Ekman Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Eldar tillbaka lite: Om man tycker att vanlig EKK 2,5 duger kanske man skulle fundera på en ny hörapparat? Förresten är det väl ganska få produkter som köps ENBART på prestanda? iallafall när det gäller entausiastprodukter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Förresten är det väl ganska få produkter som köps ENBART på prestanda? iallafall när det gäller entausiastprodukter. Visst är det så och det faller sig också rätt så naturligt. Vi äter inte bara för att enbart överleva och vi klär oss inte enbart för att hålla värme och dölja intima delar. Vi köper heller inte bilar för att enbart ta oss från punkt A till B. Samma sak med hifi. Det finns mycket mer att tillfredsställa än endast ren funktion. Samtidigt är det så att i de flesta fall kräver vi i vart fall en grundläggande funktion, därefter lägger vi på allt det "andra" som gör att vi känner oss tillfredställda. Jag är lyckligt lottad som känner mig hemma långt innan Odin som jag personligen tycker passerat en gräns som jag har svårt att ställa mig bakom, men vi är olika och det förgyller vår tillvaro. :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minesota Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Nu kan det bli liv i luckan JO kanske det men jag tycker det är en befogad fråga som ingen jag frågat lyckats besvara så att jag förstår den. Eftersom jag själv kan förstå vad som kostar pengar i exempelvis en förstärkare eller en högtalare och även kan läsa mig till en hel del till skilnad från kabelvärlden blir jag ju nyfiken när vi har en representant i forumet att fråga. Detta är absolut inte menat som något påhopp mot Nordost. Märket ligger dock nära till hands att exemplifiera därför att dess företrädare använder en retorik och demometodik som gränsar till tv-shops tillvägagångssätt att visa produkter. Och smaken är ju olika som tur är här i världen. Det är möjligt att en kostnad på 100 k för en strömkabel på en meter är rimlig, prestanda åtsidan. Jag vill bara veta på vilket sätt man produktionsmässigt kan motivera prissättningen och sedan struntar jag i övrig marknadsföringstrategi.... /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Fram för EKK:n! Solida ledare, välisolerad, enkel uppbyggnad, finns tillgänglig i varje elaffär eller på stormarknaden. Köp lite extra och dra både ny elförsörjning från proppskåpet och nya högtalarkablar. Kan med fördel biampas och med en 5-ledare kan två par kopplas ihop till 5mm2 och skyddsjorden blir jordkabel till högtalarchassiet. Blev du missnöjd med kabeln till hifianläggningen? Dra i så fall om kabeln till den där jobbiga frysplaceringen som frugan vill ha - men glöm inte att en elektriker måste inspektera och koppla in uttaget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 JO kanske det men jag tycker det är en befogad fråga som ingen jag frågat lyckats besvara så att jag förstår den. Jag är helt med dig Minesota. Kablar är jättekul för det finns inget annat i hifivärlden som folk går igång mer på. Även här på Euphonia har det då blossat upp diskussioner med en hel del känslomässiga inlägg. Förutom Nordosts dyrgripar kan vi ju för balansens skull även exemplifiera med Transparents 10 fots högtalarkablar Opus MM SC för det facila priset av 468,000:- (men då får man i och för sig ett par). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Men sen kostar ju de dyraste högtalarna och förstärkarna en hel del mer än de dyraste kablarna också. Är det inte dessutom så att tillbehör som kablar går under alltid har högre marginal än elektronik och högtalare? Till sist så tror jag absolut inte det är såpass "billigt" att tillverka kablar av hög kvalitet som många verkar tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minesota Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Till sist så tror jag absolut inte det är såpass "billigt" att tillverka kablar av hög kvalitet som många verkar tro. Säkert , men det är ju det jag vill veta mer om . Jag är inte främmande för dyra kablar.tvärt om. Det förändrar inte det faktum att jag inte kan få ett vettigt svar på varför dom är så pass kostsamma som dom är... