenser. Då blir blandningsprodukterna jobbigare.

Posted

Jag lade en träskiva ovanpå min stereobänk i tron att det skulle bli lite stadigare - man ack så illa det lät. IKEA original låter faktiskt rätt bra ...

Jag tror också att Strmbrg har en poäng att en högtalare på mjuka kuddar gärna får svaja lite. Dock får man oundvikligen en interferens mellan svajet och konens rörelser. Antar man att blandningen är som en multiplikator lär man få additionen av frekvenserna och differensen av frekvenserna. Vi kan anta konfrekvensen 100Hz och högtalarsvaj på 1Hz. Då får man komponenter vid 99Hz, 100Hz och 101Hz. Det är kanske inget jätteproblem ... men alldeles optimalt är det inte. Dock är det bättre än att få en massa reflektioner via golvet tillbaka in i högtalaren vid högre frekvenser. Då blir blandningsprodukterna jobbigare.

Jag är osäker på hur du menar med interferens. Det mycket lågfrekventa svaj som skapas av att du puttar till högtalaren, kan ikke skapas av att konen rör sej. Konens ringa massa kan aldrig åstadkomma så mycket energi att hela den tunga lådan sätts i pendelrörelse.

Konen eller egentligen luftrörelserna i lådan kan orsaka partialresonanser i lådans hölje, däremot.

Med reservation för att jag har fel.

Posted

Jag är osäker på hur du menar med interferens. Det mycket lågfrekventa svaj som skapas av att du puttar till högtalaren, kan ikke skapas av att konen rör sej. Konens ringa massa kan aldrig åstadkomma så mycket energi att hela den tunga lådan sätts i pendelrörelse.

Konen eller egentligen luftrörelserna i lådan kan orsaka partialresonanser i lådans hölje, däremot.

Med reservation för att jag har fel.