Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag undrar lite om de reissues på vinyl avseende Sonny Rollins plattor.

Vilka är bra?

Bengans i Göteborg har Way out west LP:n som jag skulle vilja köpa, men på baksidan står det att den är remastrad 1988!

Känns inte som att den pressen är något att betala för - eller vad säger jazzexpertisen :D

Dessutom hade de plattan på CD med alternate takes direkt efter ordinarie upptagning - inte så roligt att höra samma låt 2 ggr i rad..........

Tacksam för svar, tips och synpunkter :)

Posted

Way out West släpptes på vinyl av Analogue Productions och det är en av de bästa återutgivningarna som gjorts. :mm:

aplp008.jpg

- Den vanliga återutgåvan i serien OJC (Original Jazz Classics) är som alla i den serien digitaliserad om jag får tro rykten och de är väl värda ett köp men de når inte på långa vägar upp mot återutgåvor från Analogue Productions. ;)

Huruvida remastringen från 1988 är något att ha vet jag ej - man måste då undersöka vem som stod för remastringen....

PS. Analogue Productions utgåvan är egentligen slutsåld men finns ibland att hitta på eBay till ett bra pris - se här

Posted
- Den vanliga återutgåvan i serien OJC (Original Jazz Classics) är som alla i den serien digitaliserad om jag får tro rykten och de är väl värda ett köp men de når inte på långa vägar upp mot återutgåvor från Analogue Productions. ;)

Även den billiga vinylen är mycket köpvärd. De låter utmärkt bra. Framför allt gentemot CD-utgåvorna. Håller med Eliot att Analogue Productions utgåva är fantastiskt. Om den får 10p så tror jag OJC hamnar på drygt 8 och CD'n på 5.

Man skall också komma ihåg att ursprungsinspelningen är mycket bra vilket naturligtvis underlättat för Analogue Production.

Jag kan också rekommendera Sonny's andra platta på Contemporary - "Contemporary Leaders"

Posted

Tack för svaren! Man har ju tyvärr gått på ett antal nitar då det gäller återutgivningar, skönt att kunna undvika det!

Då blir det till att besöka skivaffären imorgon då :D

Posted

Så där ja. Nu lyssnar jag på Solitude från Way out west på vinyl.

Den låter riktigt j-a bra :mm:

Ingen special press utan en reissue gjord 1988 av Phil De Lancie. US press

Posted
Så där ja. Nu lyssnar jag på Solitude från Way out west på vinyl.

Den låter riktigt j-a bra :mm:

Du kan alltid lita på Euphonias experter :cool:

Posted

Känns skönt att veta när man är ute på lite okänd mark!

Vilka andra Rollins plattor skall man skaffa förutom Saxophone Colossus som jag redan har?

Är dessa reissues lika bra ljudmässigt?

Saint Joseph 2006 är oxå rätt bra :)

Posted

Hej,

Har den här japanska cd-utgåvan:

f66782da3pb.jpg

Utgiven av JVC. de använder något som de kallar 20 Bit K2 Super Coding

Får man tag i den här utgåvan så är nog Cd-ljudet närmare 8 än 5. :)

Dessutom får man alternativa tagningar på tre av låtarna.

Läs mer på:

All About Jazz

Posted

En fantastisk lp som jag har på en återutgivning som låter mycket bra och jag har också ännu en Way out of west-lp med de låtar som inte kom med på orginalet. Mina pressningar är inte på något sätt speciella men låter mycket bra ändå. Det är kul för jag har ingen större lust att behöva köpa allt jag gillar i specialpressningar.

Posted

Det finns många utgåvor av "Way Out West" och den första stereoutgåvan (1958) var på Stereo Records och hade titeln

"Way Out West In Stereo" ;)

12stereoLP008_1.jpg

En fantastisk lp som jag har på en återutgivning som låter mycket bra och jag har också ännu en Way out of west-lp med de låtar som inte kom med på orginalet. Mina pressningar är inte på något sätt speciella men låter mycket bra ändå. Det är kul för jag har ingen större lust att behöva köpa allt jag gillar i specialpressningar.