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Själv så skulle jag tveka en hel del att köpa en produkt som behöver sladdar för en förmögenhet för att låta okej. Sen så är det ju så att: En Konjak som smakar rävgift för 99kr/litern är låg klass En Konjak som smakar rävgift för 9999kr/litern är sofistikerad. Vad det gäller kablar hör inte jag att det blir bättre bara för att de är dyrare och mer komplexa. Men om någon kan bevisa mej fel så är jag inte sämre än att jag oxå kan bli lite sofistikerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Själv så skulle jag tveka en hel del att köpa en produkt som behöver sladdar för en förmögenhet för att låta okej. Synd då att alla produkter behöver det Spelar ingen roll hur bra produkt man har om det sitter en kabel efter som stryper den totalt. Kabeln ska ju inte göra produkten bättre utan bara släppa fram mer av hur den faktiskt låter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Synd då att alla produkter behöver det Synd att det utesluter all livemusik och den mesta inspelade musiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Ett kabelbygge med många manuella arbetsmoment kan lätt kosta 100kkr. Tar det ett par veckor att bygga den så kan även jag förstå priset, speciellt om den byggs i västvärlden med dyr arbetskraft. Sen är ju frågan om kabeln blev bättre för att den är byggd för hand eller i mycket små serier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Förutom Nordosts dyrgripar kan vi ju för balansens skull även exemplifiera med Transparents 10 fots högtalarkablar Opus MM SC för det facila priset av 468,000:- (men då får man i och för sig ett par). Eller de nya Synergistic Galileo som är ytterligare ett snäpp upp i pris; "Synergistics new Gallileo cable (so named, I assume, because you will need a telescope to bring its out-of-this-world price into focus—$40k for the cable, $25k for the interconnect). If there were an award for most-improved sound, the G1 would win (although it would have to share the award with one other). I’ll be goddamned if I know what all has changed since I heard its less-than-sterling debut at CES, but this year the G1 was terrific—neutral, fast, surprisingly airy, just plain excellent, with none of the bloat and confusion it suffered from in Vegas. Wotta difference! Definitely one of the better sounds of the show. (Maybe that cable is worth what Synergistics asks.)" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Synd att det utesluter all livemusik och den mesta inspelade musiken Snarare så att där bryr man sig inte om det, ljudkvalitet verkar inte va prioritet nummet ett för de flesta artister direkt. Men det finns ju inget som säger att det inte skulle bli bättre av att använda riktigt bra kablar även i de situationerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Snarare så att där bryr man sig inte om det, ljudkvalitet verkar inte va prioritet nummet ett för de flesta artister direkt. Jag tror många artister redan har insett att det är för många faktorer som påverkar en inspelning att det inte har någon betydelse om man har kabel X eller kabel Y, bara att det inte blir onödigt brum eller brus. Är det så, eller är min hypotes felaktig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Audio Concept Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Jag passade på att höra av mig till Nordostrepresentant Björn Bengtsson i ämnet. Han brukar vara påläst. Så här svarar han: (Jepps, intressant fråga… Här kommer mitt svar baserat på mycket objektiv research i ämnet och tusentals timmars erfarenhet … Ovanstående stämmer alldeles perfekt om man läser ”introt” till ”elektron-drift”… Och liknelsen är ”hyfsad” med kulorna, det ”fallerar” dock på att man iom liknelsen antar att elektronerna är av FAST material… Elektricitet är mer komplicerad än