Jump to content

Recommended Posts

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vad är skillnaden mer än priset

Hej Samuel!

Vilken tur att jag tittade in här då. Här fanns ju en fråga till mig.

Skillnaden mellan Tyr och Valhalla är som följer:

Signalkablarna först.

Valhalla:

INSULATION: High purity class 1 extruded FEP

CONDUCTORS: 8 x 24 AWG solid core

MATERIAL: 78 microns of extruded silver over 99.999999% OFC solid-core.

CAPACITANCE: 22.0pF/ft

DIELECTRIC CONSTANT: 1.38

PROPAGATION DELAY: 87% speed of light

DIMENSIONS: 8mm (1/4”) diameter

Tyr:

INSULATION: Fluorinated Ethylene Propylene (FEP)

CONSTRUCTION: Precision Dual Mono-Filament design

CONDUCTORS: 4 x 22 AWG solid core

MATERIAL: 60 microns of extruded silver over 99.9999% OFC

CAPACITANCE: 25.0pF/ft

INDUCTANCE: 0.63µH/ft

PROPAGATION: 80% speed of light

OVERALL SHIELD: 97% Braid

Som du ser har Valhalla åtta ledare, som faktiskt är snäppet tunnare än Tyrs fyra ledare.

Konstruktionen är faktiskt mer avancerad hos Tyr - man använder en tvinnad teflondistans för att hålla bort ledaren från isolationsmaterialet. Valhalla använder en enkel distans. Trots det är Valhalla en bättre kabel med mindre förluster.

Tyr använder WBT NextGen kopparkontakter (RCA) och Valhalla använder WBT NextGen silverkontakter. Båda är mycket välskärmade.

Ljudmässigt kommer man mycket långt med Tyr. Bra snabbhet och auktoritet, och bra "släpp" - alltså att musiken frigör sig fint ifrån högtalarna. Valhalla har ännu mer pondus och en helt knäckande dynamik. Den brukar få de flesta andra kablar att låta seeeeeeega och trötta.

Och så över till högtalarkablarna.

Valhalla:

CONDUCTOR: 40 x optimized diameter in micro mono-filament construction

MATERIAL: 78 microns of extruded silver over 99.999999% OFC solid core

CAPACITANCE: 11.8pF/ft

INDUCTANCE: 9.6uH/ft

DC RESISTANCE: 2.6ohms/1000ft (304M)

PROPAGATION DELAY: 96% speed of light

DIMENSIONS: 55mm (2 1/8”) wide and 1.0mm (0.039”) thick

Tyr:

CONDUCTOR: 20 x optimized diameter micro mono-filament construction

CAPACITANCE: 11.0pF/ft

INDUCTANCE: 0.11uH/ft

PROPAGATION DELAY: 92% speed of light

Även här ser man snabbt att Tyr består av färre, men tjockare ledare.

Ljudmässigt tycker jag att Tyr som högtalarkabel är lite närmare Valhalla än vad som gäller för signalkablarna.

Den har NÄSTAN samma grymma auktoritet och reptilsnabba dynamik- och transienthantering.

Två grymma kablar enligt mig. Jag gillar dem allra bäst i singlewire-utförande. Då blir det åka av.

Hoppas det här givit dig något. Hör av dig annars. God lyssning önskar Ludwig.

Posted
Hej Samuel!

Vilken tur att jag tittade in här då. Här fanns ju en fråga till mig.

Skillnaden mellan Tyr och Valhalla är som följer:

Signalkablarna först.

Valhalla:

CONDUCTORS: 8 x 24 AWG solid core

MATERIAL: 78 microns of extruded silver over 99.999999% OFC solid-core.

CAPACITANCE: 22.0pF/ft

DIELECTRIC CONSTANT: 1.38

PROPAGATION DELAY: 87% speed of light

DIMENSIONS: 8mm (1/4”) diameter

Tyr:

INSULATION: Fluorinated Ethylene Propylene (FEP)

CONSTRUCTION: Precision Dual Mono-Filament design

CONDUCTORS: 4 x 22 AWG solid core

CAPACITANCE: 25.0pF/ft

INDUCTANCE: 0.63µH/ft

PROPAGATION: 80% speed of light

OVERALL SHIELD: 97% Braid

Som du ser har Valhalla åtta ledare, som faktiskt är snäppet tunnare än Tyrs fyra ledare.

