Adagio Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Hej, det var ett tag sen jag skrev nåt, men jag tjuvläser regelbundet. En fråga till de mer akustiskt bevandrade på detta forum. Jag ska flytta, igen, återigen blir det en sekelskifteslägenhet, efter de possitiva erfarenheter jag haft både akustiskt och rent estetiskt. Nu till sakfrågan -Det rum som stereon kommer att vara stationerad i kommer att vara ett femkantigt rum. Jag planerar att lira på diagonalen med "den udda väggen" som bakvägg eller snarare "högtalarvägg" för att inte röra till begreppen. Måtten är som följer 5,5mX6,5 med ett hörn "bortaget, ca 4,5 m vägg till det avhuggna hörnet på höger sida. Den sneda "högtalarväggen" är ca 2,5m bred, fortsätter sedan efter två 45 graders vinklar 4,5m resp 4m till nästa 90 graders hörn. Takhöjden är något lägre än de 3,5 m jag har idag ca 3,20 tror jag. De tre väggarna som kommer utgöra scenen sas har tre stora djupa fönster 1,5 m B samt 0,5m djupa. Min tanke är att ha stora tunga gardiner på hela "scenen"vilket man änd brukar ha vid fönster Hur låter förutsättningarna i det här fallet, tänker jag fel, finns det några uppenbara "risker" Nej, det blir inte heltäckningsmatta, lite synd på en så fin gammal parkett. Mattor kommer givetvis att förekomma. Tacksam för lite kunniga svar och erfarenheter i frågan Quote
Timbre™ Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Har inga egna erfarenheter av pentagonala rum men de få gånger jag har haft diagonal uppställning i kvadratiska rum har det givit mersmak. Det blir intressant att ringa in första & andra sidoreflexen plus att basförstärkningens frekvens/våglängd bör skilja sig från ett rektangulärt rum. Takhöjden spelar naturligvis in så det blir nog ändå till att flytta omkring högtalare/lyssningsstol i vanlig ordning. Det kan säkert bli väldigt personligt vilket är viktigt för daglig vistelse, hifipyssel och lyssning. Quote
Recommended Posts