så, framförallt mer påverkbar av ytterligare en mängd faktorer än det ”stela” uttryckssätt man använder vid kulliknelsen. Kulliknelsen antar att energin fortplantar sig linjärt och förutsägbart, så är inte fallet med elektroner, de ändrar hela tiden struktur, polaritet och laddning. Elektroner i en konstellation påverkar varandra till den grad att de faktiskt ger varandra små olikheter, dessa olikheter är baserade på VAR de befinner sig i förhållande till varandra. OM man nu kunde byta ut EN elektron i en konstellation så skulle den först ta med sig sina egenskaper utifrån var den plockades, MEN efter en tid anta de egenskaper den elektron den ersatte hade… OCH se där, svaret på skaket kontra kulliknelsen… (Alltså ALLA elektroner blir ju ”omskakade” MEN kommer att anta ursprungsegenskaperna så länge man återställer den EXAKTA positionen, vilket förklarar att man faktiskt kan få stora skillnader på HUR man lägger en kabel (kunde inte låta bli… ;-)) en rulle har andra egenskaper än en rak linje jämfört med ett zick-zack mönster. En mekaniskt stabil produkt kommer dock att ha bättre förutsättningar för att behålla elektronstruktur vid skak osv. En nackdel är ju då att det följaktligen kommer att ta längre tid att etablera den mest gynnsamma strukturen… Men den nackdelen kan övervägas av en konstruktions förträfflighet att tillåta en gynnsammare struktur än någon annan konstruktion…) Tyvärr håller inte förklaringen.... Frågor; Eftersom all materia är byggt upp av samma byggstenar - skillnaden mellan det ena och det andra är bara antalet elektroner, protoner och neutroner. Avståndet relativt mellan dem kan jämföras med jordens avstånd till solen, och mellan dem är ett fält - som vi ännu inte riktigt vet vad det innehåller. Materia är alltså mer tomrum/fält än byggstenar..... Eller - materia är energi. Vi vet dock att olika krafter håller ihop byggstenarna. Atomernas stabilitet är väl rätt så avgörande för fortsatt existens. Hur kan du skaka loss/förändra en elektronstruktur i t.ex koppar i en kabel bara genom att skaka på den? Om vi bortser från att lägga kablar i en rulle.... Vad är det optimala sättet att lägga ut kablar? Hur upplevs skillnaden om kabeln har går åt ena eller andra hållet, eller om den gör en u-sväng eller skarp vinkel på golvet? Och viktigast - varför blir det eventuellt skillnad? ---------- När det gäller liknelsen med kulorna - så är det bara - en liknelse. Den illustrerar strömfältet, inte elektronrörelsen i sig. Det handlar egentligen inte alls om rörelse eftersom en elektron i en kabel inte är ute på "långfärd". Den ”vibrerar” snarare tillsammans med andra - hela tiden mellan olika energitillstånd. Att elektroner i en specifik kabel skulle "borra" en tunnel eller rör för bättre framfart är inte korrekt info. Skulle det ske ett fantastiskt genombrott, ett kvantsprång angående signalhantering i en kabel, känns det som om man först skulle få höra det från etablerade forskningscentra runt om i världen. I kabelbranschen florerar det tyvärr många olika förklaringsmodeller. Här blir det ofta en hårfin balansgång mellan verklighet och sälj-intressen. Några kabeltillverkare faller tyvärr på fel sida om den gränsen, där frestelsen blir - att ta till oförklarliga tekniska modeller enbart i syfte att förföra marknaden. Det är det ingen som har någon nytta av i långa loppet - inte leverantörerna och inte kunderna. Oavsett märke och produkt är nog det bästa - att med viss återhållsamhet - förklara funktionalitet och därav prestanda. ----------------- Bortsett från den tekniska debatten så är det ett antal andra faktorer som i långt större grad påverkar hur vi uppfattar ljudskillnader från ett tillfälle till ett annat. Vi kan få för oss att kabeln låter annorlunda idag eftersom katten snubblade över den igår. I praktiken så är t.ex psykologiska effekter som påverkan, stress, hormonnivå, alkohol, fred eller krig hemma, tid på dygnet osv - mycket mer betydande för vår upplevelse. Att vidare t.ex. testa två olika