Konstruktionen är faktiskt mer avancerad hos Tyr - man använder en tvinnad teflondistans för att hålla bort ledaren från isolationsmaterialet. Valhalla använder en enkel distans. Trots det är Valhalla en bättre kabel med mindre förluster.

Tyr använder WBT NextGen kopparkontakter (RCA) och Valhalla använder WBT NextGen silverkontakter. Båda är mycket välskärmade.

Ljudmässigt kommer man mycket långt med Tyr. Bra snabbhet och auktoritet, och bra "släpp" - alltså att musiken frigör sig fint ifrån högtalarna. Valhalla har ännu mer pondus och en helt knäckande dynamik. Den brukar få de flesta andra kablar att låta seeeeeeega och trötta.

Och så över till högtalarkablarna.

Valhalla:

CONDUCTOR: 40 x optimized diameter in micro mono-filament construction

MATERIAL: 78 microns of extruded silver over 99.999999% OFC solid core

CAPACITANCE: 11.8pF/ft

INDUCTANCE: 9.6uH/ft

DC RESISTANCE: 2.6ohms/1000ft (304M)

PROPAGATION DELAY: 96% speed of light

DIMENSIONS: 55mm (2 1/8”) wide and 1.0mm (0.039”) thick

Tyr:

CONDUCTOR: 20 x optimized diameter micro mono-filament construction

CAPACITANCE: 11.0pF/ft

INDUCTANCE: 0.11uH/ft

PROPAGATION DELAY: 92% speed of light

Även här ser man snabbt att Tyr består av färre, men tjockare ledare.

Ljudmässigt tycker jag att Tyr som högtalarkabel är lite närmare Valhalla än vad som gäller för signalkablarna.

Den har NÄSTAN samma grymma auktoritet och reptilsnabba dynamik- och transienthantering.

Två grymma kablar enligt mig. Jag gillar dem allra bäst i singlewire-utförande. Då blir det åka av.

Hoppas det här givit dig något. Hör av dig annars. God lyssning önskar Ludwig.

jag har Baldur som högtalarkabel men ska klättra uppåt så en lite överblick vad som skiljer mellan baldur, heimdal, frey, tyr, och vallahalla vore trevligt

mvh Samuel

Posted
ska klättra uppåt

Det där med kablar är det få förunnat att ha absoluta erfarenheter av. Ludwig är väl en vad gäller Nordost-sortimentet.

Min egen erfarenhet är främst signalkablarna där det har varit ett svårbegripligt steg uppåt från Whatever till Valhalla.

Detsamma gäller i viss mån strömkablarna, men där är min erfarenhet mindre.

Posted

Jag har haft Frey, Heimdall och Tyr hemma och steget upp till Tyr är i min mening väldigt stort och jag var extremt nöjd med Tyr, just nu kör jag med Krell CAST.

Posted
Jag har haft Frey, Heimdall och Tyr hemma och steget upp till Tyr är i min mening väldigt stort och jag var extremt nöjd med Tyr, just nu kör jag med Krell CAST.

Jo, klivet upp till Tyr är stort, det håller jag med om. Tyr har en massa pondus och självklarhet i musikförmedlingen som gör att man slappnar av för att allt kommer i rätt ordning. För mig är steget upp till Valhalla faktiskt ännu större. Strömkabeln är bara rent förjävlig, som den sorterar upp i virrvarret och portionerar ut musiken som en begriplig och attraktiv helhet. På CD-spelare är den helt knäckande. Jag tar hellre en tjugotusenkronors-spelare med en Valhalla Power än en femtiotusenkronors-spelare med standardkabel. Hittills har alternativ ett alltid låtit bättre när jag testat. Jag looovar!!!

Signalkabeln är näst viktigast i kedjan när det gäller Valhalla. Jag kör hellre Valhalla signal och Frey högtalarkabel än tvärtom. Det blir både billigare och bättre.

Vad gäller CAST: Alla ni som använder CAST mellan KRELL för- och slutsteg bör genast prova KRELLs nya MMF CAST.

MMF står för Micro Mono Filament, och är samma teknologi som används i t ex Valhalla-kablarna. Licenstillverkas också mycket riktigt av Nordost. Ett prestandalyft som heter duga är det - men det kostar inte alls så som vanliga High End signalkablar. Väldigt vettigt prissatta, för att man ska kunna ha råd med lite längre längder. CAST-teknologin medger väldigt långa längder också. Hundra meter är inga problem. Om du har så stort vardagsrum, vill säga.

