Jump to content

Recommended Posts

Posted

I vintras fick undertecknad ynnesten att låna hem lite dyrare kablage.Det var en rolig upplevelse men som med allting som är kul så måste det ha ett slut.Min Hifi-vardag kändes aningen torftig efteråt och drömmar om lite bättre kablage började allt offtare bubbla upp.

Men en del andra hinder var tvungna att överkommas.

För att ha råd till lite bättre högtalarkablage så är inte den gamla stereo-uppställningen riktigt optimal.

018_16.jpg

Att ha 2 X 6 meters högtalarkabel i en högre prisklass är inte så jätteroligt när man ska betala kalaset,så vad göra :?:

Posted

bänk%20framifrån.jpg

....Jo man bygger en egen A/V-bänk.Med stor hjälp av en annan forum-medlem (Hazard,tack så mycket!)så kapades bänkskivor till.

Sedan följde en tid av betsande och lackande och tillverkning av rördistanser och allting annat som tillkommer vid lite DIY.Slutresultatet blev inte helt perfekt men jag blev ändå ganska nöjd.Tv-apparaten är en klump på 85kg och bänken har inte rasat,inte ännu iaf ;)

Posted

bänk.jpg

Efter en tids trippande på tårna (har bänken rämnat ännu?)så har jag fått lite ro.

Den verkar faktiskt hålla.

Anledningen till att jag konstruerade ovanstående är följande.

pathos.jpg

Lysmaskarnas intåg i mitt hem :D

Hade jag haft Mr Timbres kunskap i fotografins ädla konst så hade jag inte behövt nämna vad det är som sticker ut från Pathosens bakre regioner ;) ,men det har jag tyvärr inte.Men ett dåligt foto är väl bättre än inget alls?

Nåväl till saken.Signalkablaget kommer från Synergistic och är balanserade.Modellen heter Looking Glass ph.II och är steget under Resolution reference.Dock delar den samma lösning med aktiv skärm som storebror.

Posted

snokarna.jpg

Till högtaleriet har införskaffats snokar från samma tillverkare.Resolution reference FX heter modellen och är precis som signalkablaget en version som ligger snäppet under Resolution Reference.Också dessa har synergistics aktiva skärmar.

cremona%20bak.jpg

Hur låter det då?

Tja,som alltid är det svårt att förklara hur ljudet förändrats!

Jag har inte jämfört och gjort någon A/B test mot mina gamla 4tc när det gäller högtalarkablaget.

Att förbättringen från obalanserad silver streak mot balanserad Looking glass är stor kan de som lyssnat hos mig skriva under på,men jag vet inte om den jämförelsen är riktigt rättvis heller(tänkte närmast på de olika typerna av ingångar).

Det jag har konstaterat är att ljudbilden har både blivit djupare och bredare och dessutom med högre detaljeringsgrad.

Mer intryck kommer senare...

Posted

Ahhhh... så var det äntligen dags att "komma ut ur garderoben" om ditt nya kabelköp :D

Vad glad jag är för din skull! De ser riktigt feeeta ut och med vad jag hört av SR tidigare så kan du räkna med ett besök från undertecknad inom snar framtid ;)

Meeera bilder och lyssningsintryck - pleeeazze...

Posted
Meeera bilder och lyssningsintryck - pleeeazze...

Jag hade liksom räknat lite med din hjälp på de punkterna,Stargazer! ;)

Glömde att säga att racket ser mycket snyggt ut! Nice work...

Tack för det!

Posted
Mycket intressant! Hoppas det blir bra! Ser fram mot testrapporten. Är det SR både på signalkablage och HTkablar nu?

Jajemensan

Steffo är den skyldige till att undertecknad har blivit "Synergistiserad" ;)

Om jag glömt att tacka dig Steffo så passar jag på att göra det nu.

Om det blir Synergistic när det gäller nätsladdar är dock inte alls lika säkert.

Det finns ju nämligen en medlem på detta forum som knåpar ihop riktigt,riktigt bra nätsladdar ;)

Posted

Kul! Visst är det som så att det inte känns komplett, så länge man inte har anläggningsmatchande kablage....vet hur det känns....mitt högtalarkablage står på tur för uppgradering....och jag tror att även jag hittat en klar favvorit så här långt....fast jag har inte provat SR....ännu kanske är bäst att tillägga.