inspelningar, en bra och en riktigt bra av samma stycke ger en förbättring som säkert är faktor 1000 i relation till hur mycket kattens påverkan var. Kontentan är alltså att det gäller att sortera vad som är betydelsefullt och vad som egentligen inte är det - och följaktligen var man bör lägga investeringarna. Ps. Notera att jag inte påstår att ett kabelmärke är bättre än något annat. Kablar är viktiga och de får kosta en hundralapp eller en miljon, och heta vad de vill, det är upp till var och en. Inte heller meningen att kapa tråden - men kabeldebatten rör oss dock alla - vilket gör att en sansad hantering och rimliga förklaringsmodeller måste vara att föredra. Mvh, Audio Concept Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Om man tycker att vanlig EKK 2,5 duger kanske man skulle fundera på en ny hörapparat? På vilket sätt skulle inte EKK duga, menar du? Förutom att den är jobbig att hantera, styv och bånglig, men vad ljudpåverkan anbelangar, alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Snarare så att där bryr man sig inte om det, ljudkvalitet verkar inte va prioritet nummet ett för de flesta artister direkt. Men det finns ju inget som säger att det inte skulle bli bättre av att använda riktigt bra kablar även i de situationerna. Men om det nu låter så illa och inga artister eller studios bryr sej, då borde väl rimligen ett par jättebra kablar göra att det låter sämre?? Att kablar gör skillnad tror jag alla kan vara överens om, men jag är fullt övertygad om att de flesta av dagens megadollar kablar byggs på ren spekulation att nyrika Indier, Ryssar & Asiater ska köpa dom. Och eftersom ingen kan framföra några som helst vettiga anledningar till varken prislappen eller ljudförbättringen så avskriver jag det som båg och dravel. När väl någon kan motivera priset och prestanda så är läget helt annorlunda. Sen att en av de nämda kabeltillverkarna oxå säljer dyra små skålar som ska rena och lyfta ljudet till nirvana gör ju inte saken mer trovärdig. Ska dock tillägga att jag har anset att Nordost är en av de mest seriösa kabeltillverkarna och jag gillar deras konstuktionstänk med solida ledare osv. Och jag har själv varit nöjd med deras produkter. Men Odin urholkar märkets trovärdighet för mej. Men det är bara så jag tänker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Bortsett från den tekniska debatten så är det ett antal andra faktorer som i långt större grad påverkar hur vi uppfattar ljudskillnader från ett tillfälle till ett annat. Vi kan få för oss att kabeln låter annorlunda idag eftersom katten snubblade över den igår. I praktiken så är t.ex psykologiska effekter som påverkan, stress, hormonnivå, alkohol, fred eller krig hemma, tid på dygnet osv - mycket mer betydande för vår upplevelse. Säkert tungt vägande parametrar som förmodligen sträcker sig hela hifivägen ända fram till autentiska musikframföranden. Något som talar mot enstaka bedömningstester oavsett om de är blinda eller öppna och testarrangören, tillverkaren, konsumenten har ju ingen aning om testdeltagarnas dagsform. Repetition, utsträckning i tid och antal tillfällen kan säkert vara helt avgörande för att hifitester skall få någon relevans. Lugnet är hifins bästa vän och detta är ett ämne som kanske får alldeles för litet utrymme i olika hifisammanhang... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimota Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Tjolahopp!!! Jag slog upp datorn lite sömnigt på morgonen och noterar att här har det varit kabelfest hela natten! Va roligt! Nu ser jag ännu mer fram emot Malmö - då kan vi ses och prata kablar i flera dagar om vi vill! Och testa och greja. Här är lite subjektiva åsikter som bygger på mina egna erfarenheter: EKK - för mig rör den ihop både timing och ljudbild och tonalitet i anläggningen. Jag tycker att den låter grå dynamiskt och spelar ganska förvirrat när man spelar något annat än salongsmusik. Jag tror att det beror på att den innehåller så mycket PVC och att konstruktionen