Jag redogör för högtalarkablarna i en ny ruta. TACK för intresset hörni!!! Det gör att det känns meningsfullt för mig att hålla på och rodda och jämföra och hålla på, som jag gör mest för jämnan tycker jag. Mycket trevligt.

Posted
jag har Baldur som högtalarkabel men ska klättra uppåt så en lite överblick vad som skiljer mellan baldur, heimdal, frey, tyr, och vallahalla vore trevligt

mvh Samuel

Baldur är egentligen en lite smalare variant av den gamla toppmodellen SPM. Den är så långt man kunde komma med ett isolationsmaterial som fortfarande nuddar 100% av ledarna. Det är en rapp och trevlig kabel som piggar upp många anläggningar.

...MEN! (som Tony Irving brukar säga)...

Så fort man kommit upp i Heimdall så händer det grejer ordentligt. Det här är "Valhalla Light", kan man säga. Samma teknologi, med en teflonlina som lindats runt varje ledare före själva isolationsmaterialet hård-tryckts/gjutits som en precisionstunnel runt varje enskild ledare. På så sätt är det mindre än 20% av ledarens yta som nuddar något, och det de nuddar har extremt liten påverkan på signalen. Farten ökar, bredbandigheten likaså, och filtereffekterna reduceras drastiskt.

Ljudmässigt ger det en känsla av att man köpt större högtalare med dyrare element och dessutom ökat volymen. Det låter maffigare och större, och har ett anslag som är så där skönt stöddigt och bredbent. -Kom igen då, liksom.

Hoppar man upp till Frey, så ökar antalet ledare från 24 (i både Baldur och Heimdall) till 28. Storleken är densamma på ledarna. Man har ett ännu bättre teflon, och har minskat tillverkningshastigheten för att få ännu större likformighet och precision på Frey. Ljudmässigt så är den ännu kaxigare rent dynamik- och timingmässigt. Perfekt för t ex Prince!

Nästa steg är ju som sagt Tyr. Där är ledarna faktiskt snäppet fetare än hos Baldur/Heimdall/Frey. Därigenom räcker det med 20 ledare per kabel. Teflonet är ett ännu mer trögjobbat och stadigt material, som verkligen håller kabeln i schack även om du spelar arenarock på högsta volym. Det gör att musiksignalen får färdas ostört. Då hittar den vägen mycket lättare.

Många kablar ute på marknaden behöver ligga blick stilla för att ha en chans att prestera. Därför finns s k cable risers och liknande. Vill du vara lite elak, kan du gå och skaka lite på kablarna i ett system. Många kablar behöver flera veckor för att hämta sig från chocken. Systemet låter också genast mycket sämre om du försöker detta.

Passar även på att upprepa mitt recept till framgång med hemmastereon:

Först strömmen. Viktigast av allt. Sedan racket. Då har vi grundförutsättningarna klara.

Lägg extra mycket energi på att få högtalarna att spela tillsammans med rummet. Hitta rätt högtalare, och placera den noggrant. Arbeta lite med rummet också. Börja med enkla medel. Matta, gardin, soffa, tavlor, bokhylla etc.

När högtalarna är funna och placerade - skaffa en så bra ljudkälla du har råd med. Nu är vi nästan klara redan.

Knyt ihop ljudkällan och högtalarna med en förstärkare som orkar driva högtalarna bra, och se till att ha kablar som drar ifrån så lite som möjligt från signalen mellan apparaterna.

Så enkelt är det faktiskt!

Jag har ALLTID välljudande system på alla mässor - det kan ni inte förneka!

Hemligheten är enkel. Jag gör bara som jag beskrivit ovanför här.

Ja, det är klart - innan jag släpper in lyssnarskaran smörjer jag alltid in väggarna med ormolja såklart.

Annars inga konstigheter, som det heter.

We hears,

Ludwig

Guest gurkan
Posted

Hej!

Jag bara undrar om ormoljan du använder på stora mässor är av samma märke som jag använder här hemma ,

den som heter MATTS ;)

mvh gurkan

Posted
Många kablar ute på marknaden behöver ligga blick stilla för att ha en chans att prestera. Därför finns s k cable risers och liknande. Vill du vara lite elak, kan du gå och skaka lite på kablarna i ett system. Många kablar behöver flera veckor för att hämta sig från chocken. Systemet låter också genast mycket sämre om du försöker detta.