Tycker du lyckats väldigt bra med bänken! ...men vad skall du med alla hyllorna till? :o:D Är metallstängerna sektionerade eller genomgående?

....en bild säger mer än...osv....oavsett kvalitet!!(nästan) :clown: Så jag tackar för att du lägger med dem!

\\K-man

Posted
Tycker du lyckats väldigt bra med bänken! ...men vad skall du med alla hyllorna till? :o  :D  Är metallstängerna sektionerade eller genomgående?

Tackar.Det sägs att "en dåre lever på hoppet" och den här dåren hoppas på att vinna pengar någon gång....och då lär hyllplanen behövas... ;)

Konstruktionen är som följer.på den översta hyllplanen har jag borrat ner gängmuffar och sedan skruvat fast m8 gängstång på dessa.Sedan har jag kapat till rörbitar,lockat rören i ändarna samt borrat ett 9mm hål.När jag monterade bänken la jag det översta hyllplanet upp och ner.gängade fast gängstången,trädde på rören, på med nästa hyllplan osv.På det sista hyllplanet har jag bara använt brickor och låsmutter och skruvat fast hela balleten.Undantaget har varit på de första rören som liggar an mot det översta hyllplanet.Där har jag gängat med M8 på den sidan som ligger an mot det första hyllplanet som avlastning för den belastningen som blir när man skruvar ihop hela rasket.

Det blev också lite lättare att montera märkte jag eftersom de första rören fixerar gängstången litegrann,den blev inte så sladdrig när jag monterade ihop den.Men det var inte min tanke,det var bara rena rama turen.

Hoppas att du förstod min förklaring...

Posted

new_order: Ser fin fint ut, har du börjat bygga den där andra bänken åt mig nu som du lovade ?? :D

Jag har ju oxå lite problem med hur jag ska lösa rack/bänk biten. Måste komma förbi dig nån dag och titta och lyssna lite.

Posted

Härligt!

Sonus Faber gör verkligen högtalare som är snyggare än vilken fotomodell som helst :mm::D

Det ser trevligt ut hemma hos dej! Grattis :)

Posted

Fina lysmaskar! :mm: Detta är en kabel-tillverkare som jag ännu inte haft nöje att prova på hemma, men visst vore det spännande. Speciellt att se vad active-shielding kan göra.

Är det bara jag som vill se en bild på kablaget i totalt mörker? ;)

Posted

Det får nog vänta tills undertecknad skaffat digitalkamera alt. någon annan tagit fotot på lysmaskarna ;)

Härligt!

Sonus Faber gör verkligen högtalare som är snyggare än vilken fotomodell som helst  :mm:  :D 

Det ser trevligt ut hemma hos dej! Grattis  :)

Tackar!Fast det är klart,nog finns det väl några fotomodeller som kan matcha Sonusarna utseendemässigt!? ;)

Jag har ju oxå lite problem med hur jag ska lösa rack/bänk biten. Måste komma förbi dig nån dag och titta och lyssna lite.

Du är välkommen!

Hälsn. New Order

Posted
Fina kablar.  Har just köpt ett 3m par Resulotion Reference Själv. Mycket nöjd !

Intressant!Kan du berätta lite mer om dina intryck av dina resolution reference :?:

Vad har du för signalkablar och nätkablar :?: Gärna lite bilder också,tack :mm:

Posted
Fina lysmaskar! :mm: Detta är en kabel-tillverkare som jag ännu inte haft nöje att prova på hemma, men visst vore det spännande. Speciellt att se vad active-shielding kan göra.

Vad använder du för kablage för tillfället :?:

• 1 month later...
Posted

Ni har fått vänta länge men med en lånad digitalkamera har jag nu försökt ta lite nightshots!

2.jpg

Ett försök till att summera ihop lite intryck av kablaget ska oxå sättas på pränt....

Posted

Ja.Lite intryck av hela härligheten då alltså.Mitt allt mer bestående intryck av Synergistics kablar är att dom utmärker sig igenom att inte utmärka sig s.a.s!

Neutralitet är något som bra kan beskriva deras kännetecken,inget sticker ut.

Något som jag har upptäckt är att vid bra live-inspelningar så hörs rummet tydligt.På t.ex Eva Cassidys "Live at Blues Alley", spår 2,Stormy Monday,så hörs ekon och efterklanger i lokalen.Allt faller på plats,helt enkelt.

Lite till bilder

3.jpg

Posted

Intressant! Dina intryck stämmer exakt överens med hur jag upplevde deras "series X" nätkabel med aktiv skärm. Magisk 3D och en neutral klang. "Den här spelar mer musik liksom", för att citera min flickvän, som motvilligt uttalade sig. Jag tänker inte ge mig in på att försöka förklara hur en nätkabelegenskap kan vara lik andra typer av kablars egenskaper från samma tillverkare, men det kanske bara är så att de är välgjorda båda två??

Posted
Intressant! Dina intryck stämmer exakt överens med hur jag upplevde deras "series X" nätkabel med aktiv skärm. Magisk 3D och en neutral klang. "Den här spelar mer musik liksom", för att citera min flickvän, som motvilligt uttalade sig. Jag tänker inte ge mig in på att försöka förklara hur en nätkabelegenskap kan vara lik andra typer av kablars egenskaper från samma tillverkare, men det kanske bara är så att de är välgjorda båda två??

Jag har inte provat deras nätkablar ännu,tyvärr.Men våra erfarenheter av deras kablage verkar överenstämma,kanske så är vi inte helt fel ute :?:

4.jpg

För att sammanfatta mina intryck (Lite hjälp här Stargazer?Hazard?)

På min anläggning så var valet av Synergistic Researchs högtalar och signalkablage ett klart lyft(den aktiva skärmningen är inte bara en ploj,det fungerar verkligen!)!Dessa kablars stora förtjänster i den här anläggningen är att de lyckas vara detaljerade utan att tippa över och vara för ljusa,OCH med bra 3D.Och trots att dom är bra på detta så lyckas dom att få allt till en tilltalande helhet som spelar musik,nog så viktigt.eller hur ;)

5.jpg

Med detta kan jag avsluta denna allt för utdragna tråd.

Mvh New Order

• 4 weeks later...
Posted
Hej hej, är inte dina högtalarkablar riktade? Jag har dioden på högtalaränden nämligen :)

Mvh //Christoffer

Hej,jajamensan nog är dom riktade alltid.Och dioden på mina sladdar ska vara bakom förstärkarändan.Pilen riktning går från diod-ändan s.a.s.

Jag blev lite tveksam när jag såg ditt inlägg,var tvungen att kolla upp det hela.Vad har du för modell?

Posted

Här en bild av mitt tidligare högtalarkabel - Synergistic Research Signature Ten X-series. Strömforsyningen forbinnes i avsende-enden och den blå lysdiode er ved modtake-enden - altså ved högtalaren. Kansche det er den annen väg runnt på dom nya kablarne?

DSC00796.JPG

Posted
Här en bild av mitt tidligare högtalarkabel - Synergistic Research Signature Ten X-series. Strömforsyningen forbinnes i avsende-enden och den blå lysdiode er ved modtake-enden - altså ved högtalaren. Kansche det er den annen väg runnt på dom nya kablarne?

DSC00796.JPG

På min resolution reference fx så är både strömförsörjningen till skärmen och den blå lysdioden på samma ände,dvs förstärkar-änden.Men min kabel tillhör den nyare X2 generationen,kanske är det ändrat på den?

På signalkabeln är det däremot på det vis som ni säger att dioden sitter på mottagar-sidan s.a.s.Signalkabeln tillhör däremot den äldre x-serien.

Posted

Jag har RR .5 och det är ju en lite äldre modell. Där har vi nog anledningen ;) Min flickvän och blivande sambo tycker dock att det är snyggt med ett blått sken bakom högtalaren så jag planerar inte att börja mecka med uppgradering. Väck inte den björn som sover :cool:

Vänligen //C.