inte håller särskilt hög jämnhet vad gäller t ex avståndet mellan ledarna i kabeln. Bängligheten som nämns ovan är ju inte heller ett plus. Jag har visat kablar i en uppsjö olika anläggningar i flera år - både i butik, på mässor och i hemmiljö. Hur man än ser på det så har jag MYCKET erfarenhet av det här. Och jag har dragit slutsatser varje gång, såklart. För mig har resultaten varit enkla att höra, enkla att visa, och dessutom repeterbara från ett system till ett annat. Jag gillar att göra kabeldemos, för det väcker ofta stor förvåning och starka känslor. Vad gäller prissättning på exklusiva kablar, så har ni många intressanta teorier här på forumet. Jag tror säkert att, särskilt när det gäller de allra dyraste/exklusivaste produkterna att det finns något som heter strategisk prissättning. Själv tycker jag att ODIN är en produkt med otrolig prestanda, men jag kan inte gå och rekommendera den till andra än de med extra stort bankkonto och extra stort musikintresse. För dem är den helrätt. Faktum är att på ganska många marknader runt klotet (Hong Kong, Grekland, Schweiz, Japan m fl) så är det huvudsakliga klagomålet på Odin att den är på tok för billig! "Kan ni inte släppa något som kostar en tre-fyra gånger mer, så vi kan tilltala våra RIKTIGA VIP-kunder??? går argumentationen i de länderna. Här i Sverige har vi en annan kultur. Dels har vi Jante-lagen. Och kanske Dunte-lagen också - kan inte jag så ska faen inte Du kunna heller. Och så är vi ju Landet Lagom. Om Italien får symboliseras av Ferrari Maranello, så får väl vi symboliseras av Volvo 242 DL. Också en bra produkt, men med annat fokus. Nu släpper Nordost inte in allmänheten på sin fabrik. Själv har jag bara varit i den delen där kablarna termineras. Men jag har sett bilder på de industrirobotar som behövs för att producera de extremt avancerade Nordostkablarna, vars precision vida överstiger precisionen inuti apparaterna. Jag har också sett deras andra produkter - specialkablar till rymdindustrin, dataindustrin och sjukvårdsindustrin - produkter som kräver ett extremt högt tekniskt kunnande. När vi ses kan jag visa och förklara vad det är som kostar med Nordostkablar. Och varför. När jag själv under flera års tid har fått uppleva hur ett musiksystem fullkomligen transformeras av att använda dessa kablar i från början till slut, formas alla mina upplevelser till en sanning för mig personligen. Det här har gjort att jag kan unna mig lyxen att INTE spela gles mäss-musik på mässorna. Jag har ju till och med fått ett rykte här i branschen om att vara den som spelar ovanligast musik. För med ett system som är rätt ihopsatt kan man spela skränig Balkanmusik, punkrock, thrash metal eller spikpiano om man vill - och det blir bara roligare. Med övertrygga produktioner med dyster sångerska med akustisk gitarr och liknande blir det bara B O R I N G. Så vill ni höra sånt får ni gå till de andra rummen. Sist det begav sig gjorde jag ett experiment. Jag tog en packe med 20 skivor. En lyssnare fick säga en siffra mellan 1 och 20. Så valdes skivan. Nästa gubbe fick säga en siffra mellan 1 och 10. Så valdes låten. Nästa gumma fick säga bokstaven N eller U. För nerifrån eller uppifrån. Och VIPS - så hade vi hittat en helt random utvald låt. I 100% av fallen blev det en låt som kändes helt meningsfull och intressant att lyssna på. Med ett vältrimmat system blir skivsamlingen ofantligt större. MINA subjektiva erfarenheter! Tack för att du orkade läsa ända hit. Bästa hälsningar Ludwig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Om Italien får symboliseras av Ferrari Maranello, så får väl vi symboliseras av Volvo 242 DL. Också en bra produkt, men med annat fokus. Finns en viss mätbar skillnad mellan dessa två dock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Hur man än ser på det så har jag MYCKET erfarenhet av det här. Och jag har dragit slutsatser varje gång, såklart. För mig har resultaten varit enkla att höra, enkla att visa, och dessutom repeterbara från ett system