Detta visste jag ej,man skall mao ej reta den i onödan då hugger den direkt :D

Men varför är det så,vad händer igentligen,att många anv kabellifters eller anv häftmassa runt kontakter för att få bort vibrationer kan jag på något sätt förstå...men förklara gärna :?::)

Posted
Hej!

Jag bara undrar om ormoljan du använder på stora mässor är av samma märke som jag använder här hemma ,

den som heter MATTS ;)

mvh gurkan

ormolja ? vad ska det vara bra för ? stela leder ?

Posted
Detta visste jag ej,man skall mao ej reta den i onödan då hugger den direkt :D

Men varför är det så,vad händer igentligen,att många anv kabellifters eller anv häftmassa runt kontakter för att få bort vibrationer kan jag på något sätt förstå...men förklara gärna :?::)

Jag har studerat det där lite närmare. Om man tittar riktigt på djupet i en elektrisk ledare, kan man konstatera att elektronerna hittar en väg genom ledaren som bygger på minsta möjliga motstånd. Efter ett tag har den här vägen formats till långa spröda rör, eller tunnlar inuti ledarmaterialet, i vilka elektronerna kutar allt vad de orkar. Om du skakar på kabeln, brister den här passagen. Ju mer du skakar, desto fler brott i passagen, och så får elektronerna byta från isjakt till terränglöpning, om du förstår liknelsen. Efter ett antal speltimmar har de byggt upp en framkomlig väg igen, och börjar forsa fram mycket mer obehindrat.

En övergång till en apparat är ju också en materialövergång. En del skivspelartillverkare rekommenderar att man har en sammanhängande signalkabel från pickupen och hela vägen fram till förstärkaren för att underlätta för de i sammanhanget svaga signalerna. En del purister väljer till och med att löda fast kablarna både i pickupen och inuti förstärkaren. Fråga Mats Meyer-Lie så får du höra... (ungdomssynd i och för sig)

Om man har en förstärkare som har en nätdel som vibrerar mycket, så får man en signalövergång som störs just av vibrationerna. Det ger förluster. Dessutom kan man mäta sig fram till att en komponent som skakas om faktiskt genererar en elektrisk signal av själva rörelseenergin. Tänkvärt är att alla komponenter i kretsen ger sitt lilla bidrag, och det som kommer ut genom utgångarna är ett rätt stört sammelsurium jämfört med originalsignalen.

En helt oundviklig liknelse här är ju viskleken. Varje gubbe/gumma i kedjan får representera en komponent. Ju fler kockar, desto sämre soppa gäller ju här som vi alla vet.

Alltså - använd mekaniskt stabila kablar, och ett välgjort resonansdämpande HiFi-rack om du vill veta hur dina apparater kan låta. När du väl hört vad som händer när du flyttar din ljudkälla från ett standardrack till ett som fungerar, så går du aldrig tillbaka. DET var som f-n, hör du dig själv säga.

Jag säger som på min fina T-tröja:

Try it you'll like it!

Ludwig

Posted
Samuel: Testa Audio Magic från Danmark först så kanske du slipper sälja kroppsdelar för att komma åt en bra ht- kabel :D

Jag kör dessa hemma, både 4 och 6 mm2. Och de är absolut det bästa jag har provat

Länk: http://www.audiomagic.dk/magiccybercables.aspx

/FZA

Odin och Valhalla må vara dyra men det finns tydligen värre; Synergistic Research Galileo :D (scrolla ned)

Lägger även till en liten betraktelse om att de minst sagt dyra kablarna trots allt gjorde Vividhögtalarna mer rättvisa; RMAF Report ;)

Guest Audio Concept
Posted
Jag har studerat det där lite närmare. Om man tittar riktigt på djupet i en elektrisk ledare, kan man konstatera att elektronerna hittar en väg genom ledaren som bygger på minsta möjliga motstånd. Efter ett tag har den här vägen formats till långa spröda rör, eller tunnlar inuti ledarmaterialet, i vilka elektronerna kutar allt vad de orkar. Om du skakar på kabeln, brister den här passagen. Ju mer du skakar, desto fler brott i passagen, och så får elektronerna byta från isjakt till terränglöpning, om du förstår liknelsen. Efter ett antal speltimmar har de byggt upp en framkomlig väg igen, och börjar forsa fram mycket mer obehindrat.