Håller med om att man inte behöver köpa allt på dyra specialpressningar - men just "Way Out West" är en av mina favoriter och när man lyssnar på en bra utgåva så undrar man vad som skett med utvecklingen de sista 50 åren :o

Jag har den i flera stereoutgåvor: original tidigt 60-tal (matris D2), vanlig AP utgåva och AP utgåva på 45rpm :app:

Jazztimes jämförde för några år sedan XRCD från JVC med SACD:

Another great opportunity to compare a JVC XRCD pressing to an SACD is Sonny Rollins' Way Out West. It was made in the middle of the night on March 7, 1957, in the shipping room of a small Los Angeles record company, with an underpaid engineer recording a trio playing cowboy songs on a first-generation stereo Ampex tape deck through a homemade mixing console. It seems an unlikely setting for one of the greatest jazz recordings of all time, musically and sonically. But the players were Sonny Rollins and Ray Brown and Shelly Manne, and the engineer was the intuitive genius Roy DuNann. He could mix live-to-two-track on the fly, using state-of-the-art AKG and Telefunken tube microphones, manipulating the variable attenuators of his simple board in an archetypal application of the straight-wire-with-gain ideal.

Way Out West, originally released on Lester Koenig's Contemporary label, is another album that has been reissued many times over the years in every format, and the best sounding version until now has been the JVC XRCD. The XRCD pressing is so good, with Shelly Manne's cymbals shimmering in free air and Rollins' embouchure both fiercely articulate and finely nuanced, that for SACD to improve upon it is conclusive proof of its importance. The attacks of Rollins' expletives are more explosive in SACD; we are more aware of Rollins' movements as he swings his horn in front of the microphone; a last thin veil falls away.

Posted
Vilka andra Rollins plattor skall man skaffa förutom Saxophone Colossus som jag redan har?

Är dessa reissues lika bra ljudmässigt?

Saint Joseph 2006 är oxå rätt bra :)

Saint Joseph 2006? Är det vinprovning på gång ... :)

Här kommer några Rollins tips baserat på att Du gillar "Saxophone Colossus" och "Way Out West". Det är förmodligen hans 2 bästa plattor, men det finns några till som ligger ganska nära. Om du gillar dom båda är jag ganska övertygad om att dessa också är intressanta:

"Sound Of Sonny" inspelad 1957 på Riverside, är i kvartett-format med bl a pianisten Sonny Clark. Rollins är känd för att ta upp till synes enkla melodier och göra stor konst av dom. Samma här. Nästan naiva trudelutter som "Toot, Toot, Tootsi" blandas med humor och spännande improvisationer. Balladspelet är mästerligt. Mycket bra platta. Mitt ex är en Japanutgåva från 1976.

SoundofSonny.jpg

1957 spelades hans Blue Note debut in också. Plattan heter kort och gott "Sonny Rollins" (BST-81542/BLP 1542) Det här också fantastisk musik med Sonny Rollins, men här är det mer i normalt Blue Note sound som påminner om t ex Dexter Gordon. Tempot är medium men Sonny Rollins ton känns lätt igen. Ljudet är också mycket bra. Trumpetaren Donald Byrd sätter lite färg till anrättningen också. I mitt tycke hans bästa platta på Blue Note. Min pressning är från 70-talet i stereo enligt uppgift, men det låter faktiskt mer mono än stereo.

BlueNotevol1.jpg

Rollins gjorde 2 plattor på Contemporary. "Way Out West" och "The Contemporary Leaders" inspelad 1958 med bl a mästaren Hampton Hawes,p och Barney Kessel,g. Förförande ballader och upphottade trudelutter. Hampton Hawes med sitt stackatospel och korta ton och nästan omöjliga spel höjer plattan. Jag har en pressning från 70-talet.

Contleaders.jpg

Ett måste menar jag att "The Bridge" är också inspelad 1962 på RCA-Victor. Rollins i storform men fråga är om inte Jim Hall är den viktigaste ingrediensen på denna plattan. Hans lågmälda men oerhört intrikata ackordspel fyller ut på ett sätt som förmodligen aldrig överträffats förr eller senare. Här saknas inget piano. Jag kan sitta och lyssna bara på Jim Hall och få full behållning enbart av hans ackordspel. Mitt ex är en Classic 200g pressning.