till ett annat. Det här är ju intressant, för ett bra sätt att övertyga alla skeptiker om att det går att höra skillnad på kablar det inte "borde" gå att höra skillnad på vore ju att visa detta i ett kontrollerat blindtest (dubbelblint, enbart test om det går att höra skillnad). Varför har det aldrig gjorts? Det finns ju till och med ett erbjudande om $1,000,000 för det, men ändå har ingen nappat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Nu släpper Nordost inte in allmänheten på sin fabrik. Själv har jag bara varit i den delen där kablarna termineras. Men jag har sett bilder på de industrirobotar som behövs för att producera de extremt avancerade Nordostkablarna, vars precision vida överstiger precisionen inuti apparaterna. Jag har också sett deras andra produkter - specialkablar till rymdindustrin, dataindustrin och sjukvårdsindustrin - produkter som kräver ett extremt högt tekniskt kunnande. Jag jobbar med extremt avancerade industrirobotar och de är väldigt få robotar som kostar mer än en uppsättning Odin. Och sist jag läste på t.ex Belden's hemsida så levererade dom "specialkablar till rymdindustrin, dataindustrin och sjukvårdsindustrin" oxå. Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta Mer än att för mej finns det inget som motiverar priserna (igen för mej). Och hoppas att ingen läser detta som att jag skulle vara sur eller förbannad osv för så är det inte Tycker att det är rätt roligt att företag satsar på extrema projekt och sätter ribban högre hela tiden. Men det är oxå viktigt att backa bandet och kolla vart det började någonstans. Min recension av EKKJ 5mm2 (har inte provat EKK 1.5mm2) är att basen är den bästa jag hört, dock så är kabeln inte så roligt uppåt. Vissa klassiska hifiparametrar blir lidande. Men någonstans tilltalas jag av det nakna och icke tillrättalagda ljudet. Men jag använder inte den kabeln idag. Och om ni tycker 1.5mm2 är jobbig prova brottas med 5mm2 Måste oxå säga att det är kul att Audionord deltar i en kabeldiskussionen! Respekt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimota Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Det här förutsätter ju då att man tycker att blindtest och dubbelblindtest är bra metoder. Vilket jag ju föga förvånande FÖRSTÅSS inte tycker!!! Vaffördädå? Jo, för jag har noterat att människan är en ängslig natur. Särskilt vi HiFi-gubbar. Och om man anordnar blindtest så blir det oundvikligt att alla sitter och oroar sig för om de ska svara "rätt" eller "fel". Särskilt här i Sverige där vi är så livrädda för att sticka ut eller vara annorlunda. Om man högaktar vars och ens intelligens och integritet, så bör vederbörande klara av ett test där man vet vilka kombattanter som ska jämföras med varandra ifrån början. Då kan man slappna av och låta bli att ägna en massa energi åt att oroa sig. Jag fungerar själv på det här viset. En variant jag förespråkar är att man i så fall får skriva ner på lappar vad man tyckte i varje enskilt fall, och så kan man jämföra lapparna efteråt. Det är en lämplig mellanväg som jag i så fall förespråkar. Förresten finns det mätbara skillnader på kablar också. Så det så! Ludwig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minesota Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Som vanligt verkar det som man inte kan få ett svar på frågan vad gäller prissättning. För mig är det ofattbart hur man kan sälja en produkt för 100 000 kr och inte kan förklara vad som bettingar dess värde på ett edekvat sätt. Gör Nordost och Transparent osv bra kablar? Självklart gör dom det. Är dom prisvärda ? det är väll upp till den som väljer att investera att fundera över. Fungerar dom i alla system? Absolut INTE. Väljer man att marknadsföra produkter som lösningen på alla problem får man också vara beredd på att redogöra för den. Ludwig, jag har hört dina kablar och system i sammanhang där det låter fint. Jag har också hört "dina" kablar i system som är fantastiska där dom inte fungerar. Personligen är jag ganska