Intressant, men stämmer verkligen detta angående kablar? Har svårt att se att elektronerna gör ett internt ”rör” eller tunnel i ledaren, för snabbare passage. Med våra ögon så ter sig kabeln solid, men med elektronens "ögon" så är det enbart en öppen rymd den rör sig i - omkring atomkärnan. För elektronen är det ett energifält med skiftande energitillstånd. För våra ögon en solid kabel. Från vårt perspektiv skulle alltså en "tunnel" vara intressant, men från ett elektrons perspektiv har den ingen mening.

Ett fenomen som man kallar ”elektron-drift”, är genomsnittstiden för elektron-rörelse genom en ledare. Med ström i en kabel går elektronerna inte i en rak linje genom ledaren, men rör sig i ett sik-sak mönster eftersom de kolliderar med andra atomer i ledaren. Denna hastighet i kabelns strömriktning räknas i några millimeter per minut. Det tar alltså lång tid genom en hel kabel för specifika elektroner...., om de alls kommer ut på andra sidan - även i en kabel på 1 centimeter.

Anledningen till att ström i en ända av en kabel ändå omedelbart känns i den andra ändan av kabeln är att det finns massor av elektroner hela vägen, den ena påverkar den andra energimässigt och blixtsnabbt finns rörelsen också i andra ändan av kabeln. Ungefär som om man lägger tio kulor efter varandra på ett bord. Håller man fast den första och slår med en hammare på den, ligger de åtta följande nästan stilla och den tionde rör sig direkt.

Som sagt - intressant fråga.....

Mvh, Audio Concept

Posted
Efter ett tag har den här vägen formats till långa spröda rör, eller tunnlar inuti ledarmaterialet, i vilka elektronerna kutar allt vad de orkar. Om du skakar på kabeln, brister den här passagen. Ju mer du skakar, desto fler brott i passagen, och så får elektronerna byta från isjakt till terränglöpning, om du förstår liknelsen. Efter ett antal speltimmar har de byggt upp en framkomlig väg igen, och börjar forsa fram mycket mer obehindrat.

Hehe, jag tror han skojar med oss lite. :) Det har inget med vedertagen fysik och elektronik att göra, i alla fall.

Posted

Jag passade på att höra av mig till Nordostrepresentant Björn Bengtsson i ämnet. Han brukar vara påläst.

Så här svarar han:

(Jepps, intressant fråga… Här kommer mitt svar baserat på mycket objektiv research i ämnet och tusentals timmars erfarenhet …

Ovanstående stämmer alldeles perfekt om man läser ”introt” till ”elektron-drift”…

Och liknelsen är ”hyfsad” med kulorna, det ”fallerar” dock på att man iom liknelsen antar att elektronerna är av FAST material…

Elektricitet är mer komplicerad än så, framförallt mer påverkbar av ytterligare en mängd faktorer än det ”stela” uttryckssätt man använder vid kulliknelsen.

Kulliknelsen antar att energin fortplantar sig linjärt och förutsägbart, så är inte fallet med elektroner, de ändrar hela tiden struktur, polaritet och laddning.

Elektroner i en konstellation påverkar varandra till den grad att de faktiskt ger varandra små olikheter, dessa olikheter är baserade på VAR de befinner sig i förhållande till varandra.

OM man nu kunde byta ut EN elektron i en konstellation så skulle den först ta med sig sina egenskaper utifrån var den plockades, MEN efter en tid anta de egenskaper den elektron den ersatte hade…

OCH se där, svaret på skaket kontra kulliknelsen…

(Alltså ALLA elektroner blir ju ”omskakade” MEN kommer att anta ursprungsegenskaperna så länge man återställer den EXAKTA positionen, vilket förklarar att man faktiskt kan få stora skillnader på HUR man lägger en kabel (kunde inte låta bli… ;-)) en rulle har andra egenskaper än en rak linje jämfört med ett zick-zack mönster.

