Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hela denna lyssningsomgång smygstartade egentligen med STAX och PowerIsolator XL. Det lättaste sättet att koppla in en Transparentlåda utan att riva alltför mycket i kabelhärvan. Premiärupplevelsen från denna uppkoppling gjorde dock att motivationen rivstartade och det hela kom igång.

Redan på låg volym kunde jag märka en ökad kontrast (vilket jag personligen tolkar som ökad dynamik), en åtföljande högupplöst presentation av mikrodetaljer och samma ohöljda lugn som via BAT-slutstegen. Skillnaden är bara den att här blir allt så mycket tydligare och lättare att identifiera. Musikinformationen stiger ur lugnet och inte tvärtom, d.v.s. att lugnet kläms in mellan detaljerna.

I omgång två var jag uppmärksam på volymen och här var det lätt att få till ett halvblindtest bara genom att ta av läsglasögonen... :) Med den diskreta volymgraderingen på STAX-drivern behöver jag normalt glasögon för att ha kontroll. Alltså var det endast öronen som avgjorde amplitudvalet för det magiska läge där kraft, ljudtryck och kontroll förenas med oansträngdhet, luftighet och mikrodefinition. Varje gång brillorna åkte på visade det sig att volymkontrollen stod betydligt högre än vad den någonsin gjort tidigare på repektive musikval. Från 4-5 till 6-7 på en tiogradig skala. Den personliga preferensen ligger alltså på högre volym om det finns en PowerIsolator XL på vägen från vägguttaget. Högt och rent skulle man kunna säga. Rör och PowerIsolators har hittills varit en positiv erfarenhet. Hur blir det då med japansk transistorelektronik... :?:

Mellan STAX SRM-007t och PIXL ligger en Transparent PowerLink XL15 vilket förmodligen också är i linje med handboken. Shaktiapplikationen står det inget om... ;)

PowerIsolator46.JPG

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Lugn och ro samt gott om tid är A och O vid tester av denna kaliber! Och vilka tester det blir!!! Härligt Timbre!

...och jag kan bara instämma i de "reflektioner" Timbre gjort angående Isolatorns påverkan på hans system. I mina öron gjorde de i denna setup musiklyssningen ännu mer njutbar och upplevelsefull.

\\K-man

Posted

Det kändes som att vi fick samma intryck utan att egentligen prata så mycket om det. Den sista fasen blir egentligen den mest intressanta. Vad händer när man går tillbaka till vardagen? Det brukar vara väldigt avslöjande och det har blivit mycket musik de senaste kvällarna.

Posted

Ja, återgången brukar säga en del.....man märker inte alltid så mycket vid uppspecning, men vid nedspecning känner man att det är något som fattas...

...precis som med t.ex. bilar....man sätter sig i en snabb bil, och upplever inte att den går sådär värst fort...men sedan sätter man sig i slö bil och då :dead:

\\K-man

Posted

Hitills har vi bara kört med en låda men nu glider vi in i steg 3... :cool:

PowerIsolator 4 på Accuphase DP-100, DC-101 och C-290V.

Isolator XL på BAT-slutstegen.

Måste erkänna att förväntningarna har varit högt uppskruvade.

PowerIsolator53.JPG

Posted

Accuphase drivs av människor som själva tar det här med ren nätström på största allvar. Clean Power Supply PS-500V och PS-1200V är två fysiska exempel på det. Strömregeneratorer som påminner om bastanta slutsteg med tillhörande prislapp. Med PowerIsolator 4 kan man isolera hela kvartetten från störningar via nätuttaget. Inbördes störningar mellan apparaterna är däremot svårare att komma åt då PowerIsolator 4 är en kompromiss jämfört med PowerIsolator XL. Transparent föreslår att man kopplar all analog utrustning på en PI 4 och den digitala på en separat isolator. Tuners och CD-spelare anses vara de största alstrarna av högfrekvent skräp. Vi kompromissar med en gemensam Isolator 4 för digital och analog linjeelektronik.

PowerIsolator55.JPG

Posted

Jag läste hemma hos reportaget i senste high fidelity,Timbre!Intressant läsning.

Där stod det om ett BAT-försteg som du hade på utvärdering.Det slulle vara intressant att veta vad du anser om det försteget kontra dina Accuphase försteg.Lite off-topic,jag vet.Men jag är bara väldigt nyfiken ;) !

Posted

Lustigt att du nämner det försteget för jag kom just att tänka på BAT-VK51SE efter att ha kopplat upp Isolator 4... :)

Även här kör vi Transparentcable rakt av. Tidigare modell av PowerLink Super till transporten och PowerLink Reference till DAC och försteg.

Steg 3 gav inga omvälvande skillnader jämfört med XL på rörelektroniken. Upplösning, mikrodynamik och detaljåtergivning upplevde jag som identiska. Förnimmelser av en något mer tillbakalutad återgivning förde tankarna till BAT-försteget som är det mest avspända jag har träffat på. Djupperspektiv och luftighet har varit bra hela vägen tycker jag och så var det även här. Den som har läst produktbladen till dessa Accuphaseapparater vet att det handlar om mycket påkostade nätdelar med dubbla och väl inkapslade "amorphous-core transformers", skärmande inre lådor och "low-impedance voltage regulators" med uppgift att förhindra eventuella interna störningar. Det kanske helt enkelt inte finns så stort utrymme för förändringar eller så skall det till tre PowerIsolators XL... :?:

Som helhet en ljudkaraktär som drar åt det oansträngda och lättflytande.

PowerIsolator51.JPG

Posted

Vilket jobb du lägger ner! :)

Accuphase känns som de inte utelämnar något när de skapar en produkt. Dock så har de ju också "strömrening".. inte samma produkt och ide kanske men de tycker nog att de behövs pga att de har gjort ps500, 1200. Man kanske måste köra med den större modellen med ett uttag för att det skall hända något?

Posted

Det tror jag dock inte... Accuphase känns som ett märke där man vill att man kör hela deras serie.. Men visst skulle många andra ha nytta av en sådan produkt ändå.. jag hade gärna tagit en Ps1200! :mm: Fast med tanke på priset som närmar sig ett highend slutsteg så känns Powerisolators mer närmre min plånbok.

Posted

Det skandinaviska riktpriset för ett PS-1200V är 80000 Dkr och för PS-500V 50000 Dkr. Det handlar om två helt skilda arbetsprinciper. Clean Power Supply regenererar nätströmmen och Isolator filtrerar den. Bägge har sina fördelar och den riktigt tunga fördelen med Isolator är att den arbetar passivt och inte har någon effektbegränsning i sig själv.

Posted

Mycket intressant tråd :mm:

- Tyvärr gör den inte livet enklare för mig. Innan sommaren var jag övertygad att Shunyata Hydra 2 (eller Hydra 8) och Jorma Design Super Power var vägen för mig.

När jag i sommar varit nere på kontinenten har jag hört mycket positivt om PS Audio's nya PowerPlant P1000 och HMS Gran Finale nätkabel - och nu detta :o

Skall bli intressant att följa undersökningen :)

Mvh,

Eliot

Posted

På Frankfurt messen i 1999 (om jeg husker rätt) anvennte B&W 2 stk. af de store Accuphase PS-1200V. När alle andre på messen hadde store problemer med at nätspänningen gik ned til 190 Volt körte de helt utan problemer! De er nämligen inte passive men absolut aktive och korrigerer utspänningen (som Exact Power ifrån Golden Age).

Som tidligere nämnt kommer NordOst ochså med en strömränsere - helt passiv - och en pris som helt avgjort er mycket lik Transparent om inte högre. Skulle väre klar her i sist på hösten.

Posted

Ja, något passivt liv kan man inte kosta på sig i strömrenardjungeln... :) Enkelt blir det inte heller med allt som står till buds. Livsfarligt för plånbok och rygg kan det också bli om man bär hem dessa tunga lådor.

Oavsett arbetssätt skulle man kunna säga... ;)

Den mest välmatade av kablarna går direkt till STAX SRM-007t. Alltså tar jag tillfället i akt att lyssna på ett system uppkopplat på en enda PowerIsolator 4 och därmed har vi också tagit steg 4 av 6... :cool:

PowerIsolator52.JPG

Posted

Volymkontrollen på Staxdrivern hamnade i samma läge som med PI XL, d.v.s. uppdragen volym. Radka Toneffs vokalinsatser återgavs välslipat, välkontrollerat och korrekt. Samma sak med pianot men den där svårbeskrivna överraskningsseffekten var borta. Kan bero på att nyhetens behag var över och att man vänjer sig ack så fort vid ljudförbättringar... :mm::( Fourplay och Lee Ritenour passerar med samma känsla. Ingenting att hänga upp sig på utan bara att låta musiken flöda. Om jag nu hade fått välja mellan en PI XL på Staxdrivern eller en PI 4 rakt över, så hade jag tvärtemot allt förnuft valt den enda XL-isolatorn. Dessa två produkter är som gjorda för varandra.

STAX har även en transistorbestyckat alternativ som till det yttre är väldigt lik sin rörpartner.

Den har beteckningen SRM-717.

PowerIsolator60.JPG

Posted

Det kommer nu att bli ett tillfälligt avbrott i Euphonias PowerIsolator-övningar. Ryggen skall få sitt och vi skall omgruppera. Ett par Accuphase M-8000 monoblock dras in i strömvirvlarna och vi har valt den omvända lyssningsordningens taktik. Jag har bara hört dessa monoblock en enda gång. Då var det tillsammans med ett par Wilsonhögtalare i den högre skolan och jag vågar påstå att det lät bra. Dessa slutsteg är inspelade och den här gången öppnar vi med PowerIsolators inkopplade och kör så en vecka.

Därefter kopplas dom bort... ;)

PowerIsolator62.JPG

• 2 weeks later...
Posted

PowerIsolator-projektet kryper långsamt vidare... :)

Accuphase M-8000 installerades och naturligtvis kunde vi bara hålla oss i en halvtimme innan det blev dags för lyssning.

K-man blev nog lika överraskad som jag själv för man lär ju sig aldrig av tidigare erfarenheter... :D Att nyuppkopplad elektronik kan låta dåligt är ingen nyhet men detta tar nog priset. Disigt, vasst och platt på en och samma gång. Låna aldrig hem en förstärkare för utvärdering över en kväll! Nästa dag var Neodynium medlyssnare och även han har nog hört bättre... :cool: Nu hade elektroniken varit påslagen i ett dygn och Neo kunde av naturliga skäl inte uppfatta förändringen som lyckligtvis var väldigt tydlig. Fladdermössen flyger fortfarande i en helt annan division. Fler lyssnare har varit på besök och ingen har blivit speciellt imponerad men själv kan jag höra att Accuphase M-8000 är på väg in i matchen med PowerIsolators och allt. Nu får man inte glömma att intrycken gäller i detta system med tillhörande rum, högtalare och kablage. Basdefinition, pondus och tyngd har redan lagt BAT-VK150SE på rygg. Detaljer presenteras med öppet fönster och mellanregistret bådar gott inför framtiden. Det övre registret tippar över åt det ljusa och diskanten är fortfarande spetsig om än inte vass. Största minustecknet i protokollet är dock att ljudbilden serveras från baffellinjen och framåt. Djupperspektivet från i första hand Classé men även BAT har försvunnit och frågan är om det någonsin kommer tillbaka...:?: Så länge återgivningen ändrar karaktär flyttas inte högtalarna en millimeter men placeringskorrigering kanske blir en sista åtgärd. Hur skall det gå när Transparentlådorna isoleras från det övriga systemet... :?:

PowerIsolator69.JPG

Posted

:o Detta är nästan ännu mer spännande än framlängestesten!!

Kall elektronik är alltid en plåga.Fick uppleva det hemma under semestern då det tvingades att stängas av slutsteg när det var som varmast. Lätt att bli för otålig när de slås på igen :blush

Posted

Egentligen finns det ett inbakat fel i det här testförfarandet. Man skall ju helst koncentrera sig på en enda sak men det var svårt att låta bli... :mm:

Vi kör ett par veckor till med medlyssnare för att stämma av intrycken.

Posted

Det lät inte så bra nej! Dock så hörde jag kvaliteter som jag gillade. Basområdet var fenomenalt bra och rösthantering etc var också mycket mycket bra. Hoppas stegen fixar till sig under ett par veckors "inspelning"! :)

Något som var bra dock var Stax systemet uppkopplat på dessa strömfixare!!! Chockerande bra.. oj.. :o:app: Detta skulle jag nog inte ha hört.. hehe.. Jag är duktigt sugen på sådana här nu.

Tack Timbre för att jag fick komma! :)

Posted

Övningarna går vidare. ART Big Feet Limited Edition visade sig vara rena katastrofen under M-8000. Shakti Stones i enkel, dubbel eller trippelapplikation har kraftig ljudpåverkan trots en välskärmad förstärkarinteriör. Har aldrig tidigare upplevt Shaktipåverkan på ett slutsteg så tydligt som nu. Tillsvidare står slutstegen på egna fötter... :) När jag har lyssnat in mig på det här blir det dags för Solid Tech Feet of Silence. Power Isolators är konstant påkopplade.

PowerIsolator68.JPG