ointresserad över vad som fungerar och inte på mässor. Det är hemma hos alla ljudintresserade som dom skall intergrearas vilket för mig är en´helt annan sak. Vill man sälja "ferrari" kablar till Nyrika ryssar är ju det en affäridè god som någon. Men att tro att "Ferrarin" tar sig fram i alla miljöer är inte ett trovärdigt säljargument hos mig och troligen inte heller hos medparten av andra med ljudintresse i detta forumet och runt om i världen. Vidare anser jag att det finns lika många problem i återgivningen av gles musik som tät dito. Finns inga kablar i världen som kan lösa dem. Ser för övrigt fram emot den nya Audio Research intergrerade maskinen. Är den på g ? /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Det här förutsätter ju då att man tycker att blindtest och dubbelblindtest är bra metoder. Vilket jag ju föga förvånande FÖRSTÅSS inte tycker!!! Vaffördädå? Jo, för jag har noterat att människan är en ängslig natur. Särskilt vi HiFi-gubbar. Och om man anordnar blindtest så blir det oundvikligt att alla sitter och oroar sig för om de ska svara "rätt" eller "fel". Särskilt här i Sverige där vi är så livrädda för att sticka ut eller vara annorlunda. Men för det första finns det inget rätt och fel - vi hör ju det vi hör. För det andra så var skillnaderna för dig "...enkla att höra, enkla att visa, och dessutom repeterbara från ett system till ett annat.". Och för det tredje finns inget som hindrar att man först sitter tillsammans och lyssnar helt öppet på kablarna, diskuterar skillnader, och lär av varandra, och sedan testar blint. Om man högaktar vars och ens intelligens och integritet, så bör vederbörande klara av ett test där man vet vilka kombattanter som ska jämföras med varandra ifrån början. Då kan man slappna av och låta bli att ägna en massa energi åt att oroa sig. Nej, då förfelas ju hela idén med testet: att undersöka om det över huvud taget går att höra skillnad. Eller hur menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Tjolahopp!!! För dem är den helrätt. Faktum är att på ganska många marknader runt klotet (Hong Kong, Grekland, Schweiz, Japan m fl) så är det huvudsakliga klagomålet på Odin att den är på tok för billig! "Kan ni inte släppa något som kostar en tre-fyra gånger mer, så vi kan tilltala våra RIKTIGA VIP-kunder??? går argumentationen i de länderna. Här i Sverige har vi en annan kultur. Dels har vi Jante-lagen. Och kanske Dunte-lagen också - kan inte jag så ska faen inte Du kunna heller. Och så är vi ju Landet Lagom. Om Italien får symboliseras av Ferrari Maranello, så får väl vi symboliseras av Volvo 242 DL. Också en bra produkt, men med annat fokus. Visst då är det väl bara att ni släpper något som är 3-4 ggr dyrarare då om det var huvudproblemet...???borde ju i så fall vara att kabeln skulle bromsa resten av deras system eller.... Att någon vill ha förklarat hur vissa produkter är prissatta eller konstruerade har väl knappast med Jante lagen att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Jag är heller ingen vän av blindtester. Jag tror inte riktigt på det av bl a de skäl som Bimota anför. Vi gjorde en gång en blindtest mellan Monster, PAD och Van den Huul. Den vi föll pladask för var Monster som hade en härlig värme. PAD Elementa tyckte vi lät grynig och VdH för torr. Men efter någon vecka började jag bli lyssningstrött på Monster-kabeln och då kändes deet befriande att sätta in PAD. En kabel, precis som övrig utrustning behöver smälta in och åtminstone jag, behöver tid på mig. Att höra skillnader mellan olika kablar är ofta inte så svårt men därifrån att besluta vad jag tycker är bäst är ett annat kapitel. Det är naturligtvis också så att ingen kabeltillverkare har torrt på fötterna när dom säger att deras kabel är bäst. Den typen av retorik är enbart pinsam. Jag kan förstå att en kabeltillverkare vill påstå att dera vara är bäst på marknaden. Det finns ju t o m dom som påstår att en viss högtalare eller förstärkare är bäst och ibland enbart p g a att en recensent tyckt så i en tidning. Jag tycker att en del av charmen med hifi är att den trots allt är tämligen ovetenskaplig när det gäller lyssningskvalitet. Att tävla om vilka upplevelser och känslor som är dom rätta och bästa är ganska befängt. Det är så mycket som avgör ett köp och vad som känns rätt. Elektron-pratet är väl snarare en retorik som man använder för att försöka bygga upp en trovärdighet och förleda intresset från själva upplevelsen. Det lägger jag på kontot MBS (Marketing Bull Shit). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Jag är heller ingen vän av blindtester. --- En kabel, precis som övrig utrustning behöver smälta in och åtminstone jag, behöver tid på mig. Att höra skillnader mellan olika kablar är ofta inte så svårt men därifrån att besluta vad jag tycker är bäst är ett annat kapitel. --- Jag tycker att en del av charmen med hifi är att den trots allt är tämligen ovetenskaplig när det gäller lyssningskvalitet. Att tävla om vilka upplevelser och känslor som är dom rätta och bästa är ganska befängt. Det är så mycket som avgör ett köp och vad som känns rätt. Elektron-pratet är väl snarare en retorik som man använder för att försöka bygga upp en trovärdighet och förleda intresset från själva upplevelsen. Det lägger jag på kontot MBS (Marketing Bull Shit). Nä, men jag tycker heller inte att man måste blindtesta allt själv (förutom att det är väldigt intressant att ha gjort det i alla fall en gång). Jag är bara förvånad över att ingen kabeltillverkare nappar på miljondollarerbjudandet och en gång för alla får täppa till truten på skeptikerna. Vi gjorde en gång en blindtest mellan Monster, PAD och Van den Huul. Hur gick det till? Lyssnade ni på kablarna A, B och C och bestämde vad ni tyckte om respektive? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Nä, men jag tycker heller inte att man måste blindtesta allt själv (förutom att det är väldigt intressant att ha gjort det i alla fall en gång). Jag är bara förvånad över att ingen kabeltillverkare nappar på miljondollarerbjudandet och en gång för alla får täppa till truten på skeptikerna. Hur gick det till? Lyssnade ni på kablarna A, B och C och bestämde vad ni tyckte om respektive? Miljondollarutmaningen stod en debattör för i USA. Han lovade en mille till den som kunde skilja på en billig och en dyr kabel. Michael Fremer på Stereophile nappade och antog erbjudandet, men då drog sig Mr Stor i Truten tillbaka. Om Du söker på Stereophiles hemsida så hittar Du säkert artikeln. Yes, vi plockade ut ett par LP-sidor där vi lyssnade på hela sidorna och bytte sedan och gjorde om tricket. Sedan åt vi en liten vickning och efteråt lyssnade vi i en annan ordning och vi kom fram till samma resultat vilket inte var så svårt för det var stor skillnad. Minns inte namnet på Monster kabeln med det var en rätt billig variant för några hundra lappar. PAD'en var en Elementa. Minns inte vad VdH hetter men jag tror det var Two - en gul kolfiberkabel som var knastertorr i jämförelse med de andra. Jag har också gjort motsvarande mellan Transparent och Siltech och där är det inte så lätt att höra några större skillnader. Däremot mellan Transparent och Nordost och mellan Transparent och Cardas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Det finns en hel del att hitta på nätet om Mr Randi som lovade en miljon dollar och han verkar minst sagt inte speciellt seriös Fremer antog ju utmaningen och ville testa mellan kablarna han har hemma som han är mest inlyssnad på Tara labs toppmodell tror jag det var och någon annan kabel men det fick han inte för Randi utan det måste va två st kablar som Randi själv har valt ut i en anläggning som han har plockat ihop o.s.v. o.s.v. inte direkt så kravlöst som många vill få det att framstå. När vi ändå är inne på om kablar gör skillnad så kolla gärna på sidan jag länkade till på sida1 om mätningar på kablar. Breakthrough approach to measurment of cables Lite mer info här: Mer detaljerad info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts