K-man Posted November 11, 2003 Posted November 11, 2003 En goding ur flera perspektiv! När nu denna skivan åter spelades efter de senaste uppgraderingarna i anläggningen så förundras man än mer hur bra en inspelning ifrån -62 kan låta! Allt sitter som en smäck med en härlig dynamik och placering...fritt ifrån "alla" moderna effekter och instrument.... när sedan musiken svänger som den gör också så blir man inte mindre lycklig! En skiva att njuta av såväl musikaliskt som ljudmässigt! Mumma! ...vilket tydligen fler tycker...avspeglar sig inte minst på Nils Landgrens "paint it blue"..... \\K-man Quote
Neon Park Posted November 11, 2003 Posted November 11, 2003 Jag köpte Kind Of Blue på Diamond records i Stockholm och även Sketches Of Spain med MD dom har(hade)Japanutgåvorna som ser ut som ett förminskat LP-fodral och dom kostade under 100-lappen/st,dom hade även flera titlar med MD,dom var mycket välljudande. Mvh Quote
Timbre™ Posted November 11, 2003 Posted November 11, 2003 Apropå Japan, Kind of Blue finns ju även på Sonys "Mastersound Album Classics. Fick höra i helgen att den skall vara oerhört eftertraktad på samlarmarknaden. Kanske inte så konstigt eftersom den är tagen från en helt annan mastertape än de tidigare utgåvorna. Vid inspelningen användes tydligen två bandmaskiner varav förstabandspelaren höll felaktig hastighet. Backupmaskinens tape har varit försvunnen i alla år tills den slutligen återfanns i något arkiv. Columbias SACD-utgåvor kommer också från detta masterband. Perfekt för jämförelser alltså... Quote
K-man Posted November 12, 2003 Author Posted November 12, 2003 Timbre.....kul info!....extra kul att det på min skiva då står just så "mastersound album classics"...om inte jag minns helt galet... jag la märke till en symbol som jag inte sett innan...och det var Sony... det betyder ju att jag har ett samlarobjekt.... \\K-man Quote
Neon Park Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Ja där ser man,på min skiva stod det också Mastersound och den är gjord i Japan och den låter väldigt bra också. Mvh Quote
Timbre™ Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Så här ser den ut. Det är guldskivan alltså, den andra är SACD-utgåvan. Quote
Guest Jorma Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 En goding ur flera perspektiv! När nu denna skivan åter spelades efter de senaste uppgraderingarna i anläggningen så förundras man än mer hur bra en inspelning ifrån -62 kan låta! Inspelningen är från 1959. Det finns en del bra inspelningar med Jazz från den tiden. Här finns lite mer info om den skivan: Miles Davis "Kind of blue" Sacd,n ska beställas nu. I Danmark fick jag höra hur bra den är på SACD. I jämförelse med den rena cdutgåvorna som vi körde på DCSspelaren var det en helt annan närvarokänsla på SACD. Och det var betydligt lättare att "se" var instrumenten fanns. Samtidigt som ljudet var lugnare och renare. Quote
Aton Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 K-man: Håller helt med dig om Kind of Blue. Synd bara att det är så svårt att hitta fler bra inspelningar från den här tiden. Jag hittar då aldrig några. Quote
K-man Posted November 12, 2003 Author Posted November 12, 2003 Jaha! Då får jag med sorg iblicken inse att det inte är den jag har...och med glädje i blicken glädjas över att det alltså finns ännu bättre kvalitet på denna skiva! (det var en annan Sony classic Remaster symbol jag har...kan den oxå vara ifrån den "ovanliga" tape:n tro?, de skivor som säljs nu på typ Ginza, har inte samma konvolut som min...och jag ser att mitt konvolut är inte likt de som Timbre lagt in....) Vad finns det mer för bra jazzinspelningar ifrån den tiden? ...de övriga jag har ifrån den tiden är inte alls i samma klass... några tips? \\K-man Quote
K-man Posted November 12, 2003 Author Posted November 12, 2003 Inspelad -59... ja, det ser jag då jag läser i inlagan, men ser jag på baksidan så står det 1962...hmm... jaja... bra är den ändå! \\K-man Quote
Prodigy Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Det finns mycket bra jazz, bla. ett par till med Miles Davis, tex "Sketches of Spain" (SACD). Som namnet antyder är det en smula spansk i tonen-inte lika renodlad och lättlyssnad som Kind of Blue men med fantastiskt ljud på SACD. Sen finns ju Cannonball Adderly's (med Miles Davis som Sidekick), "Something else", men se för tusan till att få "The Rudy Van Gelder" versionen (klart utmärkt i "vikkanten" på skivan). Detta är en uppstädad version på vanlig CD som låter förträffligt. Mina aftonböner innehåller en stilla önskan om att denna snart ges ut av skivbolaget i en Van Gelder version på SACD. En av jazzhistoriens bästa skivor! (Lite rolig information om "The Van Gelder Studios, New Jersey"- det var Rudy Van Gelders föräldrars vardagsrum som användes som studio av de tyngsta namnen inom jazzen för några av de mest välljudande inspelningarna från denna era!) Quote
lindvall Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Det finns en hel del skrivet om "Kind of Blue", särskilt i bebops tråd "Jazz i skivhyllan". Nu är en Legacy Edition-utgåva på gång. Den verkar intressant, jag har bara en Legacy-utgåva, och det är Jeff Buckleys "Grace". Bra kvalitet, och intressant DVDfilm om albumet. Någon kanske skaffar Kind of Blue och kan berätta om hur den utgåvan verkar? Quote
eliot Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Det finns en hel del skrivet om "Kind of Blue", särskilt i bebops tråd "Jazz i skivhyllan". Nu är en Legacy Edition-utgåva på gång. Den verkar intressant, jag har bara en Legacy-utgåva, och det är Jeff Buckleys "Grace". Bra kvalitet, och intressant DVDfilm om albumet. Någon kanske skaffar Kind of Blue och kan berätta om hur den utgåvan verkar? På gång - Jag köpte min för två månader sedan (se länk). Jag har faktiskt inte jämfört den med mina andra versioner av Kind of Blue Quote
lindvall Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Undrar om det är exakt samma som släpps nu i dagarna, fast utan LP? HÄR är länk till CDon på den med vinylen, och HÄR till endast CD/DVD. Eller har jag fel? Det verkar finnas hundratals utgåvor av denna skiva. Quote
eliot Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Jag ser inte att CD/DVD-utgåvan har en bok //Eliot Quote
Recommended Posts