En mekaniskt stabil produkt kommer dock att ha bättre förutsättningar för att behålla elektronstruktur vid skak osv. En nackdel är ju då att det följaktligen kommer att ta längre tid att etablera den mest gynnsamma strukturen… Men den nackdelen kan övervägas av en konstruktions förträfflighet att tillåta en gynnsammare struktur än någon annan konstruktion…)

Ludwig igen:

Själv påstår jag mig på intet sätt påläst i fysik eller elektronik. Men nyfiken är man ju, och min drivkraft till att söka svar på frågor är dels era spörsmål här på forumet, och dels i ännu högre grad egna upplevelser i både hemmasystemet och ute på fältet. Och trots att jag själv åldras varje dag, så verkar hörseln fortfarande utvecklas! Det är sporrande.

Jag hör t ex när just vår bil är i annalkande till hemmet långt före mina barn gör det. Jag känner igen frekvensen på motorljudet. Ni har säkert själva en rad exempel på liknande upplevelser.

Fortsätt ha kul! Och tänk hur bra våra system kommer att låta om bara fem år! Så mycket som vi lärt oss då!

Hurra!

//Ludwig

Posted
Hehe, jag tror han skojar med oss lite. :) Det har inget med vedertagen fysik och elektronik att göra, i alla fall.

Hej igen!

Njäe jag skulle inte vilja kalla det för skojar. Jag redogör bara för teoretiska förklaringsmodeller som ska göra våra upplevelser lite mer begripliga. Jag kan förstå att mitt språk kan framstå som lite "flummigt" för en del, och som mer soklart för andra.

Jag stöter ofta på skeptiker i vår bransch, som gärna vill hålla sig till "vedertagna idéer" och liknande. Men frågan är om det är rätt väg till utveckling. Man måste försöka ställa sig utanför fysikboken ibland och tänka utanför ramarna, och pröva nya vinklar. Särskilt om man är ett företag i 100 miljoner plus-klassen, så som till exempel Nordost.

Betänk att det var allmän kännedom och betraktat som ren fakta i början av 1900-talet att människokroppen är konstruerad för att färdas i maximalt 20 km i timmen. Annars kan den ta skada.

Själv har jag färdats i över 300 km/h på mark. Kanske därför jag är lite flummig...?

:)

Ha det fint i lyssningsfåtöljerna.

Ludwig

Posted
Njäe jag skulle inte vilja kalla det för skojar. Jag redogör bara för teoretiska förklaringsmodeller som ska göra våra upplevelser lite mer begripliga.

Du har kommit med felaktiga hypoteser som inte har något med verkligheten att göra. Det står dig helt fritt att göra, jag ville bara påpeka det. :)

Man måste försöka ställa sig utanför fysikboken ibland och tänka utanför ramarna, och pröva nya vinklar. Särskilt om man är ett företag i 100 miljoner plus-klassen, så som till exempel Nordost.

Ja, men fysikens lagar är som dom är vare sig du vill eller inte, och oavsett hur många dyra kablar du lyckas sälja.

Betänk att det var allmän kännedom och betraktat som ren fakta i början av 1900-talet att människokroppen är konstruerad för att färdas i maximalt 20 km i timmen. Annars kan den ta skada.

Nej, det var inte allmänt betraktat som fakta, det var en felaktig hypotes. :)

Posted
Du har kommit med felaktiga hypoteser som inte har något med verkligheten att göra. Det står dig helt fritt att göra, jag ville bara påpeka det. :)

Ja, men fysikens lagar är som dom är vare sig du vill eller inte, och oavsett hur många dyra kablar du lyckas sälja.

Nej, det var inte allmänt betraktat som fakta, det var en felaktig hypotes. :)

Det här kan visst bli en hur lång debatt som helst - och det är ju härligt att den engagerar.

Jag vill nog bara konstatera att hypoteser, fysikens lagar eller vedertagna idéer faktiskt kan vara föränderliga ting, och att utgångspunkter inför världsalltet också kan variera ganska kraftigt från person till person.

Jag flyger vidare med mina superkablar, bredvid den berömda humlan som ju inte heller påstås kunna göra det den gör. Och vi får vänja oss vid att det står inbitna skeptiker kvar på marken med korslagda armar och säger: "Det GÅR inte."

Vänliga hälsningar

Ludwig

Posted
Jag flyger vidare med mina superkablar, bredvid den berömda humlan som ju inte heller påstås kunna göra det den gör. Och vi får vänja oss vid att det står inbitna skeptiker kvar på marken med korslagda armar och säger: "Det GÅR inte."

