caddy Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Jag har nyligen fått hem mina nya högtalare Men det pratas mycket om att högtalare ska spelas in 100-200 timmar, är det att man sätter på en skiva på repeat bra med volym och åker till jobbet 10 timmar. Hur rekomenderar ni att en inspelning ska gå till ? Mvh M Quote
Timbre™ Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Hur rekomenderar ni att en inspelning ska gå till ? Det finns förmodligen en uppsjö av personliga strategier som ibland kan ta form av tragedier... Om grannsämjan har varit stabil en längre tid brukar jag sätta den här på repeat, volymkontrollen på läge fem i tolv och så flyr jag stadsdelen några timmar mitt på dagen. Därefter musik som vanligt tills nästa rymning. Alla i familjen bör nog vara förvarnade och informerade... Quote
calle_jr Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp1/PAD230.JPG Techno av den högre skolan... Vissa av de där inbränningsskivorna sägs även ha en funktion att ta bort magnetism som kan ha byggts upp i elektronik och kablar. Quote
Harryup Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 För min del så är det vanlig musik med lite dynamik så att upphängningen av konen och limmet i talspolen inte får en kontinuerlig rörelse eller temperatur. mvh/Harryup Quote
toobs Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 Jag har nyligen fått hem mina nya högtalare Men det pratas mycket om att högtalare ska spelas in 100-200 timmar, är det att man sätter på en skiva på repeat bra med volym och åker till jobbet 10 timmar. Hur rekomenderar ni att en inspelning ska gå till ? Mvh M Hej, Läste någonstans att man kunde köra högtalarna i motfas ( dvs den ena kopplad minus till plus) ställda precis mot varandra för att släcka ut ljudet till viss del och på så sätt inte störa omgivningen. Någon som provat detta eller rent allmänt vet om det är att rekommendera? Toobs Quote
Engelholm Audio Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 Hej, Läste någonstans att man kunde köra högtalarna i motfas ( dvs den ena kopplad minus till plus) ställda precis mot varandra för att släcka ut ljudet till viss del och på så sätt inte störa omgivningen. Någon som provat detta eller rent allmänt vet om det är att rekommendera? Toobs Hjälper helt klart till att få ner störnivån till omgivningen. Tyst blir det dock inte (och detta är också en kul grej att nämna för digital-rumskorrigerarna ). Quote
kenneth Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 För min del så är det vanlig musik med lite dynamik så att upphängningen av konen och limmet i talspolen inte får en kontinuerlig rörelse eller temperatur. mvh/Harryup Definitivt ingen kontinuerlig rörelse i PAD's System Enhancer! En timme med denna motsvarar ca 7 timmar musik. Den skall också avmagnetisera. Jag säger 'skall' eftersom hur det går till faller utanför min kompetens att förstå Jag får lita på Jim Aud i det här fallet..... Kenneth Englund distributör för Purist Audio Design Quote
Harryup Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 Hej, Läste någonstans att man kunde köra högtalarna i motfas ( dvs den ena kopplad minus till plus) ställda precis mot varandra för att släcka ut ljudet till viss del och på så sätt inte störa omgivningen. Någon som provat detta eller rent allmänt vet om det är att rekommendera? Toobs Ja det sänker ljudnivån en del. mvh/Harryup Quote
Harryup Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 Definitivt ingen kontinuerlig rörelse i PAD's System Enhancer! En timme med denna motsvarar ca 7 timmar musik. Den skall också avmagnetisera. Jag säger 'skall' eftersom hur det går till faller utanför min kompetens att förstå Jag får lita på Jim Aud i det här fallet..... Kenneth Englund distributör för Purist Audio Design Mmmm, fast tidsaspekten när det gäller masserandet av upphängningar och lim verkar vara av sådan karaktär att jag personligen gärna skyndar långsamt. Avmagnetisering av ett nytt element känns udda. Vad säger att det inte magnetiserar upp sig igen på ett felaktigt sätt? Eller är det tänkt att vissa delar som står still blir magnetiserade? mvh/Harryup Kan ifs hålla med om att det är kul om det ibland kunde gå lite fortare att spela in ett element. En berylliummembran eller ett kortslagigt mellanregister tar tid, men jag gör det alltid genom att använda dom normalt. Quote
Guest om.s Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 Det finns förmodligen en uppsjö av personliga strategier som ibland kan ta form av tragedier... Om grannsämjan har varit stabil en längre tid brukar jag sätta den här på repeat, volymkontrollen på läge fem i tolv och så flyr jag stadsdelen några timmar mitt på dagen. Därefter musik som vanligt tills nästa rymning. Alla i familjen bör nog vara förvarnade och informerade... Denne anvender jeg også for tiden, bl.a ved innspilling av ny elektronikk og nye rør, synes meg observere en marginell og distinkt forbedring etter en runde med denne.... mvh Quote
Guest Jonne Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 Var kan man köpa den? Bor i Malmö Quote
Guest om.s Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 Var kan man köpa den? Bor i Malmö Send en pm til Kenneth som du finner noen poster lenger opp i tråden her .... mvh Quote
caddy Posted September 28, 2009 Author Posted September 28, 2009 Jag tackar för alla tips! Det är väl bara att sätta den på repeat och sticka till jobbet. Jag har tur som bor på landet och alla grannar är 80+ så det är väl bara att köra på. Lite intressant är det med inspelnings cdn, se om jag kan få tag på en sådan MVH M Quote
calle_jr Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 Avmagnetisering av ett nytt element känns udda. Vad säger att det inte magnetiserar upp sig igen på ett felaktigt sätt? normalt. Jag tolkar det som att cd-skivan har en dubbel funktion; den ena såklart att mjuka upp element. Men sedan återkommande använda den för att avmagnetisera både elektronik och kablar. Quote
conan Posted September 28, 2009 Posted September 28, 2009 ... någon rekommenderade Tangerine Dreams "Optical Race" som inspelnings-CD. Quote
Recommended Posts