TheBridge.jpg

I den mån Eliot har dessa plattor så kan han uttala sig bättre än jag om ljudet mellan olika utgåvor. För mig är alltid musiken viktigast och jag vill ha felfria plattor. De jag har är nyinköpta hela högen och jag tycker dom låter fantastiskt bra samtliga.

Posted

Tack för alla tips och råd!

Contemporary leaders fanns även den på nypress. Kanske blir ytterligare ett inköp :)

Vinprovning? Nja, jag har druckit den förut och återköp gör jag bara på det jag tycker är bra :mm:

Ett riktigt bra glas rött i soffan framför stereon är mycket avkopplande!

Posted

Om Du vill hänga med på ytterligare en resa med Sonny Rollins står de följande på tur när vi talar 50-tal.

"Plus 4" på Prestige från 1956 tillhör också de klassiska plattorna med Rollins och jazzen i stort. Det är dock lite annat stuk än på de jag redan nämnt. Här pratar vi om 1956 och Rollins har inte blommat ut riktigt ännu. Musiken är dock klassisk av andra skäl. Det ena är Max Roach som spelade trummor som ingen annan gjorde vid denna tid och den andra anledningen är trumpetaren Clifford Brown som dog i en trafikolycka 3 månader efter denna inspelning endast 26 år gammal. Trots sin ungdom satte han oerhörda spår och "Clifford Brown-skolan" är fortfarande ett begrepp. Roy Hargroove och Freddie Hubbard tillhör denna, t ex. Jag har två ex av den i lite olika skepnader där den första är en OJC-utgåva i mono och låter betydligt bättre än den andra som är i konst-stereo.

Plus4.jpg

3giants.jpg

"Freedom Suite" på Riverside från 1958 är i trioformat med Max Roach på trummor och Oscar Pettiford på bas (en annan jazzgigant). Första sidan upptas av sviten som är lite mer abstrakt än Rollins spel på "Way Out West". Dock inte svårt på något sätt. Max Roach har också en hel del utrymme här. Andra sidan är mer traditionell med bl a "Till There Was You" som Rollins spelar gudomligt på (ballad). Jag håller detta album som ett av Rollins bästa, men är lite annorlunda än dom jag tipsat ovan. Mitt ex är från Japan 1974 där den återutgavs på märket Milestones (som vid den tiden ingick i Fantasy-gruppen, liksom Riverside)

FreedomS.jpg

Ett par Blue Notare till som är bra men inte riktigt i samma klass som hans första. Hans "Volume 2", inspelad 1957 låter mer som en Art Blakey platta med gästspel av Sonny Rollins. Inget ont i det men det blir lite mindre Rollins av det hela. Mitt ex är från 70-talet.

BlueNotevol2.jpg

"Newk's Time" från 1958 är en kvartett som också går lite i de vanliga Blue Note-spåren. Det innebär att den är bra men saknar lite av Rollins bästa stunder. Fortfarande köpvärd, dock. Jag har ett franskt ex från 1982 som är lite vass och oren i övre registren. De andra pressningarna har högre kvalitet. Det stör mig dock inte nämnvärt. Så länge det inte sprakar och knäpper är det OK.

NewksTime.jpg

Jag har ytterligare drygt 40 album med Sonny Rollins, bl a på Impulse, någon till på Blue Note, Prestige och framför allt Milestone. Jag menar att ingen av de andra har överträffat ovanstående plattor. Men det finns en del från 80-talet och framåt som också är bra. För att inte tala om de plattor han gjorde med Miles Davis.

Sonny Rollins, Dexter Gordon, John Coltrane, Stan Getz, Ben Webster, Coleman Hawkins, Wayne Shorter och Lester Young menar jag tillhör jazzens elitserie för tenorister.

Posted

Signerade plattor :mm: Jag har 16 lp med Rollins, en som jag tycker är utmärkt är: Sonny Rollins & co The Standard RCA LSP-3355 1965, Bebop kanske redan har rekommenderat isf har jag missat det. Bra är den iaf! Signerat :mm::o