Hur humlan flyger har man haft modeller för sedan... ja, vad är det, 70-talet? Att den kan flyga vet ju alla. Men sådana myter är ju trevliga att bibehålla för dem som blundar för fysikaliska fakta. :)

Posted
Hur humlan flyger har man haft modeller för sedan... ja, vad är det, 70-talet? Att den kan flyga vet ju alla. Men sådana myter är ju trevliga att bibehålla för dem som blundar för fysikaliska fakta. :)

Ja vi är nog olika här du och jag. Men det måste vi acceptera ändå på något sätt.

Jag har mitt sätt och du har ditt. Jag har min verklighet och du har din. Ibland möts de!

Då uppstår spännande diskussioner - som den vi just fört här på forumet.

Hoppas du fortskrider framåt i vårt gemensamma intresse enligt ditt sätt. Och att du behåller nyfikenheten inför vad som sker i den här spännande branschen. Själv upphör jag aldrig att förvånas över vad som är möjligt, och vad som är betydelsefullt när man sätter ihop musiksystem. Just som jag trodde jag kunde det här, kommer en produkt som vänder upp-och-ner på alltihopa. Som de elektromagnetiska kvantfysikboxarna som man kopplar in i strömförsörjningen.

De fungerar förvånande bra tycker jag. Men du och jag ska nog undvika att ge oss in i en diskussion om varför.

Ha det bra hur som helst önskar

Ludwig

Posted
Ja vi är nog olika här du och jag. Men det måste vi acceptera ändå på något sätt.

Jag har mitt sätt och du har ditt. Jag har min verklighet och du har din. Ibland möts de!

Då uppstår spännande diskussioner - som den vi just fört här på forumet.

Hoppas du fortskrider framåt i vårt gemensamma intresse enligt ditt sätt. Och att du behåller nyfikenheten inför vad som sker i den här spännande branschen.

---

Men du och jag ska nog undvika att ge oss in i en diskussion om varför.

Ha det bra hur som helst önskar

Ludwig

Japp, i det här är vi helt överens! :)

Ha det!

Mattias

Posted

Hej

Jag måste passa på att fråga angående prissättningen av kablar överlag. Eftersom Nordost är en representant för en av de mest kostsamma varianterna så är det kanske inte fel att använda denna tråd för frågan.

Vad är det som kostar i produktionen/utvecklingen av dem jämfört med exempelvis en högtalare ? Hur kan ett par strömkablar kosta som ett par Focal lascala exempelvis? Är kabelindustrin helt enkel inte kostnadseffektiv i relation till andra tillverkningsställen eller tvingas man prissätta dem över sitt värde för att få ett visst köpsegment att vilja lätta på plånboken?

Ett företag som Nordost tex borde väll ha knowhow och infrastruktur by now för att kunna skära i utvecklingskostnader?

Upplys mig tack!

/P

Posted
Någon som har nån åsikt om detta förresten, när vi ändå är inne på Nordost och kablar???

Med tanke på de kritiska kommentarerna får jag följande funderingar.

(*) Presentationen var inte fullt övertygande

(*) Fortsatt stor tveksamhet kring de som presenterar kablar och dess förtjänst

(*) Bevis och metodik håller inte vetenskaplig metodik som presentatören vill göra gällande (även framfört i artikel i HiFi+)

(*) Vi får vänta och se vad som händer

Posted
Hur kan ett par strömkablar kosta som ett par Focal lascala exempelvis? Är kabelindustrin helt enkel inte kostnadseffektiv i relation till andra tillverkningsställen eller tvingas man prissätta dem över sitt värde för att få ett visst köpsegment att vilja lätta på plånboken?

:D Nu kan det bli liv i luckan :D

Posted

... eldar på lite till:

Vanlig EKK 2.5mm2 är svårslaget i pris/prestanda. Anser man sig behöva kabel för 100kkr kanske man ska fundera på att köpa en bättre förstärkare. :evil:

Posted
Är kabelindustrin helt enkel inte kostnadseffektiv i relation till andra tillverkningsställen eller tvingas man prissätta dem över sitt värde för att få ett visst köpsegment att vilja lätta på plånboken?

Intressant frågeställning och formulering. Ur ett konsumentperspektiv kan det säkert vara betydligt fler faktorer än själva prestanda som lockar till köp.